- Ble medlem
- 07.11.2005
- Antall liker
- 8
Da kan du jo begynne å poste under "Musikk"? Resten av innlegget ditt kan du vel neppe stå inne for selv.Er jammen glad jeg ikke har High End utstyr eller High End ambisjoner - jeg bare nyter musikken......
Jeg tror virkeligheten er omtrent sånn:
En produsent lager feks en forsterker som er så bra som de faktisk klarer å lage den. Prisen for dette produktet blir høy, og trolig også kunstig høy, men det skal representere det ypperste dette firmaet kan prestere, altså ren high-end etter min forståelse av uttrykket. Dette produktet brukes aktivt i markedsføring og merkevarebygging. På grunn av prisen er det selvsagt svært få som har råd til å kjøpe det. Dette vet produsenten like godt som oss.
Det som er fint for oss forbrukere er at denne produsenten også lager en forsterker til halve prisen (eller under) basert på topproduktet som har det aller meste av lydkvaliteten til dette produktet. Vi kan selvfølgelig ikke kalle dette high-end hvis det sammenlignes med topproduktet, men lydkvaliteten kan fremdeles være utrolig bra.
High-end begrepet kan derfor etter min forståelse av det settes på de beste komponentene en produsent kan å lage. Ettersom dette begrepet er blitt noe utvannet med tiden, kan vi kanskje gå tilbake til det vi i gamledager kalte "state of the art".
Sånn sett kan vi jo si at alle produsenter med ambisjoner har overprisede produkter, men vi må jo ikke nødvendigvis kjøpe disse, eller til stadighet måtte gå rundt og irritere oss over prisene.