Hvilken forsterker skal jeg bygge. Skal bygge Hypex !

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Elstikket til loddekolben er godt. ;D Trafoen i dens strømforsyning er en passende modstand.
 
R

Ronny_D

Gjest
Duelund_Support skrev:
Elstikket til loddekolben er godt. ;D Trafoen i dens strømforsyning er en passende modstand.
SMÅ lytter du er vant med da stakkar. Oss som daglig hanterer MW med tilhørende lyttbanker tenker tydeligvis annerledes.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Obsolete Audio skrev:
Duelund_Support skrev:
Elstikket til loddekolben er godt. ;D Trafoen i dens strømforsyning er en passende modstand.
SMÅ lytter du er vant med da stakkar. Oss som daglig hanterer MW med tilhørende lyttbanker tenker tydeligvis annerledes.
Hvad ville du kalde små lyttbanker ? 400.000 uf 70V er det småt ?
 
R

Ronny_D

Gjest
Duelund_Support skrev:
Obsolete Audio skrev:
Duelund_Support skrev:
Elstikket til loddekolben er godt. ;D Trafoen i dens strømforsyning er en passende modstand.
SMÅ lytter du er vant med da stakkar. Oss som daglig hanterer MW med tilhørende lyttbanker tenker tydeligvis annerledes.
Hvad ville du kalde små lyttbanker ? 400.000 uf 70V er det småt ?
Ja det er tross alt bare 28 ws 8) I forsterkersammenheng er det også både billigere og bedre å regulere forsyningene i slike tilfeller. ::)
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Kanskje teknisk set men ikke lydmæssigt. Regulatoren sætter et stort fodaftryk på lyden. Nu har jeg ingen digital forstærker. Måske en regulering er fornuftig til det brug. Så du kan få ret og jeg får fred.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Hipp Hurra, da har jeg fått liv i min første DIY forsterker. Kjente det kribla litt i magen når jeg satte i strøm kabelen ja, først røde lys. Vippa bryteren og det ble blåe lys. Og alt funker, den er også veldig stille. Kun litt sus om jeg har øret inntil diskanten.
Den blir litt varm, ca 50 c på det varmeste stedet ved moderat bruk. Har ikke drat på skikkelig enda, trenger disse noe innspilling før det er optimale ?
Problemet med en så liten lett forsterker er at Bi wire med 6kv massiv kobber kabler bestemer nesten hvor den skal stå ;D
Nå vet jeg ikke om den forandrer lyden litt med noen timmer innspilling, men sammenlignet med Plinius P10 effekten jeg har. Så føles den noe mindre livlig i toppen og muligens litt roligere mellomtone, mens nedover har den litt mere fylde.
Jeg får vel gji den litt flere timer innspilling.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Gratulerer!

Jeg har ikke lagt merke til noen tydelig endring ved innspilling på mine UcD'er. De låter omtrent likt nå som da jeg slo dem på for første gang.

Absolutt max tillatt temperatur på Hypexene er 65 grader i luften og 90 grader på kjølefinnene. 50 grader er OK, men kanskje litt varmt hvis det er en lufttemperatur. Da trenger du kanskje litt fler ventilasjonshull i boksen.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
asbjbo skrev:
Gratulerer!

Jeg har ikke lagt merke til noen tydelig endring ved innspilling på mine UcD'er. De låter omtrent likt nå som da jeg slo dem på for første gang.

Absolutt max tillatt temperatur på Hypexene er 65 grader i luften og 90 grader på kjølefinnene. 50 grader er OK, men kanskje litt varmt hvis det er en lufttemperatur. Da trenger du kanskje litt fler ventilasjonshull i boksen.
Det er målt på kjøleribbene ja, jeg har enda ikke satt på lokket. Så jeg bør kanskje ta på noen ekstra hull i bunn og topp da.
Jeg bruker en slik tamparatur måler som man peker med som en laser peker, noe vi bruker for å måle objekt tempratur i lakkboksen. Når vi lakker biler.
 
A

audiosan

Gjest
Leikis. skrev:
asbjbo skrev:
Gratulerer!

Jeg har ikke lagt merke til noen tydelig endring ved innspilling på mine UcD'er. De låter omtrent likt nå som da jeg slo dem på for første gang.

Absolutt max tillatt temperatur på Hypexene er 65 grader i luften og 90 grader på kjølefinnene. 50 grader er OK, men kanskje litt varmt hvis det er en lufttemperatur. Da trenger du kanskje litt fler ventilasjonshull i boksen.
Det er målt på kjøleribbene ja, jeg har enda ikke satt på lokket. Så jeg bør kanskje ta på noen ekstra hull i bunn og topp da.
Jeg bruker en slik tamparatur måler som man peker med som en laser peker, noe vi bruker for å måle objekt tempratur i lakkboksen. Når vi lakker biler.
har du smurt på med et strøk varmeledende pasta mellom hypex modulene og kabinettet? det gjør underverker va varme angår:) min har aldri tippet over 35 grader på kjøleribbene. å det ved hard drift. modulene i seg selv har bestandig en fin arbeids temeratur.
 
A

audiosan

Gjest
nå er forresten de hypex drevne PC høytalerene mine ferdig også. så nå er det hypex over alt der det er lyd:) hehe
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
audiosan skrev:
Leikis. skrev:
asbjbo skrev:
Gratulerer!

Jeg har ikke lagt merke til noen tydelig endring ved innspilling på mine UcD'er. De låter omtrent likt nå som da jeg slo dem på for første gang.

Absolutt max tillatt temperatur på Hypexene er 65 grader i luften og 90 grader på kjølefinnene. 50 grader er OK, men kanskje litt varmt hvis det er en lufttemperatur. Da trenger du kanskje litt fler ventilasjonshull i boksen.
Det er målt på kjøleribbene ja, jeg har enda ikke satt på lokket. Så jeg bør kanskje ta på noen ekstra hull i bunn og topp da.
Jeg bruker en slik tamparatur måler som man peker med som en laser peker, noe vi bruker for å måle objekt tempratur i lakkboksen. Når vi lakker biler.
har du smurt på med et strøk varmeledende pasta mellom hypex modulene og kabinettet? det gjør underverker va varme angår:) min har aldri tippet over 35 grader på kjøleribbene. å det ved hard drift. modulene i seg selv har bestandig en fin arbeids temeratur.
Nei sånn pasta har jeg ikke smurt på, jeg får vel skaffe det også da.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Leikis. skrev:
Nei sånn pasta har jeg ikke smurt på, jeg får vel skaffe det også da.
Ja, det bør du absolutt gjøre. Det hjelper til å bli kvitt varmen fra forsterkermodulen. Men ca 50 grader er fortsatt godt under maksimaltemperaturen, så det er ingen stor krise. Min stabel med Hypex'er blir noen-og-førti grader i luftspalten mellom monoblokkene. Da er nok kjøleribbene en god del varmere.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
asbjbo skrev:
Leikis. skrev:
Nei sånn pasta har jeg ikke smurt på, jeg får vel skaffe det også da.
Ja, det bør du absolutt gjøre. Det hjelper til å bli kvitt varmen fra forsterkermodulen. Men ca 50 grader er fortsatt godt under maksimaltemperaturen, så det er ingen stor krise. Min stabel med Hypex'er blir noen-og-førti grader i luftspalten mellom monoblokkene. Da er nok kjøleribbene en god del varmere.
Hvem er det som selger den kjøle pastaen da ? Kan man eventuelt bruke et smøre middel som tåler høye tempraturer, for eks det som man kan smøre bak bremseklosser. Det er vel for å få 100% forbindelse mot kjøle plata, så det burde vel funke ?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg kjøpte min tube fra Elfa. Se www.elfa.se, varenr 80-859-95. 15 kr for en tube. Denne pastaen er lagd spesielt for å lede varme, med sinkoksyd som hovedbestanddel. Jeg ville nok ikke brukt kobberpasta i stedet. Det vil antagelig funke, men jeg er ikke sikker på om de varmeledende egenskapene er like gode. Dette stoffet er ikke dyrt i det hele tatt, og da kan du like gjerne bruke riktig vare. 2 ml holder lenge.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
glemt denne tråden litt jeg ::)

Etter montering av kjøle pasta sank tempen med ca 5 grader, så nå er den rundt 40-45 på det varmeste.
Jeg har også delt forsterkeren, sånn at jeg har 2 monoblokker, så jeg har en forsterker rett bak hver høyttaler, og de spiller utrolig bra !! Nye DIY XLR kabler er på plass, og ny DIY digital koax er på plass, og nye DIY høyttaler kabler er på plass. Og jeg har beste lyden ever i min stue. Jeg må vel snart ha meg DIY dac/pre og DIY transport nå så blir det helt toppers ;D
Jeg har gått ned i pris, og langt opp i lydkvalitet, det er morro d.
 

yoshi_78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.10.2008
Innlegg
132
Antall liker
120
Torget vurderinger
3
Leikis. skrev:
glemt denne tråden litt jeg ::)

Etter montering av kjøle pasta sank tempen med ca 5 grader, så nå er den rundt 40-45 på det varmeste.
Jeg har også delt forsterkeren, sånn at jeg har 2 monoblokker, så jeg har en forsterker rett bak hver høyttaler, og de spiller utrolig bra !! Nye DIY XLR kabler er på plass, og ny DIY digital koax er på plass, og nye DIY høyttaler kabler er på plass. Og jeg har beste lyden ever i min stue. Jeg må vel snart ha meg DIY dac/pre og DIY transport nå så blir det helt toppers ;D
Jeg har gått ned i pris, og langt opp i lydkvalitet, det er morro d.
Det er jo dette som er så kjekt med DIY! Kanskje du i stedet for cd-transport og DAC vil vurdere DIY PC med harddisk-basert avspilling av tapsfrie FLAC filer gjennom et proft lydkort? Da har du plutselig mulighet for pc-baserte, digitale delefiltre og en romkorreksjonsløsning ala Audiolense. Eller du kan høre med Tangen, slike digitale løsninger er jo hjemmebane for ham. PCen kan du koble til flatskjermen din og bruke som film-kilde også. Hos meg har en pc med Lynx lydkort og 6 stk Hypex UcD tatt over plassen til et utall andre bokser, og jeg har aldri hatt bedre lyd. Og i likhet med deg har jeg også gått betydelig ned i pris ;)
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
yoshi_78 skrev:
Leikis. skrev:
glemt denne tråden litt jeg ::)

Etter montering av kjøle pasta sank tempen med ca 5 grader, så nå er den rundt 40-45 på det varmeste.
Jeg har også delt forsterkeren, sånn at jeg har 2 monoblokker, så jeg har en forsterker rett bak hver høyttaler, og de spiller utrolig bra !! Nye DIY XLR kabler er på plass, og ny DIY digital koax er på plass, og nye DIY høyttaler kabler er på plass. Og jeg har beste lyden ever i min stue. Jeg må vel snart ha meg DIY dac/pre og DIY transport nå så blir det helt toppers ;D
Jeg har gått ned i pris, og langt opp i lydkvalitet, det er morro d.
Det er jo dette som er så kjekt med DIY! Kanskje du i stedet for cd-transport og DAC vil vurdere DIY PC med harddisk-basert avspilling av tapsfrie FLAC filer gjennom et proft lydkort? Da har du plutselig mulighet for pc-baserte, digitale delefiltre og en romkorreksjonsløsning ala Audiolense. Eller du kan høre med Tangen, slike digitale løsninger er jo hjemmebane for ham. PCen kan du koble til flatskjermen din og bruke som film-kilde også. Hos meg har en pc med Lynx lydkort og 6 stk Hypex UcD tatt over plassen til et utall andre bokser, og jeg har aldri hatt bedre lyd. Og i likhet med deg har jeg også gått betydelig ned i pris ;)
Hmm, det kan kanskje være noe ja. Kan jeg da droppe min dcs Delius dac/pre og kjøre signal fra pc rett i effekt forsterkerne ?
Men jeg må også ha mulighet for å koble til kabel tv lyden via optisk og dvd for film lyd via optisk eller koax.
Hva vil noe sånt koste da, med bra lydkort osv ?
 
Topp Bunn