Hmm, jeg synes jeg husker denne filmen var proppfull av Janacek's strykekvartetter og pianomusikk (og ikke så altfor mye Beethoven)Milan Kunderas roman Tilværelsens uutholdelige letthet er proppfull av Beethovens strykekvartetter, og kan nevnes selv om den egentlig ikke er om musikk som sådan.
En av mine favorittbøker og kanskje min favorittforfatter. Jeg husker godt utredningen om hvor vanskelig det var å få til noe som liknet den perfekte Schubert piano sonate D960, og synes jeg husker at han bare nevnte noen som ikke fikk den til (Brendel?), men nevnte ikke sin favoritt. Ellers husker jeg best at den noe ukultiverte ledsageren til kattesnakkeren Moffa ble omvendt til å elske klassisk ved å høre Beethoven piano-trioen "Archduke" fremført av "The Million dollar trio?" Rubinstein, Heifetz og Feuermann. En av Haydn's cello konserter blir også nevnt i boken (fremført av Fournier/Baumgartner). Jeg ble inspirert til å fordype meg litt i alle disse verkene, og spesielt Haydn's cello konserter er blant mine absolutte favoritter innen klassisk musikk (i alle fall fremført av Hogwood/Coin!).I Hakira Murakamis bøker er det mange referanser til jazz og klassisk. Fra "Kafka på stranden" husker jeg spesielt kjøreturer i Mazda Miyata med Schubertsonate på full guffe.
Her kan du få tak i Hogwood/Coin. Dette er en av de få klassiske innspillingene jeg har som er så god at jeg ikke umiddelbart føler et behov for å kjøpe alternative innspilllinger (selv om jeg jo gjerne skulle ha hørt Fournier/Baumgartner...)!Hogwood/coin var umulig å få tak i sist jeg prøvde. :'(
Boka til Kundera har Beethoven og filmen Janacek. Folk som har lest boka først savner Beethoven i filmen hører jeg. Jeg så filmen før jeg leste boka, og syntes Janacek funket så fabelaktig at jeg kjøpte endel av musikken hans etterpå.
Det var vel på ingen måte noe som ble behandlet i dybden. Det var snakk om en konsert på landsbygden hvor en sen kvartett ble fremført (Tsjekkia er jo kvartett-mekka). Og så var det en henvisning til "muss es sein - es muss sein" ifm en viktig avgjørlse. Janacek passer nok bedre som generelt lydspor. Jeg har lest intervjuer med Kundera, og det later til at han er meget opptatt av Janacek.Må si det er lenge siden jeg har lest den boka og husket ikke at Beethoven's strykekvartetter også ble nevnt i stor grad. Filmen har jeg derimot sett flere ganger, da jeg synes den er meget god.