Hvilke merker er overpriset?

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Er jammen glad jeg ikke har High End utstyr eller High End ambisjoner - jeg bare nyter musikken......
Da kan du jo begynne å poste under "Musikk"? Resten av innlegget ditt kan du vel neppe stå inne for selv.

Jeg tror virkeligheten er omtrent sånn:
En produsent lager feks en forsterker som er så bra som de faktisk klarer å lage den. Prisen for dette produktet blir høy, og trolig også kunstig høy, men det skal representere det ypperste dette firmaet kan prestere, altså ren high-end etter min forståelse av uttrykket. Dette produktet brukes aktivt i markedsføring og merkevarebygging. På grunn av prisen er det selvsagt svært få som har råd til å kjøpe det. Dette vet produsenten like godt som oss.

Det som er fint for oss forbrukere er at denne produsenten også lager en forsterker til halve prisen (eller under) basert på topproduktet som har det aller meste av lydkvaliteten til dette produktet. Vi kan selvfølgelig ikke kalle dette high-end hvis det sammenlignes med topproduktet, men lydkvaliteten kan fremdeles være utrolig bra.

High-end begrepet kan derfor etter min forståelse av det settes på de beste komponentene en produsent kan å lage. Ettersom dette begrepet er blitt noe utvannet med tiden, kan vi kanskje gå tilbake til det vi i gamledager kalte "state of the art".

Sånn sett kan vi jo si at alle produsenter med ambisjoner har overprisede produkter, men vi må jo ikke nødvendigvis kjøpe disse, eller til stadighet måtte gå rundt og irritere oss over prisene.

O

om.s

Gjest
Nei, men noen syns McDonalds er like godt som (om ikke bedre en) russisk kaviar og froskelår..
Kan så være!, men gratis er ingen av delene okkesom  ;) ....

mvh

O

om.s

Gjest
Er jammen glad jeg ikke har High End utstyr eller High End ambisjoner - jeg bare nyter musikken......
Egentlig! er du en skap high endér, og lodder bare stemningen før du kommer ut!
;) :D ;D ....

mvh

B

bender

Gjest
Hvorfor mener så mange at nordost er overpriset? Er det kun valhalla serien som menes da eller? Eller er det alle modellene som er overpriset?
flatline gold. dreper all musikk. :mad:

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
Kan så være!, men gratis er ingen av delene okkesom ;) ....

mvh
Vel, gratisproduktene innen Hi-Fi er det vel få av.. Men du brukte vel utrykket av en grunn ?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.183
Nære er ikke alltid nok!...

mvh
Som mannen sa: Jeg har sex nesten hver dag; nesten på Mandag, nesten på Tirsdag, nesten på Onsdag.......

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
Nære er ikke alltid nok!...

mvh
Det virker som om du sitter med en helt klar oppfatning av akkurat hvor mye som skal til, kanskje du skulle opplyse oss andre.. Eller har ikke vi god nok råd eller gode nok ører ?

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.635
Torget vurderinger
2
Denne tråden kan raskt utvikle seg til meningsløs krangling, og det vil vi ikke ha noe av.

Diskuter videre, men hold dere på et saklig nivå.

Mvh
Høvdingen

O

om.s

Gjest
Det virker som om du sitter med en helt klar oppfatning av akkurat hvor mye som skal til, kanskje du skulle opplyse oss andre.. Eller har ikke vi god nok råd eller gode nok ører ?
Jeg vet hva jeg vil, jeg vet ikke hva du vil, og det har ikke med god råd eller gode ører å gjøre.....

mvh

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
At du og andre gjør det dere vil, i respekt for og med andres valg ;) ....

mvh
Hvis det var det opprinnelige budskapet ditt i denne tråden synes jeg du har uttrykt deg noe uklart.. Men det er jo lov det.

O

om.s

Gjest
Hvis det var det opprinnelige budskapet ditt i denne tråden synes jeg du har uttrykt deg noe uklart.. Men det er jo lov det.
Oj, her tar du budbringeren og ikke budskapet!!...

mvh

O

om.s

Gjest
??? whatever dude, whatever..
Dette dreier seg ikke, imo, om å ha rett el ikke, det dreier seg om å dele erfaringer og opplevelser, men denne respekten for at andre velger og prioriterer anderledes enn en selv sitter dypt i de fleste, så dypt at det ofte synes som om de har glemt den, og det er mitt poeng og mening, jeg vil lese, lytte og lære av andres erfaringer, ikke bli fortalt at jeg tar feil i egne, dette klarer jeg selv respektere overfor andre i ett visst monn (forsøker som best iaf), selv om jeg dypest sett ikke alltid er enig i "ditten og datten", der av det litt romslig språket.

mvh

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
Da må jeg nesten følge med denne tråden som en konsekvens av den andre (hvilke merker gir mye for pengene?)
Hvilke merker/produkter synes du er overpriset?

Vi kan gjerne se bort ifra kabler og tweak (da alle vet at disse er overpriset), og holde oss først og fremst til høyttalere og elektronikk.
Ca. 99,9% af markedets produkter.

"dolph"

P

Parelius

Gjest
Personlig finner jeg spørsmålet henimot meningsløst all den tid jeg mener at hele denne hifiindustrien holder et prisnivå hinsides enhver fornuft. Det er vel bare vann på flaske jeg finner mer "idiotisk" mht. pris, og hva vi er villige til å betale for nesten ingenting. Bilkjøp er jo som å gå på billigsalg.

J

Jurassic

Gjest
Ca. 99,9% af markedets produkter.

"dolph"
Du kan jo gjøre med høyttalere og forsterkere som du gjør med høyttalerkabler, koble flere sammen.
La oss si du bruker 4 stk høyttalere å 2000 kroner på hver side og driver det med 4 effektforsterkere av tvilsom merke og kvalitet så har du et high end oppsett når det blir koblet opp med kabelsalaten din.

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
136
Torget vurderinger
2
Javell - gi meg et eksempel på en High End dings som kan forsvare prisen i form av verifiserbare kvaliteter. Hva somhelst!
McIntosh........
Godlyd og bygd for å vare livet ut........... ;)

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
136
Torget vurderinger
2
For dere som bytter hver måned, så har vel verken lyd eller byggekvalitet noe å si........

B

Back_Door

Gjest
Det er mye svada og svindel i denne bransjen. Man kan lett kjøpe følelser til blodpris.
Likevel er det for min egen del et faktum, at ingen ting av det jeg har brukt penger på i mitt liv har gitt meg så store og positive opplevelser som mitt utstyr for avspilling av musikk! Gleden ved å kjøpe ny bil, falmer fort. Gleden ved å nyte musikk fra et godt anlegg, er ekte og varig. Ser vi på trådens tema ut fra en slik vinkling, blir ikke så mye av utstyret overpriset ;)

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
Dette dreier seg ikke, imo, om å ha rett el ikke, det dreier seg om å dele erfaringer og opplevelser, men denne respekten for at andre velger og prioriterer anderledes enn en selv sitter dypt i de fleste, så dypt at det ofte synes som om de har glemt den, og det er mitt poeng og mening, jeg vil lese, lytte og lære av andres erfaringer, ikke bli fortalt at jeg tar feil i egne, dette klarer jeg selv respektere overfor andre i ett visst monn (forsøker som best iaf), selv om jeg dypest sett ikke alltid er enig i "ditten og datten", der av det litt romslig språket.

mvh
Jeg beklager men jeg tror denne tråden dreier seg om å få siste ordet for din del.. Les dine siste 10 innlegg og forklar meg hva det overnevnte har med saken å gjøre..

U

utgatt60135

Gjest
Vi kan jo se på om HiFi er overpriset ved å se på inntjeningen til de involverte. Er det en aktraktiv bransje når det gjelder å tjene mye penger? Blir eiere, konstuktører og forhandlere meget rike?

are_e

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
3
Da kan du jo begynne å poste under "Musikk"? Resten av innlegget ditt kan du vel neppe stå inne for selv.

Jeg tror virkeligheten er omtrent sånn:
En produsent lager feks en forsterker som er så bra som de faktisk klarer å lage den. Prisen for dette produktet blir høy, og trolig også kunstig høy, men det skal representere det ypperste dette firmaet kan prestere, altså ren high-end etter min forståelse av uttrykket. Dette produktet brukes aktivt i markedsføring og merkevarebygging. På grunn av prisen er det selvsagt svært få som har råd til å kjøpe det. Dette vet produsenten like godt som oss.

Det som er fint for oss forbrukere er at denne produsenten også lager en forsterker til halve prisen (eller under) basert på topproduktet som har det aller meste av lydkvaliteten til dette produktet. Vi kan selvfølgelig ikke kalle dette high-end hvis det sammenlignes med topproduktet, men lydkvaliteten kan fremdeles være utrolig bra.

High-end begrepet kan derfor etter min forståelse av det settes på de beste komponentene en produsent kan å lage. Ettersom dette begrepet er blitt noe utvannet med tiden, kan vi kanskje gå tilbake til det vi i gamledager kalte "state of the art".

Sånn sett kan vi jo si at alle produsenter med ambisjoner har overprisede produkter, men vi må jo ikke nødvendigvis kjøpe disse, eller til stadighet måtte gå rundt og irritere oss over prisene.
Uttrykket "high-end" betyr jo den dyreste delen av markedet. På engelsk brukes jo dette uttrykket på langt mere enn lydprodukter, feks bil- og eiendomsmarkedet
Så BjørnE har egentlig rett, er det ikke priset i de øverste prisgrupper så er det heller ikke high-end  ;)

Innen hifi så er det akkurat som i bil- og eiendomsmarkedet; bare fordi noe er high-end så behøver det ikke å være noe bedre  ::) Kvaliteten er ikke alltid proposjonal med prisen, og det er her vi virkelig begynner å snakke om overprising

Men er det egentlig en overpris så lenge markedet er villig til å betale?  ;D

A

R

Rojoh

Gjest
Personlig synes jeg Toyota Corollaen min tilfredsstiller mine behov, men må innrømme at å tråkke på gasspedalen ikke akkurat gir frysninger på ryggen... ...og jeg hadde sett svært svart på å kjøre den non-stop til Nordkapp... Jeg tipper de fleste som betviler at man til en viss grad får det man betaler for stort sett bare har Modern Talking-kasetter i samlingen sin...Hvem trenger vel high-end? Nei, bruk heller pengene dere sparer på en real 50" plasma-tv... ;D

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
Du kan jo gjøre med høyttalere og forsterkere som du gjør med høyttalerkabler, koble flere sammen.
La oss si du bruker 4 stk høyttalere å 2000 kroner på hver side og driver det med 4 effektforsterkere av tvilsom merke og kvalitet så har du et high end oppsett når det blir koblet opp med kabelsalaten din.
Nu ved du meget lidt om hvad min "kabelsalat" har i enderne og hvordan det i øvrigt lyder, så jeg finder det en smule naivt og fordomsfuldt fra din side at insinuere noget om lyden eller virkemåden af mit anlæg.

Men det er ganske sandsynligt at du er blandt dem der IKKE har ramt rigtigt da du ledte efter de 0,1% af markedets rimeligt prissatte anlæg.

"dolph"

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
365
Sted
Southwest
Torget vurderinger
3
nei, jeg leter etter en v20.
vil helst ha en integrert amp, men dersom jeg ikke finner en v20, så må jeg vurdere pre/power.

Hvorfor solgte du den du hadde da? :eek: (måtte bare spørre)

K

knutinh

Gjest
Personlig synes jeg Toyota Corollaen min tilfredsstiller mine behov, men må innrømme at å tråkke på gasspedalen ikke akkurat gir frysninger på ryggen...  ...og jeg hadde sett svært svart på å kjøre den non-stop til Nordkapp... Jeg tipper de fleste som betviler at man til en viss grad får det man betaler for stort sett bare har Modern Talking-kasetter i samlingen sin...Hvem trenger vel high-end? Nei, bruk heller pengene dere sparer på en real 50" plasma-tv... ;D
Jeg er helt enig i at det er reelle forskjeller mellom toyota og bmw. avhengig av hvordan du definerer kravene til en bil så kan en toyota være nok - eller en bmw utilstrekkelig.

De fleste vil vel si at du får "mer" bil for de 250.000,- (?) du betaler for en ny bil med lav status, enn mellomlegget fra 250' til 500' du må betale for en litt kulere bil?

Ellers så vil jeg påstå at enkelte av anbefalingene her inne slett ikke kan sammenlignes med toyota vs bmw, men heller bmw med kontra uten terninger foran og bak, eller "effektøkende" tilsetningsstoffer i bensinen ;-)

-k

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.487
Torget vurderinger
2
Alt man vil ha, og ikke har råd til, er overpriset.

Topp Bunn