Hvilken forsterker skal jeg bygge. Skal bygge Hypex !

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.460
Antall liker
2.119
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Jeg er litt nysjerig på å bygge en liten sak som ikke blir særlig varm og trenger svære kjøleribber.

Her er noen jeg har kjikket på, men har ikke nokk peil på hvorfor jeg skal ta den eller den.

Kandidat 1. Ser ikke ut som de har et komplett kit med kabinett osv.

http://www.newclassd.com/index.php?curip=5

Kandidat 2. Her er det helt komplett, noe som er litt viktig, da jeg ikke er kyndig nokk på dette området til å sette sammen noe helt selv.

http://www.lcaudio.dk/index.php?page=201

Er det flere kandidater, gjerne komplette kit. Og ikke dyrere. en 6-7 lapper.

Fikk en test av en mellom div forsterker hvor den newclassD kom best ut.

http://www.audiodesignguide.com/ClassD/classD.html

Fyr løs.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.460
Antall liker
2.119
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Hvilken forsterker skal jeg bygge.

hmm, joda, men jeg har satt en kompis på saken om å bygge rør forsterker, så den biten er i ordnen. Han bygger den bare utifra skjema ikke noe kit. Den blir 2 x 40 watt ca.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Hvilken forsterker skal jeg bygge.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=22649.0;all

Et par kompiser med godt trente ører var hjemme hos denne karen og likte det de hørte. Sjekk ut de modulene han bruker!
Har selv bygget produkter fra Lcaudio den gang Lars C. holdt på der og følte vel etterhvert at jeg var heldig som fikk lyd. Leste på nettfora om at mange hadde trøbbel med alt fra støy til at ting gikk opp i røyk. Spesielt hadde noen slike zappulse moduler en tendens til å gå i selvsving en periode. Det skal sies at dette er noen år siden nå. Hvordan produktene derfra er nå vet jeg ikke og vet heller ikke hvordan disse newclassD greiene er (samme Lars i det firmaet, tror jeg). Mulig det holder langt høyere kvalitet nå for alt jeg vet.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.460
Antall liker
2.119
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Hvilken forsterker skal jeg bygge.

Ja åssa har vi da Eltek sine Hypex, men det ser ikke ut som de leverer noe komplett kit med kabinett.

En annen spenende sak er fra aussie amplifier i Australia, noen som kjenner til dem ?

Derfra kunne de levere komplett kit med kabinett og alt som trengs.
Dette kitet er med HPAnxV-300 moduler.
Det kom seg på nesten 1100 euro inkl frakt, som blir nesten 9500,- noe jeg syntes var litt i overkant for hva jeg tenkte å bruke på dette.

http://www.aussieamplifiers.com/onlineshop.htm

Noen flere tips eller noe som har erfaringer med noen av disse.


Zappulse 800XE fra Lc-audio kommer vel seg på ca 7500, for komplett kit.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.460
Antall liker
2.119
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Hvilken forsterker skal jeg bygge.

Hvor får jeg kjøpt flate ringkjerne trafo, vet Noratel ordner på bestilling. Men noen selger vel diverse også. trenger vel 2 stk på rundt 300-500 kanskje.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Hvilken forsterker skal jeg bygge.

2x42V? Har du sjekket ELFA?
 

yoshi_78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.10.2008
Innlegg
132
Antall liker
120
Torget vurderinger
3
Hvilken forsterker skal jeg bygge.

Hvis du ikke allerede har bestilt NewClassD vil jeg anbefale Hypex UcD som du allerede har nevnt. Jeg har selv seks stykker av UcD180HG (både med og uten HxR regulatorer) i et aktivt treveis oppsett . UcD modulene gir en enkel byggeprosess, er dønn stabile og låter veldig, veldig bra.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.460
Antall liker
2.119
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Hvilken forsterker skal jeg bygge.

Andreas skrev:
2x42V? Har du sjekket ELFA?
Har sjekket dee ja, de hadde ikke, Noratel har , men ikke lav nokk. Så jeg har sent forespørsel til Noratel for pris på å få laget en lav utgave.
Poster resultatet her når jeg får svar. T
rafoen kan være max 4cm høy.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.460
Antall liker
2.119
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Hvilken forsterker skal jeg bygge.

yoshi_78 skrev:
Hvis du ikke allerede har bestilt NewClassD vil jeg anbefale Hypex UcD som du allerede har nevnt. Jeg har selv seks stykker av UcD180HG (både med og uten HxR regulatorer) i et aktivt treveis oppsett . UcD modulene gir en enkel byggeprosess, er dønn stabile og låter veldig, veldig bra.
Jeg har ikke bestil enda nei, men venter på pris tilbud fra dem. Ja de har jo den fordelen at jeg slipper trafo om man bruker deres switcmode strømforsyning. Men jeg har ikke noe mindre rua på NewClassD fremfor Hypex da, har du erfaring de eller. Har vært i kontakt med en veldig fornøyd bruker av NewClassD bare da.
Vi får se, jeg sliter melom valget av Hypex og NewClassD

For og mot mellom de merkerne ?
 

yoshi_78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.10.2008
Innlegg
132
Antall liker
120
Torget vurderinger
3
Hvilken forsterker skal jeg bygge.

Leikis. skrev:
yoshi_78 skrev:
Hvis du ikke allerede har bestilt NewClassD vil jeg anbefale Hypex UcD som du allerede har nevnt. Jeg har selv seks stykker av UcD180HG (både med og uten HxR regulatorer) i et aktivt treveis oppsett . UcD modulene gir en enkel byggeprosess, er dønn stabile og låter veldig, veldig bra.
Jeg har ikke bestil enda nei, men venter på pris tilbud fra dem. Ja de har jo den fordelen at jeg slipper trafo om man bruker deres switcmode strømforsyning. Men jeg har ikke noe mindre rua på NewClassD fremfor Hypex da, har du erfaring de eller. Har vært i kontakt med en veldig fornøyd bruker av NewClassD bare da.
Vi får se, jeg sliter melom valget av Hypex og NewClassD

For og mot mellom de merkerne ?
Jeg kan ikke uttale meg om NewClassD pga. manglende erfaringsgrunnlag. Hypex sine UcD OEM moduler brukes av flere kjente merkenavn. Vil dessuten tro at du finner flere fornøyde UcD brukere enn meg, et eks. er asbjbo her på forumet, som synes å ha gode erfaringer. Har selv både Hypex SMPS180 (switchmode) og vanlig strømforsyning, og forskjellene var i mine ører ubetydelige.
Det beste er selvsagt om du med egne ører kan sammenligne de to, og velge den du liker best. Men det blir kanskje en utfordring i praksis.
 

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Innlegg
293
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Hvilken forsterker skal jeg bygge.

Lars Clausen kan sakene sine. Jeg hadde valgt newclassd uten tvil.
 

Robin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2007
Innlegg
173
Antall liker
36
Torget vurderinger
3
Hvilken forsterker skal jeg bygge.

Hei,

Jeg har akkurat bygd en Hypex UcD 400 HG med regulatorer. Synes den låter veldig bra! Modulene er også veldig greie å bygge med.

Må innrømme at jeg har litt dårlig samvittighet, hadde tenkt å få lagt ut noen bilder fra byggingen her, men har ikke fått tid enda...

Brukte kabinett fra hifi2000 som passet veldig bra til modulene. Var nesten som de var lagd for hverandre :)
Trafoer bestilte jeg fra kompotek. De har veldig bra utvalg i ulike størrelser og typer. Jeg tok den helt ut med to innstøpte 500VA trafoer og doble mono HG strømforsyninger. Så slipper jeg ihvertfall å bekymre meg for om forsterkeren kunne blitt enda bedre... :) Kan helt sikkert spare endel her uten at det går nevneverdig ut over lydkvaliteten. Brukte også softstarten fra hypex. Med mindre trafoer er nok dette ikke nødvendig.

Med SMPS blir det selvfølgelig enda mer kompakt, billigere og enklere. Jeg liker utstyr med litt tyngde. Gir en ekstra trygghetsfølelse :)

mvh Robin
 

Hi-Fi-Nybegynner

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2003
Innlegg
131
Antall liker
0
Hvilken forsterker skal jeg bygge.

Hei

Jeg har bygget neste alle modellene til LC-Audio fra Zappulse 1.2 til 2.3. Har stort sett bare hatt gode erfaringer med disse.
Det har vært enkelte modeller med problemer, men mye av problemene har også vært de som har bygget ;D

Pr i dag så har jeg en Zappulse 2.3 tveeket etter alle kunstens regler og den er jeg veldig fornøyd med.
Har hørt 800XE og kommer til å bestille i løpet av høsten. Den var rett og slett veeeldig bra.

NewClassD har jeg hatt hjemme på lån, den var bra, men ikke så bra at jeg vurderte å bytte ut Zappulsen.
(Begge er designet av samme man, og oppbyggingen er ganske lik) Men prismessig så er NewClassD ett godt kjøp.

Hypex har jeg også hatt innom, men de forsvant raskt ut igjen. Ble aldri helt fortrolig med lydbildet. Men de er meget
enkle å bygge.

De fleste strømmforsyningsmoduler som følger med både Zappulsene, NewClassD og Hypex er jeg IKKE fornøyd med.
Ved å bygge strømforsyningen selv (trafo, likerettere, kondensatorer og bleeders(motstander over trafoene)) så får
du ett mye bedre lydbilde. Ved å bruke mye større kondensatorbanker en på de som følger med så har jeg fått MYE
bedre resultater. På Zappulsene jeg kjører nå så har jeg 40000uF pr kanal. (4 * 10000uf). Spesielt bassen blir mye strammere.

Dette er mine erfaringer, og må ikke tas som den hele og fulle sannhet ;)

Mvh

Roy-E
 
A

audiosan

Gjest
Hvilken forsterker skal jeg bygge.

støtte UcD. har huset fult av UcD snart no. å det ska ALDRI ut ;D dem e regelrett fantastisk.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.460
Antall liker
2.119
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Hvilken forsterker skal jeg bygge.

Huff nå er jeg enda mere usikker på hva jeg skal velge.

Men sånn for enkelhets skyld heller jeg litt mot Hypex sin 400w HG med HPR12 og HNR12
og switchet strømforsyning, og de passer i et lite flatt kabinett.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hvilken forsterker skal jeg bygge.

Du kommer ikke til å angre på det valget. :D
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.460
Antall liker
2.119
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Hvilken forsterker skal jeg bygge.

Leikis. skrev:
Hvor får jeg kjøpt flate ringkjerne trafo, vet Noratel ordner på bestilling. Men noen selger vel diverse også. trenger vel 2 stk på rundt 300-500 kanskje.
Fikk svar fra Noratel, de kunne bygge trafo på ca 500 VA som var ca 4cm høy og ca 18 cm i diameter.
Pris pr stk 1350 +mva og frakt.

Dette vil fordyre prosjektet betraktelig i forhold til å bruke Hypex med switcet strømforsyning.

Enda en grunn for å bruke Hypex
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.460
Antall liker
2.119
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Hvilken forsterker skal jeg bygge.

Da var 2 stk Hypex 400w HG med HPR12 og HNR12 og 2 stk SMPS 400 switchet powersupply bestilt.
 
A

audiosan

Gjest
Hvilken forsterker skal jeg bygge.

Leikis. skrev:
Leikis. skrev:
Hvor får jeg kjøpt flate ringkjerne trafo, vet Noratel ordner på bestilling. Men noen selger vel diverse også. trenger vel 2 stk på rundt 300-500 kanskje.
Fikk svar fra Noratel, de kunne bygge trafo på ca 500 VA som var ca 4cm høy og ca 18 cm i diameter.
Pris pr stk 1350 +mva og frakt.

Dette vil fordyre prosjektet betraktelig i forhold til å bruke Hypex med switcet strømforsyning.

Enda en grunn for å bruke Hypex
dæven det va dyrt. æ bruke 2 stk 500VA trafo fra hypex æ. med 2 HG PSU og 2 HG UcD400 i selvbygd kabinett. å da e det ikke snakk om å slipp opp for strømreserva nei :)
 

draapen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2007
Innlegg
419
Antall liker
9
Hvilken forsterker skal jeg bygge.

Leikis. skrev:
Da var 2 stk Hypex 400w HG med HPR12 og HNR12 og 2 stk SMPS 400 switchet powersupply bestilt.
Det blir morro Leikis...
Håper på en liten bygge/bilde tråd ;)
 

yoshi_78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.10.2008
Innlegg
132
Antall liker
120
Torget vurderinger
3
Hvilken forsterker skal jeg bygge.

Leikis. skrev:
Da var 2 stk Hypex 400w HG med HPR12 og HNR12 og 2 stk SMPS 400 switchet powersupply bestilt.
Velkommen i "UcD-klubben", du har gjort et bra valg! :)
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.460
Antall liker
2.119
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Hvilken forsterker skal jeg bygge.

yoshi_78 skrev:
Leikis. skrev:
Da var 2 stk Hypex 400w HG med HPR12 og HNR12 og 2 stk SMPS 400 switchet powersupply bestilt.
Velkommen i "UcD-klubben", du har gjort et bra valg! :)
Takker for det ja, må si jeg er spent på hvordan den låter i forholdt til min Plinius. Håpet er jo å kunne selge Plinius for å få frigjort litt kapital, noe jeg trenger for tiden.
 
A

audiosan

Gjest
Hvilken forsterker skal jeg bygge.

Leikis. skrev:
yoshi_78 skrev:
Leikis. skrev:
Da var 2 stk Hypex 400w HG med HPR12 og HNR12 og 2 stk SMPS 400 switchet powersupply bestilt.
Velkommen i "UcD-klubben", du har gjort et bra valg! :)
Takker for det ja, må si jeg er spent på hvordan den låter i forholdt til min Plinius. Håpet er jo å kunne selge Plinius for å få frigjort litt kapital, noe jeg trenger for tiden.
trur nok du blir veldig fornøyd med lyden. iallefall om du like nøytral klang :)

hmmm. UcD klubb ja. det hørtes ut som en ide :)
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.460
Antall liker
2.119
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Hvilken forsterker skal jeg bygge.

audiosan skrev:
Leikis. skrev:
yoshi_78 skrev:
Leikis. skrev:
Da var 2 stk Hypex 400w HG med HPR12 og HNR12 og 2 stk SMPS 400 switchet powersupply bestilt.
Velkommen i "UcD-klubben", du har gjort et bra valg! :)
Takker for det ja, må si jeg er spent på hvordan den låter i forholdt til min Plinius. Håpet er jo å kunne selge Plinius for å få frigjort litt kapital, noe jeg trenger for tiden.
trur nok du blir veldig fornøyd med lyden. iallefall om du like nøytral klang :)

hmmm. UcD klubb ja. det hørtes ut som en ide :)
Jeg har veldig trua på at denne forsterkeren skal passe bra til den Beyma AMT diskanten jeg skal ha i mine høyttalere.
Nå er jeg spent.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.460
Antall liker
2.119
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Da har jeg fått mine 2 kabinetter.
Skal vel bruke bare ene i første omgang.
De var fine og små, nesten så det blir trang med alle pluggen på bakplata. Jeg skal ha både rca og xlr.
 

Vedlegg

A

audiosan

Gjest
nice :) korr du kjøpt kabinettan? skulla hadd nå lignende te et DAC prosjekt.
 

LS

Medlem
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
14
Antall liker
0
Noen som bygger med de nye DSP modulene til HYPEX? (AS100.2) Vurderer disse selv, men kunne gjerne tenkt meg å høste noen erfaringer fra andre...
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Mulig jeg er helt dust, men jeg finner ikke de kabinettene... :mad:
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.460
Antall liker
2.119
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
bjornh skrev:
Mulig jeg er helt dust, men jeg finner ikke de kabinettene... :mad:

Det er nokk Elfa sine sider som er dust, jeg sliter hver gang med å finne de også.

Først.

Innkapslinger/Kjøling/Varme.

Elektronikkbokser.

Instrumentbokser av metall.

Så finner du Instrument låda DS.

Veldig tunge de sidene til Elfa. ::)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Heh... -se der ja. Mange forskjellige å velge på ser jeg. Men disse var ikke så dumme..! Takk skal du ha.

Mvh. Bjørn
 
A

audiosan

Gjest
LS skrev:
Noen som bygger med de nye DSP modulene til HYPEX? (AS100.2) Vurderer disse selv, men kunne gjerne tenkt meg å høste noen erfaringer fra andre...
æ driv å ska bygg stativ/PC høyttalera med den hypex'n no. den vart bestilt i dag :) samt at æ bygge sub med DIY plate amp (hypex såklart) ;D
har byggetråd på AVforum.
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
883
Antall liker
214
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Jeg har planer om 2 kanals effekttrinn basert på 2 stk UCD400AD og SMPS strømforsyning.

Dette er kabinettet som er tenkt å brukes:


Fra http://www.hexateq.com/ De hadde tilbud nå med gratis frakt...

Mulig byggetråd når alle deler er innkjøpt. Foreløpig er det kun kabinett og innvendige kjøleribber som er bestillt. Hypex moduler avklares forhåpentligvis i løpet av dagen. Så må det vel bestilles terminaler og slikt. Forslag mottaes!
 
A

audiosan

Gjest
UcD400AD? hvem har dem da? de har jo gått ut av produksjon for lang tid siden.
 
Topp Bunn