Hvilken kilde foretrekkes på vei inn i 2009?

Hvilken kilde vil du prioritere i 2009?

  • PC/Mac/Nettverksavspiller

    Stemmer: 0 0.0%
  • CD-Spiller

    Stemmer: 0 0.0%
  • Platespiller

    Stemmer: 0 0.0%
  • Andre

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    0

IO

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.02.2008
Innlegg
90
Antall liker
0
Anonym skrev:
Karma skrev:
pedal skrev:
Får enkelte ganger ståpels når lyden av original vinyl slår imot meg hjemme. Har til gode å høre kombinasjoner av 1'ere og 0'ere som gjør det på samme måte.
Enig i at vinyl kan låte magisk. I en perfekt verden skulle jeg hatt en seriøs vinyl-rigg, i tillegg til min lyd-PC.
Det er vel ikke noe problem å rippe vinyl-lyd til HD? Ripping betyr jo bare en nøyaktig kopi av den valgte original.
Skal man rippe samlingen på nytt hver gang man bytter PU?
Præcis dette har jeg efter bytte fra ortofon jubilee til audio note IO
Da mine pioner DAT kan køre 24 bit (ved dobbelt hastighed) og lyder tilsvarende meget bedre! - Måtte jeg naturligvis gøre forsøget som viste sig at honorere forventningerne.
Hverken rohman eller jubilee kan hamle op med den gamle stive IO nogetsteds,og med 24 bit er ingen grimme reminicenser fra 16 bit tilbage,hvilket betyder min pickup har et (forventet) meget længere liv.

Iøvrigt et fint eksperiment som undervejs har bevist pickuppens kvaliteter betyder mere end drivverkets ditto!
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Har konvertert til harddisk for over 2år siden og det revlusjonerte mitt forhold til musikk; brukergrensesnittet er fantastisk og musikken er langt mer tilgjengelig. Min samboer som tidligere var litt skeptisk til å fikle for mye med anlegget er også henrykt.. ;)

At Sonos+NAS i mine (og flere andre som testet sammen med meg sine) ører låt bedre enn et Esoteric VRDS-NEO drivverk til styggmye penger er nesten en ren bonus! AB-testet med begge koblet inn i min dCS. I dag er anlegget mitt 100% drivverkfritt!

Eneste er at en virkelig må tenke på backup, men det er jo strengt tatt ikke noe problem. Min musikksamling er sånn sett tryggere nå enn tidligere, da jeg har backup flere forskjellige steder (=ikke i samme hus).

Roysen skrev:
Nå kan det se ut til at dCS og Weiss har funnet nettopp måter å gjøre dette på, så jeg venter i spenning på de første testene av disse produktene.
Enig, spent på dette selv!
Test av Weiss Minerva: http://www.computeraudiophile.com/weiss-engineering-minerva-firewire-dac-review og http://www.ultraaudio.com/twbas/twbas_20081015.htm
Skulle forøvrig gjerne sett at dCS støttet mer enn "kun" 24/96, men her ligger begrensningen i USB.

Gimsegutten skrev:
- Lettere tilgang til ny musikk. En tur innom en kompis eller biblioteket, og vips så vokser musikksamlinga mi. Ulovlig - kanskje! Dårlig samvittighet - NEI:) Etter å ha støttet bransjen med kjøp av hundrevis av cd-er til en dyr pris gjennom mange år, så har jeg faktisk ingen skrupler med dette, og jeg anser meg som et moralsk menneske! Har forresten heller ikke sluttet å kjøpe musikk.
Har syndet litt på dette området selv, men er også uten dårlig samvittighet. Jeg kjøper fortsatt masser av cd'er.

Mine planer om kilde for 2009: forhåpentligvis en ny mac-mini og Weiss Minerva skal testes. Er også nysgjerrig på Audiolense.
 

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Innlegg
655
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
ceroxol skrev:
Skulle forøvrig gjerne sett at dCS støttet mer enn "kun" 24/96, men her ligger begrensningen i USB.
Jeg vet ikke hvorfor dCS stopper ved 24/96, men det kan da ikke være pga begrensning i USB2.0? Se f eks her. Mvh.
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
achri-d skrev:
ceroxol skrev:
Skulle forøvrig gjerne sett at dCS støttet mer enn "kun" 24/96, men her ligger begrensningen i USB.
Jeg vet ikke hvorfor dCS stopper ved 24/96, men det kan da ikke være pga begrensning i USB2.0? Se f eks her. Mvh.
Spennende! Det kan jo muligvis tenkes at en dCS-softwareoppdatering vil løse dette? USB 2.0 har jo en kapasitet 480 Mbps og snart kommer jo 3.0 med antatt 4.8 Gbps, så begrensningen kan jo umulig ligge her. For meg ligger Weiss litt foran dCS hvis jeg skal kjøpe dac i dag (har dog ikke hørt denne), da jeg ønsker fulle hi-rez muligheter.
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
288
Sted
Tranby
IO skrev:
Anonym skrev:
Karma skrev:
pedal skrev:
Får enkelte ganger ståpels når lyden av original vinyl slår imot meg hjemme. Har til gode å høre kombinasjoner av 1'ere og 0'ere som gjør det på samme måte.
Enig i at vinyl kan låte magisk. I en perfekt verden skulle jeg hatt en seriøs vinyl-rigg, i tillegg til min lyd-PC.
Det er vel ikke noe problem å rippe vinyl-lyd til HD? Ripping betyr jo bare en nøyaktig kopi av den valgte original.
Skal man rippe samlingen på nytt hver gang man bytter PU?
Præcis dette har jeg efter bytte fra ortofon jubilee til audio note IO
Da mine pioner DAT kan køre 24 bit (ved dobbelt hastighed) og lyder tilsvarende meget bedre! - Måtte jeg naturligvis gøre forsøget som viste sig at honorere forventningerne.
Hverken rohman eller jubilee kan hamle op med den gamle stive IO nogetsteds,og med 24 bit er ingen grimme reminicenser fra 16 bit tilbage,hvilket betyder min pickup har et (forventet) meget længere liv.

Iøvrigt et fint eksperiment som undervejs har bevist pickuppens kvaliteter betyder mere end drivverkets ditto!
En til med DAT ! Antagelig ikke mange som velger det som kilde i dag. Også i tillegg satse på Pioneer's sitt propritære er råtøft. :)
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Jeg foretrekker vinyl, men det blir nok fortsatt cd spilleren som blir mest brukt.

Avspille pc basert musikk er for meg helt uinteressant, jeg må jo alikevel kjøpe cd platene for så å rippe dem, og rydde dem vekk?

Nei jeg liker å ha fysisk kontakt med covera, og liker også det fysiske ved å spille av musikken.

Destiny.. :)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Harddiskbasert avspilling er jeg overbevist om at fungerer veldig bra lydmessig. Jeg er mer usikker på det betjeningsmessige delen av det da jeg liker best intuitiv og fysisk betjening, men velger å være åpen for alt og selvfølgelig ikke avskrive løsninger jeg ikke har prøvd. En "minnebasert" avspiller vil sikkert dukke opp hos meg også en gang, sannsynligvis som supplement til de bestående løsninger. Det vil innebære investeringer i nytt utstyr og masse arbeid og vedlikehold med ripping, backuper etc etc. Dette verken har jeg tid til eller ønsker å prioritere i overskuelig framtid. Jeg elsker PC som verktøy og kommunikasjonskanal, men ser ikke at den har det foretrukne brukergrensesnittet i andre sammenhenger.
Jeg er av natur også noe skeptisk til nye løsninger hvis jeg ikke ser at det en et framskritt og ikke bare nok en en forandring. At verden endrer seg betyr dessverre ikke alltid at den går fremover. Er det f.eks. noen som helt ærlig synes BMW's idrive fungerer enklere og bedre enn knappestyringen de hadde før, selv om den heller ikke var imponerende god? I min verden er forbedringer velkomne, men forandringer ofte unødvendige. Dessverre blir ofte enkle, gode, raske brukergrensesnitt skiftet ut med kompliserte og gjerne trege (!) løsninger. Jeg synes rett og slett altfor mange nye produkter mangler god logisk, intuitiv MMK pga kundenes antatte ønske om endringer/videreutvikling/forbedringer samt produsentens behov for det samme for å hele tiden har noe nytt og fange interesse. Og så finnes det heldigvis hederlige unntak fra alt dette.
 

IO

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.02.2008
Innlegg
90
Antall liker
0
eldo472 skrev:
IO skrev:
Anonym skrev:
Karma skrev:
pedal skrev:
Får enkelte ganger ståpels når lyden av original vinyl slår imot meg hjemme. Har til gode å høre kombinasjoner av 1'ere og 0'ere som gjør det på samme måte.
Enig i at vinyl kan låte magisk. I en perfekt verden skulle jeg hatt en seriøs vinyl-rigg, i tillegg til min lyd-PC.
Det er vel ikke noe problem å rippe vinyl-lyd til HD? Ripping betyr jo bare en nøyaktig kopi av den valgte original.
Skal man rippe samlingen på nytt hver gang man bytter PU?
Præcis dette har jeg efter bytte fra ortofon jubilee til audio note IO
Da mine pioner DAT kan køre 24 bit (ved dobbelt hastighed) og lyder tilsvarende meget bedre! - Måtte jeg naturligvis gøre forsøget som viste sig at honorere forventningerne.
Hverken rohman eller jubilee kan hamle op med den gamle stive IO nogetsteds,og med 24 bit er ingen grimme reminicenser fra 16 bit tilbage,hvilket betyder min pickup har et (forventet) meget længere liv.

Iøvrigt et fint eksperiment som undervejs har bevist pickuppens kvaliteter betyder mere end drivverkets ditto!
En til med DAT ! Antagelig ikke mange som velger det som kilde i dag. Også i tillegg satse på Pioneer's sitt propritære er råtøft. :)
Tak ;)
Retfærdigvis må det siges europas største offentlige musikbibliotek ligger i byen jeg bor i..
At mine knapt 1000 bånd er erhvervet billigt over lang tid..
At jeg i lang tid troede/håbede en superDAC ville komme og gøre 16bit til et værdigt format! :-\
At harddiskbaseret musikgengivelse i diverse formater (incl vob og divx) udgør vel 60% af musikkomsumering her i huset.

Som en bekendt formulerede det "Med cd skal man drikke vinen før musikken,men med grammo kan man nyde vinen undervejs"
 

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Innlegg
319
Antall liker
6
Trondmeg skrev:
Harddiskbasert avspilling er jeg overbevist om at fungerer veldig bra lydmessig. Jeg er mer usikker på det betjeningsmessige delen av det da jeg liker best intuitiv og fysisk betjening, men velger å være åpen for alt og selvfølgelig ikke avskrive løsninger jeg ikke har prøvd. En "minnebasert" avspiller vil sikkert dukke opp hos meg også en gang, sannsynligvis som supplement til de bestående løsninger.
Skulle du satse på et system ala Sonos, så er den betjeningsmessige biten det siste du behøver å bekymre deg over! Større brukervennlighet har i alle fall ikke jeg sett noen steder. Med hele musikksamlinga i hånden har jeg bedre orden på musikken, lettere tilgang og mange flere muligheter. Tok ikke lang tid før cd-samlinga havnet på loftet og cd-spilleren ut på bruktmarkedet etter at jeg fikk dette i hus.

Jeg lytter til mer musikk fordi det er så lettvint å sette på og så mange muligheter med avspilling: lytte til en artist, et album, ei låt, ei spilleliste eller hele samlinga i random rekkeførge om jeg vil. Det siste gjør jeg ofte, og det gjør at jeg får hørt mye musikk som jeg ellers ikke hadde kommet på å sette på.

Jeg skal innrømme at det var en del arbeid å rippe det hele inn, men det var jo litt morsomt å se biblioteket vokse også. Med sikkerhetskopier i orden, så slipper jeg forhåpentligvis å gjøre det flere ganger. Nå kan jeg bare kose meg med å utvide samlinga med både musikk som jeg kjøper og som jeg kopierer.

Aldri har samlinga vokst fortere, og aldri har jeg lyttet til mer musikk. Og det er jo det viktigste:)
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
IO skrev:
eldo472 skrev:
IO skrev:
Anonym skrev:
Karma skrev:
pedal skrev:
Får enkelte ganger ståpels når lyden av original vinyl slår imot meg hjemme. Har til gode å høre kombinasjoner av 1'ere og 0'ere som gjør det på samme måte.
Enig i at vinyl kan låte magisk. I en perfekt verden skulle jeg hatt en seriøs vinyl-rigg, i tillegg til min lyd-PC.
Det er vel ikke noe problem å rippe vinyl-lyd til HD? Ripping betyr jo bare en nøyaktig kopi av den valgte original.
Skal man rippe samlingen på nytt hver gang man bytter PU?
Præcis dette har jeg efter bytte fra ortofon jubilee til audio note IO
Da mine pioner DAT kan køre 24 bit (ved dobbelt hastighed) og lyder tilsvarende meget bedre! - Måtte jeg naturligvis gøre forsøget som viste sig at honorere forventningerne.
Hverken rohman eller jubilee kan hamle op med den gamle stive IO nogetsteds,og med 24 bit er ingen grimme reminicenser fra 16 bit tilbage,hvilket betyder min pickup har et (forventet) meget længere liv.

Iøvrigt et fint eksperiment som undervejs har bevist pickuppens kvaliteter betyder mere end drivverkets ditto!
En til med DAT ! Antagelig ikke mange som velger det som kilde i dag. Også i tillegg satse på Pioneer's sitt propritære er råtøft. :)
Tak ;)
Retfærdigvis må det siges europas største offentlige musikbibliotek ligger i byen jeg bor i..
At mine knapt 1000 bånd er erhvervet billigt over lang tid..
At jeg i lang tid troede/håbede en superDAC ville komme og gøre 16bit til et værdigt format! :-\
At harddiskbaseret musikgengivelse i diverse formater (incl vob og divx) udgør vel 60% af musikkomsumering her i huset.

Som en bekendt formulerede det "Med cd skal man drikke vinen før musikken,men med grammo kan man nyde vinen undervejs"
Med den rigtige Dac kan du sagtens nyde Cd en inden vinen. En bekendt af mig siger mit anlæg er så godt at en pladespiller under 100.000 ville falde totalt igennem.
 

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Innlegg
777
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Duelund_Support skrev:
IO skrev:
eldo472 skrev:
IO skrev:
Anonym skrev:
Karma skrev:
pedal skrev:
Får enkelte ganger ståpels når lyden av original vinyl slår imot meg hjemme. Har til gode å høre kombinasjoner av 1'ere og 0'ere som gjør det på samme måte.
Enig i at vinyl kan låte magisk. I en perfekt verden skulle jeg hatt en seriøs vinyl-rigg, i tillegg til min lyd-PC.
Det er vel ikke noe problem å rippe vinyl-lyd til HD? Ripping betyr jo bare en nøyaktig kopi av den valgte original.
Skal man rippe samlingen på nytt hver gang man bytter PU?
Præcis dette har jeg efter bytte fra ortofon jubilee til audio note IO
Da mine pioner DAT kan køre 24 bit (ved dobbelt hastighed) og lyder tilsvarende meget bedre! - Måtte jeg naturligvis gøre forsøget som viste sig at honorere forventningerne.
Hverken rohman eller jubilee kan hamle op med den gamle stive IO nogetsteds,og med 24 bit er ingen grimme reminicenser fra 16 bit tilbage,hvilket betyder min pickup har et (forventet) meget længere liv.

Iøvrigt et fint eksperiment som undervejs har bevist pickuppens kvaliteter betyder mere end drivverkets ditto!
En til med DAT ! Antagelig ikke mange som velger det som kilde i dag. Også i tillegg satse på Pioneer's sitt propritære er råtøft. :)
Tak ;)
Retfærdigvis må det siges europas største offentlige musikbibliotek ligger i byen jeg bor i..
At mine knapt 1000 bånd er erhvervet billigt over lang tid..
At jeg i lang tid troede/håbede en superDAC ville komme og gøre 16bit til et værdigt format! :-\
At harddiskbaseret musikgengivelse i diverse formater (incl vob og divx) udgør vel 60% af musikkomsumering her i huset.

Som en bekendt formulerede det "Med cd skal man drikke vinen før musikken,men med grammo kan man nyde vinen undervejs"
Med den rigtige Dac kan du sagtens nyde Cd en inden vinen. En bekendt af mig siger mit anlæg er så godt at en pladespiller under 100.000 ville falde totalt igennem.
Hvilken DAC snakker vi så om?
 
Topp Bunn