Hvilken PU liker dere best?

Hvilken PU liker? dere best

  • Nr 1

    Stemmer: 5 21.7%
  • Nr 2

    Stemmer: 14 60.9%
  • både og

    Stemmer: 1 4.3%
  • Nytt alternativ Nr3

    Stemmer: 3 13.0%

  • Totalt antall stemmer
    23

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Den første høres ut som AT3600...... :unsure:
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Jeg synes nr1 låter litt mer naturlig. Nr 2 legger på litt mye oppover. I mine ører låter det litt klissete i mangel av ett bedre ord 😊
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nr2 virket en anelse klarere. Nr1 føles litt avkuttet og dempet i toppen.
     

    Entropy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    500
    Antall liker
    957
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Synes alt ble litt klarere i fil nr 2.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Spent på hvilke PU’er som ble brukt.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Er vekke fra anlegget og har alt for dårlige ørepropper til å høre store forskjeller, men syntes nå i alle fall det var mer energi i toppen på nr2 - kjenner ikke sangen så vet ikke hvordan den er ment å være mikset, og hvilken som er mest korrekt ;)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.747
    Antall liker
    21.617
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    2 har mer energi øverst Og jeg synes også at den fremhever kneppene mindre enn 1.
    Tror 2 er «riktigere» enn 1. Å, det er så deilig å legge hodet på blokka av og til.

    Utstyr: iPhone 12 Mini, med blåtann til Phonak høreapparater til 15000 spenn. De må jo låte bra til den prisen.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Vi hørte på pu, platespiller, riaa, forsterker, høyttaler, rom, opptaksutstyr pluss lytterens lytteutstyr. Å plukke ut en vinner pu her har jeg ikke de magiske evner til.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Vi hørte på pu, platespiller, riaa, forsterker, høyttaler, rom, opptaksutstyr pluss lytterens lytteutstyr. Å plukke ut en vinner pu her har jeg ikke de magiske evner til.
    Du hører vel hvilke kutt du liker best. Jeg synes nr2 har litt for mye energi oppover å liker således nr1 best. Flere andre liker den ekstra energien oppover å stemmer følgelig nr2. Værre er det vel ikke 😊
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Men jeg la også merke til det @Valentino bemerket. Mindre knepp kombinert med mer topp er en kombinasjon som tyder på bedre PU i min bok.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Har svært ved at bestemme meg med billige ørepropper, men 1 vinner med en lille margin, var bedre oppløst på en måte, nr2 lidt mer in your face ( stemmer tettere på, høyere volum). men små marginer uansett.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.259
    Antall liker
    9.496
    Torget vurderinger
    2
    Vi hørte på pu, platespiller, riaa, forsterker, høyttaler, rom, opptaksutstyr pluss lytterens lytteutstyr. Å plukke ut en vinner pu her har jeg ikke de magiske evner til.
    Ikke helt riktig , du hørte på PU rett inn i Parks Audio Puffin RIAA med optisk Toslink ut rett i PC via Toslink/USB converter. Michell Gyro med SME V arm
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.259
    Antall liker
    9.496
    Torget vurderinger
    2
    Det kommer en fil nr 3 snart,
    Ja nå er den der.. hva syns folk om den da,? ligger på post 1 også, selv om forvirringen i avstemningen blir total håper jeg det blir interessant, i alafall for meg


    Skal vi vente til i morgen kveld 2100 med å fortelle hva som er hva?
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det kommer en fil nr 3 snart,
    Ja nå er den der.. hva syns folk om den da,? ligger på post 1 også, selv om forvirringen i avstemningen blir total håper jeg det blir interessant, i alafall for meg


    Skal vi vente til i morgen kveld 2100 med å fortelle hva som er hva?
    Så spennende er det ikke. Kom med svar eller la være, men i morgen er tråden glemt for min del.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.259
    Antall liker
    9.496
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har lekt med noe, vent litt…

    Forskellen mellom spor 2 og 3 er dette , samme Pickup. Puffins tuning funksjon satt til Air=-3 på nr 3
    1672154638188.png


    Og resultatet er dette
    ...................1k..................................................................................................................................................................,,, 10k.........................................20k
    1672154719986.png
    ''

    Gjør dette at noen endrer mening ,ang valget mellom 1 og 2/3?
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har lekt med noe, vent litt…

    Forskellen mellom spor 2 og 3 er dette , samme Pickup. Puffins tuning funksjon satt til Air=-3 på nr 3
    Vis vedlegget 879940

    Og resultatet er dette
    ...................1k..................................................................................................................................................................,,, 10k.........................................20k
    Vis vedlegget 879941 ''

    Gjør dette at noen endrer mening ,ang valget mellom 1 og 2/3?
    Ok.....så Puffin har innebygget en moderne versjon av control ?

    tone-control-knob-89262.jpg
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Hmmm......dette ser jo bare fantastisk ut :)

    Kjøp en Puffin + en rimelig PU og tune inn til lyden av en Hana Umami Red (y)🥳:coffee:
    På samme måte som "bare å upsample" f.ex en 64kps MP3 til 320, og vipps så er den like god som FLAC?
    Funksjonen er super. Men den er <<bare>> en funksjon.
     

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    238
    Antall liker
    223
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hører i liten grad forskjell mellom variasjonene av 2/3. lyden fra Pu 1 er i mine ører litt lettere i bunn, har en litt tynnere lyd som gir litt mer fokus på detaljer men det er også en eller annen distortion i toppen der som jeg hadde hengt meg litt opp i hvis det var mitt anlegg. Pu 2 føles mer riktig i mine ører, litt fyldigere i bunn, litt større i lydbildet. Hadde det ikke vært knitringen i starten så hadde jeg kanskje tippet at fil 1 var fra streamer og fil 2 var fra gyroen. Oppsummert, pu2 er nok den jeg hadde hatt stående på min arm til vanlig.
    Morsomme disse innleggene der man skal høre og sammenligne, merker hvordan ørene venner seg til og fokuser på ulike deler av melodien og at opplevelsen endres litt for hver gang man bytter frem og tilbake 😊
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.259
    Antall liker
    9.496
    Torget vurderinger
    2
    Sagt som en ekte datanisse.

    FR er FR, men pickup har mer enn FR å by på.
    Javvist, Derfor la jeg også ut lydfiler så folk kan dømme selv, før målingne kommer i kveld. Men målinger er det man relativt enkelt man kan dele objektivt som frekevnsrespons, forvregning, sporing, kanalbalanse, kanalseparasjon/azimuth, VTA og intermodulasjon. Alle disse parameterene slår ut på den subjektive lyden også. Hvordan man vurderer 3 dimensjonalitet, klangfarger, separasjon og lokalisasjon av instrumenter , dybde og bredde i lydbldt og selve LYDEN er det værre å lage målinger av.

    Og så er det spørsmål om det levetid, plateslitasje. Og det at det kan låte(OG MÅLE) anderledes på et annet oppsett/arm osv.

    Målinger hjelper til med å få sjekket den tekniske tilstanden og om stiften operer optimalt mht oppsett, For gjort å tape 5-6db kanalseperasjon feks og ha dobbelt forvregning i en kanal . Desuten er det moro å spekulere på hva som bidrar til ulik karakter på en PU. Det finnes vel få PU produsenter som lover bedre enn 0.5db kanalbalanse, 31db kanalseparasjon og sporing til 70-90um, 20-20kHz +/-1-2db . Men å kjøpe PU bare på det er litt tynt, men hvilket valg har nå folk?, vet ikke om noen låner ut PU på hjemlån før salg..? Så folk er prisgitt å stole på subjektivt tilbakemelding, omdømme og produsent om man ikke er så heldig å kunne høre PU hos en venn. Så da blir det å kjøpe en PU som er passe dyr innenfor sitt budjsett og av passe "bra merke", og være fornøyd med den.
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Tok bare en kjapp test - vanskelig å plukke ut noen jeg liker bedre enn andre. Valgte nr 1 bare for å gjøre et valg.

    Foruten peiskosen liker jeg opptaket/mastering, kanskje litt lavt signal.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Desuten er det moro å spekulere på hva som bidrar til ulik karakter på en PU.
    Ingen mysterier knyttet til en pickups signatur om produsent er nøye med å presentere oppbygging i tillegg til basisdataen du referer til. Feks er armaturet magnetisk, nålefanen myk, har man en avansert sliping, hvilken impedanse etc? Alt finnes jo i målingene, men vanskelig å lese det ut på en god måte ved hjelp av kurver, derfor hjelper det om produsenten beskriver arkitekturen.

    Dette med justering av pickup er etter min erfaring temmelig hit&miss. Man kan nerde i timesvis med alle slags vinkler og trykk, så slenger man på en skeiv skive og alle ens innsatser blåses ut av vinduet.

    Nei, man kan tweake og nerde til man blir blå under føttene, kjipe pickupper forblir kjipe og ikke alle verdens målinger eller justeringer kan gjøre en masseprodusert MM til en Umami eller ART1000
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Så folk er prisgitt å stole på subjektivt tilbakemelding, omdømme og produsent om man ikke er så heldig å kunne høre PU hos en venn. Så da blir det å kjøpe en PU som er passe dyr innenfor sitt budjsett og av passe "bra merke", og være fornøyd med den.
    Absolutt - helt på linje med valg/vurdering av kabler (y)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.259
    Antall liker
    9.496
    Torget vurderinger
    2
    Liker Warmth. Som en gammel Quad-pre. Smarteste tonekontroll-idé ever.
    Sitter og lytter på Warmth +2, Air--1, DeRumble og Magic ON, på Grade A LP, =«Perfic» som Larkin ville sagt. Tror jeg likegodt tar en Staropramen nå jeg.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.259
    Antall liker
    9.496
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke? Du foretar dette studiet, jeg deltok for din skyld. Vet ikke om jeg bekreftet eller avkreftet noe med mine observasjoner og tilbakemeldinger?
    Det virker som de fleste er ganske samstemte i lytteobservasjonene og det stemmer bra med Frekvensbildet som ble målt. Vi er ganske enige vi to også dine kommentaren er spot on, jeg syns at nr2 han ha godt av litt demping i toppen på noen innspillinger , men at den generelt er mer åpen og klarere og mer definert plassering av instrumenter og klang. Men Nr 1 er ikke noen dårlig drit av den grunn, faktisk overraskende ålreit. Nr 1 er som du vet en MM og Nr 2er MC, og det stemmer både med målinger og lytteinntrykkene. Nr 1 kunne ha vært mere optimal med tilpasning av kapasitans, desverre kan jeg ikke få kapasitans optimalisert i oppsettet mitt. Kan også forstå at noen yngre enn meg syns nr2 blir for lys og for mye i toppen…
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.259
    Antall liker
    9.496
    Torget vurderinger
    2
    Her er noen av målingen på de to pickupene, rekker ikke legge ut fulle test data nå.


    Fil 1=Thorens TPU 257 er egentlig samme om AudioTechnica 3600 er MM med konisk nål til 350-500kr og leveres som OEM med en rekke platespillere
    Fil2=AudioTechnica OC9ML/II er en MC med Microline nål, pris ca 4900kr
    Fil 3= 2 med litt tonekontroll
    1672250229606.png






    '
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn