Hvilken PU liker dere best?

Hvilken PU liker? dere best

  • Nr 1

    Stemmer: 5 21.7%
  • Nr 2

    Stemmer: 14 60.9%
  • både og

    Stemmer: 1 4.3%
  • Nytt alternativ Nr3

    Stemmer: 3 13.0%

  • Totalt antall stemmer
    23

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Ble sittende å tenke litt på denne lavfrekvente støyen...
    Jeg har vel prøvd å si i lang tid, etter at jeg våknet opp fra 30 års vinyl-dvale med påfølgende målinger, at "støyen" er grunnen til at "vinyl-lovers" opplever lyden bedre enn andre medier.... :unsure:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg har vel prøvd å si i lang tid, etter at jeg våknet opp fra 30 års vinyl-dvale med påfølgende målinger, at "støyen" er grunnen til at "vinyl-lovers" opplever lyden bedre enn andre medier.... :unsure:

    Holder på litt med vinyl pga at man ofte kan finne bedre mastering på mediet.

    Hører ikke støyen - men "merker" den i f.eks headeset.

    Men med dette spectralvisnings-opplegget kan man jo gå løs på dette med kirurgisk presisjon - se at kan kun kutter det som er uønsket.

    Får teste det litt i morgen eller noe, nå er det andre ting på gang. Godt Nyttår 🍾
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Men med dette spectralvisnings-opplegget kan man jo gå løs på dette med kirurgisk presisjon - se at kan kun kutter det som er uønsket.
    I Audacity kan du markere lead-in groove og bruke den som ref for å fjerne tilsvarende i hele lydsporet....så MYE støy blir borte... (y)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Prøvde et par album med tilpasset high pass filtrering - hvor jeg hadde kartlagt problemområdene først.

    Har lyttet gjennom albumene nå og kjørt litt direktesammenligninger. Fornøyd med resultatet, kommer å gjøre dette med alle mine vinylripper.

    Særlig hjalp det ved lytting med headsett.

    Har virkelig savnet et slikt nøyaktig analyseverktøy - "Plot Spectrum" funksjonen jeg har brukt i Audacity hittil er god - men alt for grov. Spectrogram funkjonen er fantastisk!

    Takk til Flageborg for å få meg i gang på dette.
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    I Audacity kan du markere lead-in groove og bruke den som ref for å fjerne tilsvarende i hele lydsporet....så MYE støy blir borte... (y)
    Vet om funksjonen - mulig det er noe jeg vil teste en gang i fremtiden, for å se om det har noe for seg. Men vil helst ikke gjøre noe som kan påvirke signalet i frekvensområdet musikken ligger i.

    Uønskede saker langt under dette - derimot - det vil jeg ha vekk.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Hvort blir alle frekvensplot i Audacity feil? dvs de små toppene
    1672574697281.png
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ser ut som støyen nede i 10-15Hz er fra selve platen.

    Fant frem en gammel rip fra rimelig Yamaha platespiller - utstyrt med AT3600 tror jeg - RIAA innebygget i surround prossessor 😲 :ROFLMAO: ingen demping av lavere frekvenser - ikke noe high pass:





    Samme låt/plate med litt dyrere Technics platespiller & Nagaoka PU, Puffin RIAA med demping av lavere frekvenser, high pass inkoplet:




    Og sist med mer aggressiv high pass i Audacity på Technics rippen:




    Lurte litt på det i denne tråden for en stund siden:


    Hjelper godt med high pass fra Puffin - men blir perfekt med en runde til i Audacity.
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ja - kan være med mye rusk fra mastertapes.

    Her er samme låt fra original cden - kom ut samtidig som vinylen:

     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Apropos rusk fra mastertapes. Jeg vet ikke hva Decca har gjort i den nyserste transferen av Das Rheingold med Solti fra 1958, men båndsuset fra 1997-remasteren er det ikke mye igjen av. Bra lyd har den alltid hatt, men nå låter den ikke gamle lydbånd lenger.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Alt under 30Hz er støy på det opptaket og genereres av PU+arm+drivverk. Musikken er kuttet ved 30Hz....
    Bare for å vise hva jeg tenkte på med mine spørsmål - om at Puffin genererte støy - hvis jeg kjører litt frekvensheving ved frekvensen til de 2 stripene så dukker de også opp i fil2:



    Det var det jeg mente om endret frekvensrespons vs støy. Det er eq'en til Puffin som gjør at de dukker opp, Air opplegget, de fantes der - bare ble synlige ved heving av frekvensresponsen.
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Skal sjekke ut filene dine senere - er travelt opptatt med å korrigere vinylrippene mine. Sykt løft i bassen på noen ripper når jeg fikser denne lavfrekvente støyen. Merkelig, skulle nesten tro det var en form for utfasing eller noe. Varierer nok fra plate til plate, platespiller til platespiller, RIAA til RIAA - og ikke minst resten avspillingskjeden.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Sykt løft i bassen på noen ripper når jeg fikser denne lavfrekvente støyen. Merkelig, skulle nesten tro det var en form for utfasing eller noe...
    Lavfrekvent støy genererer overharmoniske i motfase med bassen i musikken..... :unsure:
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.511
    Lavfrekvent støy genererer overharmoniske i motfase med bassen i musikken..... :unsure:
    Eller forsterker evner ikke levere siden den går tom med å levere subharmonisk støy? Eller @MrSpock sin filter og dither metode endrer fase og lydkarakter i en favør av hva som oppleves bedre. Kunne vært intressant å teste om samme fremgangsmåte med kun et allpassfilter fortsatt låter lik originalen? Bare som en sanity check.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Får forske litt på det - men først vil jeg få korrigert rippene.

    Vil gjerne ha dette fikset i direkteoppsett - men virker som det kan bli litt problematisk - da for eksempel en skive med Jean Michel Jarre har best av et filter plassert ved 10Hz - mens en Elvis skive blir best med filteret på 50Hz.

    Problemet er lavfrekvent støy - som lett kan sees og måles - med 2 forskjellige platespillere, på 2 forskjellige RIAA. Fiksen oppleves like god med begge alternativene. Bedring høres tydelig på headsett og 3 forskjellige anlegg - ett med aktive høytalere - et uten sub.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.511
    Får forske litt på det - men først vil jeg få korrigert rippene.
    Dette virker være bra sted å fremme DeltaWave igjen ;) https://deltaw.org/
    Fin til å teste at det kun er subharmoniske registeret som påvirkes av fremgangsmåten før man gjør alt ferdig.
    Med fanen Delta Spectrogram ser man raskt forskjeller mellom to filer. Man kan selv justere oppløsning for denne, standard mener jeg huske den står til +/-5 dB.


    Bedring høres tydelig på headsett og 3 forskjellige anlegg
    hmmm... Krever det høyere volume før du merker forsjell? Prøver bedre forstå hva som kan være årsaken.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Målinger & fremgangsmåter jeg har brukt står det litt om bakover i denne tråden.

    Litt i denne:


    Krever ikke høyere volum - men skiver med mer støy har større forbedringer enn de som har mindre - men alle låter bedre.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Virker for meg, som hele idéen med "vinylrip" har mistet meningen.
    Etter å ha manipulert låtene så mange gange digitalt, kunne man vel likegodt kjøpt CD´en??
    Hvis du ikke bryr deg om kvaliteten på lyden er jeg enig med deg - bare skaff et Spotify abb og glem hele greia.

    Selv foretrekker jeg å lytte til dynamiske innspillinger hvis jeg kan - mange er på vinyl, gjerne med DR12 contra DR6 på cden.

    En del andre fordeler finnes også med å rippe vinylene - bestandig så perfekt avspilling som mulig uten ekstra arbeid - nyrenset nål, nyvasket skive, avstatiskstrømfiksikert :ROFLMAO: og ellers lettere å sette på. 2x45 eller singler... 😲:ROFLMAO:

    Individuell perfekt innstilling av nivå for max dynamikk (det skiller gjerne 10dB ved mellom skiver) - og nå til sist individuell justering & innsetting av avrullningsfilter for lavfrekvent støy (musikkens nedre grense varierer fra 10 - 50 Hz)

    Har aldri spilt så mye vinyl som etter jeg digitaliserte samlingen. Jeg liker lyden.

    Ellers med ting her i tråden - jeg synes det er interessant, liker å lære meg hvordan ting fungerer - særlig hvis det er noe jeg kan benytte meg av - og som gjør ting bedre.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.140
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Tror, du missforsto hele greia.
    Har netopp 5-6000 vinylskiver for netopp å spille.............. ja... vinyl. Ikke Spotify.......fikk du den?? 😁
    Selv foretrekker jeg å lytte til dynamiske innspillinger hvis jeg kan..... Samme her.
    Til forskjell fra deg, ser jeg ikke noe problem i å vaske plater, rense nål og bevege hen til platespillene, 45 eller 33.
    Spiller vinyl for å spille vinyl og ikke en digitalkopi, men sånn er vi jo forskjellige.
    Kommentaren med Spotify var vel ikke det mest positive, du har skrevet ?? ;)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Du har nok rett jeg missforsto hele greia :ROFLMAO:

    Er ikke så lett å navigere her - jeg bryr meg ikke om noe format - jeg velger den utgaven som har best lydkvalitet - noen ganger er det vinyl - andre ganger cd - eller bluray. Jeg er liksom et ludder - går mot den som gir mest, ikke noe lojalitet her :ROFLMAO:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Men litt tilbake til problemstillingen her med denne lavfrekvent støyen - å finne ut av det kan også samtidig gi løsninger som påvirker direkte lytting også.

    Bruke digitale verktøy for å løse analoge problemer altså (y)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Synes det er litt urovekkende at det kun er jeg som har påpekt dette støyproblemet. Får meg til å tenke på at jeg kanskje har en lokal støykilde som påvirker platespillere her hos meg.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hører ingen upassende støy på mine versjoner av Layla som ble lagt ut her. Selv om målingene viser mere støy under 25hz på den billige MM pickupen. Rumble filter var jo ganske gjengs på 60-79 tallet . Problemer med lavfrekvente resonanser er nok mest intermodulasjonsforvregning som det gir , det er stor effekt å minimere resonanser under 20 hz
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg har rippet alle opptak med high pass på 20Hz i Puffin - men det er allikevel altså klar forbedring å kjøre på i tillegg med et filter til - tilpasset til hvor musikken ligger på 24dB / oktav. Bassen "løsner" på en helt annen måte.

    Mange kjører vel også uten noen form for high pass / rumble filter.

    Støyen høres ellers ikke - men "merkes" på en måte, i mangel av en bedre forklaring, hvis du har utstyr som kan levere så lavt. At bassen "løsner" merkes på alle anlegg hos meg.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Bare for å vise hva jeg tenkte på med mine spørsmål - om at Puffin genererte støy - hvis jeg kjører litt frekvensheving ved frekvensen til de 2 stripene så dukker de også opp i fil2:



    Det var det jeg mente om endret frekvensrespons vs støy. Det er eq'en til Puffin som gjør at de dukker opp, Air opplegget, de fantes der - bare ble synlige ved heving av frekvensresponsen.
    Nei og atter nei, de to plottene ser kliss like ut for meg . Forstår nok fortsatt ikke hva du mener . OBS man har variasjoner mellom vinylavspilling som forkludrer sammenligning , somjeg la ut så viser Puffin uten vinylsingnal hos meg ingen endring i støy om man har lagt på EQ eller ikke. Om du kan sjekke ut en måling med null signal fra PU så kan man se tydeligere hva EQ gjør. Og ikke gjør . vinylinspilling varierer fra gang til gang..
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Nei og atter nei, dette er variasjoner mellom vinylavspilling, somjeg la ut så viser Puffin uten vinylsingnal ingen endring i støy om man har lagt på EQ eller ikke.
    Heh, jepp vi er stort sett enige der :)

    Sorry om det var dårlig forklart av meg.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985


    Prøvde å lage en gif som viser et typisk hva som skjer med high pass - en del "spisser" stikker i vei.

    Kan legge til at det er låten Gift of Screws av Lindsey Buckinham, fra Solo Collection vinyl samlingen som kom ut for et noen år siden. Så slipper man å pønske på det :ROFLMAO:
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn