Hvilken er den beste gitarsoloen du vet om?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.480
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Clapton hadde også sine øyeblikk, men så hadde han bra komp også da.
    Jeg vil ikke si at det er den beste, men en av de bedre,ja.


    Særlig den andre soloen fra ca 2.30 er forrykende.
     

    jimband

    Medlem
    Ble medlem
    01.09.2015
    Innlegg
    40
    Antall liker
    17
    Sted
    Oslo
    Ekke den feteste gitar soloen , men jeg liker hvordan musikken senker seg(til total tysssstnad), stemningen/filming.

    Redigerer meg selv. Jeg synes dette er den feteste gitarsoloen jeg har hørt.
     
    Sist redigert:

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    David Latimer er helt der oppe blant de tre beste rock/prog gitaristene: David Gilmour (Pink Floyd), Steve Hackett (Genesis) og... David Latimer (Camel). Camel beveger seg i overgangen mellom jazz-rock og symfonisk rock (prog).
    Men her er er Stationary Traveller. Gi den litt tid til å få bygge seg opp. Det tar litt tid før den kommer igang. Slik som med all annen god musikk i denne sjangeren!
    Lytt også til Ice fra "I can see your house from here"! Da er man nesten over i Pink Floyd fra Dark Side Of The Moon...

     
    Sist redigert:

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Her har dere Suppers Ready. 23 minutter. Det beste som noensinne er laget av musikk. Punktum.

    Skrevet av herrene i Genesis: Peter Gabriel, Steve Hackett, Tony Banks, Mike Rutherford og Phil Collins tilbake i 1972.
    Over 40 år etter bringer Steve Hackett komposisjonen (ja, for det er det det er) til nye høyder. Tro mot originalen, men med instrumenter anno 2013.
    Denne innspillingen er fra Royal Albert Hall, London.

    I morgen reiser jeg (vi) over til London for å oppleve dette LIVE for andre gang, denne gang i London Palladium torsdag 4. oktober. :cool:


    Beste gitarsolo? Ja, stadig vekk i over 23 minutter!
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ikke engang etter Finn M sin egen smak.....men den beste musikken som noen gang er laget......ferdig med det.
    Andres mening eller smak har absolutt 0 betydning når "Gud" Finn M har talt...... slik er det bare...... godt det finnes folk som skal fortelle meg hva jeg selv og andre skal mene eller tenke.
    Det ligger jo i trådens natur at det er lov å være usaklig subjektiv og litt høytravende bombastisk når selve premisset for tråden er å presentere den beste gitarsoloen man vet om. Prøv heller å puste dypt inn og ut et par ganger, og les det som blir skrevet i den litt lettere tonen jeg er sikker på det var ment i. Man ikke tolke alt i verst tenkelige måte eller føle seg forpliktet til å bli krenket hver gang noen sier noe som ikke nødvendigvis er 100% politisk korrekt og nøytralt.



    Dessuten vet jo alle som vet noesomhelst om musikk at Led Zeppelin var verdens beste band, noensinne. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ikke for å spamme tråden, og jeg vet han har blitt postet allerede. Men jeg syns av og til det virker som Gary Moore ikke helt får kred for hvor sjef han egentlig var.

     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Vi har alle våre favoritter. Jeg synes Chris Kirkwood i Meat Puppets har en bra feeling på hvordan gitararbeid skal gjøres.


    Gitarsoloen begynner ved 1:47.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429

    Ikke orginalen, riktignok. Til gjengjeld er det en del relativt gode musikere som står for fremførelsen. For meg så dette en av de beste låtene som finnes. Mye takket være gitarsoloen, men også den drivende rytmen.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Glen Campbell var en utrolig gitarist, om enn undervurdert

     
    Sist redigert:

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.868
    Antall liker
    17.446
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    King Crimson - 21st Century Schizoid Man
    Om ikke best, i alle fall meget god gitarsolo :)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Nå har det vært mange videoer med gitarmusikk som rører meg i svært liten grad. Det er helt tydelig at det svinger mellom gitarteknikk og gitarsoloer der teknikken står i bakgrunnen. Alle har selvfølgelig rett til å ha sin egen oppfatning Men MIN opfatning er at for å komme i betraktning best gitarsolo så må musikken være i ypperste klasse. Det å vise fram verdens beste verktøykasse når ikke opp. Jeg synes også det er et krav at gitaren - i soloen - eller whatever - skal gjøre noe som på en måte som er så bra og passende at man føler at andre instrumenter, inkludert sang, kan gjøre bedre. Når jeg hører Glen Campbell rett ovenfor her, så savner jeg stemmen av Bill Winthers. Campbell kan være så god som bare det, men uten Bill blir det bare en annenrangs coverversjon for meg, så da når ikke dette opp for meg. Sorry.

    De beste gitarprestasjonene (for meg) har nok oppstått når det ikke har handlet om å briljere, men når gitaren har løftet fram musikken. Og så skal det selvsagt være noe som få kan gjøre like bra. Og da er jo denne en sterk kandidat:

     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Konseptbandet Bloodline ble opprinnelig satt sammen som et backingband for å promotere Joe Bonemassa - før han ble kjent.
    Både Miles Davis´sønn, Robbie Kriger´s sønn og Berry Oakley´s sønn var med i dette bandet, som kun gav ut en plate i 1994 før bandet ble oppløst.
    At Bonemassa allerede da i en alder av 17 år var dreven på gitar sier låta Stone Cold Hearted alt om. Soloen som starter ca. 2:15 ut i låta, er helt innafor:)

     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.794
    Torget vurderinger
    23

    I klassen "Jazz" anbefales Mike Stern's solo på "Fat Time"
    Fra Miles Davis #comeback" album "Man with the Horn" 1981
    "Fat Time" var Miles' kjælenavn på Stern som nok hadde et par tre kg. for mye på den tiden....... i ansiktet :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

    Ble i sin tid transkribert og gjengitt i sin helhet i "Guitar Player Magazine"


    Denne bør leses av alle Davis / Stern fans, kostelig historie.


    Denne gitarsoloen har ALT en kan tenke seg av kvaliteter!

    (for de utålmodige "Instant Gratification" type lyttere så starter Stern ca. 2:47 ute i låta)

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn