Hvilken kilde foretrekkes på vei inn i 2009?

Hvilken kilde vil du prioritere i 2009?

  • PC/Mac/Nettverksavspiller

    Stemmer: 0 0.0%
  • CD-Spiller

    Stemmer: 0 0.0%
  • Platespiller

    Stemmer: 0 0.0%
  • Andre

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    0

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
LydMekk skrev:
KW skrev:
Lydmekk skrev:
"Software-avspilleren XXHighEnd gjør dette. Laster inn alle låter til minnet før avspilling."

Hvor lang tid tar det da å laste inn en cd 60minutters?

Under ti sekunder kan gå an, over 20 blir ubrukelig imo. opp mot antagelig ikke noen lydmessig gevinst ::)

Mvh.KW
På min maskin, ca. 2-3 sekunder fra jeg klikker play til lyden kommer fra første låt. Har dog en RASK PC med 4GB minne og RAID-disker 0+1 som det leses låter fra.

Les mere tekniske detaljer på:

http://www.phasure.com
Er det også her snakk om en form for buffring, slik at avspilling starter før hele skiva er lastet inn.
600MB tar vel mer enn 2-3 sekunder, selv med kabel (eller kanskje ikke? ) og på trådløst så er det vel litt avhengig av utstyr mindre.
På AP-express (iTunes) er det vel (så langt jeg minnes) 56MB pr. sekund.

Uansett så vil det nok fremover bare komme mer, kanskje bedre og ikke minst rimeligere utstyr på dette området OG den musikken de av oss som ripper til harddisk vil jo bare ligge der uten å bli dårligere for sin egen del.

Mvh.KW
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Vinyl og harddisk - med stor overbevisning.

O.
 

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Innlegg
319
Antall liker
6
Jeg kommer ikke til å satse på noe annet enn nettverksavspilling av FLAC-filer i tiden fremover. Jeg spiller fra en NAS via Sonos og en DAC.

For å nevne noen fordeler med dette:
- Hører mer musikk nå når det er bare å løfte opp fjernkontrollen og ha hele samlinga et tastetrykk unna. Med NAS trenger ikke en gang å slå på PC.
- Slipper å bruke plater som er sårbare for riper, cover som sprekker osv. Kort sagt enklere å holde orden på musikken.
- Slipper å fylle en hel vegg i stua med stygge plast-cover.
- Kan velge om jeg vil lytte til et album, en låt, en spilleliste, en artist, eller hele samlinga i random rekkefølge om jeg vil.
- Lettere tilgang til ny musikk. En tur innom en kompis eller biblioteket, og vips så vokser musikksamlinga mi. Ulovlig - kanskje! Dårlig samvittighet - NEI:) Etter å ha støttet bransjen med kjøp av hundrevis av cd-er til en dyr pris gjennom mange år, så har jeg faktisk ingen skrupler med dette, og jeg anser meg som et moralsk menneske! Har forresten heller ikke sluttet å kjøpe musikk.

Nettverksavspilling med Sonos er nok ikke helt på høyde med tilsvarende dyre cd-spillere, men med en god dac utjevnes mye av forskjellen. Har minst like god lyd i dette systemet som da jeg hadde en cd-spiller til 5000 kroner. Godt nok for meg og mitt anlegg.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Mitt ståsted er at hd-basert(forutsatt at selve disken og serveren er i et annet rom) har potensialet for å bli bedre enn den beste cd-rigg. Rett og slett fordi man blir kvitt alt leamikket som mekanikk fører med seg. Kanskje vi er der allerede?

Beklager OT.

O.
Greven skrev:
KW skrev:
Valentino skrev:
Roysen skrev:
Inntil harddisk-basert avspilling blir mulig med clock-link ser jeg egentlig ingen spesielle fordeler med denne avspillingsmåten ut over plassbesparelse og brukergrensesnitt. For øvrig tror jeg at denne måten å avspille på kunne vært enda bedre dersom man hadde lastet musikkinnholdet fra harddisken til memory før avspilling.
Såvidt jeg forstår gjør min Transporter akkurat dette.
Såvidt jeg forstår, så gjør vel det meste av trådløst dette (mer eller mindre?) det er vel bare snakk om hvor mye (data) som blir buffret?
Jeg tror Roysen mente clock-link i forhold til DAC-delen. I så fall har jeg forstått at transporteren har støtte for dette og at man da kan bruke klokken i en ekstern DAC til å synke signalet. Sonos kan også moddes slik at dette blir mulig.

Jeg trodde alle hardddisker bufrer datastrømmen når det leses av. Trodde dette var cache, men dette har jeg ingen forutsetning for å mene noe om egntelig..;) Uansett tviler jeg på at dette skulle ha noen innvirkning på lyden. Hvorfor i alle dager skulle dette ha noe betydning? Men etterhvert som HD-basert avspilling blir stadig større, tipper jeg at det vil komme en mengde "Audiograde" komponenter ;D Er visst allerede de som mener det er forskjell på harddisktype og USB-kabler.

Mitt ståsted er at HD-basert ikke er bedre, men like bra. Og da er det jo kun igjen som Roysen sier: "plassbesparelse og brukergrensesnitt". Dette er for meg det eneste som betyr noe utover kvaliteten som jeg har funnet identisk.
 

Lateralus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
423
Antall liker
31
Torget vurderinger
0
Har linket til denne siden før i en annen tråd, men syns det passer seg å gjøre det her også:

http://www.computeraudiophile.com/

Her er det en del interessante tester av, og diskusjon om diverse HD-basert musikkavspilling.
 
R

Roysen

Gjest
Ja, det er som Greven sier clocklink mellom
harddisken/memory og DAC jeg mener.

Det er korrekt at harddisken har et lite cache memory, men det er for lite til å utgjøre noen forbedringer på en normal harddisk. Det finnes RAID og SCSI kontrollere som kan utstyres med flere titalls GB Cache, men de dyre.

Tiden det måtte ta å cache et helt spor eller en hel disk er irrelevant da cachingen kan foregå i paralell med avspillingen så lenge cachingen alltid ligger foran.

Nova Physics Memory Player er meget interessant da den gjør mye av dette.

Mvh
Roysen
 

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Innlegg
655
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Her i huset er PC/HD-basert avspilling nesten enerådende. Jeg benytter Scarlatti Upsampler (SUP) med USB inngang. SUP tillater derfor Transporter - via 75Ohms bnc - og USB direkte.

Transporter buffrer, reklokker og oversetter signalet til S/PDIF. Den har "wordclock in" og jeg synkroniserer den derfor til SUP og DAC. Med SqueezeCenter 7.3.1 & Firmware 71 fungerer også 48kHz klokke med Transporter, men dataene må være hhv 44.1 & 48 kS/s ellers gjør Transporter feil. I.e. den klarer ikke 44.1kHz klokke inn og så avspille 88.2kS/s data korrekt - du blir fasinert av hvor tregt det går!

På PCen har jeg også installert Foobar2000 og asio4all - og kan kjøre PCM via USB inn i SUP. Denne signalveien fungerer godt og siden USB overføring er (i hvert fall benevnt slik av dCS) isokron vet både avsender (PC) og mottaker (SUP) hvor stor båndbredde som garanteres mens avspilling pågår og SUP kan beregne hvor mye som må buffres for å realisere problemfri avspilling uten drop-outs osv. Dermed arbeider den i prinsippet som Transporter - den buffrer, reklokker og oversetter til S/PDIF. Jeg bruker også ekstern klokke til SUP når dataene kommer "USB-veien". Med USB fungerer klokkingen korrekt - spiller jeg av 96kS/s data og benytter 48kHz klokke så gjør PLL kretsen i SUP jobben sin. Herved kan jeg for øvrig avkrefte ryktene om at USB ikke klarer mer enn 16/48. Jeg har selv 24/96 data og det fungerer normalt (bortsett i fra klokken så klarer Transporter også dette). Mvh.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.476
Antall liker
3.306
Torget vurderinger
1
STATUS P.T.:
PC/Mac/Nettverksavspiller 56 (48.3%)
CD-Spiller 28 (24.1%)
Platespiller 30 (25.9%)
Andre 2 (1.7%)
Stemmer totalt: 116


Interessant at nesten halvparten velger lyd-PC. (Verden går framover).
Og at vinyl ligger på andreplass. (Verden står stille).

Skjønt "den tause majoritet" bruker vel allikevel CD i overskuelig framtid.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
pedal skrev:
Interessant at nesten halvparten velger lyd-PC. (Verden går framover).
Og at vinyl ligger på andreplass. (Verden står stille).
Også interessant påstand at "verden går fremover" ved lyd-PC. ;)
I såfall avskriver du mye musikk. Min påstand er at verden går fremover hvis en velger begge deler. Det er fortsatt en god del musikk som ikke finner veien til de digitale kanaler. Såfremt ikke VG-lista topp 20 er godt nok da, og en cd var noe man kjøpte til jul ;) ;) ;)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
ErosLoveking skrev:
pedal skrev:
Interessant at nesten halvparten velger lyd-PC. (Verden går framover).
Og at vinyl ligger på andreplass. (Verden står stille).
Også interessant påstand at "verden går fremover" ved lyd-PC. ;)
I såfall avskriver du mye musikk. Min påstand er at verden går fremover hvis en velger begge deler. Det er fortsatt en god del musikk som ikke finner veien til de digitale kanaler. Såfremt ikke VG-lista topp 20 er godt nok da, og en cd var noe man kjøpte til jul ;) ;) ;)
Der har du et godt poeng, og dette er en av grunnene til at en nedlastingsløsning ikke pt er nok for meg.

Mvh Vidar P
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.767
Antall liker
21.657
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er kjekt å kunne laste ned, gå i platebutikken og bla, handle musikk på nettet for levering i postkasser, overta gamle vinylsamlinger (det finnes en skatt i nesten alle). Etc.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Det er kjekt å kunne laste ned, gå i platebutikken og bla, handle musikk på nettet for levering i postkasser, overta gamle vinylsamlinger (det finnes en skatt i nesten alle). Etc.
Det er akkurat det. For den musikkinteresserte så er det kun en kildeløsning; flere kilder.

Mvh Vidar P
 
B

Back_Door

Gjest
Vidar P skrev:
ErosLoveking skrev:
pedal skrev:
Interessant at nesten halvparten velger lyd-PC. (Verden går framover).
Og at vinyl ligger på andreplass. (Verden står stille).
Også interessant påstand at "verden går fremover" ved lyd-PC. ;)
I såfall avskriver du mye musikk. Min påstand er at verden går fremover hvis en velger begge deler. Det er fortsatt en god del musikk som ikke finner veien til de digitale kanaler. Såfremt ikke VG-lista topp 20 er godt nok da, og en cd var noe man kjøpte til jul ;) ;) ;)
Der har du et godt poeng, og dette er en av grunnene til at en nedlastingsløsning ikke pt er nok for meg.

Mvh Vidar P
Begrepet lyd-PC gir ingen avgresning i forhold til utvalg. Man kan laste ned fra nettet, eller rippe andre formater til HD. Selv kjøper jeg fortsatt 95% av musikken som cd, for så å rippe til HD.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nå poengterte jeg at jeg snakket om en nedlastingsløsning, og at det ikke er nok for meg.

Jeg trenger;

1) platespiller; fordi jeg har 20k plater med musikk som jeg svært gjerne vil høre, samt at de låter så bra

2) CD-spiller, fordi jeg har tusenvis av cd'er jeg gjerne vil høre, og markedet er fullt av glitrende gjenutgivelser av "min" musikk for nesten ingen penger nå til dags, musikk som ikke er tilgjengelig på andre adekvate formater, pluss at cd'er og cdp'er aldri har spilt så bra som nå

3) radio, fordi det er så mye musikk som jeg ellers aldri ville ha hørt der

4) digital rippeløsning, pt fordi jeg vil ha med meg musikk på iPod, SD osv

Mao, en flerkildeløsning. Som alltid. Ikke noe nytt under solen. Slikt kildemangfold har hififolk hatt i over et halvt århundre.

Mvh Vidar P
 
B

Back_Door

Gjest
Vidar P:

Jeg har stor forståelse for din prioritering. Med en slik samling blir bare tanken på ripping et ork. Slike store samlinger vil nok være en vesentlig årsak til manfold i avspillingsløsninger også for fremtiden.
Jeg mente bare å understreke at man ved pc-lyd kan få i pose og sekk, om man ønsker.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.767
Antall liker
21.657
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Karma skrev:
Valentino skrev:
Man har da grammofon!
Dette representerer nok fortsatt det beste, under forutsetning av riktige internkabler.. ;D
Jeg har en liknende sak (så jeg har faktisk grammofoner), men de platene jeg har til den er lite interressante, bortsett fra om jeg skulle eksemplifisere noen av mine svigerforfedres elendige musikksmak...
 

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
Den er grei! Prioriterer og foretrekker platespiller som kilde :)
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.476
Antall liker
3.306
Torget vurderinger
1
ErosLoveking skrev:
Også interessant påstand at "verden går fremover" ved lyd-PC. ;)
Jeg tenkte da på det at:
*Lossless ripping av CD til HD gir bedre lyd enn når man avspiller CD (i realtime) på et vanlig CD-drivverk.
*Lyd-PC åpner for DSP à la Audiolense med DRC og (aktiv) digital deling.
(Begge deler med bedre lyd for mindre penger til resultat).
*Lyd-PC er en kostnadseffektiv nøkkel til hi-rez digital musikk.
*Lyd-PC muligjør nedlasting av svært mye musikk. En lyd-PC med internett tilgang, og eventuelt et musikkabonement à la Sonos/handlekonto på iTunes, tilgjengeligjør uendelig ganger mer musikk enn den ekskluderer.

Lyd-PC er altså et fremskritt for de aller fleste, med mindre din platesamling er bygget rundt bandet Mohammed & His Robed Rockers og dets like. ;)
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
pedal skrev:
Lyd-PC er altså et fremskritt for de aller fleste, med mindre din platesamling er bygget rundt bandet Mohammed & His Robed Rockers og dets like. ;)
Nesten. Sjekk avatar. Google: John English III - "Need you near".
You do the math!! ;) ;) ;)

Helt seriøst opplever jeg opptil flere ganger daglig at jeg finner knapt et eneste elektronisk spor av endel band jeg leter etter. Selvsagt kan jeg rippe vinylen i samlinga, men det gidder jeg pr. dags dato ikke.

Nedlasting er IMO tannløst og kjedelig, ikke noe alternativ for min del. Får enkelte ganger ståpels når lyden av original vinyl slår imot meg hjemme. Har til gode å høre kombinasjoner av 1'ere og 0'ere som gjør det på samme måte.

Som sagt, så vil jeg helst ha mulighet for de fleste kilder. Just in case.......
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.476
Antall liker
3.306
Torget vurderinger
1
ErosLoveking skrev:
Nedlasting er IMO tannløst og kjedelig
Å laste ned hi-rez lydfiler fra Linn, 2L og andre plateselskaper kommer til å bli mer og mer populært blant hi-fi entusiaster.

Får enkelte ganger ståpels når lyden av original vinyl slår imot meg hjemme. Har til gode å høre kombinasjoner av 1'ere og 0'ere som gjør det på samme måte.
Enig i at vinyl kan låte magisk. I en perfekt verden skulle jeg hatt en seriøs vinyl-rigg, i tillegg til min lyd-PC.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
pedal skrev:
ErosLoveking skrev:
Nedlasting er IMO tannløst og kjedelig
Å laste ned hi-rez lydfiler fra Linn, 2L og andre plateselskaper kommer til å bli mer og mer populært blant hi-fi entusiaster.

Nå bør vi nok tenke oss at hifientusiaster er og blir en marginalgruppe. Likevel er det bare å se på elektrobrosjyrene for denne jula, så ser en jo med tydelighet at medieavspillere er på full fart inn i massekonsumentmarkedet. Er vel også bare et tidsspørsmål før high-rez filer også blir mer vanlig. Linn, 2L og deslike gjør sikkert et pionerarbeid her, men blir fort litt for mye "interessant for lydens del, ikke musikken". For min del kan det begynne å ligne på "interessant" den dagen alle er med.
Noen av mine største ankepunkter mot nedlasting er varighet og bestandighet. Hvor lagrer vi filene, hvordan arkiveres de, hva om 10 år? Selv om det tar latterlig fysisk liten plass, fordrer det langt mer vedlikehold og oppfølging. Et system/hardiskcrash kan vel sammenlignes med et nedbrent hus og platesamling. Hva er det størst sjans for at skal skje?
For folk flest fungerer det sikkert fint for en periode, men over tid? Jeg spår større risiko for musikalsk historieløshet.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.950
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Her i huset kommer alle alternativene til å bli brukt i 2009.
Det siste året (2008) har Vygeren stått for ca 80% av spilletiden.
Og det har vært meg en sann glede.
Har bestillt meg Duet for å se om en slik løsning kan være noe for meg.
Har da ikke skylapper heller...... ;D

Så hva kommer til å bli foretrukket i 2009?
Hakke peiling!
(har ett alt for åpent sinn enda)
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Valentino skrev:
ErosLoveking skrev:
Alt annet enn vinyl er femi.
VPI har en ørliten knekk i håndleddet.
Haha!

Jeg har selv sett brukere av VPI bruke hvite hansker når de håndterte (befølte) sine platespillere.
Masse knekk!
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.476
Antall liker
3.306
Torget vurderinger
1
ErosLoveking skrev:
Noen av mine største ankepunkter mot nedlasting er varighet og bestandighet. Hvor lagrer vi filene, hvordan arkiveres de, hva om 10 år? Selv om det tar latterlig fysisk liten plass, fordrer det langt mer vedlikehold og oppfølging. Et system/hardiskcrash kan vel sammenlignes med et nedbrent hus og platesamling. Hva er det størst sjans for at skal skje?
Etter en husbrann kan du vinke farvel til din vinylsamling...

En ordinær WD USB harddisk på 1TB nærmer seg kr 1,000.-. En 1:1 CD tar gjennomsnittlig 500MB. Altså 2,000 CDer på en TB HD. Det utgjør en kostnad på 50 øre pr album. Backup HardDisken oppbevarer du på jobben eller hos en kompis. Backup kan tas 4-6 ganger årlig, eller i etterkant av større innkjøp av musikk. Da vil man ha svært høy sikkerhet for liten innsats. (Bare blåbær mot hva som går med av tid og penger med å drifte en stor vinylsamling).

Men bevares, bare kos deg med LP-platene dine. Lev og la leve.
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
288
Sted
Tranby
Svarte "andre" da jeg bruker DVD spiller med SA-CD og DVD-Audio mulighet.
Ønsker derfor en multispiller med Bluray, SA-CD, CD, DVD og DVD-A.

Er litt ambivalent i mitt forhod til pc avspilling. Jobber med IKT. Ønsker å jobbe minimalt med dette etter arbeidstid for å drifte maskiner.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.476
Antall liker
3.306
Torget vurderinger
1
Strengt tatt skulle jeg også ha stemt "andre". Signalkilden i mitt liv er en iPOD Classic 160GB med omtrent 2,000 album innenfor rock/pop/rariteter. Nøye sortert og innlagt med cover og albuminfo. Bruker 256kbs AAC komprimering. Har 3 stykker. 1 i bilen/turkamerat, 1 på badet tilkoblet Pal og 1 i stua tilkoblet en Sonoro monoradio (brukes mest av resten av familien).

Antall lyttetimer i sofaen gjennom en travel uke er dessverre begrenset. Takket være iPOD'ene får jeg lyttet til 3-4 ganger mer musikk enn hva en jeg hadde rukket hjemme i stua.
 
B

Back_Door

Gjest
pedal skrev:
Får enkelte ganger ståpels når lyden av original vinyl slår imot meg hjemme. Har til gode å høre kombinasjoner av 1'ere og 0'ere som gjør det på samme måte.
Enig i at vinyl kan låte magisk. I en perfekt verden skulle jeg hatt en seriøs vinyl-rigg, i tillegg til min lyd-PC.
Det er vel ikke noe problem å rippe vinyl-lyd til HD? Ripping betyr jo bare en nøyaktig kopi av den valgte original.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Det blir cd på meg. Og det jeg kommer over av god, brukt vinyl. Ny vinyl er for dyrt, synes jeg. Cd'er derimot har jo hyggelige priser.
Harddisk er uinteressant
 

iSaint

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
506
Antall liker
60
Sted
Belgia
Etter knappe to år med MacBook -> Benchmark DAC1 som eneste kilde har jeg nå gått til anskaffelse av en platespiller :) HD-basert har sine fordeler, men lydmessig er vinyl i en annen liga IMO.
Har akkurat pakket ut en forsendelse fra elusivedisc; "PINK FLOYD/THE DARK SIDE OF THE MOON 180g IMPORT LP" snurrer nå - og jeg greir ikke la være å smile - det er så levende og utilslørt at det er helt skremmende.

Naim + Vinyl anbefales på det varmeste til de som ikke allerede har opplevd det.

Mvh
Arne Kr
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Vinyl stiller jo litt anderledes i forhold til CD/PC. Som VidarP sier er det jo meningsløst å bytte fra vinyl om all musikken man har er vinyl. Det som derimot (for mange) har vært helt klart er at et bytte fra CD-spiller til HD sannsynligvis ikke har noen ulemper (bortsett fra litt rippearbeid), men mange fordeler som ekstrem brukervennlighet, lett å implementere DRC og mulighet for å hjelpe kompiser med å ta vare på backup for hverandre.....;)

Da denne teknologien var helt "fersk" gikk det heftige diskusjoner her inne om hvorvidt det var mulig å rippe et spor feilfritt for så å flytte det mellom forskjellige harddisker uten å tape data. En diskusjon som bare føyer seg inn i rekken av utrolige påstander her inne, men likefullt var folk i tvil rundt dette. Samtidig møtte mange med gode erfaringer rund HD-basert kilde stor skeptisk fra "gamlegutta" med seriøse CD-rigger.

I det siste synes jeg det virker som om HD-baserte løsninger blir stadig mer populært og stadig flere innser at det er fullt mulig å bruke en slik kilde i HigEnd anlegg med svært god lyd. Det er derfor litt gøy å se at andelen som gjerne vil satse på slike løsninger ser ut til å ha steget fra 30% til 45% i løpet av det siste året.

Jeg tror at CD-spilleren er en utdødende rase. Vi vil nok se at det snart kun blir tilbudt multispillere i konsumentmarkedet og i HigEnd vil nok spillerne som fortsatt selges ha mulighet for digital inn via optisk, coax og USB. I så fall en utvikling som passer meg midt i blinken da dette vil generere stadig bedre produkter for nettveksavspilling :)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
CD og LP. Det er på disse formatene jeg har musikken. Dessuten liker jeg albumkonseptet, jeg liker min CD-spillers ekstreme brukervennlighet (maks 4 sekunder fra power off til musikk er på plass og logisk knappestyrt betjening er brukervennlighet i min verden). En gang blir det kanskje også noe kalkulatorbasert musikkspiller, men jeg finner det foreløpig alt for tungvint og bælete for alt annet enn timevis med uavbrutt bakgrunnsmusikk.
 
S

slowmotion

Gjest
Jeg må innrømme at jeg får mer og mer sans for PC som kilde.
Har mye musikk på vinyl, men jeg er lei av den stadige fiklingen for å
holde vinylen ren og platespilleren i god form.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Karma skrev:
pedal skrev:
Får enkelte ganger ståpels når lyden av original vinyl slår imot meg hjemme. Har til gode å høre kombinasjoner av 1'ere og 0'ere som gjør det på samme måte.
Enig i at vinyl kan låte magisk. I en perfekt verden skulle jeg hatt en seriøs vinyl-rigg, i tillegg til min lyd-PC.
Det er vel ikke noe problem å rippe vinyl-lyd til HD? Ripping betyr jo bare en nøyaktig kopi av den valgte original.
Skal man rippe samlingen på nytt hver gang man bytter PU?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Allerede ved inngangen av det året som snart er slutt - 2008 - var jeg sikker på at CDspillerens dager var talte her hjemme. Året 2008 har bare bekreftet dette. Alle CDspillere og tunere er solgt unna i løpet av året - med unntak av en gammel Denon-sak som står i reserve som (ubrukt) backup.

I løpet av 2008 fikk jeg virkelig sansen for nettradio - og skal jeg spå om fremtiden, blir det enda mer nettradio i 2009. På bekostning av CDspilling - og ikke minst på bekostning av vinylen.
 

kyrjens

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2007
Innlegg
144
Antall liker
9
Sted
Hamar
Torget vurderinger
2
Vinyl og Cd uten tvil! Har kansje samlomani, men synes det er deilig og fikle og rote med coverene... :p
Har hørt litt på nettradio, men fy f... for en (generell) dårlig lydkvalitet.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
kyrjens skrev:
Vinyl og Cd uten tvil! Har kansje samlomani, men synes det er deilig og fikle og rote med coverene... :p
Har hørt litt på nettradio, men fy f... for en (generell) dårlig lydkvalitet.
Samme her. Håper nettradio snart eller i fremtiden kan by på en lydkvalitet som gjør det mulig å høre på uten å irritere seg.

Mvh Vidar P
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Jeg spiller mye vinyl og hygger meg med det. Har aldri hatt så god platespiller før, så det er sikkert noe av grunnen. Ellers så har jeg solgt cdspilleren og venter på at den nye mac mini skal komme på markedet. Denne kommer jeg til å bruke som cd-spiller og harddiskspiller. Den skal levere varene i samråd med enten cambridge eller Abrahamsen dac(usb eller spdif).
 
Topp Bunn