Hvilken film så du sist?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.084
    Antall liker
    2.623
    Ordinary People fra 1980 med Donald Sutherland.

    En absolutt severdig film. Det tynnes ut bak i rekkene og det blir stadig vanskeligere å finne gode filmer man ikke har sett eller har i samlingen. Men denne er god.
     

    Kane69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2009
    Innlegg
    227
    Antall liker
    291
    Sted
    Arendal
    Black Panther: Wakanda Forever
    Uten navn.jpg

    Skjønner ikke helt hvorfor denne har fått så mye skryt. Blant de dårligste av Marvel filmene i mine øyne. Begynte bra, men det ble tatt så mye idiotiske valg underveis av "hovedkarakterene" at jeg ble sittende å himle med øynene til tider.

    Bilde å lyd var helt greit tror jeg (skal tilstå jeg begynte å sone ut litt mot slutten, filmen var alt for lang). Blir ikke noe gjensyn med det første for å si det sånn.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.084
    Antall liker
    2.623
    Lasse & Geir, Vam og Vennerøds første filmprosjekt fra 1976, på en de-luxe blu-ray med 20 siders bok, et essay med tekst og bilder.
    Blu-ray utgaven er fra en 2007 HD transfer fra en master-kopi. En del "grain" i bildet. Vet ikke hva format den er filmet i, neppe 35mm.

    Skjermbilde 2023-02-06 kl. 12.03.50.png

    Har ikke tidligere sett filmen med disse to unge pøblene med anarkistiske tendenser, men hørt om filmen i diverse sammenhenger. Interessant å få et tilbakeblikk til 1976, et Oslo som mer ser ut som en landsby sammenlignet med i dag. En nærbutikk med de svære brune kassaapparatene med trykktaster, betjeninga i lagerfrakker, brus og øl stablet midt på gulvet, kjøleskap var det ikke penger til.

    Enkelte ting virker jo helt merkelig i dagens 2023, men sikkert ganske tidsriktig for 1976. F eks den lange buss-sekvensen hvor Lasse og Geir planter seg i baksetet på bussen, drikker øl, samt driver å sjikanerer sine medpassasjerer. En scene hvor Geir driver å sjikanerer en ganske ung dame, hvorpå han reiser seg og går bor til setet, drar ned glidelåsen i buksa..."her får du se kuken min!". Damen ser helt forskrekket ut, hyler og skriker, springer rundt i bussen, går mot døren på bussen og banker, skriker og hyler. Kanskje tidsriktig i 1976, men neppe i 2023:D

    Filmen er interessant på sin måte. Ingen stor film, men spilletiden på 1:30 er i snaueste laget, skulle gjerne hatt den på 1:50. I dag er jo 2:10 ganske vanlig, og da er man ofte i motsatt grøft, skulle gjerne sett filen strammet inn i klipp.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.990
    Torget vurderinger
    2
    Lasse & Geir, Vam og Vennerøds første filmprosjekt fra 1976, på en de-luxe blu-ray med 20 siders bok, et essay med tekst og bilder.
    Blu-ray utgaven er fra en 2007 HD transfer fra en master-kopi. En del "grain" i bildet. Vet ikke hva format den er filmet i, neppe 35mm.

    Vis vedlegget 890272


    Har ikke tidligere sett filmen med disse to unge pøblene med anarkistiske tendenser, men hørt om filmen i diverse sammenhenger. Interessant å få et tilbakeblikk til 1976, et Oslo som mer ser ut som en landsby sammenlignet med i dag. En nærbutikk med de svære brune kassaapparatene med trykktaster, betjeninga i lagerfrakker, brus og øl stablet midt på gulvet, kjøleskap var det ikke penger til.

    Enkelte ting virker jo helt merkelig i dagens 2023, men sikkert ganske tidsriktig for 1976. F eks den lange buss-sekvensen hvor Lasse og Geir planter seg i baksetet på bussen, drikker øl, samt driver å sjikanerer sine medpassasjerer. En scene hvor Geir driver å sjikanerer en ganske ung dame, hvorpå han reiser seg og går bor til setet, drar ned glidelåsen i buksa..."her får du se kuken min!". Damen ser helt forskrekket ut, hyler og skriker, springer rundt i bussen, går mot døren på bussen og banker, skriker og hyler. Kanskje tidsriktig i 1976, men neppe i 2023:D

    Filmen er interessant på sin måte. Ingen stor film, men spilletiden på 1:30 er i snaueste laget, skulle gjerne hatt den på 1:50. I dag er jo 2:10 ganske vanlig, og da er man ofte i motsatt grøft, skulle gjerne sett filen strammet inn i klipp.
    Jeg så dette makkverket engang på 80-tallet, da som ironisk vorspielunderholdning. Lite skjønte vi at det skulle bli et verdsatt tidsbilde 40 år senere. Kan bekrefte at kombinasjonen kollektivtransport og fest var ganske vanlig i de dager, har vært med på regelrette sjøslag på Rørosbanen uten at konduktører gjorde særlig alvorlige forsøk på å dempe stemninga.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.084
    Antall liker
    2.623
    Jeg så dette makkverket engang på 80-tallet, da som ironisk vorspielunderholdning. Lite skjønte vi at det skulle bli et verdsatt tidsbilde 40 år senere. Kan bekrefte at kombinasjonen kollektivtransport og fest var ganske vanlig i de dager, har vært med på regelrette sjøslag på Rørosbanen uten at konduktører gjorde særlig alvorlige forsøk på å dempe stemninga.
    I den boken som følger med filmen står det jo litt om hvordan samtiden så på filmen og hvordan ettertiden ser filmen i et nytt lys.

    Ser jeg var litt upresis om den festen i bussen. Det var ikke selve festen på bussen og den generelle sjikanen av passaasjerene jeg siktet til. Det var da en av guttene dro frem utstyret foran en kvinnelig passasjer og hennes totalt hysteriske reaksjon, noe som ville vært veldig merkelig i en film fra vår tid. I vår tid ville hun sikkert sagt..»hør her gutt, pakk inn pikken din og sett deg ned, har sett mye bedre enn det der!» (eller noe sånt, som et selvstendig seksuelt og frigjort menneske, langt fra datidens underdanige kvinne som mest skulle serve mannen med mat og sex).
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.032
    Antall liker
    9.311
    81KC3HLAi-L._SY500_.jpg


    Jeg var så uheldig å se denne for noen dager siden. Venstrehåndsarbeid er et mildt begrep. Originalen fra 1984 har mye mer nerve og driv og forteller historien mye bedre.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Var i filmhumør i går, så jeg begynte å se X-files-filmen fra 1998. Den fenget ikke helt, så etter ti minutter begynte jeg på noe så utypisk for meg som en Marvel-film: Black Widow med Scarlett Johansson. Det tok litt vel av på slutten, men stort sett en rimelig bra action-film og gode skuespillere. Scarlett Johansson i tettsittende superheltkostyme er jo heller ikke akkurat en plage.

    Deretter så jeg filmen Hitchcock med Anthony Hopkins og Helen Mirren i hovedrollene (OG Scarlett Johansson :D ). For noen skuespillere! Filmen var god, synes jeg, men jeg satt rett og slett og frydet meg over skuespillet til Hopkins og Mirren. Kjemien de har ... Steike. Ypperste klasse.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    746
    Antall liker
    440
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    images (1).jpeg
    Denne satte seg i tankene en stund.
    Litt svingende kvalitet til tider, men helt klart severdig.
    For å være en regi debut kan man ikke klage.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Skjermbilde 2023-02-12 kl. 00.29.41.png


    Delte meninger om denne, men synes den var fantastisk! Sett i Dolby Vision, UHD blu-ray med Atmos spor. Atmos sporet brukte alle tilgjengelig kanaler en del ganger, men strengt tatt kunne filmen blitt enda bedre med enda bedre utnyttelse av Atmos.


    Brad Pitt gjorde veldig god prestasjon, Joey King om mulig en enda bedre, og det var generelt sett ingen som ikke gjorde jobben her. Litt mye som skjer enkelte steder i filmen (og ting trekkes mot det ekstreme), og man bør virkelig følge med (ikke sitte med nesa i popcorn skåla). En elegant produksjon med mye action som ikke tar seg selv altfor høytidelig. God underholdning og en film som nok vil bli enda bedre neste gang man ser den (første gang blir man litt forvirra).
     
    Sist redigert:

    Lydbildeja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2017
    Innlegg
    226
    Antall liker
    372
    Screenshot_2023-02-12-21-45-45-07_da19c83e453b14198acfc9d98c090cae.jpg


    Så Peter og dragen Elliot i dag,meget bra film med mange kjente store Hollywood-fjes.
    Så den på Disney+ i 1080p,bra nok bilde,litt banding i mørke scener men ellers bra bilde,lyden var god med litt dypbass innimellom (kunne vært mer,men er jo en barnefilm),gode surround effekter dog i 5.1.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Det minte meg på at jeg må se Wild at Heart og Leaving Las Vegas igjen.
    Wild at Heart er jo en klassiker. Leaving Las Vegas syns jeg var bra, men også veldig trist. Hvis jeg skulle hatt gjensyn med en Cage film nå tror jeg det måtte blitt Mandy. Det er en slags perfekt burlesk 80-talls videovoldfantasi. En av hans bedre, IMO. :)

     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Den hadde gått meg hus fordi. Vet ikke om det er helt min ting, det er lenge siden jeg gadd å se en splatter-film.

    Veldig glad i Nicholas Cage forøvrig, til tross for at han gjort et utall heller dårlige filmer. Men når manuset er godt og han selv er inspirert er han knakende god.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Vet ikke om jeg vil kalle det en splatterfilm egentlig, selv om det er en del veldig grafiske scener der også. Det er mer kanskje et slags surrealistisk hevnepos med sterke farger og stemningsfull synth-musikk. Tror jeg har sagt det før også, men den er liksom sånn man trodde alle filmene i videosjappene på 80-tallet egentlig var når man så på coverne.

    Pig er forresten en annen 'nyere' film jeg så med han, men den var liksom litt uforløst på slutten. Men vurderer om jeg skal bestille meg The Unbearable Weight of Massive Talent også kanskje.


     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Har ikke sett den, nei. Men fått med meg at kritikkene har vært stort sett bra.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Blir sikkert til at jeg bestiller den etterhvert når jeg går tom for ting å se på. :)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Gleder meg til å se denne:


    After a catastrophic crash on an unknown planet, pilot Mills (Adam Driver) quickly discovers he’s actually stranded on Earth…65 million years ago. Now, with only one chance at rescue, Mills and the only other survivor, Koa (Ariana Greenblatt), must make their way across an unknown terrain riddled with dangerous prehistoric creatures in an epic fight to survive. From the writers of A Quiet Place and producer Sam Raimi comes 65, a sci-fi thriller starring Adam Driver, Ariana Greenblatt, and Chloe Coleman.
     

    Rallar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.08.2019
    Innlegg
    271
    Antall liker
    644
    Sted
    Hadeland
    . Fikk endelig sett A quiet place 2, meget bra film, faktisk like god som nr 1 , veldig intens, hjalp nok på og se den med hode tlf via Luxman dacen som gir veldig god lyd.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.084
    Antall liker
    2.623
    Skjermbilde 2023-02-20 kl. 13.23.23.png


    Cleopatra 1963, 50th anniversary. Har tidligere sett Ben Hur og Quo Vadis som er i samme sjanger med handling fra det gamle romerriket. Måtte vel få meg denne også. Filmen er på ca 4 timer, har sett ca første halvdel. Typisk for denne type filmer er tusenvis av statister og overdådige kostymer og rekvisitter.

    Men bildet da mann!! Filmet for 60 år siden i 70mm og bruk av Todd-AO Lenses. Utrolig konturskarpt og fokusert bilde, gnistrende farger og så fantastisk mye lys/kontrast i bildet som du ikke ser med dagens digital teknologi (mye lys/kontrast "stjeler" båndbredde). Detaljnivået i bildet er spektakulært.

    For de som kjenner historien godt, hvorfor ble ikke denne teknologien mer brukt i profesjonell hollywood film? For dyrt? Eller at ordinær 35mm ble definert som "godt nok"?
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.990
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 894745

    Cleopatra 1963, 50th anniversary. Har tidligere sett Ben Hur og Quo Vadis som er i samme sjanger med handling fra det gamle romerriket. Måtte vel få meg denne også. Filmen er på ca 4 timer, har sett ca første halvdel. Typisk for denne type filmer er tusenvis av statister og overdådige kostymer og rekvisitter.

    Men bildet da mann!! Filmet for 60 år siden i 70mm og bruk av Todd-AO Lenses. Utrolig konturskarpt og fokusert bilde, gnistrende farger og så fantastisk mye lys/kontrast i bildet som du ikke ser med dagens digital teknologi (mye lys/kontrast "stjeler" båndbredde). Detaljnivået i bildet er spektakulært.

    For de som kjenner historien godt, hvorfor ble ikke denne teknologien mer brukt i profesjonell hollywood film? For dyrt? Eller at ordinær 35mm ble definert som "godt nok"?
    For dyrt er svaret. Husk at disse filmene ble kopiert på rull og sendt ut på turné i hele verden, dobbelt så store og tunge bokser med film til å begynne med, men det var selvsagt bare starten. Det var ikke mange Kinosjefer som fant det verdt bryet å investere i nødvendig utstyr heller, så skulle man få de nødvedinge inntektene måtte man lage nedskalerte kopier uansett. Men folk somTarantino og Nolan vet å glede seg over formatets muligheter, og Cinemateket har nødvendig fremviserutstyr, så det hender jo.
    Men hvilket format så du det i da ?
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.685
    Antall liker
    2.288
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Cleopatra 1963, 50th anniversary. Har tidligere sett Ben Hur og Quo Vadis som er i samme sjanger med handling fra det gamle romerriket. Måtte vel få meg denne også. Filmen er på ca 4 timer, har sett ca første halvdel. Typisk for denne type filmer er tusenvis av statister og overdådige kostymer og rekvisitter.

    Men bildet da mann!! Filmet for 60 år siden i 70mm og bruk av Todd-AO Lenses. Utrolig konturskarpt og fokusert bilde, gnistrende farger og så fantastisk mye lys/kontrast i bildet som du ikke ser med dagens digital teknologi (mye lys/kontrast "stjeler" båndbredde). Detaljnivået i bildet er spektakulært.

    For de som kjenner historien godt, hvorfor ble ikke denne teknologien mer brukt i profesjonell hollywood film? For dyrt? Eller at ordinær 35mm ble definert som "godt nok"?
    De kan sitt håndverk i Cinecittà hvor alle de tre filmene du nevner ble produsert. Cinecittà - Wikipedia
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.084
    Antall liker
    2.623
    For dyrt er svaret. Husk at disse filmene ble kopiert på rull og sendt ut på turné i hele verden, dobbelt så store og tunge bokser med film til å begynne med, men det var selvsagt bare starten. Det var ikke mange Kinosjefer som fant det verdt bryet å investere i nødvendig utstyr heller, så skulle man få de nødvedinge inntektene måtte man lage nedskalerte kopier uansett. Men folk somTarantino og Nolan vet å glede seg over formatets muligheter, og Cinemateket har nødvendig fremviserutstyr, så det hender jo.
    Men hvilket format så du det i da ?
    Takk for svar, og det virker absolutt rimelig det du skriver.

    Ser filmen i «ekte» 70mm widescreen, altså med sorte felter over og under bildet. Altså, så ekte du kan få det via blu-ray og en 55’’ Sony led-tv.😅
    Selv om man ikke får utnyttet potensialet til fulle hjemme, så er det alltid sånn at desto bedre teknisk kvalitet utgangspunktet har, jo bedre bilde får du selv om du nedskalerer til lavere konsumentformater. Egentlig akkurat samme som med musikk og lydformater.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn