- Ble medlem
- 04.03.2004
- Antall liker
- 7.007
Takker for ditt velskrevne innlegg.En relevant og høyst aktuell problemstilling TROMPETNERD!
De fleste av oss går igjennom en lang (evig?)oppgraderingsfase hvor nye komponenter ikke alltid gir en entydig forbedring av lyden, selvom dette er målet.
Bedre komponenter er pr. (min) definisjon mer avslørende, på godt og ondt.
Er det da slik at et toppanlegg, som i dette tilfelle Peters, nødvendigvis blir drepende for store deler av platesamlinga?
Og, i såfall, er det dit vi vil med våre oppgraderinger?
Undersøkelsen din, prøver vel å si litt om dette.
Jeg stemte for et realistisk lydbilde, og ser nå at det er like mange som går for dette som de som "vil ha det "deilig uansett". Videre tolkninger tror jeg ikke jeg vil gi meg ut på. Litt vrient pga forskjellige fortolkninger og alternative definisjoner egentlig.
Mitt valg var som sagt, det realistiske lydbildet. Dette fordi jeg assosierer begrepet realistisk med nøytralt og bygger eget anlegg på en overordnet plan om at jeg på sikt mener jeg får mest ut av platene mine ved å unngå farging. Hva som er nøytralt, kan selvfølgelig diskuteres, men her er min egen mening ganske enkelt den beste fasiten.
Jeg styrer ihvertfall unna produkter som er varme eller kalde, har med festkul eller rørlyd og synes det går den rette veien.
Mitt nåværende anlegg er ihvertfall adskillig mer avslørende enn det jeg hadde f.eks i 1995 (Tandberg + Dynaudio + Rotel) men likevel mye mer altetende. Jeg hører fremdeles mangler ved en rekke innspillinger, hvorav noen sikkert skyldes mangler i eget utstyr, men det slitsomme er borte overdosen av skarpe SSer likeså. - Den nevte plata av REM i DVD A versjon spilte jeg tilfledigvis for tre dager siden. Plata er vel generelt noe agressiv, men liker man musikken går det bedre. Whats the Frequency Kenneth er unektelig litt masete med mye energi i øvre melomtone mens f.eks. Everybody hurts låter flott.
Jeg nærmer meg nå poenget:
Ved oppgraderinger er det lett å la seg imponere av tre bokstaver: MER
- Mer dypbass
- Mer Dynamikk
- Mer definisjon og mer kontroll, osv.
Det som ikke alltid er like lett å forholde seg til, er den TONALE BALANSE. Og den, sammen med homogenitet eller en jevn frekvensgang om du vil, mener jeg er helt avgjørene for anleggets, skal vi si brukervennlighet. Med det mener jeg evnen til å gjengi musikk på en realistisk god måte, uten at det låter slitsomt som helhet. Mange plater er innspillt med en litt for lys klang. Jeg mener dette skal funke greitt, også på et toppanlegg. Når det av og til IKKE gjør det, er det heller fordi anlegget er tunet for lyst, enn at plata helt og holdent skal ha skylda.
Er anleggets parametre i verdensklasse og har en snorett (les: vannrett) frekvensgang eller endog lett stigende oppover mot diskanten, vil dette lyde imponerende i mange sammenheng, særlig på gode innspillinger, men fort bli slitsomt. Det blir ganske enkelt for mye energi oppover.
Jeg tror mange High End anlegg er tunet nettop slik, i et slags mislykket forsøk på å få med alt.
Omvendt vil en lett fallende frekvenskurve straks gi et mer behagelig lydbilde, uten at det går på bekostning av andre parametre, egentlig. Men det vil ikke imponere i samme grad, sånn umiddelbart.
Nye tweetere i diamant (ha,ha) og gud vet hva, skal jo gi oss nye opplevelser i diskant området. Da må jo toneområdet løftes fram, for pokker...... :-/
Kombinerer man en høyttaler med litt ekstra i toppen, med forsterker utstyr som heller ikke kjenner ordet måtehold, blir det fort slitsomt og agressivt på mange innspillinger. Her er det egentlig en hårfin balanse.
Mitt postulat er da at mange av de aller mest kostbare anlegg tipper over og blir unødvendig analytiske i negativ forstand. Av rapporten fra Bergen, synes det som om Peters anlegg ikke er noe unntak.
Utallige lytteseanser i OAS forteller meg også at det hersker en god del forskjellige oppfatninger om hva som er slitsomt og ikke. Noen skal ha diskanten kastet mitt fleisen, og synes det er OK med razorsharp Ssszzzs, mens andre mener det er feil bare det såvidt er antydninger til samme.
Selv er jeg nok nærmere den siste enn den første.
Oppsummert mener jeg alså at et virkelig godt anlegg, et i "price no object" klassen, skal kunne spille bortimot det meste på en overbevisende måte. Gjør de ikke det er anlegget feil tunet.
Forøvrig synes jeg TROMPETNERD at kritikken du høster fra Audiofreaks er helt misforstått. Det må da være mulig å ta utgangspunkt i en lytterapport, for så diskutere målsettingen med hver enkelts anlegg på et generelt grunnlag, uten å bli beskyldt for hets og annet paranoid tulliball.
Ikke kast bort tida di på denslags ørkesløse diskusjoner, det tar ingen ende, har jeg erfart...
Morty
Om problemstillingen mener vi så og si det samme.
De fleste highend høyttalere som blir solgt i dag er etter min mening laget for å imponere på en eller annen måte. Dette fordi vi kjøpere vil ha det slik, eller vil vi egentlig det......
Mange innspillinger (popinnspillinger) lyder faktisk ganske lyst i studio før de kommer i butikken( dette har jeg selv erfart), men de låter aldri spisst , så hvis anlegget ditt gjengir disse innspillingene uten å bli spisse og harde, så er anlegget ditt etter min meining så nært som det er mulig å komme realistisk!?

, skrev Snickers-is :For det første var min uttalelse generell. For det andre vil jeg understreke at det er en stor forskjell på feil i direktelyd, energiresponsfeil og romproblemer. Det er feil i energiresponsen jeg siktet til og det vil sjelden gjøre klangen rikere. Bare klammere, trangere og fattigere.