Hvilken forsterker skal jeg bygge. Skal bygge Hypex !

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
916
Antall liker
289
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
audiosan skrev:
UcD400AD? hvem har dem da? de har jo gått ut av produksjon for lang tid siden.
De er nå på vei i posten - kjøpte ubrukte på bruktmarkedet ;) fra et urealisert prosjekt.
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
916
Antall liker
289
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Siden jeg ikke har erfaring med disse fra før, blir dette et forsøksprosjekt. Blir det vellykket er det mulig jeg bygger flere kanaler med HG HxR moduler.

Hvor stor forskjell i lydkvalitet er det på de gamle AD og de nye HG modulene? Noen som vet?





Edit:
Sorry for kupping av tråd, skal lage mine egen...
 
A

audiosan

Gjest
har aldri hørt AD. men har både ST og HG. og det er som natt og dag. definitivt verd mellomlegget :) bare rop ut om du lurer på noe.
her er min dual mono UcD400HG.
 

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Leikis. skrev:
Da har jeg fått mine 2 kabinetter.
Skal vel bruke bare ene i første omgang.
De var fine og små, nesten så det blir trang med alle pluggen på bakplata. Jeg skal ha både rca og xlr.
Fine de Leikis.
Regner det vel som bankers at de blir sortlakkerte fortere enn svint
 

BA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
120
Antall liker
10
Hei. Lykke til med byggingen. :D
Er det noen som sitter på noen zappulse 2.2/2.3 moduler som de vil bli kvitt?

Mvh BA
 
A

audiosan

Gjest
asbjbo skrev:
AD var den "gamle HG", altså høyere spec enn ST.
HG erstattet AD. men de er på ingen måte i samme klasse. AD er lydmessig nærmere ST enn HG. HG er mye mere påkostet i komponenter ann AD. mens forskjellen på AD og ST kun ligger i OPampene. (som jeg har forstått det)
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Jeg kunne tenkt meg e enkel koblings besrivlese på switchmode til 400 kortet. Jeg er ikke het stø på sånt, så jeg vil være helt sikker, før jeg kobbler til noe.


Og ja Emotikon, de blir nokk blank svarte !!! Usikker på om jeg putter alt i et kabinett, eller om det blir 2 mono.
 
A

audiosan

Gjest
mangler du koblingsskjema på UcD modulene eller smps'n da?
 
A

audiosan

Gjest
kan ikke finne noe datablad for smps'n på nettet. om du kunne lagt ut kopi av databladene så kunne jeg sett på det.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Har begynt sånn smått å putta in non deler nå, tenker jeg putter en SMPS og 2 kort i et kabinett. Så får jeg vurdere om jeg trenger en forsterker til senere. Har 2 stk SMPS, da jeg tenkte å bygge monoblokker.

Men har ikke kobla non kabler enda, vil være sikker før jeg kobbler noe ::)
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Jeg har bynt å fått inn en del her nå.
Men er usikker på hvor div ledninger skal.
Bla den lille svarte som er sammen med signal ut fra Ucd 400.
Og jeg finner ut at det kune er et sett ledninger ut fra SMPS til Ucd 400. Slik at jeg må dele på strømmen ut fra SMPS når jeg bruker 2 Ucd.
 

Vedlegg

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.175
Antall liker
4.364
Torget vurderinger
1
Leikis. skrev:
Jeg har bynt å fått inn en del her nå.
Men er usikker på hvor div ledninger skal.
Bla den lille svarte som er sammen med signal ut fra Ucd 400.
Og jeg finner ut at det kune er et sett ledninger ut fra SMPS til Ucd 400. Slik at jeg må dele på strømmen ut fra SMPS når jeg bruker 2 Ucd.
Selv om du jorder kabinettet bør du vurdere å legge noe ekstra isolasjon (plastfolie, el. ) mellom PSUen og chassis: jf. denne pasusen i buksanvisningen på side 2 under Safety precautions:
«When the SMPS400 is mounted in a tight space there needs to be at least 6mm clearance or a layer of insulation with a minimum thickness of 0.5mm between the top of the transformer and the housing.»

Er det nettbryter på strøminntaket?

mvh
KJ
 
A

audiosan

Gjest
Leikis. skrev:
Jeg har bynt å fått inn en del her nå.
Men er usikker på hvor div ledninger skal.
Bla den lille svarte som er sammen med signal ut fra Ucd 400.
Og jeg finner ut at det kune er et sett ledninger ut fra SMPS til Ucd 400. Slik at jeg må dele på strømmen ut fra SMPS når jeg bruker 2 Ucd.
den lille svarte fra signal inn på UcD modulene ser ut som skal til kontakt J5 eller J4 pin2 på smps'en. men litt usikker her.
og ja, det er kun ett sett utganger. så her må du splitte. husk også DC error. som skal kobles fra J6 pin1 & pin2. til høytalerutgangenes's pluss.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
KJ skrev:
Leikis. skrev:
Jeg har bynt å fått inn en del her nå.
Men er usikker på hvor div ledninger skal.
Bla den lille svarte som er sammen med signal ut fra Ucd 400.
Og jeg finner ut at det kune er et sett ledninger ut fra SMPS til Ucd 400. Slik at jeg må dele på strømmen ut fra SMPS når jeg bruker 2 Ucd.
Selv om du jorder kabinettet bør du vurdere å legge noe ekstra isolasjon (plastfolie, el. ) mellom PSUen og chassis: jf. denne pasusen i buksanvisningen på side 2 under Safety precautions:
«When the SMPS400 is mounted in a tight space there needs to be at least 6mm clearance or a layer of insulation with a minimum thickness of 0.5mm between the top of the transformer and the housing.»

Er det nettbryter på strøminntaket?

mvh
KJ
Det er ikke nett bryter på strøminntaket, jeg har en bryter. Men vet ikke helt hvor den skal kobbles eller monteres, det er ikke plass bak, eventuelt siden på fronten kan gå.

Det blir nokk litt trang mellom SMPS og lokket ja, jeg får vel legge noe i mellom der.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Da har jeg kobblet til
SMPS
strøm inn. (J2) + -
strøm til UCD (J3) + - og ground
DC error, fra (J6) pin 1 og 2, koblet til på plus på høyttaler terminalene.

UCD
strøm inn fra SMPS + - og ground.
høyttaler ut + - koblet til terminalene 6 kv massiv kobber ;)
signal ut til xlr kontaktene.

Jeg har ikke kobblet noe bryter, trenger jeg det ?

Jeg har den Gule og Svarte til overs fra kontakt J4, og jeg har ikke brukt noen av de fra kontakt J5.

fra Ucd har jeg den lille svarte som er på samme kontakt som signal ut.

Noen som kan komme med innspil om dette er rett og om jeg eventuelt burde kobble noe mere ?
Jeg er ikke kyndig på slikt så jeg trenger hjelp fra fagfolk ::) ;D
 

Vedlegg

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.175
Antall liker
4.364
Torget vurderinger
1
Leikis. skrev:
...
Jeg har ikke kobblet noe bryter, trenger jeg det ?
...
Det (evt pluss sikringer) anbefales i tilfelle feil, og av praktiske hensyn.

mvh
KJ
 
A

audiosan

Gjest
du vil ikke få noe liv i forsterkeren uten å koble til den "lille svarte". det er kontrolleringen for av/påslag av forsterkeren. den er simpelten en nødvendig "jord". spørsmålet er, vilken pinne har jord ut med forsinkelse. jeg vil tro det er J4 pin 2. men det kan måles med et volt meter. du kan da måle mellom main out positiv og J4 pin 2. du skal da måle +67V etter en kort stund etter påslag.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.623
Antall liker
35.572
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg synes det er praktisk med en strømbryter og/eller en standby-bryter.

Det er plass for en jumper mellom J1:1 og J1:2, bak kondensatorene. Jeg ser ikke fra bildet om den står der eller ikke. Den skal ikke være der for en SMPS som skal gå på 230-240 V spenning. Hvis den står på, får du nok dobbelt så høy spenning ut av SMPS'en som du hadde tenkt deg.

Den tynne svarte ledningen på input (J4:4) på hver forsterker er "Amplifier Enable". Den kan kobles til pin J4:2 på SMPS for å mute forsterkeren mens strømforsyningen slår seg på og av. Det garanterer at du ikke får ulyder på vei opp og ned. Det kan være lurt.

Da kan du også koble en standby-bryter mellom pin J5:3 og J5:2 på SMPS for å sette forsterkerkortet i standby. Det går formodentlig også an å ta spenning til en lysdiode fra pin J5:3 og J5:7, forutsatt at du regner ut en passende motstand til å koble i serie med lysdioden.

En liten detalj: Jeg ville tvinnet hvert pluss/minus-par fra strømforsyning til forsterker for å redusere utstrålt elektromagnetisk stråling enda mer. Ikke flett mange ledninger sammen, bare tvinn hvert par sånn passe tett.

Alt dette med et stort forbehold, siden jeg ikke har bygget med en SMPS selv. Du er selv ansvarlig for at det blir riktig! Sjekk, dobbeltsjekk og trippelsjekk alle pin-nummer jeg har oppgitt med det som står i bruksanvisningen.
 
A

audiosan

Gjest
asbjbo skrev:
Jeg synes det er praktisk med en strømbryter og/eller en standby-bryter.

Det er plass for en jumper mellom J1:1 og J1:2, bak kondensatorene. Jeg ser ikke fra bildet om den står der eller ikke. Den skal ikke være der for en SMPS som skal gå på 230-240 V spenning. Hvis den står på, får du nok dobbelt så høy spenning ut av SMPS'en som du hadde tenkt deg.

Den tynne svarte ledningen på input (J4:4) på hver forsterker er "Amplifier Enable". Den kan kobles til pin J4:2 på SMPS for å mute forsterkeren mens strømforsyningen slår seg på og av. Det garanterer at du ikke får ulyder på vei opp og ned. Det kan være lurt.

Da kan du også koble en standby-bryter mellom pin J5:3 og J5:2 på SMPS for å sette forsterkerkortet i standby. Det går formodentlig også an å ta spenning til en lysdiode fra pin J5:3 og J5:7, forutsatt at du regner ut en passende motstand til å koble i serie med lysdioden.

En liten detalj: Jeg ville tvinnet hvert pluss/minus-par fra strømforsyning til forsterker for å redusere utstrålt elektromagnetisk stråling enda mer. Ikke flett mange ledninger sammen, bare tvinn hvert par sånn passe tett.

Alt dette med et stort forbehold, siden jeg ikke har bygget med en SMPS selv. Du er selv ansvarlig for at det blir riktig! Sjekk, dobbeltsjekk og trippelsjekk alle pin-nummer jeg har oppgitt med det som står i bruksanvisningen.
da var vi 2 stk som har komme frem til samme resultat:) støtter den med strømbryter og standbybryter. angående lysdiode, så regner jeg med det kan kobles opp 2 stk med motsatt polaritet til hverandre så ene dioden lyser i standby, mens andre dioden lyser i on modus. det kan iallefall gjøres med softstarten til hypex.
 
A

audiosan

Gjest
vad motstandsverdi til diode(ne) angår så kan du prøve deg frem med verdier fra 600ohm til 10Kohm. alt etter hvor kraftig lys du vil ha. jeg bruker 10Kohm på en ultrablå diode.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Supert !! Takker for info, hva skulle man gjort uten dere ;)
Da får jeg noe å gjøre i morgen også, mens jeg venter på å lakke front plata til DIY høyttalerne.

Det skal bli morro med go lyd i stua igjen. Kanskje til helgen ;)
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Nå ble jeg litt usikker her igjen.

Om jeg ser på kontakt J3 main output på SMPS, så er pin 1 positiv(rød), pin 2 ground (svart) og pin 3 negative(blå). ?
Noe som for meg blir at pin 1 er lengst til høyre !

Stemmer det at pin 1 vanligvis starter på høyre side og går mot venstre ?

Om det er slik blir det den gule som skal til lille svarte på UCD ?

Eller ?
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Fjern for guds skyld de degraderende plasticstik.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.623
Antall liker
35.572
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Duelund_Support skrev:
Fjern for guds skyld de degraderende plasticstik.
Vel, D_S, det får inngå i kurset for de viderekomne. Først må vi få brukbar lyd i greiene, så kan vi diskutere mer og mindre sannsynlige tweaks i versjon 2.0. Selv ikke jeg har tatt meg bryderiet med å "av-plaste" forsterkerne mine. Det skaper fort flere problemer enn det løser.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Jep naturligvis. :) Lydarne/lydkaj har nogle uset moddede Hypex 400. Har aldrig hørt bedre lyd end hos ham.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Hva gjør jeg med jording fra nett brønn, skal/bør jeg koble til den noen plass. Eller lar jeg den bare være.
Jeg har XLR kontakter, de har vel jording som går til chassi.
 
A

audiosan

Gjest
Leikis. skrev:
Nå ble jeg litt usikker her igjen.

Om jeg ser på kontakt J3 main output på SMPS, så er pin 1 positiv(rød), pin 2 ground (svart) og pin 3 negative(blå). ?
Noe som for meg blir at pin 1 er lengst til høyre !

Stemmer det at pin 1 vanligvis starter på høyre side og går mot venstre ?

Om det er slik blir det den gule som skal til lille svarte på UCD ?

Eller ?
om du fremdeles er usikker på kontakt J3. så kan du måle spenningen mellom pin1 og pin2(jord). (uten å koble til Ucd modulene så klart) måler du +67V er pin1 positiv. måler du -67V er pin1 negativ.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.623
Antall liker
35.572
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Chassis bør være koblet til nettjord, spesielt hvis du har marginalt med klaring mellom komponenter og chassis - det handler om sikkerhet.

Jeg har dratt en kort stump 2,5 mm2 kobberledning fra jord på nettinntaket til en M5 skrue på chassis, med tannskive mellom kabelsko/chassis for best mulig kontakt, og dratt jord fra XLR pin 1 til samme skrue (men med litt kleinere dimensjon på ledningen for å kunne lodde den fast). Da får jeg sikkerhetsjording av chassis samtidig med at det er minimal sjanse for jordsløyfer og brumming. Hvis det likevel brummer, kan du sette en vippebryter mellom XLR pin 1 og chassisjord for å bryte den jordforbindelsen og dermed jordsløyfen. Dette er en nødløsning, siden nærværet av en slik bryter øker motstanden i jordkretsløpet og dermed sjansen for en jordsløyfe. Ikke gjør det hvis det ikke brummer.

Se her:
http://www.hypex.nl/docs/earth.pdf
http://www.rane.com/note110.html
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.623
Antall liker
35.572
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
audiosan skrev:
om du fremdeles er usikker på kontakt J3. så kan du måle spenningen mellom pin1 og pin2(jord). (uten å koble til Ucd modulene så klart) måler du +67V er pin1 positiv. måler du -67V er pin1 negativ.
War story: Jeg gjorde noe tilsvarende på en lineær strømforsyning, men ventet ikke lenge nok før jeg prøvde å koble til forsterkerkortet igjen. Det viste seg at kondensatorene på power supply holder på ganske mye energi ganske lenge, så jeg fikk en blå sveiseflamme rundt kabelskoene, en tynn strime røyk, og et plutselig behov for et nytt forsterkerkort.

Hvis du gjør sånne målinger, bør du dra ut stikkontakten og la det hele stå til dagen etter før du forsøker å koble til forsterkerkortet igjen. Better safe than sorry.
 
A

audiosan

Gjest
asbjbo skrev:
audiosan skrev:
om du fremdeles er usikker på kontakt J3. så kan du måle spenningen mellom pin1 og pin2(jord). (uten å koble til Ucd modulene så klart) måler du +67V er pin1 positiv. måler du -67V er pin1 negativ.
War story: Jeg gjorde noe tilsvarende på en lineære strømforsyning, men ventet ikke lenge nok før jeg prøvde å koble til forsterkerkortet igjen. Det viste seg at kondensatorene på power supply holder på ganske mye energi ganske lenge, så jeg fikk en blå sveiseflamme rundt kabelskoene, en tynn strime røyk, og et plutselig behov for et nytt forsterkerkort.

Hvis du gjør sånne målinger, bør du dra ut stikkontakten og la det hele stå til dagen etter før du forsøker å koble til forsterkerkortet igjen. Better safe than sorry.
ja sant nok:) eller en kan utlade kondensatorbanken med en motstand eller lignende.
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
audiosan skrev:
eller en kan utlade kondensatorbanken med en motstand eller lignende.
Store elektrolytter må aldri kortsluttes! Utladning skal gjøres ved hjelp av en motstand.

Mvh
 
Topp Bunn