Hvilken ruter er det lurt å bruke til musikk og hi-fi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    673
    En annen øvelse man kan gjøre og som på en måte viser litt mer av hva man diskuterer i denne tråden, og som viser litt hva som skiller nettverkskabling fra andre digitale og analoge audiokabler, er ved avspilling å plugge ut RJ45 pluggen på streameren et kort øyeblikk før den plugges inn igjen. hvor hørbart blir dette?
    Hvis buffer i streamer er full, hvor lenge kan den spille før musikken stopper?

    Gjør man dette med andre signal kabler eller høyttaler kabler blir dette fort meget hørbart, og man kan til og med risikerer å skade høyttalerne og elektronikken .
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg lurer på om noen med litt dyrere systemer har erfaring med å prøve forskjellige rutere i systemet, om noen har erfaringer med hvordan ulike rutere fungerer bedre eller dårligere, i så fall på hvilken måte?

    Har selv prøvd noen forskjellige, min erfaring er at det som leveres fra Telenor er desidert dårligst.

    Jeg lurer derfor på hvilken ruter jeg skal kjøpe når jeg nå skal bytte ut. Resten av digitalsiden består av DCS Rossini Apex, switch fra Innuos og brukbare Ethernet kabler fra Synergistic, Audioquest og Accuphase. Har brukt nettverkskablene for å justere klang balanse.

    Hører gjerne fra de som har testet dette ut litt (y) (y)
    Jeg har ikke erfaring med forskelige routere. Jeg har den nyeste fra Yousee, og den fungere godt. Men jeg har skiftet den medfølgende strømforsyning til en fra AfterDark. En IPS 12 volt med et rigtig godt resultat. Fordi det løftede lyden købte jeg også en til min MiniDSP. Den strømforsyning er rigtig god. Der sidder en sikring i fra HiFi-Tuning. Fuse: HiFi Tuning Cyro Gold Fuse.

    AfterDark. Black Modernize Linear Power Supply - High Current Isolated (adark.co)

    AfterDark sælger en router, men den har ikke modem. Søg på Adark. Jeg kender den dog ikke.
    Jeg har en Innuos PULSE streamer. Jeg valgte den, fordi der var gjort mere ud af strømforsyningen. Jeg lyttede ikke til forskellige, men jeg fandt den hjemme bedre en en billig jeg havde liggende hjemme.
    Jeg har en Ediscreation Silent Switch OCXO Ekstreme. Jeg fik det tip, at skifte sikringen deri til en fra HiFi-Tuning 500 mA. Den sikring giver bedre dybdeperspektiv og endnu bedre adskillelse af f.eks. kor. Det bliver en lille smule mere livagtigt. Sikringen kostede 350 dkr. og var det værd. Den er nok bedre end den der sidder i strømforsyningen til den tidligere nævnte, til routeren.
    Jeg har et Ediscreation netværkskabel og et fra AfterDark. Begge skærmet. En router er galvanisk afskærmet og jeg kan ikke se, hvad en skærm skal betyde negativt.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Igjen, hva er en router og hva er en switch? Hva er egentlig forskjellen? Hvordan går dataflyten og hvilke protokoller som brukes og hvordan fungerer de? Kan gjerne slenge inn modem med det samme, brukes de egentlig lengre?

    Kan noen audiofile forklare dette mon tro? Og gjerne forklare hvorfor i samme slengen hvordan både sikringer, skjermede kabler og jordssløyfer alltid skal forbedre lyden vedrørende både switcher og routere og det digitale domenet og hvordan det påvirker krypterte datapakker. Forklar med egne ord, ingen idiotiske youtube forklaringer med amerikansk religiøsitet innblandet takk!
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    En router er galvanisk afskærmet og jeg kan ikke se, hvad en skærm skal betyde negativt.
    Signalet er galvanisk skjermet, når man starter med skjermede kabler så er det krav til en egen jordforbindelse til disse. Ergo, skjermede kabler egner seg ikke til innendørs kabling i private hjem. Om man ikke bruker egne jordforbindelser med skjermen, så får man altså jordsløyfer.

    Som nevnt før så skjønner ikke alle at de har opp til flere jordsløyfer i hifien sin og driver heller og tuner på hvor støyen fra jordsløyfen skal havne i frekvens med latterlige komponenter til enda latterlige priser..
     

    capita

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2009
    Innlegg
    136
    Antall liker
    101
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har ikke erfaring med forskelige routere. Jeg har den nyeste fra Yousee, og den fungere godt. Men jeg har skiftet den medfølgende strømforsyning til en fra AfterDark. En IPS 12 volt med et rigtig godt resultat. Fordi det løftede lyden købte jeg også en til min MiniDSP. Den strømforsyning er rigtig god. Der sidder en sikring i fra HiFi-Tuning.

    AfterDark. Black Modernize Linear Power Supply - High Current Isolated (adark.co)

    AfterDark sælger en router, men den har ikke modem. Søg på Adark. Jeg kender den dog ikke.
    Jeg har en Innuos PULSE streamer. Jeg valgte den, fordi der var gjort mere ud af strømforsyningen. Jeg lyttede ikke til forskellige, men jeg fandt den hjemme bedre en en billig jeg havde liggende hjemme.
    Jeg har en Ediscreation Silent Switch OCXO Ekstreme. Jeg fik det tip, at skifte sikringen deri til en fra HiFi-Tuning 500 mA. Den sikring giver bedre dybdeperspektiv og endnu bedre adskillelse af f.eks. kor. Det bliver en lille smule mere livagtigt. Sikringen kostede 350 dkr. og var det værd. Den er nok bedre end den der sidder i strømforsyningen til den tidligere nævnte, til routeren.
    Jeg har et Ediscreation netværkskabel og et fra AfterDark. Begge skærmet. En router er galvanisk afskærmet og jeg kan ikke se, hvad en skærm skal betyde negativt.
    Takk for et ryddig svar 🙏
     

    PeterDa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Innlegg
    230
    Antall liker
    309
    Sted
    Minhus
    Igjen, hva er en router og hva er en switch? Hva er egentlig forskjellen? Hvordan går dataflyten og hvilke protokoller som brukes og hvordan fungerer de? Kan gjerne slenge inn modem med det samme, brukes de egentlig lengre?
    Det er ikke for audiofile å forklare dette, det er nettverk saker som ingenting ha å gjøre med audio.

    Svitsj:
    En svitjs er en apparat (OSI L2) som kan flytte "frames" fra port til port slik at lokale apparater koblet til portene kan kommunisere med hverandre.
    Du trenger ingen ruter når du ikke skal bruke noe annet en en lokal nettverk med kun en IP-subnet met IP-adresser.
    Lokale nettverk kan ha flere en en svitsj (også i ditt hjem) uten en ruter.

    Ruter:
    For å kunne flytte "packets" (datapakker) til en annen nettverk, må du ha en ruter (OSI L3) som kan rutere pakker til feks. til internet.
    Pakker flyter fra nettverk til nettverk (les subnet til subnet) pga. rute informajson i rutere som sender disse pakker videre fra start til destinasjon.
    Fra din ruter hjemme til destinasjonen, en server, kan det være mange "hopp" fra ruter til ruter.

    En hjemme ruter er ofte også en svitsj med feks. 1 WAN port og 5 LAN porter (som er en svitsj med 5 porter)

    Modem:
    Modem er noe fra førtiden som henger igjen, de fleste har ingen modem, kun en ruter.

    "Hvordan går dataflyten og hvilke protokoller som brukes og hvordan fungerer de? ":
    Dette kan ikke besvares med et kort svar.
    Det finnes masse ruterbare protokoller og ruteringsprotokoller.
    Tenk TCP, IPv4/6, DHCP, DNS, ICMP, NTP, ARP, RARP,NAT og disse bruker du i nettverket ditt sammen med flere andre.
    Ute i det frie finnes BGP, OSPF, ISIS mm. til å få dine pakker til dit de skal.

    Les deg opp om hva de er for og hvorfor de er.
    OSI modellen er et godt start for å vite hvordan data flytes fra en datamaskin til en datamaskin.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Takk for et ryddig svar 🙏
    Tak!
    Når du har en DCS Rossini Apex, har du vel et godt strømkabel? Jeg er gået fra AudioQuist til LessLoss. Det er super strømkabler. Jeg bruger det billige... til routers strømforsyning der hedder LessLoss Prime, men til DAC, streamer, Drev, MiniDSP Flex ballanceret, og effektforstærkere det dyrere LessLoss Stellar Entropic, der er fantastisk!
    Når man giver et apparat et godt strømkabel, yder de det, de er beregnet til! Kablet er opbygget sådan, at det mindsker støj/fjerner ved sin konstruktion.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan noen audiofile forklare dette mon tro? Og gjerne forklare hvorfor i samme slengen hvordan både sikringer, skjermede kabler og jordssløyfer alltid skal forbedre lyden vedrørende både switcher og routere og det digitale domenet og hvordan det påvirker krypterte datapakker.
    For meg ser det ut til at svaret på ditt spørsmål er nei.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke for audiofile å forklare dette, det er nettverk saker som ingenting ha å gjøre med audio.

    Les deg opp om hva de er for og hvorfor de er.
    OSI modellen er et godt start for å vite hvordan data flytes fra en datamaskin til en datamaskin.
    Det er kanskje de audiofile som bør lese seg opp på OSI-modellen... Og hva som skal til for å endre på datapakker innenfor krypterte pakker og hvor i OSI-modellen dette ligger.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Når man giver et apparat et godt strømkabel, yder de det, de er beregnet til! Kablet er opbygget sådan, at det mindsker støj/fjerner ved sin konstruktion.
    Gjerne forklar mer hvordan dette fungerer inn på det digitale domenet..
     

    PeterDa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Innlegg
    230
    Antall liker
    309
    Sted
    Minhus
    Det er kanskje de audiofile som bør lese seg opp på OSI-modellen... Og hva som skal til for å endre på datapakker innenfor krypterte pakker og hvor i OSI-modellen dette ligger.
    Audiofile er ikke fakta interessert, de vil heller ha en mystisk musikkstrøm gjennom sine nettverk dingser som kan påvirkes med lag 1 tykling.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Audiofile er ikke fakta interessert, de vil heller ha en mystisk musikkstrøm gjennom sine nettverk dingser som kan påvirkes med lag 1 tykling.
    Det er jo ikke noe nytt.
    Men kunne jo ha vært interessant å sett hva noen tenker i det hele tatt hvordan dette skulle fungere, uten å henvise til et religiøst videoklipp tatt utav den godkjente audiofile menigheten som ingen av de skjønner noe av allikevel.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Gjerne forklar mer hvordan dette fungerer inn på det digitale domenet..
    Det har jeg ingen anelse om. Jeg bruger mine øre til at afprøve med. Men konstruktion fjerner støj ved at ophæve.

    Taget fra hjemmesiden. Bedre end at prøve at forklare... :)
    " C-MARC™ is intrinsically the most silent wire on the planet and provides pure transmission of signal. The degree of silence of the working solution is in direct proportion to the degree of superposition of the counter-polarised twists, as well as in the degree of their mirrored equality in terms of turn radius, step, and resistance. The idea being that in the best of worlds, both opposite ‘polarities’ of a single lead of C-MARC™ wire induce the exact same noise, and a perfect summation to zero will result at both ends of the line."
     

    PeterDa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Innlegg
    230
    Antall liker
    309
    Sted
    Minhus
    Det er jo ikke noe nytt.
    Men kunne jo ha vært interessant å sett hva noen tenker i det hele tatt hvordan dette skulle fungere, uten å henvise til et religiøst videoklipp tatt utav den godkjente audiofile menigheten som ingen av de skjønner noe av allikevel.
    Det hadde vært det, men det er kun snakeoilpushere som påvirker tankegangen, ikke domenekunnskap.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Det har jeg ingen anelse om. Jeg bruger mine øre til at afprøve med. Men konstruktion fjerner støj ved at ophæve.
    Du vet, energi kan hverken forsvinne eller komme av seg selv. Og en skjerm har heller ikke nok motstand eller påvirkning på signalet til å endre det.
    At støyen fjernes skjer nok ikke, men at den endrer frekvens er nok det som skjer. Grunnet at introduksjon av annen impedanse i skjermen endres og dermed endres også frekvensen i jordsløyfen din som ble introdusert med de skjermede nettverkskablene..
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.602
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Denne routeren er det lurt å bruke til musikk for de som har et lydbilde med High-End kvalitet 👍

    tplink_re305.jpg
     

    PeterDa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Innlegg
    230
    Antall liker
    309
    Sted
    Minhus
    Taget fra hjemmesiden. Bedre end at prøve at forklare... :)
    " C-MARC™ is intrinsically the most silent wire on the planet and provides pure transmission of signal. The degree of silence of the working solution is in direct proportion to the degree of superposition of the counter-polarised twists, as well as in the degree of their mirrored equality in terms of turn radius, step, and resistance. The idea being that in the best of worlds, both opposite ‘polarities’ of a single lead of C-MARC™ wire induce the exact same noise, and a perfect summation to zero will result at both ends of the line."
    Snakeoilpusher svada og tull.

    Sjekk hva TP står for i UTP altså standard nettverkskabler.
    Det er for å redusere påvirkning på signalet utenfra.

    Det du bør gjøre er å fokusere på hvorfor du har problemer og hvordan de kan løses.
    Underkabler til å løse underliggende problemer finnes ikke, underliggende problemer , det er de du må løse.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Taget fra hjemmesiden. Bedre end at prøve at forklare... :)
    " C-MARC™ is intrinsically the most silent wire on the planet and provides pure transmission of signal. The degree of silence of the working solution is in direct proportion to the degree of superposition of the counter-polarised twists, as well as in the degree of their mirrored equality in terms of turn radius, step, and resistance. The idea being that in the best of worlds, both opposite ‘polarities’ of a single lead of C-MARC™ wire induce the exact same noise, and a perfect summation to zero will result at both ends of the line."
    Du kan jo prøve å oversette dette til dine egne ord?
    Det som står der er faktisk det en balansert kabel gjør, og skiller seg ikke ut på noen som helst måte. En nettverkskabel er balansert okke som, uansett om den er skjermet eller ikke!
    En XLR kabel kan ikke sammenlignes med en nettverkskabel selv om begge to er balanserte, de er laget til to forskjellige applikasjoner og frekvenser og innebærer derfor forskjellige design.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hva er egentlig motsatt rettet støy i utstyr der signalet går i samme form tur/retur? Unidirectionalt signal mao.
    Min afdøde ven Steen Duelund konstruerede en støjspole. Et langt bredt kobberbånd der gik rundt og rundt. Inderst vendte det om, og gik den anden vej. Meningen var, at peaks skulle ophæve hinenden.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Min afdøde ven Steen Duelund konstruerede en støjspole. Et langt bredt kobberbånd der gik rundt og rundt. Inderst vendte det om, og gik den anden vej. Meningen var, at peaks skulle ophæve hinenden.
    Hvordan fungerer en trafo?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du kan jo prøve å oversette dette til dine egne ord?
    Det som står der er faktisk det en balansert kabel gjør, og skiller seg ikke ut på noen som helst måte. En nettverkskabel er balansert okke som, uansett om den er skjermet eller ikke!
    En XLR kabel kan ikke sammenlignes med en nettverkskabel selv om begge to er balanserte, de er laget til to forskjellige applikasjoner og frekvenser og innebærer derfor forskjellige design.
    Viktigste likhet er kanskje at begge består av … trommevirvel … tvinnede par.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Hva er en trafo? Hva er et galvanisk skille?

    Edit: Det er ikke et spørsmål rettet til Asbjørn, han vet det jo alt for godt. :geek:
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.602
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    En XLR kabel kan ikke sammenlignes med en nettverkskabel selv om begge to er balanserte, de er laget til to forskjellige applikasjoner og frekvenser og innebærer derfor forskjellige design.
    Balansert = balansert....... og derfor vil alle egenskaper gjelde begge veier.....vettu 👍
     

    capita

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2009
    Innlegg
    136
    Antall liker
    101
    Torget vurderinger
    14
    Tak!
    Når du har en DCS Rossini Apex, har du vel et godt strømkabel? Jeg er gået fra AudioQuist til LessLoss. Det er super strømkabler. Jeg bruger det billige... til routers strømforsyning der hedder LessLoss Prime, men til DAC, streamer, Drev, MiniDSP Flex ballanceret, og effektforstærkere det dyrere LessLoss Stellar Entropic, der er fantastisk!
    Når man giver et apparat et godt strømkabel, yder de det, de er beregnet til! Kablet er opbygget sådan, at det mindsker støj/fjerner ved sin konstruktion.
    Jeg bruker Synergistic Gallileo SX på den og et Synergistic Powercell SX med samme kabel på filteret. Det gjør virkelig en forskjell med gode strømforhold i systemet, helt enig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn