Hvilken av disse bør en som skal starte opp med vinyl kjøpe?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    På 70 tallet ble disse solgt i en isoporpakke med tallerken, lodd og headshell pakket for seg. Lenco regnet med at kjøperen greide å sette den opp selv, det sto forklart i bruksanvisningen.
    Hvordan er dette forskjellig fra måten platespillere blir levert i dag?
    Kommer an på hvilken spiller du sammenligner med. Poenget mitt er at det ikke er noen grunn til å tro at det så vanskelig å sette i gang med en L 75 fra 70- tallet. Det er sveitsisk kvalitet som holder.
    Element: mye erfaring på Lencoheaven, sjekk tråden om cartridges.

Sist redigert:

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg sier ikke at disse spillerne er konstruert slik at de er vanskelig å sette opp, men at en 40 år gammel spiller gjerne er slitt. Gud vet hva den har vært igjennom og hva en rekke tidligere eiere kan ha funnet på. Den kan ha dårlige lagre og vibrasjoner som påvirker lyden svært negativt. En nybegynner klarer kanskje ikke å komme til bunns i problemene, kanskje innser han ikke engang at det er noe galt med spilleren og tror at det er slik vinyl låter anno 2012. En fabrikkny spiller yter sitt beste fra første stund, og det slår meg som et bedre startsted.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.675
    Sted
    Boðin
    Da vil jeg gratulere trådstarter med gammel platespiller. Tenker nok at det blir morro etter 25 år uten vinyl. Nå får JBL'ene i Narvik noe å kose seg med.
    Som eier av slike gamle klenodier blir man jo en del av ett miljø, ett kompetansemiljø, som kan være givende å ta del i.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.142
    I og for seg, sant nok!
    Og forhåpentligvis vil janerikrasmussen klare å sette den opp slik at den spiller optimalt?
    Ikke slik å forstå at han ikke er istand til det! Men snarere som en hentydning til at det er noen viktige parametre som bør være på plass, før "godlyden" melder seg.
    Da tenker jeg først og fremst på sporingsvinkler, stifttrykk og armvinkel, for å ha nevnt et par.
    Noe som i og for seg gjelder alle spillere, uansett pris...

arnejustad

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2008
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du går for en slik L75, er det første du må sjekke knivlagerne i armen. Om disse er i orden har engrunn en meget god spiller som både ser og låter vintage.
    800kr for en L75 i god stand er ca der de ligger, men så får du jo også klassiker, man kan oppgradere til det uendlige.

Husk også å løsne de røde transportskurene under chassi som så alt for mange faktisk ikke er klar over.

Ellers er det vel bare å gratulere med en udødelig klassiker !

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.734
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hugsar ikkje om Q212 var spelaren med T4P-fatning som var laga ei tid, men trur ikkje det. Greidde ikkje å google han heller, så her må eg ta eit atterhald - T4P-pickuputvalet har eg lite greie på, og vil ikkje tilrå kjøp utan vidare. Men dersom vi snakkar om ein standardspelar, og det ikkje er noko gale med den SL Q212-spelaren, vil 900 kr + den passelegaste Denon-pickupen (som er altfor dyr etter kvart) du kan få tak i på Hifiklubben gjere at du får eit greitt overblikk og ei oppfrisking av hobbyen. Er det råd å prøve spelaren fyrst, er risikoen ganske liten for at noko skal skje umiddelbart etter handelen. I motsett fall har du tapt ca 900 kr, som sjølvsagt er irriterande, men det er ikkje råd å finne betre spelar på rimelegare vis.
    Mikro-Seiki har etter kvart fått svært dyre reservedelsprisar, så eg hadde nok unngått denne, om ikkje eg fekk prøve han ut fyrst.
    Marantz-spelarar var i si tid ok, men dei relativt ukurrante etter kvart.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Bach_Man: Som sagt før: det finnes mange av disse som er i "mint"-kondisjon. Det ser du når du kjøper. De er bygget som om de er militært utstyr, de tåler mye bruk.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    PU: Som A-Arve skriver: Denon DL-160 er populær til L 75. Det er en high-output mc. Jeg liker ikke mc, så jeg bruker en Technics EPC-270 e mm pickup. Den satte jeg på etter tips fra en av brukerne på "Lencoheaven". Det fungerer fint her hos meg og i mitt oppsett.

Ellers er det å si at valg av pu også er valg av nål. Jeg synes denne var nyttig:

Welcome to LENCO HEAVEN

J.E.R

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Antall liker
    167
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Hei igjen..

Da er det snart helg og freden nærmer seg, gleder meg til å få spilleren i hus, har nesten ikke sett en platespiller på 25 år!
    Det skal bli spennende å få se på denne, lese seg opp og gjøre/sjekke litt ting som er nevnt i tråden. Siden den er helt original er det nok nødvendig å bytte stift i alle fall, mulig pickup også. Jeg får lese på og høre litt på hva de som har en slik anbefaler.

Jeg spiller som sagt på rør amp og 70 talls høyttalere, liker varm lyd med trykk i bassen uten at det blir for mye. Luftig diskant, ikke høy/skrikende og detaljer i lydbildet skal også være tilstede. Kom gjerne med innspill på hva som kan passe til mitt oppsett og mine ører ;)

Ønsker alle en god og koselig helg, med mye musikk!

mvh
    Jan-Erik Rasmussen

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Det var Shure som gjaldt på 70-tallet. Hvis det fulgte med en Shure M 75 på spilleren, så vil en SAS-nål fra Jico gjøre susen.

N75B/2, JICO stylus

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.557
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Hvilke versjon MA har du - og hvilken rørbestykning? Skal ikke se bort fra at du tonalt bør balansere med en PU som er på den lysere siden.

J.E.R

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Antall liker
    167
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Hei

Min versjon av MA er en helt ny og forbedret utgave (les, Malaaudio) av rør bruker jeg PCC88=ECC85/6n1og GE 5814A=12au7 av god gammel årgang.

Så da må jeg ha en riaa, pickup/stift som passer til mitt oppsett :)

Kom med forslag...

J.E.R

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Antall liker
    167
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Ingen som har noen videre innspill? Har dere tatt helg med rødvin og god musikk ;)

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.675
    Sted
    Boðin
    Hvordan viste du?

Med hensyn på stift og pu så bør du finlese Kjell B sine gamle skriverier som du finner på ett annet forum du er medlem av. Shure MM-pickuper, Vintage Shure guide etc. Men som en start er rådet ovenfor godt, vent å se hva som står på, kansje en Shure. Kjøp så en sas nål fra Jico.

Her i Bodø går det i M91ED med nålen N91ED.

J.E.R

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Antall liker
    167
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Hedde...

God morgen :)

Takk for innspill igjen, jeg følger rådet og venter til spilleren er i hus, så ser jeg hva som sitter på. Skal nok lese litt på det andre forumet også, mye god kunnskap der også :)

Ha en fin dag :)

Aggromagnet

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Antall liker
    70
    Hugsar ikkje om Q212 var spelaren med T4P-fatning som var laga ei tid, men trur ikkje det. Greidde ikkje å google han heller, så her må eg ta eit atterhald - T4P-pickuputvalet har eg lite greie på, og vil ikkje tilrå kjøp utan vidare. Men dersom vi snakkar om ein standardspelar, og det ikkje er noko gale med den SL Q212-spelaren, vil 900 kr + den passelegaste Denon-pickupen (som er altfor dyr etter kvart) du kan få tak i på Hifiklubben gjere at du får eit greitt overblikk og ei oppfrisking av hobbyen. Er det råd å prøve spelaren fyrst, er risikoen ganske liten for at noko skal skje umiddelbart etter handelen. I motsett fall har du tapt ca 900 kr, som sjølvsagt er irriterande, men det er ikkje råd å finne betre spelar på rimelegare vis.
    Mikro-Seiki har etter kvart fått svært dyre reservedelsprisar, så eg hadde nok unngått denne, om ikkje eg fekk prøve han ut fyrst.
    Marantz-spelarar var i si tid ok, men dei relativt ukurrante etter kvart.
    Antar dette er den som lå på Finn? Denne spilleren endte opp i min audiojungel som "soveromspiller" - Fulgte faktisk med en OM10, så er igrunn ikke behov for oppgraderinger heller.

SL-Q212 er forøvrig samme spiller som SL-Q202, bare annen farge (på samme måte som 1210 vs 1200) og med 220/110v switch.

Vintage er kult det, men det krever en viss innsikt i hva man er ute etter.

Gratulerer til trådstarter med en meget fin platform for videre moro ;)

J.E.R

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Antall liker
    167
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Hei alle sammen...

Da er spilleren i hus, først av alt, skal de tomrøde transport skruene helt bort?
    legger ved noen bilder, klarer ikke finne ut hvilket årstall denne er fra og hvilken pu det er. Står et nr. På en rød/hvit etikett på spilleren (nr.03539 ellers så står det ADC på pu og hele greia er grå farge på.
    Forslag til pu og stift til denne orginale armen til rundt 1000,-

Ser også at strømkontakten ikke er av typen med jord, hvordan løses dette?

J.E.R

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Antall liker
    167
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Her kommer bilder, setter stor pris på hjelp :)
    Hvor viktig er det at drivhjulet ikke er av plast, hadde håpet dette skulle være av metall...?
    Litt during er det når denne snurrer, skal den være helt lydløs?
    Tenkte smøre opp motoren, demontere, det er det eneste som ikke er smurt opp. Hvilken type grease bør jeg bruke (Biltema)?..... tips mottas

Photo 19 21 34 27.09.12.jpg
    Photo 19 21 56 27.09.12.jpg
    Photo 19 22 02 27.09.12.jpg
    Photo 19 23 19 27.09.12.jpg
    Photo 19 23 44 27.09.12.jpg

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.187
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Hei! De røde transportskruene kan fjernes helt.
    Når det gjelder pickup ville jeg først prøvd den som står på.
    Ikke sikkert at en ny pickup til 1000 kr vil være bedre.
    Tror armen har en masse på ca 18 gram, og det må tas hensyn til ved valg av pickup.

J.E.R

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Antall liker
    167
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Den metall skinnen eller lange tappen som peker opp mot mitten av armen (tynn blå plast over den) den skal ligge mot tallerkenen når den snurrer? Den lager litt sånn "subbe" lyd, er dette for å fange opp vibrasjoner?

J.E.R

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Antall liker
    167
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Tidligere eier vet ikke hvilken pu/stift dette er og sier den har vært der leenge...og anbefaler meg å bytte, har ikke peiling så umulig for meg å vite om den er noe å spare på....

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.187
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Det som ligger an mot tallerkenen er bremsen som skal ligge mot tallerken når en slår av spilleren. Hvis denne tar borti når spilleren er på, så er den bøyd for mye opp. Prøv å bøye den litt tilbake. Du ser hvordan mekanismen fungerer ved å betjene start/stopp uten tallerken.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.557
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Til smøring av motorlagrene kan du bruke litt tyntflytende type "symaskinolje"

J.E.R

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Antall liker
    167
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Takk...

Den ligger ikke borti og lager ikke lyd når spilleren går, noen som kan hjelpe med de andre spørsmålene mine?

J.E.R

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Antall liker
    167
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Mulig jeg ikke er helt med, men har sett bilder der kula inni smøres med grease...det er den jeg mener, 2 ting som smøres med grease, resten med symaskinsolje :)
    Hvilken grease fra Biltema kan jeg bruke...?

Til smøring av motorlagrene kan du bruke litt tyntflytende type "symaskinolje"

J.E.R

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Antall liker
    167
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Takk, fin link, men er en annen prosedyre som viser demontering av motor og der smøres det med grease, og da hvilken Biltema grease bør jeg bruke? Har bare fått med meg at den skal være lithium basert, men de har jo ulike typer, vil ikke gjøre noe feil.

Håper noen kan svare på de spørsmålene som ligger over de siste bildene :)

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.187
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=2087.0

Her står det Castrol LM beskrevet som:
    [h=2]Castrol LM Grease[/h]

Lithium based, high melting point grease, specifically designed as a wheel bearing grease for use over a wide range of temperatures. Also suitable for general purpose applications

Altså grease for hjullager.
    Greasen er ikke for smøring av selve lageret, men for lageroppheng.
    Selve lageret smøres med olje.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Bremsen skal subbe når spilleren er slått av. Den presses ned når du slår på spilleren, og da stubber den ikke. Ikke dele opp motoren, er mitt råd. Jeg har nøyd meg med å skru av bakplata på motoren, trekke motorakselen litt ut og ha tre - fire dråper mineralsk motorolje på hver ende av motorakselen(10-40). (Lenco har egentlig smurt disse en gang for alle.)Denne oljen er fin til tallerkenlageret også. Ikke grease i tallerkenlageret. Det vil tette det spesielle kobberet som er porøst for å være oljefylt. Et par/tre dråper av samme olje på hver side av mellomhjulet er også fint.

Plastmellomhjul er ikke det beste, det kommer av at det er et vinyldekk på. Det har blitt stivt og griper ikke mot tallerkenen. Du kan kjøpe metallhjul på ebay, eller regummiere.

Lasse Hovde,Skåreråsen 2, 1473 Lørenskog, tlf 67971403, fikser regummiering. Funker fint hos meg. Da må du sende hele armen med mellomhjulet på.

Ikke skru den for mye opp. Ingen vits.

Sist redigert:

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.187
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Det er nok forskjeller i støynivå imellom motorer. Jeg har en som brummer og er nær ubrukelig, og en som er 100% stille.
    Når det gjelder plast eller metall mellomhjul så tror jeg forskjellen er liten, det er viktigst at hjulet er rundt.
    Hvis smøring ikke hjelper så kan du sentrere stator/rotor. I tillegg er det viktig å ikke stramme stillskrue i motorende for mye.
    Akselen forlenges når den blir varm, og derfor må det være et glapp på ca 2 mm.

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.187
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Melding fra Gjest kom imellom. Må si meg enig i at en ikke bør skru for mye før en virkelig må.
    Men hvis motorstøy kommer igjennom når en spiller plater kan det være fornuftig å ta en full gjennomgang av motor.

J.E.R

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Antall liker
    167
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Tok av bunnplaten og satte den rett på et massivt kjøkkenbord, og da ble den mer stille :)
    Skal følge råd, smøre litt opp og ikke skru for mye, selve gummien på hjulet ser helt ny ut, så det tror jeg duger, men om noen har eller vet om noen som har et metallhjul så gi meg et vink.

Klarer ikke å finne ut om dette er en Italiensk produsert eller produsert i Sveits, noen som kan se dette?
    Og så er det dette med jording og din plugg, kjøpe overgang eller lage nytt? Jording bør man ha eller?

Noen som har fikset dette på sin spiller?

Noen som kan se på bildene hvilken pu dette er?

Takker for alle gode innspill, uten dere hadde jeg ikke skjønt så mye :)

Greit å lese litt på engelsk, men ikke alt man forstår like godt.

mvh
    Jan-Erik Rasmussen, Narvik

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    kjøpt deg arbeid? moro det. ;)
    slenger på en ;) til, så kanskje jeg slipper å bli halshugd.

Har en samlerfrende i Nederland (meget drøy og kjent sådan). Han sverger også til Lenco bare så det er sagt.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.675
    Sted
    Boðin
    Klarer ikke å finne ut om dette er en Italiensk produsert eller produsert i Sveits, noen som kan se dette?
    Det står da vitterlig "Made In Switzerland" på fronten. Finnes det Lenco som er laget i Italia, det viste jeg ikke.

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.187
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Hei! Pickupen som står på er en ADC 660 eller 770. Har funnet litt på nettet, og jeg ville ha prøvd denne før jeg hadde kjøpt en annen pickup.
    Å bygge om fra DIN plugg til vanlig phono kontakter er jo enkelt hvis du kan lodde, ellers er overgang helt ok.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.675
    Sted
    Boðin
    Og så er det dette med jording og din plugg, kjøpe overgang eller lage nytt? Jording bør man ha eller?
    Hei Jan Erik
    Jeg bruker DIN plugg med overgang til RCA og har enda ikke fått gjort noe med dette. Jeg tror ikke det er helt optimalt siden det durer litt når jeg tar på godset i overgangen mellom han og hun. Nå bruker jeg kun riaa med phono så her er det ombygging på gang. Det er rart med støy, man merker det først når det er borte.

Om spilleren har egen jordtråd for jording av armrøret, så kan denne koples til riaa, eller forforsterker dersom det finnes egen tilkopling for dette. Her er det bare å prøve alle kombinasjoner og å bruke ørene å lytte etter støy og sus. Men mange klarer seg helt fint uten at denne er tilkoplet. Min spiller har ikke slik kopling og jeg tror ikke den er tilkoplet via common (felles) i signalkabelen heller.

Schnakkes

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Det er ikke gummiring på plastmellomhjul. Det er et vinyldekk, og det er ikke mye tess. Hvis du får den til å gå med det, så er det jo greit, men som regel vil ikke det fungere.

Overgangsledd fra DIN til rca kan du trygt bruke. Det er ikke noe kvalitetstap i det. Jording er et problem hvis det brummer. Jeg har koplet fra jordingsledningen (som er festet til overgangsleddet) på min L 75, for det brummet med den på.

Husk: KISS. Det betyr "Keep It Simple Stupid!"

Det finnes italiabygde Lenco-spillere. Delene er fraktet fra Sveits og skrudd sammen i Italia. Da står det "Lenco of Switzerland" på fronten.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn