Hvilken kaptein!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.644
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Fining han der som styrte Costa Concordia:

Som å si til dama:

"Eg har bare vært utro fordi eg var så uheldig å snuble med ståkukk, og tilfeldigvis lå det ei naken dame der pikken landa"

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.651
    Torget vurderinger
    24
    For et feigt svin. De så bare hans tapre hæler da han forlot åstedet..

V

vredensgnag

Gjest
    Forklaringene endrer seg.
    Først var han sistemann fra skipet.
    Så ble han observert på vei vekk, med mange passasjerer igjen i båten.
    Og nå falt han ombord i en livbåt, og kunne ikke annet enn dra avsted med den.

I mellomtiden har vi kystvaktens radioopptak, der kapteinen er i kommunikasjon med dem, mens han er på vei vekk, og blir beordret tilbake.

Han så sikkert fin ut i hvit uniform, ved kapteinens bord, men har tydeligvis lite på broen å gjøre.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.644
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Ja, helt sinnsykt. Han skal visstnok ha sittet i restauranten ombord og bestilt mat etter at skipet grunnstøtte. (Usikker på sannhetsgehalten i dette, ble det bare fortalt i lunsjen).

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    308
    Burnt_Island skrev:
    ..en ekte italiensk krigshelt dette
    ...eller så var han psykotisk i gjerningsøyeblikket!
    Det kan nesten virke sånn.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.651
    Torget vurderinger
    24
    realist skrev:
    Burnt_Island skrev:
    ..en ekte italiensk krigshelt dette
    ...eller så var han psykotisk i gjerningsøyeblikket!
    Det kan nesten virke sånn.
    Ja, det har jo blitt svært så populært.

V

vredensgnag

Gjest
    Vi skal nok erkjenne at han må ha vært i sjokk over det som skjedde, men vi ser vel helst at folk med slikt ansvar klarer å løfte seg over slikt? Figuren han tegner er det lite heder over.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Er jeg alene om å få asosiasjoner til Berlusconi?

Noen har fått en jobb de ikke burde ha....

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.651
    Torget vurderinger
    24
    Se på fyren; dette er en smoothing som nok har visst å bruke kapteinsrollen til alle "hyggelige" saker.. hehe.. og da burde han selvsagt være stor nok kar til å bære ansvaret når det lugger litt også. Men han har kanskje aldri før behøvd å demonstrere "management skills under critical situations" og da kommer ikke slike manglende egenskaper til syne før det er for sent. Dessverre.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    8.196
    Torget vurderinger
    4
    Zomby_Woof skrev:
    Er jeg alene om å få asosiasjoner til Berlusconi?

Noen har fått en jobb de ikke burde ha....
    Derfor det er så mange arbeidsløse i italia ?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.575
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fyren er aldeles ubrukelig og burde aldri hatt kommandoen over et skip større enn en optimistjolle. Jeg kan ikke tro at fyren helt plutselig ble uansvarlig, men regner med at han alltid har vært sånn. Derfor er det virkelig kritikkverdige her at rederiet har ansatt en så ansvarsløs person som kaptein på et passasjerskip. Det blir bare spekulasjon, men det kan vel dreie seg om nepotisme, bekjentskaper, udugelighet, ren korrupsjon, ... Da kan det også være grunn til å fundere litt på hvordan de andre kapteinene og offiserene i dette rederiet har blitt ansatt.

Tips til sjøfarende: Ser dere et cruiseskip med bokstaven C på en gul skorstein, styr langt unna.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.575
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    Townes skrev:
    pengesluk skrev:
    Ja, helt sinnsykt. Han skal visstnok ha sittet i restauranten ombord og bestilt mat etter at skipet grunnstøtte. (Usikker på sannhetsgehalten i dette, ble det bare fortalt i lunsjen).
    http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/italy/9019114/Cruise-disaster-Captain-ordered-dinner-as-ship-sank.html
    Han tok det hele med stoisk ro helt inn i apatien?

(Ok, dårlig spøk.)

Men det skulle vært artig å se på hvordan den mannen har kommet til jobben (som Asbjørn snakket om):

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    I Norge vil han bli vurdert som utilregnelig i gjeningsøyeblikket, og unntatt straff. GARANTERT. I Italia kan bare en korrupt dommer redde ham nå..

Meget interessant samtale han hadde med kystvakten...

Sleiven

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.963
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Dr Dong skrev:
    Men det skulle vært artig å se på hvordan den mannen har kommet til jobben (som Asbjørn snakket om):
    Iht. både Der Spiegel og Reuters har han gått gradene etter å ha tatt sjøfartsutdannelse på tidlig 80- tall, og kommer fra en gammel sjømannsfamilie i nærheten av Napoli.

Han ble forfremmet til kaptein i 2005, etter bl.a. å ha vært sikkerhetsoffiser(!).

mvh

U

Utgatt11378

Gjest
    tkr skrev:
    Dr Dong skrev:
    Iht. både Der Spiegel og Reuters har han gått gradene etter å ha tatt sjøfartsutdannelse på tidlig 80- tall, og kommer fra en gammel sjømannsfamilie i nærheten av Napoli.

Han ble forfremmet til kaptein i 2005, etter bl.a. å ha vært sikkerhetsoffiser(!).

mvh

Hei!

Ikke glem at "kapteinen" ikke var på brua da "incidenten" skjedde....vakthavende offiser har vi ikke hørt noe til...kanskje han burde gått litt lengre utaskjærs... ::), men at "The Capt" forlater skuta...fysj det finnes der ikke noen unskyldning for !

(vi har en diskusjon på "Norsk Skipsfarts Forum" ang. dette og mye annet...velkommen skal dere være! 8)
    Vh
    S

V

vredensgnag

Gjest
    De tok ikke alvoret i grunnstøtingen inn over seg,og kapteinen gikk til restauranten for å berolige passasjerene. Men han var med på "bukken" til de pensjonerte Concordia-offiserene på land.

Man har ferdregistratorene, og vil snart kunne opplyse om skipet var så langt ute som det påstås da det grunnstøtte, og deretter styrte mot land, slik kapteinen påstår. Eller om det var så tett på land som øyenvitner påstår at det var.
    Men poenget er vel hans oppførsel etter grunnstøtingen, da han skulle tatt tydelig kommando og vært litt mindre ivrig på en svipptur til lands. Kystvakten er så opprørt i det opptaket at man blir mildt forundret over at kapteinen våger påstå noe som helst.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    2.209
    tkr skrev:
    Dr Dong skrev:

Sikkerhetsoffiser sier egentlig ingenting i den sammenhengen vi tenker på det her. Det er som regel førstestyrmannens triste skjebne. Ansvar for øvelser, redningsutstyr etc. og ingenting som ikke enhver skipper har vært innom på sin vei opp karrierestigen.

Hva som har gått av denne fyren her er vel ikke godt å si. Samtalen med kystvakten blir vel vanskelig å ro seg unna.
    Apropos ro, så blir vel nettopp båter med årer det nærmeste han der kommer en kommando igjen.

-Leif

V

vredensgnag

Gjest
    Kapteinens tidligere forklaring om at han etter grunnstøting med uregistrert undervannsskjær i dypt farvann styrte skipet mot land er nå inoperativ.
    Ny forklaring gjelder:

Han styrte tett på land for å hilse på en pensjonert kaptein fra rederiet, en manøver han hadde utført tidligere. Men denne gangen ble det gitt ordre om å vende for sent, slik at man kom inn i grunnere farvann enn planlagt.

Etter hva man forstår har kapteinen så begitt seg til restauranten for å bestille et måltid.

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-16620807

Jeg likte ham på CNN i natt som meldte at "The captain apparently tripped and fell into a lifeboat which fortunately happened to be there."

Samtalen med kystvakten:
    http://www.vgtv.no/#!id=48427

T-skjorten er allerede på plass. Sier man "cazzo" til noen i Italia, bør man være forberedt på noen års blodhevnfeide om det er feil person. Kystvakten kalte kapteinen "cazzo" flere ganger:

Kapteinen til Kystvakten, etter at han forlengst har fått beskjed om å komme seg ombord. Kystvakten tar ny kontakt.

Vedlegg

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.531
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Fiolinisten Sándor Fehér var en av de første omkomne som ble identifisert. I følge kommentarfeltet på YouTube hjalp han flere gråtende barn med å få på seg redningsvestene før han ble sett på vei tilbake til lugarene.

Hvil i fred, Sándor.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.644
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.332
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    25 år er vel for gammelt for Berlusconi.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.575
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Vedlegg

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Jeg skal ikke begi meg ut på å forsvare den italienske kapteinen, dertil kjenner jeg saken alt for dårlig - MEN han var vel neppe eneste navigatør på brua? Hvorfor var det ingen andre som reagerte?? Har han blitt en slags syndebukk på grunn av hans feige opptreden etter havariet? Jeg bare spør, jeg.....

V

vredensgnag

Gjest
    VilhelmW skrev:
    Jeg skal ikke begi meg ut på å forsvare den italienske kapteinen, dertil kjenner jeg saken alt for dårlig - MEN han var vel neppe eneste navigatør på brua? Hvorfor var det ingen andre som reagerte?? Har han blitt en slags syndebukk på grunn av hans feige opptreden etter havariet? Jeg bare spør, jeg.....
    Kapteinen er sjef.
    Han ga ordre om å gå tett på land, og hadde gjort det før, på samme sted. For å hilse til folk på land. Ordren ble fulgt, men denne gangen vendte de visstnok vekk fra land for tidlig, gikk på grunn og flenset opp skroget.

Ellers var den skuta et reir. Offiserene hadde visst tradisjon for å ha et lite harem ombord, og det er mulig de var lettere distraherte. (Se over)

N

Nifelheim

Gjest
    vredensgnag skrev:
    VilhelmW skrev:
    Kapteinen er sjef.
    Han ga ordre om å gå tett på land, og hadde gjort det før, på samme sted. For å hilse til folk på land. Ordren ble fulgt, men denne gangen vendte de visstnok vekk fra land for tidlig, gikk på grunn og flenset opp skroget.

Ellers var den skuta et reir. Offiserene hadde visst tradisjon for å ha et lite harem ombord, og det er mulig de var lettere distraherte. (Se over)
    Synes du skal følge VilhelmW sitt eksempel. "dertil kjenner jeg saken alt for dårlig"(sic). Ingenting tyder på at baserer dine uttalelser på noe annet enn det som har kommet frem i medi, og konklusjonene dine er steinharde. "Skuta er et reir"." De har tradksjon for harem". "lettere distraherte". For ikke å nevne synsingen din om ordrer. Gå og ta deg en bolle, sånn at de som faktiskt vet litt om skipsfart kan komme forbi all støyen du genererer.

V

vredensgnag

Gjest
    Nifelheim skrev:
    vredensgnag skrev:
    VilhelmW skrev:
    Kapteinen er sjef.

Synes du skal følge VilhelmW sitt eksempel. "dertil kjenner jeg saken alt for dårlig"(sic). Ingenting tyder på at baserer dine uttalelser på noe annet enn det som har kommet frem i medi, og konklusjonene dine er steinharde. "Skuta er et reir"." De har tradksjon for harem". "lettere distraherte". For ikke å nevne synsingen din om ordrer.  Gå og ta deg en bolle, sånn at de som faktiskt vet litt om skipsfart kan komme forbi all støyen du genererer.

http://www.corriere.it/english/12_g...re_6c1da704-4052-11e1-a5d2-75a8a88b1277.shtml

At skutas offiserer nærmest opererte en rullerende eskortetjeneste for seg selv er også blitt grundig diskutert i italienske medier.

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Har av erfaring null tillit til media så venter med og bedømme han ennå!

V

vredensgnag

Gjest
    Italienske aviser er ganske informative - og levner sjøoffiserene ombord liten ære.

Jeg er nok litt predisponert for å følge slikt - min far var sjøkaptein, og her er min første lekeplass, som jeg herset rundt på som 3-5 åring mens skuta gikk mellom Sør-Amerika og USA. Og alt man har hørt om Schettino & Co strider mot alt man forventer å høre om sjøoffiserer ombord i et passasjerskip, i en slik situasjon.

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.575
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nifelheim skrev:
    Synes du skal følge VilhelmW sitt eksempel. "dertil kjenner jeg saken alt for dårlig"(sic). Ingenting tyder på at baserer dine uttalelser på noe annet enn det som har kommet frem i medi, og konklusjonene dine er steinharde. "Skuta er et reir"." De har tradksjon for harem". "lettere distraherte". For ikke å nevne synsingen din om ordrer. Gå og ta deg en bolle, sånn at de som faktiskt vet litt om skipsfart kan komme forbi all støyen du genererer.
    Jaha, har du vokst opp ombord på et linjeskip i Amerikafart, da, Nifelheim?

For meg holder det i massevis å høre opptaket av samtalene mellom kapteinen og kystvakten ("Kom deg om bord, din kuk!") og høre kapteinens stadig varierende forklaringer ("Mente ikke egentlig å gå fra borde før passasjerene var evakuert, men var dessverre så uheldig å snuble litt og så falt jeg rett ned i en livbåt og så satt jeg tilfeldigvis der sammen med nestkommanderende...") for å vite at denne fyren har ikke vist spesielt godt sjømannskap. Ikke resten av offiserene ombord heller, men det er nå engang kapteinen som er øverstkommanderende ombord.

Trivia: Grunnen til at en kaptein gjerne valgte å gå ned med skipet ved et seilskuteforlis var at han hadde personlig økonomisk ansvar for både skip og last. Ble han reddet, så var han likevel ruinert og kom til å tilbringe resten av livet i gjeldsfengsel.

V

vredensgnag

Gjest
    tkr skrev:
    Linjeskip, hvilket rederi?
    mvh
    Lorentzen. Min mor klarte ikke motstå min far i hvit tropeuniform, og slik fikk jeg mor fra Buenos Aires og far fra Sunnmøre. ;D
    Fantastisk lekeplass, selv om jeg ble jo litt rar av å leke solo ombord. Disse båtene gikk med last og passasjerer og jeg ble en slags maskot, å dømme etter bildene jeg er blitt vist. (les bortskjemt)

Det jeg husker klarest er da vi gikk med avlsokser fra Galveston. Var selvsagt oppslukt av cowboyene som passet dem.

Husker langt bedre da jeg fikk følge min far i 11 års alder, på samme fart. Ble tatt ut av skolen og tilbragte seks måneder ombord (med mor og søster). Minner brent inn for livet, vidunderlig.

(Wilhelmsen var senere)

N

nb

Gjest
    Merkelig at Nilfheim ikke disser kapteinen, han (kapteinen,altså) er tross alt ikke med i den rødgrønne regjeringen.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.963
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    tkr skrev:
    Linjeskip, hvilket rederi?
    mvh
    Wilhelmsen. Min mor klarte ikke motstå min far i hvit tropeuniform, og slik fikk jeg mor fra Buenos Aires og far fra Sunnmøre. ;D
    Fantastisk lekeplass, selv om jeg ble jo litt rar av å leke solo ombord. Disse båtene gikk med last og passasjerer og jeg ble en slags maskot, å dømme etter bildene jeg er blitt vist. (les bortskjemt)

Det jeg husker klarest er da vi gikk med avlsokser fra Galveston. Var selvsagt oppslukt av cowboyene som passet dem.
    Har en uforglemmelig opplevelse med Johnson Lines` " MS Orinoco". Göteborg- Le Havre - La Guaira på 4 uker som 11- åring. Storm nesten hele veien. Hørte om mordet på JFK på kortbølge underveis.

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn