Hvilken kaptein!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    2.201
    Vet ikke riktig hvor du vil hen Ole Martin. Bus tie'n løser ut og skiller de to tavlene ved feil. Alt etter hva en setter den opp til kan den åpne ved alt fra overlast til gnister i tavlene. Denne er her bare som en sikkerhet ved alvorlige feil i en av halvdelene. Som du nevner lenger opp går en gjerne med denne lukket for å spare drivstoff. I sakte fart klarer en seg gjerne med færre generatorer i gang, samtidig som begge propellerne er i drift. Her hadde de ingen generatorer tilgjengelig en stund.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.137
    Nei bustien løser ikke ut ved alle feil; enkle feil ja, komplekse feil nei.

Fordi SRtP notasjonen tillater det.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    791
    Nå ble det veldig teknisk her.

Men jeg skjønner at jeg bør sjekke dieseltanken, rørene og filteret på min lille snekke denne våren.......... :)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Stor fart på Autobahn er mye tryggere enn å kjøre til hytta, hvor man støter på laksetrailere som slipper smeltevann og kan være tvisomt skodd.

Sist det var dødsulykke ved Åstfjorden var det en kjenning av en kjenning som kom først til ulykkesstedet. Han sklei av veien da han skulle gå til fots.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.137
    Hehe hva er en bedre ekvivalent da; lov men ikke særlig smart?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    -Å stemme Rødt eller FrP. :cool:

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    2.201
    Nei bustien løser ikke ut ved alle feil; enkle feil ja, komplekse feil nei.

Fordi SRtP notasjonen tillater det.
    Minner om at maskinrommet er bemannet til enhver tid på disse fartøyene.
    Maskinbesetning har kontroll på dette både i ECR og lokalt ute på tavla.
    Hvilken feil i hovedtavla mener du skal føre til at alle fire genset blacker ut samtidig, og ikke lar seg starte igjen?
    Ikke noe jeg har vært borti etter over 25 års erfaring med systemer av varierende beskaffenhet i hvert fall.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Som regel når noe slikt går galt er det ikke en enkeltstående hendelse som fører til problemene, men en rekke av dem.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.137
    Jeg kan nappe ut en 1,5mm2 ledning ombord og forårsake blackout. Feks på spenning- eller turtallsregulatoren. Da tripper du frisk maskin først, deretter syk maskin. Full blackout.

Jeg har sett desperate meldinger fra mannskap som ikke klarer å resette vern. Dette var etter at det samme mannskapet hadde hatt en delvis blackout på ei av hovedtavlene (DP3 skute). Etter at tavlen med feil på var isolert, fant mannskapet det som en god ide å prøve å koble inn tavlen med feil via en annen bustie. Dette resulterte i at ny delvis blackout; og sto nå igjen med bare 1 av 3 tavler. Siden de ikke klarte å resette vernene, eller finne manualen, og ikke klarte å holde borestreng samtidig med posisjon med 1 tavle, måtte de gå av operasjon.

Så å ha troa på at mannskapet ombord klarer å restarte maskinrom, i full storm med +/- 25 graders rulling, et juletre med alarmer som hyler, majonesfingre osv er ikke gitt.

Edit: Legger til at disse skipene har E0 eller ECO notasjon; altså ikke folk i maskinrom.

Sist redigert:

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Rent teknisk kan man få driten ombord ved bunkring. Et sted i Oslofjorden var / er? berømt for det, og flere andre steder rundt omkring faktisk...

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.855
    Sted
    Bærum
    Ekvivalenten er å fylle bilen med familien og se hva bilen klarer av maxfart på autobahn. Det er noen ting man bare ikke gjør.
    Å? :cool:
    Svaret er 240. Og det var ikke familien, men 3 gode kompiser + meg.
    Jeg tok med familien og testet bilen nettopp på Autobahn. Hva ellers er det man har familie for, og hvor ellers skulle jeg ha testet bilen? Tror ikke at noen la merke til det en gang, annet enn at de syntes det bråkte litt fra speilene....

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    2.201
    Jeg kan nappe ut en 1,5mm2 ledning ombord og forårsake blackout. Feks på spenning- eller turtallsregulatoren. Da tripper du frisk maskin først, deretter syk maskin. Full blackout.

Jeg har sett desperate meldinger fra mannskap som ikke klarer å resette vern. Dette var etter at det samme mannskapet hadde hatt en delvis blackout på ei av hovedtavlene (DP3 skute). Etter at tavlen med feil på var isolert, fant mannskapet det som en god ide å prøve å koble inn tavlen med feil via en annen bustie. Dette resulterte i at ny delvis blackout; og sto nå igjen med bare 1 av 3 tavler. Siden de ikke klarte å resette vernene, eller finne manualen, og ikke klarte å holde borestreng samtidig med posisjon med 1 tavle, måtte de gå av operasjon.

Så å ha troa på at mannskapet ombord klarer å restarte maskinrom, i full storm med +/- 25 graders rulling, et juletre med alarmer som hyler, majonesfingre osv er ikke gitt.

Edit: Legger til at disse skipene har E0 eller ECO notasjon; altså ikke folk i maskinrom.
    Notasjonen har de ja. Og det har de aller fleste, men bemannet er de uansett. E0-klasse har det vært på de fleste jeg har seilt med, men uansett bemannet.
    Hva mener du med saken du nevner over? DP3 kjøres vel uten unntak med åpne bustier så lenge de er i operasjon? Klientene er mildt sagt hysteriske på det. Generatorsvikt på den aktuelle tavlen og dårlig vurderingsevne?

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.137
    Klientene er vel hysteriske på å kjøre færrest mulig generatorer og ring med lukket busties. Klientene er dem som betaler fuel’et i aller fleste tilfeller.

Mye dårlig kunnskap, design og vurderingsevne rundtforbi ja.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    2.201
    De har muligens snudd om litt i den senere tid da. Mens jeg seilte, inntil 2012 var panikken på topp med åpne brytere overalt og spinning reserve i overflod. Rart vi ikke måtte ha havnegeneratoren i gang også, sånn i tilfelle.
    Fuelforbruket var helt hårreisende til å stort sett ligge helt stille.

Blir interessant å høre hva de kommer frem til som årsak. Er det enkelt kommer det vel for en dag ganske snart nå.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.801
    Torget vurderinger
    0
    Ekvivalenten er å fylle bilen med familien og se hva bilen klarer av maxfart på autobahn. Det er noen ting man bare ikke gjør.
    Å? :cool:
    Jeg tok med familien og testet bilen nettopp på Autobahn. Hva ellers er det man har familie for, og hvor ellers skulle jeg ha testet bilen? Tror ikke at noen la merke til det en gang, annet enn at de syntes det bråkte litt fra speilene....
    Jeg prøvde sist jeg var i Tyskland.

Da vi passerte 180kmt våknet Husvaranen og sa ( Sa er vel egentlig litt feil ord! Det var mere en meddelelse fra gudene på Olympen! ) "NÅ GÅR DET FORT NOK HER! JA!" Fikk aldri prøvd om den Skodaen går i 220kmt som det står i brosjyren......?? ;)

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.855
    Sted
    Bærum
    Jeg prøvde sist jeg var i Tyskland.

Da vi passerte 180kmt våknet Husvaranen og sa ( Sa er vel egentlig litt feil ord! Det var mere en meddelelse fra gudene på Olympen! ) "NÅ GÅR DET FORT NOK HER! JA!" Fikk aldri prøvd om den Skodaen går i 220kmt som det står i brosjyren......?? ;)
    Du er jo heldig da, som har en varan i huset. Vi andre har ugler eller andre mindre aktverdig fjærkre. :cool:
    Jeg var så heldig å komme over en helt nyåpnet motorveistrekning på vei fra polen i det gamle DDR. Ofte synes jeg strekningene med fri fart, har en standard som nettopp ikke innbyr til akkurat det. Men her hellet de litt nedover, og forholdene var perfekte, bortsett fra en mopedist eller noe sånt som vinglet mellom tre trailere. Jeg hadde nok greid å bryte produsentens oppgitte maksfart om det ikke var for den pedalantonen på mopeden. Måtte sette farten drastisk ned, og det var nok bra. Hadde litt lyst til å kjøre tilbake og forsøke en gang til uten trailere og moped.....

Til alle som har prøvd: Husk å trekke fra minst 10 pst i forhold til det speedometeret viser.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.283
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Man har GPS må vite. Har klart 178 km på GPSen på 60 min....

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.801
    Torget vurderinger
    0
    Ja hastigheten måles med GPS!

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    791
    Jeg peiler olja før hver tur i min 20 fots cruisebåt :)

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.855
    Sted
    Bærum
    Har opplevd det samme på bilen. Når man kjører oppover, lyser oljelampa. Kjører man nedover, slukker den igjen. Da er det på tide å etterfylle - og kanskje oppsøke nærmeste merkeverksted. :)

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    2.201
    Det er mer enn bare ugler i mosen med den konklusjonen de har dratt.
    For å røre rundt såpass der nede, bakerst i bunnen av skipet, at smøreoljen forlater bunnen av smøreoljetankene skulle nittiåringene
    vært klistret fast rundt på vinduene og taket oppe i salongene. For ikke å snakke om fire stk samtidig. Niks.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.855
    Sted
    Bærum
    For å røre rundt såpass der nede, bakerst i bunnen av skipet, at smøreoljen forlater bunnen av smøreoljetankene skulle nittiåringene
    vært klistret fast rundt på vinduene og taket oppe i salongene. For ikke å snakke om fire stk samtidig. Niks.
    Ifølge siste dagers nyheter får man jo inntrykk av at motorhavari i dårlig vær er mer normalen enn unntaket. Kanskje på tide å gå over til seil?

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ifølge siste dagers nyheter får man jo inntrykk av at motorhavari i dårlig vær er mer normalen enn unntaket. Kanskje på tide å gå over til seil?
    Da blåser man helst på land Å Sånn . ... vel....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn