HVilke bøker leser dere om musikk

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Jeg har lyst å anbefale en bok, selv om publikummet mitt sikkert kan telles på en hånd i dette tilfellet...

I den siste tiden har jeg hatt stor glede av å lese The Beethoven Quartet Companion:
http://www.amazon.com/Beethoven-Quartet-Companion-Robert-Winter/dp/0520204204/sr=8-1/qid=1158595046/ref=sr_1_1/104-1782378-5311157?ie=UTF8&s=books

Som tittelen antyder så handler den om Beethovens kvartetter. En fyldig artikkel er viet hver eneste av kvartettene. Her får man en skikkelig "walkthrough", sats for sats, gjennom alle de interessante musikalske øyblikkene som kvartettene er så rik på, med enkelte noteeksempler, men uten at det blir så komplisert at betydelige forkunnskaper er påkrevet. Å lytte til kvartettene mens man leser teksten er en stor glede. Jeg har forstått at enkelte mener at man blir fattigere av å kjenne til tekniske detaljer rundt musikken (jmf. den tidligere jazzdebatten), men det er jeg ikke enig i. Forklaringen er mer fascinerende enn mystikken, som Thomas Dybdal sa her om dagen. Uansett blir det plenty av uutgrunnelighet igjen...

Men dette er ikke alt. Boken er spekket med interessante detaljer om forskjellige aspekter ved Wiens musikkliv, kvartettens utvikling gjennom 1800-tallet, de sosiale og politiske forholdene i Beethovens Wien og den opprinnelige mottakelsen av strykekvartettene (dårlig). Vi blir innviet i beslutningene som ligger bak når en moderne kvartett utformer en tolkning. Og selvsagt den livsviktige diskusjonen om hvorvidt Ludwig var klassisist aller romantiker. Alt dette i den andre delen av boken, som inneholder essays skrevet av autoriteter som Maynard Solomon, Joseph Kerman, Leon Botstein m.fl.

Er det noen andre som vil anbefale bøker om musikk? Alle sjangre velkommen!
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Leste denne for et halvår siden. Syns den var bra.



Kjøpte den billig hos play.com
 

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
269
Antall liker
4
Takk for et godt tips - ble bestilt med en gang, men fra amazon.co.uk pga leveringstiden.

Mine smale tips er:

John Reed: The Schubert song companion - 1997 og
Fischer-Dieskau: Texte deutscher Lieder.Ein handbuch. dtv 1994.

LPA
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.168
Antall liker
6.854
Torget vurderinger
4



But ofcourse !! Selvfølgeligheter. Hvorfor kom ikke disse med i det såkalte kunnskapsløftet til regjeringen ??


111 mer eller mindre kjente, mer eller mindre credible, men uansett 111 musikkelskere som skriver om sine favorittskiver. Svært ugjevnt, men veldig underholdede.


Herman Willis sin murstein og mastodont smekkfull av all hans viten om musikk. Skrevet særs fortellende og underholdende. Husker du en brøkdel av anekdotene han forteller vil du for resten av livet være gjengens vandrende musikkleksikon.


....og til slutt "Larmen & Vreden" av Torgrim Eggen og Sindre Kartvedt. Guiden til de 100 nødvendige rockeplatene. Nei, - ikke let etter de to strekende under, men se deg rundt, løft blikket og utforsk kartet ;-)
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.094
Antall liker
285
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Et lite utvalg, sånn kjapt på husken

Peter Guralnick: Sweet Soul Music. Meget innsiktsfullt om de store gutta i amerikansk soulmusikk på 60-tallet

Peter Guralnick: Last train to Memphisog Careless Love. Begge om Elvis. Ellers er alt av Guralnick svært lesverdig og bra.

Ian Hunter: Diary of a Rock'n Roll Star. meget god reiseskildring ++ av mannen himself

Charlie Gillett: The Sound of the City. Svært god oppsummering av rockens historie. Meget anbefalelsesverdig

Giles Smith: Lost in Music. Om egen oppvekst fortalt gjennom rockemusikk, svært fornøyelig.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Siste tilskudd i musikkbokhylla "The Bob Dylan Encyclopedia"
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.534
Antall liker
9.693
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Takk for tipset Bach_Man. Skal kjøpes.

En av mine favoritt musikkbøker om en av mine favorittsjangre er Paul Griffith: The String Quartet - A History. Utgitt på Thames and Hudson.
 
K

kbwh

Gjest
Jeg plukket opp Klassisk musikk for dummies på biblioteket, og den kan jeg anbefale for de som skjønner litt mere enn bæra også.
Artig er analyser av f.eks sonate- og rondoform eksemplifisert av hhv. Beethovens 5. symfoni 1. sats og Mozarts pianokonsert nr. 22 3. sats (party on!). Det er en plate med til formålet. I typisk Dummies-stil henger fleipen løst, og i denne boka går det som seg hør og bør verst ut over bratsjistene.
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=109690&rom=MP

Ellers: Hva som helst av H.C. Robbins-Landon.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Det er ikke lett å være bratsjist nei. Og det til tross for at bratsjen var selveste Mozarts favorittinstrument.

Her er en morsomhet:

Strykekvartett: gruppe sammensatt av en god fiolinist, en dårlig fiolinist, en eks-fiolinist og en som hater fiolinister.
 
K

kbwh

Gjest
Men i Veronikas kvartett er ting på stell!

Bibliotekene har endel fine ting. Ikke mye, men bra.

Ellers må jeg rødmene innrømme at jeg eier "Historien om Rock" i 20 bind. Redaksjonen der var engelsk og det bærer bøkene preg av, men ok, jeg har hatt glede av den (og Elvis på Sun er viktig!).
 
K

kbwh

Gjest
Bratsjistvitsene har sin bakgrunn i misunnelse. Vanskelig instrument å spille.

Beethovenkvartettboka du startet tråden med er bestilt, Bach_Man. Takk for tips!
 
K

kbwh

Gjest
I går lå endelig boka om Beethoven-kvartettene i postkassen.
En god time med den, Takacskvartettens tolkning av op.59/1 og 74, Sennheiserene og litt rødvin var en riktig fin avslutning på dagen.

Igjen takk for anbefalingen, Bach_Man!

Erato, boka om strykekvartettens historie synes å være utgått fra forlaget. :'(
 

jojen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.10.2004
Innlegg
96
Antall liker
2
Hva med denne?

Med et interessant essay om musikken av Geir Hasnes

 

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Innlegg
1.028
Antall liker
889
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Et lite utvalg, sånn kjapt på husken

Peter Guralnick: Sweet Soul Music. Meget innsiktsfullt om de store gutta i amerikansk soulmusikk på 60-tallet

Peter Guralnick: Last train to Memphisog Careless Love. Begge om Elvis. Ellers er alt av Guralnick svært lesverdig og bra.

Ian Hunter: Diary of a Rock'n Roll Star. meget god reiseskildring ++ av mannen himself

Charlie Gillett: The Sound of the City. Svært god oppsummering av rockens historie. Meget anbefalelsesverdig

Giles Smith: Lost in Music. Om egen oppvekst fortalt gjennom rockemusikk, svært fornøyelig.
Og hvor får jeg kjøpt Ian Hunter / Diary of a rock'n roll star?
Har lett etter den i mange år, har nok 1,5 hyllemeter med Mott The Hoople og Hunter relatert stoff, samt boken MOTT THE HOOPLE signert av forfatteren....som bandet altså tok navnet fra....
Men så var det Hunter boka da...
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Denne



ble lest med stor iver for mange år siden.

"Musisk modernisering - et kritisk blikk på målstyring, makt og utdanningspolitikk.

En internasjonal ideologi må snus. Mennesket må ha prioritet over makt og marked. Kapitlet favner bredt:

- Om maktpolitikeren som gjorde lærere maktesløse: Tyrannosaurus Rex
- Om målstyring: Though this be madness, yet there is method in it
- Om musisk ledelse: Fra takt og tukt til rytme og jazz
- Om en Stortingsmelding uten begrep om kultur: Kultur for læring
- Om mennesket som verdiskaper: Musisk modernisering
- Om populærkultur, ungdom og makt: Imperiet kaller
- Om en travel utdanningsminister på ville veier: Reformer på tverke
- Om nasjonale prøver under Bush: All schools left behind
- Fra Gorbatsjov til Putin: Russisk skole underveis"


Denne setter ved hjelp av humor- (som mye av det Bjørkvold skriver)  musikken i et livsperspektiv.



"Fra Klanens sang for Vålerenga til oldingen på vei ut av Alzheimers tåkeland
- Fra Top Twenty og Radio Luxembourg til Olavsguttene med sin dirigent Ragnvald Bjarne

Så mye latter, så mange tårer.

Grunnfjellet i vår menneskelige kapital må aldri tapes av syne. Uten musikklidenskapelige hverdagssmennesker - korfolket, korpsfolket, konsertgjengerne, popfansen,det syngende fotballfolket, musikklærerne, unge og gamle - hadde aldri et land kunnet slå musiske røtter og derfor heller ikke kunnet fostre musikkulturens aller ypperste. Med refrenget i en gammel arbeidersang: "Vi er de tusener som bygger landet".




Denne er det også en fornøyelse å lese.
Setter mange tanker i gang.....



"Vi vet at musikk virker sterkt på mennesker, i spennet fra glede, sorg og tårer til spenning, aggressjon og skrekk. Platon brukte det, Bach brukte det, Hollywood bruker det. Idehistorisk går bokas reise fra musisk katharsis i gresk teater til skjult manipulasjon i mørke kinosaler, med Mammon som bakspiller."
 

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2002
Innlegg
238
Antall liker
1
Bra tips om Beethovens kvartetter. Den er herved bestilt ...

Som en oversikt over klassisk musikk bruker jeg "All Music Guide to Classical Music" og "The Penguin Guide to Compact Discs & DVDs 2005/6 Edition."
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
"Kraftwerk": I Was a Robot, av Wolfgang Flür. Ganske underholdende innblikk i gruppens utvikling, og om Flür sitt nye prosjekt Yamo etter at han forlot Kraftwerk. Det morsomste er nok inntrykkene Flür formidler av de andre i gruppen.
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.094
Antall liker
285
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Kjøper mange biografier og fotobøker. Syns det er spennende og morsomt både og se og lese om artister fra populærkulturen fra 40-50 tallet og oppover. Musikkhistorie er interessant, fordi det kan gi deg ekstra perspektiv på hva som påvirket og formet artister en selv er fan av.
En av mine største favoritter ever er "Please Kill Me", en fantastisk samling ("røver"-)historier fra punkens gullera.

http://www.amazon.com/gp/reader/0140266909/ref=sib_dp_pt/002-6500303-6564012#reader-link

Ellers blir denne lagt ut for salg i morra:
http://www.fotojournalisten.com/index.php?go=artikkel&kat=10&id= 1660
 
K

kbwh

Gjest
Dette er en fin tråd som ikke trenger visne bort.

Jeg fant en kjekk bok på biblioteket:
Larmen & Vreden av Torgrim Eggen og Sindre Kartvedt. De tar for seg det de mener er 100 essensielle rockutgivelser, og i tillegg har de essays om artister de mener er viktige.

Dette er en bok jeg gjerne kunne eie (kjekk å ta fram og lese litt i av og til), men den er visst utsolgt fra forlaget.
Bra cover forresten. I likhet med tittelen stjålet i god rocknrollånd.
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Leser mye, men ei bok som virkelig kan anbefales er "The Rolling Stone Interviews
1967-1980". Flere hysterisk morsomme fortellinger her.

Et annet must for oss rockefrelste er selvfølgelig Peter Frame' "Rock Family Trees"
Han har virkelig lagt ned et imponerende arbeide.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Kjøpte denne i begeistring da Aerial kom ut. Men det kunne jeg spart meg. Nitrist og kjedelig.

 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.168
Antall liker
6.854
Torget vurderinger
4
Larmen & Vreden av Torgrim Eggen og Sindre Kartvedt. De tar for seg det de mener er 100 essensielle rockutgivelser, og i tillegg har de essays om artister de mener er viktige.
....Sa jo det jo ;-)
Men, et godt tips kan ikke tipses for ofte...eller noe slikt.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Dette er en fin tråd som ikke trenger visne bort.

Jeg fant en kjekk bok på biblioteket:
Larmen & Vreden av Torgrim Eggen og Sindre Kartvedt. De tar for seg det de mener er 100 essensielle rockutgivelser, og i tillegg har de essays om artister de mener er viktige.

Dette er en bok jeg gjerne kunne eie (kjekk å ta fram og lese litt i av og til), men den er visst utsolgt fra forlaget.
Bra cover forresten. I likhet med tittelen stjålet i god rocknrollånd.
Torgrim Eggen, norges kanksje mest selvhøytidelige forfatter. Huff, burde aldri skrevet det der. :-X
 
K

kbwh

Gjest
Han kan være det, Eros. Men jeg er litt teit jeg, og liker bøkene hans. Han har fortid fra BEAT som var Musikkavisen (med M) den gang da slike ting fantes i norge. Syntes du Hilal var lesverdig, forresten?

Du sa det, Trane. Sløve meg så bare på bildene dine. To anbefalinger er da flere enn en iallefall.
 
I

ijustpop

Gjest
Han kan være det, Eros. Men jeg er litt teit jeg, og liker bøkene hans. Han har fortid fra BEAT som var Musikkavisen (med M) den gang da slike ting fantes i norge. Syntes du Hilal var lesverdig, forresten?

Du sa det, Trane. Sløve meg så bare på bildene dine. To anbefalinger er da flere enn en iallefall.
Jeg likte både den nye dylan, hilal og gjeld. Som audiofil synes man jo veldig synd på hovedpersonen i gjeld som går løs på sine infinity-høyttalere med fil og sandpapir for at de skal se så slitt ut at ikke kemneren tar de.
Beat var bibelen, men kartvedt og eggen var ikke blant de beste skribentene, allikevel er larmen og vreden blant de bedre norske bøkene om rock. Still... ikke bare ut i fra min personlige smak, men også hvis man ser på hvilke plater som har vært "viktige" og påvirket rockhistorien er det en del "feil" plater som er plukket ut. Men det er vel kun en plate fra hvert år?, og da er det jo en kabal som må gå opp...

Leser mye musikkbøker, og spesielt bøker om metall og hardrock finner jeg underholdende og lærerrike. Tror jeg har flere bøker om hardrock og metall enn jeg har metalplater.

Skal prøve å lage en liste over favorittene når jeg får litt bedre tid.
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Det er lenge siden jeg leste "Gjeld", men gikk ikke hovedpersonen løs på Mark
Levinson-forsterkeren sin med sandpapir også?

Likte Eggens første bøker, men synest han har bleknet med de siste romanene.

Anbefalt skjønnlitteratur, fra et av våre naboland er Mikael Niemi's "Populæmusikk fra
Vittula" -Den er hysterisk. Den tror jeg må leses igjen ganske snart.
 
K

kbwh

Gjest
Det jeg huske best fra Gjeld er aksjebrevet han hadde innrammet på dass og at han var en racer på flipover. Nuvel.

Denne er bra: Beethoven av Denis Matthews. Akkurat nå har Amazon Marketplace bare en. Jeg kjøpte min brukt.
Du får en velskrevet oversikt over Beethovens liv og virke. Jeg kjøpte min etter å ha lånt den på biblioteket to ganger.
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Dette var en veldig fin tråd!

Et tips litt på siden kanskje, men som en hver musikk-interessert (og ikke minst Bach-fans): Romanen "En egen musikk" av Vikran Zeth. I tillegg til å lese den på bussen leste jeg den mens jeg gikk til og fra bussen. Ble helt besatt. Skal ikke gi meg inn på et referat/anmeldelse.

Ledet også til kjøp av en etter min mening veldig spennende plate: Bach- The art of fuge, Emerson String Quartet på Deutsche. Spillet og klangen får enkeltstemmene frem på en ny og naken måte. Tittelen er i alle fall ikke missvisende!

Hell og lykke

Mvh
Sniff
 
K

kbwh

Gjest
Jeg husker helst Schuberts ørretkvintett fra den boka, Sniff, men det er ikke viktig. Det som er viktig er at det er en særdeles musikalsk roman. Takk for påminnelsen. På tide å lese den igjen, siden jeg ikke husker Bach-biten så godt. :)
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Jeg husker helst Schuberts ørretkvintett fra den boka, Sniff, men det er ikke viktig. Det som er viktig er at det er en særdeles musikalsk roman. Takk for påminnelsen. På tide å lese den igjen, siden jeg ikke husker Bach-biten så godt.  :)
God lesning! Jakten på det spesielle instrumentet som må til for plateprosjektet, formidlingen av den fortettede stemningen når de går i gang med fugene...Det er helt utrolig.

Mvh
Sniff
 
K

kbwh

Gjest
Husker at Decca ga ut en plate med musikken i Seth-boka. En kompis kjøpte den. Flotte opptak: Ørretkvintetten med Schiff, Hagens og Posch f.eks.

Milan Kunderas roman Tilværelsens uutholdelige letthet er proppfull av Beethovens strykekvartetter, og kan nevnes selv om den egentlig ikke er om musikk som sådan.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Siden vi nå er inne på skjønnlitteraturen burde kanskje Thomas Manns Dr Faustus nevnes, og kanskje spesielt de underholdende beskrivelsene av ildsjelen Wendell Kretzchmar sine dårlig besøkte foredrag om brennhete temaer som "Hvorfor skrev ikke Beethoven en tredjesats til op. 111", "Beethoven og fugen" (hvor den ondsinnete løgnen om at Beethoven ikke kunne skrive en fuge avlives en gang for alle) og "Musikken og øyet". Mye svada selvsagt, det er meningen. Siden følger ambisiøse partier med beskrivelse av tolvtonemusikk, angivelig tenkt ut av av hovedpersonen Adrian LeverKühn, en slags blanding av Wagner, Nietsche og Schoenberg. Arnold Schoenberg skal ha blitt fornærmet over at Mann gav en fiktiv karakter æren for sin egen oppfinnelse (wikipedia).

Uansett, en bok som mange kan ha glede av, og da spesielt de som liker klassisk kultur.
 
Topp Bunn