Hvilken er den beste gitarsoloen du vet om?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.466
    Antall liker
    4.671
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er svak for den ganske enkle, men genialt melodiøse (og faktisk ikke sååå enkel teknisk, når man skal få det til å flyte) soloen til Tim Pierce på Runaway fra Bon Jovis første album. Studiogitaristen/geniet Tim Pierce der altså - før Sambora ble hanket inn til bandet.
    1668891520571.png
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Hver morgen kjører jeg et par mil inn til Stavanger. Jeg foretrekker stillhet, rullings og kaffe. Men i den siste uken har gitarsoloen i Stariway to Heaven klistret seg til hjernen, av en eller annen grunn. Hjernen spiller av hver note på motorveien. Forbannet irriterende! I forrige uke var det Comfortably Numb, også ut av det blå.

    Skulle ønske at hjernen var litt mer uortodoks og spennende, men man får vel ta til takke med det man har fått utlevert.
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4

    Heldigvis hørte jeg denne ut Steve Rothery er min topp 5...fra 4.30
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Klisjeene om Gilmour er utslitte - Zen Master i økonomi, spiller rett på hjernen, bending, sier akkurat det som skal til i henhold til låta, osv - men jaggu må man inrømme når alt kommer til alt, at de er klisjeer av en grunn!
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Finner ikke akkurat referansen, men en av de mest treffende beskrivelsene på engelsk jeg har hørt om Gilmour stil er at han spenner fra det engle-aktige ("angelic") høystemte og nesten sakrale til jordisk blues platetektonikk -aktige, i en og samme låt og mann. Synes det var en god beskrivelse!
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Med all mulig respekt for Moore, helt subjektivt synes jeg han mangler den ekstra særegenheten og personligheten - det høres ut som "textbook" eksempel, helt rent men også helt uten egenart. OK, føler meg dårlig bare med å nevne det, Moore er selvfølgelig super!
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    505
    Antall liker
    860
    Sted
    Sandnessjøen
    Med all mulig respekt for Moore, helt subjektivt synes jeg han mangler den ekstra særegenheten og personligheten - det høres ut som "textbook" eksempel, helt rent men også helt uten egenart. OK, føler meg dårlig bare med å nevne det, Moore er selvfølgelig super!
    Delvis enig når det kommer til platene hans. Men synes han gjør det bedre på live opptakene
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Bare jeg som digger soloene til Gary Moore? 😳
    Absolutt ikke :) Allerede som liten gutt spilte jeg luftgitar til "Over the Hills and Far Away" :D Jeg var så heldig at jeg fikk sett ham live da han var på Norway Rock i 2010. Fantastisk konsert :)
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    505
    Antall liker
    860
    Sted
    Sandnessjøen
    Absolutt ikke :) Allerede som liten gutt spilte jeg luftgitar til "Over the Hills and Far Away" :D Jeg var så heldig at jeg fikk sett ham live da han var på Norway Rock i 2010. Fantastisk konsert :)
    Heldig! 🤩 drømte flere ganger om å se han Live. Dessverre fikk jeg aldri gjort det😪
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    OK, "best" er selvfølgelig helt varierende, alt etter vilt forskjellige kriterier!
    Men jeg vil slå et slag for gamle "onkel Bruce". I yngre år var han på god vei til å utvikle seg til en typisk søttitalls gitarhelt (Steel Mill), men fant ut at andre var så mye bedre. På eldre dager har han hatt problemer med artrose i fingrene, men jeg synes at "moderne Bruce" likevel får det til, innenfor det låta krever! Digger Prove It soloen fra Live NYC, det er "gritty" rock gitar som høyner låta og den dramatiske stemingen!

     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Lofgren passer SÅ mye bedre til E-Street enn Morello! Helt unik. Med all respekt for Morello, selvfølgelig. Begge har den ekstra egenarten, men de passer i vidt forskjellige settinger!

    Lofgren gir bare gysninger med Bruce!
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    E-Street band 1974 - halve bandet var sorte "cats". Sancious, Ernst Carter, Clarence - det swinget innmari, men man må gå til bootlegs. '73 til '74, beste E-Street band perioden overhodet. I 1975 ble de strømlinjeformet "rock", stort tap for menneskeheten!
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Som et sidespor, apropos Morello. Kul versjon av Game of Thrones låta. Vanvittig country-fyr på Telecaster (han med caps)! Kjenner ikke godt til han, men vitterlig tradisjonhevder fra Elvis sitt band på høyden! OK, sammenligning med Burton og fingerpicking er selvfølgelig helt på jordet, men digger det åkkesom!

     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.290
    Sted
    Trondheim
    Jeg må da ha nevnt denne før, men hvis ikke...
    Soloen starte ved 2:45. Colosseum reuninon concert 1994. Dave "Clem" Clempson

     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.769
    Antall liker
    5.279
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Tror det må være jo være min far, verken mor eller jeg har hørt maken siden da!
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Sykt flink, men trodde Otare var mer (dette mener du)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.290
    Sted
    Trondheim
    En av mine favorittsanger med Richard Thompson. Beste gitarsolo? Aner ikke, men den er flott. Soloen starter ca. 2:20


    Man liker jo litt forskjellige stilarter. Kunne jo slengt opp noe John Williams eller Julian Bream ogdå, men det passer sikkert bedre i en annen tråd.
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.616
    Antall liker
    58.283
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Liker ikke å bruke ordet "beste", da det snevrer inn og utelukker veldig mye fint.

    Dette er i hvert fall ikke dårlig.

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.290
    Sted
    Trondheim
    Jeg har ingen "beste gitarsolo" - det er så mange som er fine. Så jeg har jo bidratt med en del i denne tråden. I morgen oppdager jeg kanskje en til...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn