Hvilke Rør til Klipsch?

Jori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
165
Antall liker
2
Det var en brukererfaring jeg leste, kan jo hende den personen var helt på vidda, brukte store og krevende høytalere eller noe..

Hifi-Stasjonen annbefaler Jolida på det sterkeste..men det kan jo være andre tanker bak det også.. Og det jeg sa om Visonik stemmer ikke, de har visst høytalere for hjemmekino
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Han Norman fra Coemaudio har sikkert tenkt på det som blir produsert til det kinesiske markedet. Er ikke samme tinga som blir sendt til Europa. Jeg hadde ikke vært redd for å kjøpe det ihvertfall. Og hadde jeg visst på forhånd hvor vrient det er med biasjustering på den jeg har, hadde det vel sannsynligvis stått en Jolida hjemme hos meg nå. En 801 vil jeg tro.
 

Jori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
165
Antall liker
2
Ja hva går Biasjustering ut på egentlig? og hva er det godt for?
 

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
1.577
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Kan du beskrive litt mer hvordan de låt? :)  
Så var det hjemmekino da, skulle vært en center og SR høytalere i samme lest
Altså jeg har ikke hørt lenge nok på dem for å kunne gi en grundig beskrivelse. Men noe har jeg da å si:
Bakgrunn: hørte på dem på hifi-stasjonen. Mener å huske at det ble brukt en JoLida JD 302B
Det som imponerte meg var: De spilte veldig åpent og detaljert. Litt på den varme siden av nøytralt som var behagelig å lytte til. Også husker jeg at jeg spurte om han brukte sub, for jeg var ikke helt sikker på det:) Og nei, det gjorde han ikke. Og finishen på høytalerne var lekkert...Pris/ytelse/design faktoren var høy=) Og er de jeg har lyst på selv om jeg skal ha stativ ht...

ShaunV
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Det høres bra ut, ja så du har god erfaring med RF5? men har du hørt på andre modeller i RF serien? RF82 vs RF5.. hva tror dere? :)
Stemmer det.. Jeg har god erfaring med RF-5..
Jeg har også hatt Klipsch KG 5.5 og RF-35 om det kan være av interesse for deg..
Klipsch er min favoritt når det gjelder høyttalere, så jeg har lyttet på en del modeller..

RF-82 har jeg ikke hatt anledning til å lytte på enda, den er såpass ny at jeg tror jeg drøyer den litt..
Klipsch trenger utrolig lang tid før den løsner opp, i butikker så spiller de kanskje 1 time om dagen, da tar det mange måneder før den slipper seg skikkelig løs..

Siden jeg ikke har lest tester eller prøvd RF-82 selv, så kan jeg ikke si noe som helst om denne..
Men om den fortsetter i samme spor som forgjengeren (RF-xx), så er lyden vesentlig mer steril og livløs enn den gamle RF-x serien..
Dette er selvfølgelig smak og behag..

Anbefaler deg at du tar en liten runde, spør gjerne om du kan ta med deg høyttalerene hjem mot at du 'betaler' de med manuell VISA, da hører du fort om dette er noe for deg eller ikke..
 

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Innlegg
289
Antall liker
3
Det er jo et alternativ, men for å være realistisk så er jeg nok ikke tolmodig nok til at jeg får gjennomført no slikt desverre :/  

Jeg hadde foresten veldig sansen for den usb tilkoblingen på Jasmin Serenaden :D   ganske uvanlig til rørpreamper er det ikke? passer ypperlig til min htpc da..
Det var det med USB jeg falt for også. Tror jeg skal høre på den en dag. Så at Stereofil i Oslo har den også.

Men du...det er ikke en preamp men er integrert.
Leser at noen anbefaler EL-84 til dine Klipsch. Det er jeg tildels enig i men syntes at EL-34 fungerer veldig bra også.
 

Jori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
165
Antall liker
2
Ja derfor jeg har sett en del på Jasmin Piano, den har vel El-84 rør.. kommer til å bli slitsomt å bytte mellom stereo og surround :D

Anthrax: hva er de lydmessige forskjellene på RF-35 og RF-5 ? Og kan RF-5 spille bra i litt mindre rom feks?
 

Steve

Medlem
Ble medlem
16.03.2006
Innlegg
15
Antall liker
0
Hei, brukar ein Spark/Cayin a88t med kt 88 røyr på
JM lab Vega frå midt på 90 talet,T+A 1350 som signalkilde. ;) ;)
Er svært fornøyd med dynamikk og deling og bytter ikkje
med det første.
Kjøp ein forsterkar (gjerne Jolinda ) og prøv deg fram,
røyrlyd er etter min meining svært personlig.
 

Jori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
165
Antall liker
2
Ser man det ja, så kan man kan jo prøve en del forskjellige rør, det er jo ikke så alt for dyrt det
Jeg har bestillt et par RF-82, så har jo Duet tilbud på Jasmine EL-34PP, så tror jeg kommer til å gå for den.. EL-34 rør, som også er lett å skifte ut.. Men har rør preamper digitale innganger? jeg kjører kun htpc med spdif ut ( coax )
 

Jori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
165
Antall liker
2
JoLida 202A vs Jasmine EL34-PP , begge med EL-34 rør, hva tror dere? hvem er best? :D
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Jasmine fikk ikke veldig god kritikk i fidelity.
 

Jori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
165
Antall liker
2
ikke? har lest flere omtaler av den jasminen og den får mye skryt.. noen som vet om JoLida 202A har blitt testet i Fidlity?
 

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Innlegg
289
Antall liker
3
Jasmine fikk ikke veldig god kritikk i fidelity.
Jo, det gjorde den (de).

I siste nummer av Fidelity fikk Serenaden veldig god kritikk sammen med Klipsch. Ble faktisk budjsettreferanse.
 

Jori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
165
Antall liker
2
Har du lest tester av den Frode? og hvilke options har du regnet med da?
 

Jori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
165
Antall liker
2
Jo, det gjorde den (de).

I siste nummer av Fidelity fikk Serenaden veldig god kritikk sammen med Klipsch. Ble faktisk budjsettreferanse.
Men det var riktig nok Serenaden, og ikke Piano.. Fidelity skriver at den manglet punch og atakk, litt synd det..
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Anthrax:  hva er de lydmessige forskjellene på RF-35 og RF-5 ? Og kan RF-5 spille bra i litt mindre rom feks?
Hei..


Ønsker å starte med de tre grunnleggende enhetene i RF-35, bass, mellomtone og diskant..
Bass:
Det er mer trøkk og dynamikk, selv om denne er falsk i mine ører, for det er alt for dårlig informasjon helt der nede, blir litt for mye Cerwin Vega fakter for min smak..
Savner også det jeg velger og kalle for musikk fra ca 100hZ og ned, det er bare dunk dunk..

Mellomtonen er ørlite litt mer grovkornet, heller mot det sterile og livløse, men det er vesentlig mer 'perfekt' lyd, om jeg kan si det på den måten..

Diskanten er i mitt oppsett en del hissigere, den nærmest skriker til meg når jeg guffer på litt..

Fordeler er at perspektivet på RF-35 er mer spikret, alt står det det skal gjøre, men det blir likevel helt galt i mine ører, så jeg ser ned på det..
Rett å slett litt for syntetisk og perfekt.?
Nok en gang så er det smak og behag det handler om..

RF-5 har jeg hørt i rom ned til ca 20 kvadrat, det var ingen problem over hode..
Om du tenker på at RF-5 kan blåse ut vinduer i små rom, så kan de ikke det, da må du heller satse på RF-35 osv..

I min stue på 60 kvadrat så fyller RF-5 rommet utrolig enkelt med en 13 watter, men det er ingen frekvenser som stikker seg ut å roper til deg, det følte jeg litt med RF-35..
RF-35 kunne du nesten høre at hadde et element til bass, et til mellomtone og et til diskant, selv om dette ikke stemmer over ens med betykkning, så hørtes det sånn ut..

RF-5 er vesentlig glattere og finkornet, men langt fra så perfekt..
Mer musikk kan du egentlig si..

Vi har en kjær venn på forumet her (BHO) som har hatt RB-75 i lengre tid før han skjønte at vintage ala LaScala var drømmen hans (noe i nærheten av min oppfattning via PM hvertfall ;D)
Han kan sikkert fortelle deg litt om RB-75 er mer å satse på med et litet rom, det er egentlig en halv RF-5 på stativ..

Nå har ikke jeg hørt RB-75 i skikkelig oppsett, så jeg skal ikke utdype min erfaring på den fronten, men den var mer negativ enn positiv, Tysk og Engelsk transistor anbefales ikke på Klipsch :'(

Det er sikkert mange her på forumet som kan verifisere mine påstander om RF-5 og RF-35, men det er sikkert også mange som er av en helt annen oppfattning enn meg..
Jeg alene har ikke alle svarene, jeg bare prøver å utdype mine erfaringer mht RF-5 og RF-35..

Vil også få legge til at jeg i denne perioden hadde følgende oppsett:
Vincent CD-S6 MK-II med NOS rør..
Xindak FA-1 + Goertz Triode + Nordost Blue Heaven XLR som signalkabler..
Thule PR150B + Vincent SA-T1 med NOS rør + Vincent SA-91 + Doxa 07 MK-II som pre..
Goertz Sapphire Silver kabel..
Thule Power-2 + Dynaco MK-VI monoblokker med 4 stk EL34 og 1 stk 7199 rør i hver..
Xindak FS-3..
Klipsch RF-35 + RF-5..
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
ang. forsterker er det kanskje viktig at du bestemmer deg for høyttalere først. ikke vits å kjøpe et drog på 25kg og 50watt om du f.eks skal ha en liten klipsch stativ. de klarer seg godt med 10watt.

jeg har hørt 2 modeller av meixing, mc34A og mc84C tror jeg de heter. begge spiller meget bra til prisen.
de har et stort produktspekter,  og ut fra de bildene jeg har sett virker det som de kan sakene sine.
Din påstand om for stor amp til lettdrevne høyttalere deler jeg, så lenge det er snakk om penger slik som det er i dette tilfelle..
Mer watt er som regel det samme som mer penger eller mindre kvalitet..

Har du hørt Nordic Ming Da MC34-A og MC-84A.?
Var dette med originale rør.?

La merke til din påstand om at det var liten forskjell mellom EL34 og EL84 rør..
Om du har hørt de med originale rør, så skjønner jeg din påstand..

Men prøv å bytt ut de 12AX7 og 12AU7 røra med noe som er litt bedre, så skal jeg love deg hakeslep, det fikk nemlig jeg.!

Min første tanke var at dette var billig kina søppel som var tilslørt og grøtete i lyden..
Nesten grusomt i mine ører..

Ved i investere 650,- i nye rør, så ble lyden løftet fra en sur gammel NAD, Rotel osv og opp til å lukte på High-End..
 

Jori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
165
Antall liker
2
Takk for erfaringene Anthrax, selv gikk jeg for den nye serien til Klipsch ( RF82 ) Og det uhørt, så håper jeg at forbedringene er hørbare..
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Gratulerer så mye.!

Jeg er en av dem som håper at den nye serien er vesentlig mer musikalsk enn den gamle..
Men, jeg er redd for at Klipsch har gjort dette med vilje, slik at de 2 seriene er toppmodeller til musikk og hjemmekino..

Med rette forsterker og CD/platespiller kombo så tror jeg du skal lete lenge etter bedre høyttalere enn RF-5..
Hvertfall så har ikke jeg gjort det..

Med rette forsterker og DVD spiller kombo, så tror jeg du skal lete lenge etter bedre høyttalere enn RF-35.?

Ønsker deg lykke til med resten av oppsettet ditt..
Anbefaler deg å gi RF-82 minst 3-4 uker innspillingstid før du tester nye forsterkere hjemme på ditt lytterom..
La dette stå på døgnet rundt om du har mulighet til det..
Gi også RF-82 minst 6-7 uker med musikk før du jakter på kabler..

Kan nesten garantere deg at RF-82 skuffer deg stort rett ut av eskene, men dette retter seg opp etter MANGE timer med innspilling ;)
 

Jori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
165
Antall liker
2
ja jeg var jo egentlig veldig fornøyd med RF-35 .. så jeg blir garantert ikke skuffet over RF-82, den tror jeg er mere musikalsk og litt rundere i toppen.. så det blir bra.. Nå som jeg har bestillt int.rør amp så bruker jeg den på musikk og RSP1098 til film, noen som har en god idè sånn at jeg slipper å bytte ht kabler mellom de etter hver gang jeg setter på musikk/film ? :D et dumt spm kanskje..
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
ja jeg var jo egentlig veldig fornøyd med RF-35 .. så jeg blir garantert ikke skuffet over RF-82, den tror jeg er mere musikalsk og litt rundere i toppen.. så det blir bra.. Nå som jeg har bestillt int.rør amp så bruker jeg den på musikk og RSP1098 til film, noen som har en god idè sånn at jeg slipper å bytte ht kabler mellom de etter hver gang jeg setter på musikk/film ? :D  et dumt spm kanskje..
Ikke sikkert at du setter pris på min anbefaling, men KISS.!
CD og DVD på rør amp å rett i RF-82..

Må nesten spørre, jeg har et 'hat' forhold til Rotel, men ikke la deg skremme av det, men må nesten spørre om RSP1098 er Rotel og i såfall, hva er det.?

Hva slags rør amp du har bestilt deg.?

Hadde vært morro om du hadde 'fullført' tråden når du har fått litt varme å glød i heimen..
En bildetråd er ikke å forakte ;)
 

Jori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
165
Antall liker
2
Den er helt sikkert übernajs..
Men jeg gikk for Jasmine ;)
http://www.duet.no/jasmineel34.htm

Låter hu halvparten så bra som a' ser ut så tror jeg dette kan bli bra :)

Det er mange som sier de ikke var enig i omtalen av denne i Fidelity..
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
;D
Hehe, jeg bare tenkte "Ferdig tweak jo" ...sikle! ;D
Grattis med ditt valg og, sikkert himmelsk den og!
 

Jori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
165
Antall liker
2
Ja vi får se, det var veldig fint tilbud på den, var det som dytta meg over kanten :)  om jeg ikke er heeelt fornøyd med lyden så kan jeg jo bare kjøpe mætt i rør og prøve meg fram ;) sikkert en del her som har prøvd en del forskjellige rør, ikke nøl med å dele erfaringer!
 

Jori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
165
Antall liker
2
utstyr kommer på plass i hjemmet nå, men et spm, den int.rørampen min har igjen digitale innganger, men det er vel ikke vanlig heller sikkert.. Men jeg kjører Digitalt ut fra HTPC'n / Coax RCA, trenger jeg en spesial kabel eller? Coax RCA - 2x RCA  eller noe? kabler er ikke noe jeg vet mye om for å  si det sånn :)
 
R

Rojoh

Gjest
Hvis du har digitalt signal ut, så vil du trenge en D/A konverter for å få lyd ut av rørforsterkeren siden den er helt analog. Du har sikkert innebygget D/A konverter i Rotelen(?), hvis det er den du har brukt tidligere. Alternativet blir å anskaffe en separat D/A konverter hvis du ønsker å kjøre digitalt signal ut til rørforsterkeren.

Normalt pleier man å bruke digitalkabel mellom digital ut og D/A konverter. Slike kabler er ofte terminert med vanlig RCA-plugg.

Mvh. Johan
 

Jori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
165
Antall liker
2
Takk for opplysende svar Rojoh, aldri hatt en helt analog komponent før skjønner du ^^ Det meste kan nok kobles via RSP 1098 ja.. Så digitalt signal inn i RSP 1098, så kobler jeg videre fra audio ut fra fra RSP 1098 og til Int.rør amp ? Da skal kanskje bypass eller direct eller noe i den duren benyttes i Rotelen?
 
P

propaganda

Gjest
er ikke 1098 en ganske dyr preamp/prosessor?
da hadde du ikke trengt en integrert.

lurer på hvordan de nye klipschene er selv, prisen har gått ned, men rf5 ligger fortsatt på 17k, så er kanskje ikke så entusiastisk om det blir store oppgraderingen.
tenkte på et par rb81 i et annet rom muligens....
 

Jori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
165
Antall liker
2
Vel, tenkte den int. rør ampen ville gi meg den lyden jeg var ute etter på musikk.. Var det et bortkastet prosjekt kanskje? RSP 1098 er knall på film, på musikk tenkte jeg rør ville gjøre susen på klipsch.. Er det mye kvalitets tap på signalet gjennom en D/A konvertering?
 
R

Rojoh

Gjest
Takk for opplysende svar Rojoh, aldri hatt en helt analog komponent før skjønner du ^^ Det meste kan nok kobles via RSP 1098 ja.. Så digitalt signal inn i RSP 1098, så kobler jeg videre fra audio ut fra fra RSP 1098 og til Int.rør amp ? Da skal kanskje bypass eller direct eller noe i den duren benyttes i Rotelen?
Nå kjenner jeg ikke til RSPen, men i praksis må det nesten bli noe slikt som du beskriver her. Det spørs om det er mulig å hente ut et analogt signal samtidig som man går utenom volumfunksjonen i Rotelen - men jeg har egentlig ikke peiling... Ulempen er (sannsynligvis) at signalet vil gå innom både preamp-delen i Rotelen og preamp-delen i rørforsterkeren samtidig. Litt upraktisk, og ikke helt optimalt med tanke på ren lydkvalitet - men det vil jo virke... Kanskje du har mulighet til å hente ut et analogt signal fra HTPCen, som du kjører direkte til rørampen når du skal spille musikk?

Mvh. Johan
 

Jori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
165
Antall liker
2
sett litt på det kortet her også:
HDA Digital - HDA Digital X-PLOSION 7.1 - DTS CONNECT

Er det no særlig å bruke D/A converteren i lydkort da? hvor bra kan det bli? skeptisk..
 
C

cosmos

Gjest
1515m har en CS4396. en bra dac. i tilegg har lydkort en rekke fordeler, sinnsykt kort signalvei, utrolig bra synkronisering med port, pci kan gi utrolig hurtig og presis strøm.
jitterhåndteringen er også overlegen...

du må iallefall over 5k for å finne en cdspiller i samme klasse
 

Jori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
165
Antall liker
2
sier du det? hmm, Men med dette lydkortet og CS4396 vil jeg få den varme lydsignaturen jeg vil ha fra den integrerte rør ampen? Lyden vil jo preges en del av lydkortet, ikke sikkert jeg vil like lydsignaturen..
 
C

cosmos

Gjest
hm. en god kilde er en god kilde er min filosofi, den er behagelig, skiller godt instrumenter og er frigjort for særegenheter.

har røramp selv, ingen problemer her ;)

har ingen kjennskap til din rotel, kan godt være bedre den. da har du isåfall en god digitalutgang. slår lett min pioneer dvd!

skal du kjøre analogt fra pc hadde det vært best å droppe hele preampen egentlig. funker som juling rett i effektrinn. desse kortene har ikke smell og ulyder i oppstart som de billige...
 

Jori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
165
Antall liker
2
kjekt med slikt kort da, kan vel bruke digital og analog ut uavhengig av hverandre,slipper jeg å bytte mellom film/musikk
Det er ingen fare for støy, og digital utgangen og software fungerer problemfritt? redd det blir lydkort konflikter i pc'n også..
 
Topp Bunn