Hvilken er den beste gitarsoloen du vet om?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Jeg liker gitaren best når den ligger i grenselandet mellom komp og solo - dvs når den bærer låta.

    To av mine favoritter:



    Jeg hadde opprinnelig ikke så sans for gitaristen Kieth, men så oppdaget jeg at han har laget noen av de vakreste gitargreiene....
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Stones hadde en solo på Valle Hovin med slutten av Sympathy for the devil.
    Absolutt det råeste jeg har hørt. Den tok liksom aldri slutt heller, og fikk meg til å danse hele veien igjennom.
    Om det var Keith eller ikke fikk jeg aldri med meg.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Masse å ta av. Den som rører meg mest gjør det nok pga at den er basert på en sann historie, men musikken står godt på egne bein:
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Denne tråden trenger også verdens beste "kjøre i cabriolet-låt":

     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    .... og jeg har ikke kommet til Queen og Led Zeppelin. Det er vanvittig mye å ta av her!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    The Claw er jo kjent, men jeg har sjelden sett en video som viser fingerarbeidet så godt som denne, Jeg synes Jerry Donahue (med bl.a. bakgrunn fra Fairport Convention) gjør denne aldeles glimrende.

     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    834
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Synes denne er flott. Kanskje litt i lengste laget. En gitarsolo = en låt = ett album :)
     

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    469
    Antall liker
    506
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Guthrie Govan er etter min mening blant de aller ypperste av dagens gitarister.
    Her er en fantastisk solo fra et opptak i studio:


    Mannen har humor,


    ...har lært av (og kan spille som) alle de store,


    ...og er utrolig bra live, her sammen med et par relativt kompetente musikere:

     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Steve Lukather kan han også :)

    O
    Det som er med Beatles er at originalen ofte er best. I mine ører gjelder det ikke minst her. Utrolig at musiseringen og lydbildet tåler tidens tann så bra.

    http://youtu.be/D-dONCnY_Yg


    Omtrent like vanskelig som å velge den beste gitarsoloen er det å velge den beste Beatlessangen. Jeg lander nok på denne. Og det er kanskje ukjent for noen at det er Eric Clapton som spiller gitarsoloen på While My Guitar Gently Weeps.
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    834
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Dritkul solo med Seasick Steve i Åmål. Spesielt for oss som var tilstede.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Han må jo bare være med. Det er jo ikke akkurat gitarsoloer han driver med, men han har noen veldig lekre som det er vanskelig å finne på nettet. Han spiller jo mest akustisk, men det er vel noe som kan kalles gitarsoloer i dette kuttet. Suzanne Vega ser på og lurer på hva hun skal finne på :)
    Richard Thompson på sitt beste:




    PS: Beklager at jeg legger ut noe som ikke er akkurat det som tråden handler om.
     

    Terillo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.07.2009
    Innlegg
    117
    Antall liker
    116
    Sted
    Oslo
    Jimi Hendrix - Voodoo Child (Slight Return)

    ROY BUCHANAN - THE MESSIAH WILL COME AGAIN(LIVE 1976)

    Rory Gallagher - Philby
     
    Sist redigert:

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.973
    Antall liker
    11.809
    Sted
    Hus
    Pendragon har noen saftige, men tar bare med Indigo i fra CD og live. Fra rundt 8 min og utover :)


     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.059
    Antall liker
    7.907
    Torget vurderinger
    12
    Den heftigste gitarsoloen jeg har opplevd var på konsert. Ingen ringere enn Jan Eggum på Folken i Stavanger en gang på tidlig 90-tall! Det var en kar som hadde gått og tråkket i kulissene som ble hentet opp på scenen til Heksedans. Og det var ingen ringere enn Knut Reiersrud som tok av så voldsomt at jeg tror Eggum tygger Sobril enda. 10-15 minutter med rått øs. Også på en Eggum-konsert, da....... Aldri hørt maken.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Ett lite knippe Jerry Garcia for de av oss som liker laange soloer

     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.167
    Torget vurderinger
    2
    8 sider og ingen Ritchie Blackmore...? :)
    La oss ta Spanish Archer, da, bare for å begynne et sted. Hele låta er på mange måter en solo, fantastisk lettflytende og elegant, spennende skalavalg, høy presisjon:

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    834
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    8 sider og ingen Ritchie Blackmore...? :)
    La oss ta Spanish Archer, da, bare for å begynne et sted. Hele låta er på mange måter en solo, fantastisk lettflytende og elegant, spennende skalavalg, høy presisjon:

    Mvh
    Håkon Rognlien
    :)
    Hvilken sjanger tenker du på? Mange å velge i , knallgode soli finnes innen alle.
    Det tenkte jeg faktisk ikke på. Kom gjerne med noe annet enn 60-70-talls rock :)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Den heftigste gitarsoloen jeg har opplevd var på konsert. Ingen ringere enn Jan Eggum på Folken i Stavanger en gang på tidlig 90-tall! Det var en kar som hadde gått og tråkket i kulissene som ble hentet opp på scenen til Heksedans. Og det var ingen ringere enn Knut Reiersrud som tok av så voldsomt at jeg tror Eggum tygger Sobril enda. 10-15 minutter med rått øs. Også på en Eggum-konsert, da....... Aldri hørt maken.
    Var borti noe av det samme på en Vidar Busk konsert. Da kom også Reiersrud opp på senen og gjorde Busk til en stakkars statist. Da hadde han stemt gitaren veldig rart, nesten litt "indisk" Jeg husker gliset til trommisen ble bredere og bredere da han hørte Reiersrud stemme gitaren før han satt i gang:)
     

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    731
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    Har aldri vært god på å lage lister, og å ha definitive favoritter, men har hørt på hard rock og metall siden tidlig barneskole. Har dermed hatt gitarsoli som en integrert del av oppveksten. I tillegg ble jo gitarsoli en viktig del av popmusikken på slutten av 80-tallet, noe jeg rakk å få med meg litt av da jeg er født på tidlig åttitall.

    Selv om det alltid finnes mange unntak synes jeg komposisjon og følelse trumfer teknisk utstuderte soli, og det er ikke grenser for hvor fantastisk det kan bli hvis soloen er en integrert del av låten og kulminerer i et gåsehudfrembringende klimaks. Hvis så skal være tilfelle må det i mine ører være visse innslag av melodiøse tema.
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    289
    Antall liker
    401
    Har aldri vært god på å lage lister, og å ha definitive favoritter, men har hørt på hard rock og metall siden tidlig barneskole. Har dermed hatt gitarsoli som en integrert del av oppveksten. I tillegg ble jo gitarsoli en viktig del av popmusikken på slutten av 80-tallet, noe jeg rakk å få med meg litt av da jeg er født på tidlig åttitall.

    Selv om det alltid finnes mange unntak synes jeg komposisjon og følelse trumfer teknisk utstuderte soli, og det er ikke grenser for hvor fantastisk det kan bli hvis soloen er en integrert del av låten og kulminerer i et gåsehudfrembringende klimaks. Hvis så skal være tilfelle må det i mine ører være visse innslag av melodiøse tema.
    Kanskje litt klønete overskrift, altså jeg mener det ikke kategorisk. Det er bare å komme med gitarsoloer man liker. Kunne jo skrevet: 'Hvilke gitarsoloer liker du. Uansett kategori'. Men, best, størst, lengst, kortest osv høres jo litt bedre ut synes jeg :)
     

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    731
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    Hehe, skjønte det var ment slik :) Moro å se alle innslagene som kommer. Bra tiltak. Akkurat for tiden hører jeg mest på metall uten så mye soli, men jeg kommer nok på noen etterhvert.
     

    Cuckoo61

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.08.2005
    Innlegg
    91
    Antall liker
    101
    Torget vurderinger
    31

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    652
    Antall liker
    453
    Torget vurderinger
    24
    Synes dette er utrolig tøft av selveste Hendrix. Buddy Miles gjør en OK vokal prestasjon også.
    Ikke akkurat audiofil lydkvalitet da.... Men musikken er tross alt viktigst..

    https://youtu.be/aZU6srZH4-w
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.420
    Antall liker
    12.504
    Sted
    Sørlandet
    En gitarsolo tråd uten at noen har nevnt "Dimebag" Darrell Lance Abbott (RIP)? Skammelig! Sønn av country og blues musikeren og produsent Jerry Abbott. I løpet av oppveksten var flere av de fremste musikerne fra flere sjangere innom studioet og dette inspirerte han til å begynne å spille gitar. Allerede 12 år gammel var han så dyktig at han, med hjelp fra sin mor, meldte seg på gitarkonkurranser som han vant. Han var så dyktig at han til slutt ikke var ønsket på flere konkurranser;



    Skutt og drept på scenen av en forvirret marinesoldat.

    Her er han 18 år:


    -BB-
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    289
    Antall liker
    401
    En gitarsolo tråd uten at noen har nevnt "Dimebag" Darrell Lance Abbott (RIP)? Skammelig! Sønn av country og blues musikeren og produsent Jerry Abbott. I løpet av oppveksten var flere av de fremste musikerne fra flere sjangere innom studioet og dette inspirerte han til å begynne å spille gitar. Allerede 12 år gammel var han så dyktig at han, med hjelp fra sin mor, meldte seg på gitarkonkurranser som han vant. Han var så dyktig at han til slutt ikke var ønsket på flere konkurranser;

    Skutt og drept på scenen av en forvirret marinesoldat.

    Her er han 18 år:


    -BB-
    Uff, så tragisk da :(
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Nå var jeg den første som kom med en solo og den var av nettopp Dimebag. Floods har også blitt nevnt så han er ikke glemt ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn