- Ble medlem
- 28.09.2004
- Antall liker
- 0
Man må alltid inngå kompromis desverre, finner ikke et anlegg som er best på alle paramtere, selv om jeg skulle ønske det.....
Om du hadde anlegget som var best på alle parametre, hva med innspillingene ? Med så mye forskjellige studioutstyr - og folk bak spakene, så vil det aldri la seg gjøre å få alt til å låte slik man selv ønsker det.Man må alltid inngå kompromis desverre, finner ikke et anlegg som er best på alle paramtere, selv om jeg skulle ønske det.....
Stemmer for realistisk lyd-bilde , og da mener jeg også at et piano skal lyde som et piano, og en fiolin som en fiolin osv.
Godt poeng!Hvis et anlegg ikke avslører dårlige innspillinger, hva skal vi da med gode innspillinger??
Kirkelig Kulturverksted er et godt utgangspunkt når man skal lete etter gode innspillinger.
Mvh.
Vidarpersonleg meiner eg dette blir feil fokus. grunnen til at vi har hifi-anlegg er for å høre musikk. Vi velg først musikken så eit bra anlegg til å formidle dette. Vil tru og håper at dei fleste gjer dette.
Er enig med deg, er vanskelig å finne oppsett som gjengir denne glansen bra. Det nærmeste jeg har hørt har vært med Avantgarde Horn og dyr rør rigg.Jeg regner med at Trompetnerd spiller Trompet -
Spiller selv Cornet ,Jeg synes at det er vanskelig og finne anlegg som greier og formiddle Glansen i Messing tonene
hva mener du ,når du lytter live på gode messinutøvere kan du høre glansen (gløden) (skinner) vanskelig med ord men
.har for noen dager siden lyttet til Hegel H200 med CDP2
og audiovectr mi3 avantgard ,mener at dette opsettet faktisk slet med akkurat dette . mulig jeg hadde en dårlig dag
![]()
Det finnes noen klassiske innspillinger som er spilt inn i studio, og på disse er som du skriver mye av denne glansen (overtoner) borte, men ikke helt. Disse innspillingene er det derimot lettere å gjengi realistisk.Ang "glans" i messinginstrumenter, så er dette noe man hører stort sett ute i rommet. På studio-innspillinger der mikrofonene er plassert nær instrumentet, så er denne effekten stort sett helt borte. Så - hør på klassiske innspillinger når du vil vurdere dette! Maurice Andre, Ole Edvard, osv osv..
Hei, ditt anlegg ble trukket inn som eksempel på bakgrunn av rapporten som ble skrevet.Trompetnerd sa "Etter å ha lest om OAS tur til Bergen lydhaug, så lurer jeg på hvor mange som egentlig ville hatt et anlegg som de hørte der, som kan spille svært få innspillinger, men disse lyder til gjengjeld fantastisk. "
Jeg vet ikke hvordan han er kommet til denne konklusjonen. Han var ikke til stedet og har ingen anelse hvordan anlegget spiller. Jeg spilte en REM kutt for å demonstrere at det var lett å høre hvor dårlig innspillingen var. Hvordan skal en dårlig innspilling låte?
Om man ser nøye på alle trompetnerds sine innlegg her på HFS, blir det tydelig at han har en spesiell holdning til Audiofreaks, og det bør han erklære (hver gang) før han fortsetter med kampanjen hannes.
De som er interessert i en alternativ perspektiv om hva målet er med et hifi anlegg, kan gjerne ta kontakt.
mvh
Dette er forsåvidt oppklarende, men selv om jeg ikke i utgangspunktet var kritisk til avstemningsalternativene, så føler jeg disse trenger en kommentar basert på ovenstående:Flere har ytret missnøye med alternativene. Meningen bak disse var å gradere hvor avslørende anlegg du kan tenke deg. Øverste alternativ skulle være mest avslørende og mindre og mindre nedover. Håper de fleste kunne kjenne seg igjen i dette.
Her "låner" jeg dine ord og sier meg helt enig!, i disse velformulerte og forklarende ord.De oppsettene som klarer å formidle mest mulig av opptaksrommet, klangtemperaturer, størrelser osv er som regel de som låter behagelig uansett. Det er også de som helt klart avslører reelle feil i innspillingene. En komprimert innspilling skal ikke låte som en katastrofe, men som en i utgangspunktet god innspilling med redusert dynamikk. Det samme gjelder innspillinger fra ulike tidsepoker i studioverdenen som låter vidt forskjellig. Forskjellene skal komme klart frem men ligge tydelig på hver sin side av "null" slik at man ikke havner for mye den ene eller den andre veien. Dette vil også føre til at 90% av platene faktisk låter fint. Med andre ord vil et skikkelig godt anlegg ha alle de nevnte egenskapene i stor grad.
Jeg støtter xerxes fullt ut........Feil i innspillingsprosessen???
Hvorfor skulle vi være interessert i det da?
Jeg vil høre på musikk!
Her er det nesten mat nok til en helt ny tråd?Apropo relistisk lydtrykk, så ser jeg personlig bort fra det (nesten..) for egen del, av den enkle årsak at jeg foretrekker relativt "små" høytalere, m.a.o kvalitet fremfor kvantitet ;D
mvh
Her er det nesten mat nok til en helt ny tråd?
Ja, eller små vs kvalitetSmå vs Store høytalere el kvalitet vs kvantitet, feks.... ;D
Men ja, det finns mye spennende i disse begrepene....![]()
mvh
Jeg føler at valgene ikke er kategorisert etter graden av avsløring. De oppsettene som klarer å formidle mest mulig av opptaksrommet, klangtemperaturer, størrelser osv er som regel de som låter behagelig uansett. Det er også de som helt klart avslører reelle feil i innspillingene. En komprimert innspilling skal ikke låte som en katastrofe, men som en i utgangspunktet god innspilling med redusert dynamikk. Det samme gjelder innspillinger fra ulike tidsepoker i studioverdenen som låter vidt forskjellig. Forskjellene skal komme klart frem men ligge tydelig på hver sin side av "null" slik at man ikke havner for mye den ene eller den andre veien. Dette vil også føre til at 90% av platene faktisk låter fint. Med andre ord vil et skikkelig godt anlegg ha alle de nevnte egenskapene i stor grad.
En relevant og høyst aktuell problemstilling TROMPETNERD!Hei, hvor står du?
Etter å ha lest om OAS OMF / SOS tur til Bergen lydhaug ( ? ;D), så lurer jeg på hvor mange som egentlig ville hatt et anlegg som de hørte der, som kan spille svært få innspillinger, men disse lyder til gjengjeld fantastisk.
"Hvor avlsørende" anlegget skulle være, har vært en av de viktigste faktorene når jeg har "bygget" opp anlegget mitt.
Hvor mange har et highend anlegg som en kan spille flesteparten av cdene uten å få giftpiler i ørene?
Mvh Trpn
Ifølge uttalelser fra folk som har vært hos deg så var det aldri snakk om mindre bra - bare veldig veldig bra ;Dnå lyder det aldri dårlig lenger, bare mere eller mindre bra!
Takk for det fine innlegget! Skal prøve å forklare tanken bak alternativene så godt jeg kan.Dette er forsåvidt oppklarende, men selv om jeg ikke i utgangspunktet var kritisk til avstemningsalternativene, så føler jeg disse trenger en kommentar basert på ovenstående:.
Et slikt anlegg avslører tekniske elementer studio ikke har ment at vi skal høre."-Alle feil i innspillingsprosessen skal kunne høres.
Dette sier seg selv, men igjen, hva er realistisk?-Det må ha et realisisk lydbilde.
De aller fleste realistisklydende anleggene jeg har hørt lyder realistisk på bekostning av noe som gjør at lystmiksede plater ikke lyder som det er ment å gjøre.-Viktigst at jeg får spilt 90% av platene mine.
Hvis et anlegg kun lyder fint og ikke hardt der dette trengs, er dette et skritt lenger unna et avslørende anlegg for meg.-Det må lyde fint.
Samme her, men dette er enda mere farget.-Det skal lyde deilig og behagelig uansett".