Forsterkere Hvilke forsterkertype foretrekker du?

Hvilke effektforsterkertype foretrekker du per dags dato?


  • Totalt antall stemmer
    231

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.230
Antall liker
2.251
Interessant og se an avstemning på dette i dag. Gjelder effektforsterker.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.934
Antall liker
17.210
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Foretrekker SET pga lyden. Snooker.
Foretrekker kl D pga størrelse og effektivitet. Lommetennis

Resten er mer eller mindre som bandy.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.509
Antall liker
102.790
Torget vurderinger
23
Definitivt. Særlig dersom man er i den ekstreme enden ref. belastning, driftseffekt osv. Heldige er de som har "normale" høyttalere.... da er valgmulighetene størst!
Spørsmålet om hva man foretrekker er forøvrig litt tullete... blir omtrent som "foretrekker du hvit eller rød vin?" (typisk et spørsmål man ser i banale amerikanske filmer f.eks.)
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.328
Antall liker
3.676
Torget vurderinger
1
Selv om man foretrekker rød så er en god hvit bedre enn en dårlig rød..
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Beklager, men bruker du hvitvin i raguen din så bør du nok kalle den noe annet enn bolognese. RAGÙ CLASSICO BOLOGNESE | Accademia Italiana della Cucina.:cool:
Rødvin og helmelk er svaret i følge akademiet. Forøvrig foretrekker jeg klasse D.
Det er ganske lenge siden første gang jeg så en eller annen kokk påstå at det egentlig skal være hvitvin i bolognese, så det er nok litt delte meninger rundt akkurat det. Jeg foretrekker rød selv, men syns hvit går omtrent like bra.

Lett å finne kilder på det også:

This classic recipe stays as true to the Italian way as possible - no garlic, white wine instead of red and a little milk splashed in at the end. A great source of iron and folate

Traditional Bolognese Sauce is meat sauce made with finely chopped vegetables, tomatoes, white wine, milk, and spices, and left to simmer for maximum tenderness! Serve this over pasta noodles or vegetables for the perfect cozy meal.
 

SiSt

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2021
Innlegg
982
Antall liker
1.579
Sted
Hamar

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.004
Antall liker
12.885
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg har fortsatt problemer med å høre forskjell på forsterkere...så lenge dem har nåkk kraft til det dem skal brukes til.
Så for å være sikker, bruker jeg alle typer, på en og samme rigg.... samtidig. (aktiv fire-veis)
Fungerer glimrende.
A, AB, D, og T. ...eller finnes det flere?

Hakke noe rør da. Men kunne gjerne testa...for moro skyld.
Rør har jeg ikke filla peiling på.
Er det....klasse R ? 🙄 :unsure:
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.069
Antall liker
3.050
Torget vurderinger
2
Kommer jo veldig an på høyttalerne man bruker?
Så kan man snu det på hodet og si at man har forelsket seg i en forsterker(type) og velger høyttalere etter det.

«Dersom det er slik at du har en preferanse; hvilken forsterkertype foretrekker du?»
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.691
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Nå er heldigvis denne våsete artikkelen bak betalingsmur. Men du kan jo lese et seriøst svar på den her: Il Financial Times contro la cucina italiana: "Il vero parmigiano si fa in Wisconsin". Coldiretti: "Attacco surreale, proprio in occasione della candidatura Unesco" - la Repubblica.
Og forøvrig mener jeg at klasse D er best.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.815
Antall liker
5.464
Sted
Holmestrand
Jeg har en klasse A, 2 3 AB og en en push-pull rørsak.
Alle behager meg, og jeg kan ikke si at jeg helt klarer å finne noe spesielt feil med noen av dem
Har ikke kjøpt klasse D enda, men er helt sikker på at en slik også vil kunne gjøre meg lykkelig.
:cool:
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.815
Antall liker
5.464
Sted
Holmestrand
Hva bruk av vin i mat angår så stod jeg en gang klar til å tømme vin i risottoen,
men det var tomt for hvitvin....
Valget falt på eplejuice.
Den var selvsagt litt søt, så jeg justerte med sitron.
Alle skrøt uhemmet, så enten jugde de fælt eller så gikk det fint det også. 🤗
Tror det er litt slik med forsterkere også.
 
  • Liker
Reaksjoner: One

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Så kan man snu det på hodet og si at man har forelsket seg i en forsterker(type) og velger høyttalere etter det.

«Dersom det er slik at du har en preferanse; hvilken forsterkertype foretrekker du?»
Det kan man. Man kan sikkert kjøpe musikk ut i fra hva som låter best på det anlegget man har istedenfor anlegg som låter best på musikken man liker også, hvis man liker å snu ting på hodet.
 

SiSt

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2021
Innlegg
982
Antall liker
1.579
Sted
Hamar
Nå er heldigvis denne våsete artikkelen bak betalingsmur. Men du kan jo lese et seriøst svar på den her: Il Financial Times contro la cucina italiana: "Il vero parmigiano si fa in Wisconsin". Coldiretti: "Attacco surreale, proprio in occasione della candidatura Unesco" - la Repubblica.
Og forøvrig mener jeg at klasse D er best.
Tja, italensken min er ikke god nok til dette, men via google translate var det mye utenomsnakk og lite konkrete refutasjoner. Poenget er ikke om noe er godt, prestisjetungt eller etterliknet, ingen har argumentert mot det.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Hva bruk av vin i mat angår så stod jeg en gang klar til å tømme vin i risottoen,
men det var tomt for hvitvin....
Valget falt på eplejuice.
Den var selvsagt litt søt, så jeg justerte med sitron.
Alle skrøt uhemmet, så enten jugde de fælt eller så gikk det fint det også. 🤗
Tror det er litt slik med forsterkere også.
Det smakte sikkert godt med eplejuice også, men noen mener at en av fordelene med å bruke alkoholholdig vin er at alkoholen er fettløsende og frigir mer smak fra olivenolje o.s.v.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.069
Antall liker
3.050
Torget vurderinger
2
Det kan man. Man kan sikkert kjøpe musikk ut i fra hva som låter best på det anlegget man har istedenfor anlegg som låter best på musikken man liker også, hvis man liker å snu ting på hodet.
Vil et irrasjonelt følelesmenneske gjøre det? Virker usannsynlig.
 

Prebs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2013
Innlegg
160
Antall liker
46
Foretrekker strømsterke transistor mono-klosser, klasse A, A/B i kombinasjon med rør i preamp. Gjerne med lav/høy bias justering for sommer/vinter bruk💪
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.815
Antall liker
5.464
Sted
Holmestrand
Det smakte sikkert godt med eplejuice også, men noen mener at en av fordelene med å bruke alkoholholdig vin er at alkoholen er fettløsende og frigir mer smak fra olivenolje o.s.v.
Enig med du.
Det ble med den ene gangen. :)
Men det berga middagen. :cool:
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Enig med du.
Det ble med den ene gangen. :)
Men det berga middagen. :cool:
Såklart, man tager hvad man haver. Den eneste matkombinasjonen jeg kanskje ikke vil anbefale etter å ha smakt det er kjøttboller i brun saus, med spaghetti istedenfor poteter. Det gir så mye kognitiv dissonans at det er nesten umulig å spise det. 😅
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er kulere å se på en rørforsterker enn en liten klasse D. Synes det er mye lettere å få det levelig i en normal stue med små klasse D enn enorme bokser.

På dedikert rom ville jeg mye heller ha hatt noe synlig som var kult å se på og som ser jækla dyrt ut enn en Ghent boks med ncore.
Så jeg vet ikke hva jeg foretrekker rent generelt.

Lydmessig er det ett fett for min del, boss og mannskit alt sammen. Ingenting får det til å låte bra hos meg uansett.
 
  • Haha
Reaksjoner: ELJ

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Såklart, man tager hvad man haver. Den eneste matkombinasjonen jeg kanskje ikke vil anbefale etter å ha smakt det er kjøttboller i brun saus, med spaghetti istedenfor poteter. Det gir så mye kognitiv dissonans at det er nesten umulig å spise det. 😅
Fikk meg til å minnes en kompis jeg hadde på ungdomsskolen, der i gården ble det spist fiskeboller og spaghetti i hvit saus iblandet ketsjup.

Nei, jeg smakte ikke.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.309
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Det må virkelig være dårlige tider. Det diskuteres mat i en forsterkertråd. Har det gått så langt at folk sulter? Kan ikke morlockene holde seg i OT eller kommentarfeltet i lokalbladet. Eller hvorfor ikke gå til naboen å spør pent om en brødskive
 

lurvis

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2015
Innlegg
2.769
Antall liker
5.289
Sted
Totenvika
Torget vurderinger
0
Den skal være høy og blond, kjempe mot de svarte destruktive kreftene her i nabolaget og dessuten spille som Ted Nugent og Cat Stevens var blodsbrødre.
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
986
Antall liker
746
Torget vurderinger
8
Transistor i AB hver dag framfor rør. Har også hatt en god del klasse D innom, funker det også. Neste blir kanskje klasse A bare for å ha prøvd.. :cool:
 
Topp Bunn