Forsterkere Hvilken forsterker på tungdrevene elektrostat høyttalere

L

Lassencad

Gjest
100 W er 100 W uavhengig av om forsterkaren er klasse A, B eller D.
Klasse A – Forstærkerens effektforbrug er konstant og uafhængig af hvor megen effekt der afgives til belastningen. Det er ikke muligt at opnå større virkningsgrad end 50%, og det er kun ved afgivelse af maksimal effekt at denne grænse opnås. Så en 50 W forstærker vil have et konstant effektforbrug på mindst 100 W.
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
260
Torget vurderinger
1
Klasse A – Forstærkerens effektforbrug er konstant og uafhængig af hvor megen effekt der afgives til belastningen. Det er ikke muligt at opnå større virkningsgrad end 50%, og det er kun ved afgivelse af maksimal effekt at denne grænse opnås. Så en 50 W forstærker vil have et konstant effektforbrug på mindst 100 W.
Det er utgangseffekta eg siktar til.
 

E.P

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Innlegg
127
Antall liker
55
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
10
Jeg har tilgang på noen eldre Bryston 7b st mono blokker
Kan det være noe til disse Acustatic elektrostat høyttalerene?
Jeg ser at det i specen står at i Paralell kobling, så tåler de impedanser ned mot 1 ohm
Det blir rimeligere å ikke dra på så mye
 
M

MarkusH

Gjest
Det blir rimeligere å ikke dra på så mye
Eller kjøpe høyttalere som faktisk er ment for å spille høyt og/eller ikke lager klunder for forsterkere. PA ville jeg gått for hvis tanken er 100dB++ konstant over tid. ;)
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.180
Antall liker
2.642
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
En 100 w Klasse A har ikke 100 w udgangs effekt til at drive højttaleren med
En klasse A forstærker er meget ineffektivt
klA watten avgitt angir bare området forsterkeren jobber klA .Det bestemmes av gitt tomgansstrøm i gitt belastning ,Så å si alle amper jobber klA ett gitt område
som flere av EC sine modeller feks , Rail spenningen til sist avgjør hvilken effekt den kan putte ut til sist , Det den putter ut over klasse A området blir AB intill klipping oppstår ,og det er når forsterkeren prøver å levere mer enn rail spenningen +- 56 v fks som feks er en 100 watt forsterker typisk.Har du derimot som meg en bro koblet 100 w klA amp med samme rail spenninger har du teoretisk ca 4 ganger mer effekt og igjen det den putter ut iover klA området blir AB teoretisk
 
Sist redigert:

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Innlegg
426
Antall liker
58
Sted
Otta
Torget vurderinger
0
Eller kjøpe høyttalere som faktisk er ment for å spille høyt og/eller ikke lager klunder for forsterkere. PA ville jeg gått for hvis tanken er 100dB++ konstant over tid. ;)
Det er meget kjedelig og høre på musikk i et vanlig høyt volum, når det blir litt ekstra mere dynamikk i lydbildet, så går forsterkeren i protection.
Alt fra den ene mono blokken eller begge.

For eksempel Amused to death med Roger Waters.
Der er noen steder der hvor dynamikken er større i forhold til resten av plata.
Hvis man spiller Yello, der er det også en del dynamikk.
Dette ble noe krevende for Mark Levinson no 33h
Og Audiostatic wing høyttalere.
På musikk hvor det ikke er så stor variasjon i dynamikken, så ser det ut til at det går bedre.

Så det er en missmatch her, og tenker da at jeg er ute etter en forsterker som takler dette bedre, enn den forsterker jeg har!
Ikke for og spille verdens høyest, det er en missforståelse😉men for og takle forskjellige dynamikker i lydbildet.
Det blir feil og sitte klar med volum kontrollen forde jeg vet at det kommer et område der kansje forsterkeren går i protection...
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.180
Antall liker
2.642
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Det er meget kjedelig og høre på musikk i et vanlig høyt volum, når det blir litt ekstra mere dynamikk i lydbildet, så går forsterkeren i protection.
Alt fra den ene mono blokken eller begge.

For eksempel Amused to death med Roger Waters.
Der er noen steder der hvor dynamikken er større i forhold til resten av plata.
Hvis man spiller Yello, der er det også en del dynamikk.
Dette ble noe krevende for Mark Levinson no 33h
Og Audiostatic wing høyttalere.
På musikk hvor det ikke er så stor variasjon i dynamikken, så ser det ut til at det går bedre.

Så det er en missmatch her, og tenker da at jeg er ute etter en forsterker som takler dette bedre, enn den forsterker jeg har!
Ikke for og spille verdens høyest, det er en missforståelse😉men for og takle forskjellige dynamikker i lydbildet.
Det blir feil og sitte klar med volum kontrollen forde jeg vet at det kommer et område der kansje forsterkeren går i protection...
så grusomt å måtte sitte med fjernkontrollen klar ,,,,Minner meg om den gangen jeg lytta en en new class A 100w amplfier , og tenkte som så hva vitsen var med å bygge selv , Men telarc demo platen med pistol skudd " i en av sekvensene var det full shut down flere ganger med resetting av power.Akkurat da var jeg glad for å være DIYer , kansje du må lage den en selv :)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.690
Antall liker
7.928
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ja, Sanders lagar vel forsterkarar tilpassa elektrostatane sine. Han publiserte ein sjølvbyggarartikkel i 1975 [1]. Eg kommuniserte litt med han den gongen (med kulepenn) og bygde høgtalarane. Det fungerte for så vidt fint, men eg kom aldrig så langt at eg laga basskassar til dei. Dei treng òg ein eqializer. Men dei står på loftet, så eg kan ta dei fram når eg blir pensjonist og får god tid. Den ein trafoen er kaputt, så eg må få tak i ein ny før eg kan testa dei igjen.

At det trengst ein breibanda trafo for å driva elektrostatar er eit svakt punkt, etter som kjernen i trafoen innfører ein ulineæritet. På dette området har elektrostatar noko av same ulempe som røyrforsterkarar. Gode breibands effektrafoar er ikkje billige, så dette er ein grunn til at elektrostathøgtalarar og røyrforsterkarar er dyre. Å produsera panela er vel heller ikkje billig.

Å driva ein elektrostat frå ein "vanleg" røyrforsterkar medfører at det er to breibanda effekttrafoar i signalvegen, den i forsterkaren (som transformerer spenninga ned) og den i høgtalaraen (som transformerer spenninga opp. Etter som røyrforsterkarar arbeider med høge spenningar let det seg gjera å bygga direktekopla røyrforsterkarar og da treng ein ikkje trafo. Det er det Stax gjer i forsterkarane for dei elektrostatiske hørlurane sine. Jau eg veit at "hørlurar" er svensk, men eg likar ordet så godt at eg vonar på å innføra det i norsk.
Hermeyer har òg publisert sjølvbyggarartikklar om elektrostatar [2-4], og han bygde ein direktekopla røyrforsterkar, med forsyning på 2,2, kV. Ikkje heilt ufarleg! Det har òg vore produsert fleir kommersielle elektrostatar med direktekopla røyrforsterkarar, som Acoustat X og Beveridge.

Referansar
[1] R.R. Sanders, The Sanders electrostatic speaker, The Audio Ameteur, april 1975, ss. 18-28.
[2] D. Hermayer, An electrostatic speaker system, The Audio Amateur, nr. 3 1972, ss. 11-16.
[3] D. Hermayer, An electrostatic speaker system, The Audio Amateur, nr. 4 1972, ss. 17-16.
[4] D. Hermayer, Electrostatic amplifier mark 2, The Audio Amateur, nr. 3 1973, ss. 8-10,26..
Det heiter "høyrelurar" på hovudmål. Elles var eg over dammen og besøkte Sanders for tjue år sidan. Han hadde god lyd. Fekk nye elektrostatpanel av han (litt av ei utfordring å ta med på flyet)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.690
Antall liker
7.928
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Jau, lyden er ikkje dårleg. Men eg er ikkje overbevist om at åttetals spredekarakteristikk er ideelt. Dei krumme panela til Martin Logan fører rett nok til eit breiare spredemønster, men dei strålar for mykje attover. Nyrekarakteristikk er truleg betre, for dei har ein null i spredemønstret rett attover og eit breidt strålemønster framover og til sidene. Da får ein med tidlege refleksjonar frå sideveggane, noko som er viktig for fleire ting: breidda på lydbiletet, romfølelsen, klangafarga, osb. Ein kan sjølvsagt dempe veggen attom elektrostatar, men dei sprer ikkje nok til sidene. Å måla strålemønstret til panelhøgtalarar er ikkje så enkelt, så eg ikkje målt ML Spire. Prøvde ein gong å måla ML Vantage, men resultatet var ikkje bra.
Vis vedlegget 680157
Dobbelnyre (8-tal) er veldig bra når du skal plassere høgtalarar . Det beste er etter mitt syn kulekarakteristikk (merkeleg, kva?) men det er noko drit å plassere slike høgtalarar på.
 
L

Lassencad

Gjest
klA watten avgitt angir bare området forsterkeren jobber klA .Det bestemmes av gitt tomgansstrøm i gitt belastning ,Så å si alle amper jobber klA ett gitt område
som flere av EC sine modeller feks , Rail spenningen til sist avgjør hvilken effekt den kan putte ut til sist , Det den putter ut over klasse A området blir AB intill klipping oppstår ,og det er når forsterkeren prøver å levere mer enn rail spenningen +- 56 v fks som feks er en 100 watt forsterker typisk.Har du derimot som meg en bro koblet 100 w klA amp med samme rail spenninger har du teoretisk ca 4 ganger mer effekt og igjen det den putter ut iover klA området blir AB teoretisk
Okay :)
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.621
Antall liker
1.487
Sted
Sunndalsøra
Dp forsterkerne driver det mest :), også båndhøytallere (element). Det gjorde ikke min tidliger AW120. Den måtte på service, da utgangen røk!
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.180
Antall liker
2.642
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Dp forsterkerne driver det mest :), også båndhøytallere (element). Det gjorde ikke min tidliger AW120. Den måtte på service, da utgangen røk!
PS AW 250 DMB har peak power på 100ampere , vet ikke hva din har
All respect for DP Var ikke det ampene i MIchael Jacson sitt studio ? produserer DP amper enda ?
 

Helge.A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
129
Antall liker
102
Har ikke lest hele tråden, men bruker AW 250-R på elektrostater, det fungerer helt utmerket. Kan være et alternativ for deg.
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.621
Antall liker
1.487
Sted
Sunndalsøra
PS AW 250 DMB har peak power på 100ampere , vet ikke hva din har
All respect for DP Var ikke det ampene i MIchael Jacson sitt studio ? produserer DP amper enda ?
A1 klarer 120A i spiss(4 ohm), og hva A1S klarer vet jeg ikke. Jeg bruker Både A1 og A1s 2 nå. Impedans 3,5ohm for mid/high og 7ohm bassdel Dette er da mindre forsterkere i Dp sammenheng. Det er da A5 som som er den heftigske. Den klarer sikker betydlig mere.
Tror det var AW 250 som Michael Jackson hadde i studio på 80 tallet. I Peter Abrahamsens tid. Dp begynte vel ikke i før midten av 80 tallet. Selve gullserien begynte vel i midten av 90 tallet.
Nå er vi bar en gjeng og en servicemann som holder liv i disse produktene :)
Det finnes et norsk(2L) og Abbey Road som har brukt Dp forsterkere i studio. Der e det heller høyttalere med snillere belastning. Det værste som finns er vel Apogee båndhøytalere. Det bli på grensen til kortsluttning. De finnes heldigvis ikke mere!
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.817
Antall liker
945
flesteparten av audio-gd sine dacer har gjort det svært dårlig hos audiosciencereview
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.180
Antall liker
2.642
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Kikka litt på speccen GD rater omtrent likt med effekten på din ML 150w, dont do it
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.180
Antall liker
2.642
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Det er å snu det på hodet. Det må lav impedans til for å tvinge forsterkeren i kne. Og da helst på de lavere frekvenser. 100 ohm i diskanten er ikke vanskelig for en forsterker som din.
Jo det er sant at en rør amp med sin trafo kobling er mer egnet til å tracke drillske impedanse forløp i en høuytaler , slik at når loaden til trafoen minsker øker spenningen og omvendt ref Bob carver.Ikke nok med det så har de fleste tappinger på høytaler ut slik at man best kan tilpasse sin amp høuytaler last
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
260
Torget vurderinger
1
for riktig 8-talls spredningsmønster trenger man en 4 veis dynamisk dipol ala lx521, det er noe helt annet enn en elektrostat.
Flate panelhøgtalarar, som elektrostatar, som Sanders, og magnetostatar, som Magnepan, har 8-tals spredemønster i horisontaplnanet, som Linkwitz LX521. Dei vertikale spredemønstra blir sjølvsagt ulike.
 
Sist redigert:

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
260
Torget vurderinger
1
Dobbelnyre (8-tal) er veldig bra når du skal plassere høgtalarar . Det beste er etter mitt syn kulekarakteristikk (merkeleg, kva?) men det er noko drit å plassere slike høgtalarar på.
Rundtstrålande høgtalarar eksiterer alle flatene i rommet, så absorpsonskoeffisientane til alle flatene blir viktige. Absorpsjonskoeffisienten bør vel helst vera frekvensuavhengig, eller auka litt med frekvensen. Det bør i alle fall ikkje vera plutselege sprang i absorpsjonskoeffisienten, for det fører til farging av tidlege refleksjonar, og dei er svært viktige. Men MBL er vel rundtstrålane berre i horisontalplanet. slik at refleksjonar frå tak og golv blir svakare enn frå veggene, og det er kanskje ikkje så dumt. Har du prøvd å dempa veggen attom høgtalarane?

Har du lagt øre til MBL-modellen med to store transduserar? Det er vel den dei kallar referanseserie, eller 101 X-Treme? Det er kanskje ikkje så mange av dei her i Noregsveldet, og lagt færre som har både den store og 101E Mk 2, slik at dei kan samanliknast. Eg ville ikkje bli forundra pm 101E Mk 2 vil koma best ut? Er det ventilerte basskassar på 1010E Mk 2? Veit du kvar delefrekvensen er plassert?
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
260
Torget vurderinger
1
En 100 w Klasse A har ikke 100 w udgangs effekt til at drive højttaleren med
En klasse A forstærker er meget ineffektivt
Ja, det er grunnen til at klasse A er problematiske. Det har vel vore bygt klasse A-forsterkarar på 100 W, men det er kanskje ikkje så mange kommersielle versjonar tilgjengeleg? Mange produsentar reklamerer med at dei har klass A-forsterkarar, men når ein ser nøye på dei viser det seg som oftast at dei opererer som klasse A opp til ei viss utgangsspenning, men ein (ofte) stor lastmotstand (dei måler ofte med ein Ohms motstand). Så dei burde aventerast som klasse AB.
 
S

Syncrolux

Gjest
Dp forsterkerne driver det mest :), også båndhøytallere (element). Det gjorde ikke min tidliger AW120. Den måtte på service, da utgangen røk!
Det er litt rart da planar magnetiske drivere normalt har en helt flat impedans, som ikke er veldig lav heller. Feks har jeg flere B&G drivere, og de er veldig enkle å drive. Samme med Magnepan.
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
260
Torget vurderinger
1
Det er litt rart da planar magnetiske drivere normalt har en helt flat impedans, som ikke er veldig lav heller. Feks har jeg flere B&G drivere, og de er veldig enkle å drive. Samme med Magnepan.
Ja magnetostatar har Ohmsk impedans, men det finst nokre med låg verdi: i manualen til Apogee Scintilla står det at nominell impedans er på 1 Ω eller 4 Ω. 1 Ω er lågt, men 4 Ω bør ikkje vera problematisk.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Hadde ikke @LMC besøk av DP Ernstsen som ville vise hva de dugde til på Apogee?
Det gikk visst ikke så bra.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.690
Antall liker
7.928
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har ikkje høyrt ekstremitetane. Heldigvis, får eg vel seie, tenk om det same skulle skje med dei som med standard 101E2....at eg berre måtte ha dei....to millionar er mykje pengar. Og så har eg ikkje plass til dei, er eg redd.. Dei som har høyrt dei på messer m.m. har sagt at dei er heilt eineståande fantastiske. Vi får sjå når eg vinn stor-Lotto. Så treng eg ein E2 til senterkanal, og dei to gamle til bakkanalar....
101E2 var dritvanskelege å finplassere, og sjølvsagt triggar dei alle overflater der lyd kan komme til. Eg gav opp umiddelbart fornuftige dempingstiltak etter eit nokre små forsøk. Ein må rett og slett tenke annleis enn i oppsett av normale høgtalarar. Men dei brukar ikkje taket, og dei spreier ikkje særleg vertikalt, så sit du veldig nærfelt kan det verte litt "retningsverkande" for diskanten.
Delefilteret er noko MBL har dilla lenge med, og det skal vere stor skilnad på 101E1 og2. Her ser du spesifikasjonane: https://www.stereophile.com/content/mbl-radialstrahler-101e-mkii-loudspeaker-specifications
Den fyrste utgåva skulle visstnok ha "synlege" delefrekevensar, men mk 2 er for meg heilt lytefri, bortsett frå at rommet mitt har store vindaugsflater som syg ut noko av mellombassen.
Klasse A-forsterkarar av ein viss storleik vart iallfall laga av Musical Fidelity. Eg såg 100Wattsutgåva utlagt på Torget, men veit ikkje kvar han vart av. Modellen er ikkje lenger på heimesidene til MF, så det er kanskje slutt? Elles har vi Sugden, sjølvsagt, og Krell, og iallfall Nelson Pass. Men det kjekkaste er kanskje rørkonstruksjonar. Skulle veldig gjerne testa franske Jadis sin 160W klasse A....
Magnepanhøgtalarane var i gamle dagar det enklaste som var å drive, berre du hadde nok watt. Prøvde Tympani 1D og MG 2 attende på 70-talet, og dei kunne lett drivast av mine Kenwood L 07M, som ikkje likte vanskelege lastar (dei kunne til dømes ikkje arbeide med Acoustat 4, fekk eg smerteleg erfare)
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.712
Antall liker
11.164
Torget vurderinger
2
Nå ble det veldig mye dybdediskusjoner om teknologi her, men jeg er ikke sikker på at trådstarter kommer særlig videre av den grunn.

1. Trådstsrters forsterkere, anses normalt sett for å være blant de kraftige og kontrollerende forsterkerne der ute, de er ikke de første som bøyer seg når lasten bilr tung. Derfor tror jeg a) et eller annet er feil i forsterkere eller høyttalere, eller b) at trådstarters behov overskrider systemets kapasiteter.

2. Trådstarter er vel litt som jeg selv var for inntil for kort tid siden; digger brutalt volum og stor slagkraft.

Sammenholder jeg de to ovenstående punkter, tror jeg ganske enkelt at trådstarter egentlig ikke er best tjent med elektrostater. Mange foreslår mer og mindre gode ideer på andre forsterkere, men jeg har liten tro på at det vil hjelpe nevneverdig. Et problem er at det å matche elektrostater på ren luftighet er nærmest umulig, alternativt fryktelig kostbart. Men man kan komme et rimelig stykke på vei med en eller annen variant over magnetostat foldet diskantelement, som eksempelvis Martin Logan Motion-serien eller Aurum høyttalere. Disse er ikke forferdelig kostbare, det er rimelig lett last, har ganske høy effektivitet, og spiller med en brutalitet og dynamisk utsving som elektrostater knapt kan drømme om. Og, trådstarters gedigne forsterkere vil ha en lett dag på jobb, og sånt pleier å være hørbart.
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
260
Torget vurderinger
1
Så treng eg ein E2 til senterkanal, og dei to gamle til bakkanalar....
Senterhøgtalaren bør vera lik med dei to andre fronthøgtalarane. A legga senterhøgtalaren på sida er heilt forkasteleg. Det er vel eit kompromiss for å få plass til ein skjerm. Om ein absolutt vil ha ein skjerm er eit nedtrekkbart transparent lerret eit brukbart alternativ. Eg har ikkje senterhøgtalar, men når eg får god tid (ikkje enda) har eg tenkt å eksperimentera med det.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Jeg har ikke hatt elektrostater selv, men lyttet titt og ofte til ML CLS hos en kamerat for mange år siden. Disse dipper vel under 1 ohm i diskanten. Han brukte en Doxa 70B. Det som var litt rart, var at noen forsterkere låt greit inntil litt volum, for så å bare "knele"/gå tom. Men Doxaen kunne dra på til ganske høye nivåer uten at det ble noe problem. Disse forsterkerne hadde selvsagt ikke noe avansert beskyttelseskretsløp - så lenge det ikke kom røyk ut dem, bare spilte dem.

Skal selvsagt ikke si noe om Doxa versus Mark Levinson eller det tekniske, men en brukt Doxa pleier ikke å koste allverdens. Kanskje det rett og slett bare var en god match? Effekten vil jo også være begrenset, så hvis det er det som er problemet er kanskje ikke det den beste løsningen. Nevner det bare siden disse forsterkerne er ganske rimelige å få tak i + at det kan låte ganske ålreit hvis det matcher.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
I ML sette jeg hadde var det i preamp'n mulig å sette inn en motstand for å begrense spenningen ut fra effekt trinn. Gikk fint det i mange år på Quad 57.Tror max ble satt til 28V.Fikk aldri overslag. Det fikk jeg med Doxa 70,modell fra ca før 85.Ble til å måtte skifte diskant paneler.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.690
Antall liker
7.928
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Senterhøgtalaren bør vera lik med dei to andre fronthøgtalarane. A legga senterhøgtalaren på sida er heilt forkasteleg. Det er vel eit kompromiss for å få plass til ein skjerm. Om ein absolutt vil ha ein skjerm er eit nedtrekkbart transparent lerret eit brukbart alternativ. Eg har ikkje senterhøgtalar, men når eg får god tid (ikkje enda) har eg tenkt å eksperimentera med det.
Det vert nok berre med tanken......
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
I ML sette jeg hadde var det i preamp'n mulig å sette inn en motstand for å begrense spenningen ut fra effekt trinn. Gikk fint det i mange år på Quad 57.Tror max ble satt til 28V.Fikk aldri overslag. Det fikk jeg med Doxa 70,modell fra ca før 85.Ble til å måtte skifte diskant paneler.
Nå er ikke jeg veldig inne på det tekniske, men når du sier overslag på Quad tror jeg du mener at membranet kom i kontakt med gitteret? Martin Logan hadde vel lakkert gitter for å hindre overslag.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Nå er ikke jeg veldig inne på det tekniske, men når du sier overslag på Quad tror jeg du mener at membranet kom i kontakt med gitteret? Martin Logan hadde vel lakkert gitter for å hindre overslag.
[/QUOTE
Ja, det stemmer, membranet kom i kontakt stator plate. Ble fine runde hull😁
Tror Mark Levinson ml12 er den eneste preamp der overslag på elektrostater ble tenkt på og gjort noe med.
Nå er nå mitt inntrykk at panel bytter på Martin Logan er noe som skjer relativt hyppig?
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Jo, man måtte nok bytte paneler på Martin Logan også. Tror dog det var mer "mekaniske" grunner. Altså rifter eller at noe løsnet. (Litt usikker da jeg aldri har hatt disse selv).
 

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
579
Antall liker
196
Sted
Ved Mjøsa
Hadde et sett Acoustat 2200 m/subber for noen år siden. Fryktelig tunge å drive de og. Funka med Musical Fidelity Nu-Vista300 og Rotel RHB-10. Best var Luxman M6000.

Funbunny
 

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Innlegg
426
Antall liker
58
Sted
Otta
Torget vurderinger
0
Da har saken tatt en annen vending!
Har lest på nett, og fått noe informasjon av en annen hifi kolega.

Jeg har en 16a kurs med 2,5mm2 ledning.
Dette mener han er for lite for ML no 33h
Hvis den får virkelige vanskelige laster og dra på.
Da får ikke forsterkeren nok strøm, og slår seg av forde den ikke klarer og dra mere pga. for lite tilførsel av strøm.
Denne kan dra 30a for og yte max, men får bare 16a.

Det blir som om du tråkker på gass pedalen i en bil, får den ikke mere drivstoff så vil ikke bilen gå fortere likevel.

Finally, the big Levinson is a powerhouse of an amplifier, comfortably exceeding its rated power. Specified at 150W into 8 ohms, it actually didn't clip (defined as 1% THD+N) into that load until 265W (24.2dBW)! And the wall AC supply, at 114.5V, was starting to droop—this means that, with its own dedicated 30A line, this amplifier will probably put out 300W into 8 ohms.

Jeg har spillt veldig mye høyere med forsterkeren på andre høyttalere uten at den har gått i protecion.

Så da blir det og legge opp 6mm2 kabel og støpsler, og en 32a kurs i stedet for annen forsterker, foreløbig 😀



 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
260
Torget vurderinger
1
Jeg har en 16a kurs med 2,5mm2 ledning.
Dette mener han er for lite for ML no 33h
Hvis den får virkelige vanskelige laster og dra på.
Da får ikke forsterkeren nok strøm, og slår seg av forde den ikke klarer og dra mere pga. for lite tilførsel av strøm.
Denne kan dra 30a for og yte max, men får bare 16a.

Så da blir det og legge opp 6mm2 kabel og støpsler, og en 32a kurs i stedet for annen forsterker, foreløbig 😀
Med 16 A sikrig er maks effekt
Pmax = VI = (230 V)(16 A) = 3,6 kW.
Men om du trekkjer ein straum på 30 A, med ei spenning på til dømes 50 V over lasten (du har ikkje 230 V over lasten), blir lasteffekten
Plast = (50 V)(30 A) = 1,5 kW.
Men i praksis kjem du nok ikkje opp i så stor effekt. Så ein kurs på 16 A er meir enn nok. Gløym ikkje at glattekondensatorane lagrar energi, og at du berre unntaksvis tek ut store straumpulsar når du spelar musikk.
 
Sist redigert:
Topp Bunn