HVilke bøker leser dere om musikk

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Takk for to interessante boktips Bach_mann og Valentino. :)

Mvh
Sniff

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.415
Tips: Play.com har mange fine musikkbøker (bl. a. 143 om Beethoven).

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Noen hakk mindre akademisk enn de fleste tidligere forslag, men pytt ...
Barney Hoskyns (red.), The sound and the fury – 40 years of classic rock journalism. Herlige artikler fra tidligere tiders bragder; «The making of David Bowie» fra 1974 får et litt absurd aspekt for de av oss som er født litt i det seneste laget. Se for øvrig rocksbackpages.com

Nick Hornby, High fidelity. Videre forklaring overflødig?

Sean Egan, Not necessarily stoned, but beautiful. The making of Are You Experienced. Interessant å se hvordan det slettes ikke var gitt at Hendrix kom til å bli en stjerne og hvor kaotiske forholdene var under opptakene.

K

kbwh

Gjest
Sennepslegionen av Morten Jørgensen. Roman.

Rock n'roll med alle klisjeene, og samtidig et artig bilde av rock-Norge for 25 år siden.
Morsom lese, definitivt, og beste norske låttittel ever: "Jeg var Erwin Rommels stabssersjant".

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
"Wow! Populærmusikkens historie" av Blokhus/Molde.

Dette er en glimrende bok til utviklingen av populærmusikken. Viser på en god måte hvem som er influert av hvem, osv...
Tror den har blitt brukt på musikk grunnfag tidligere.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.362
Torget vurderinger
28
Det finnes litt mer generell litteratur også, men jeg er svak for fordybning. Jeg har også en tendens til å bli hektet (eller gå fullstendig opp i ting). Nå er dette faktisk ikke hele Springsteen-samlingen heller. Ellers finnes det litt litteratur om blues, jazz, Pink Floyd, Beatles, Rolling Stones osv. Men, jeg samler på Springsteen-litteratur.

K

kbwh

Gjest
Vi oppfører oss ganske likt når det gjelder å fordype seg i saker skjønner jeg. Fruen synes jeg er rar på det viset.

I Hakira Murakamis bøker er det mange referanser til jazz og klassisk. Fra "Kafka på stranden" husker jeg spesielt kjøreturer i Mazda Miyata med Schubertsonate på full guffe.

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
Milan Kunderas roman Tilværelsens uutholdelige letthet er proppfull av Beethovens strykekvartetter, og kan nevnes selv om den egentlig ikke er om musikk som sådan.
Hmm, jeg synes jeg husker denne filmen var proppfull av Janacek's strykekvartetter og pianomusikk (og ikke så altfor mye Beethoven) :). Nydelig musikk forøvrig og film forøvrig.

http://www.amazon.com/Unbearable-Li...5715826?ie=UTF8&s=music&qid=1174340349&sr=1-1

I Hakira Murakamis bøker er det mange referanser til jazz og klassisk. Fra "Kafka på stranden" husker jeg spesielt kjøreturer i Mazda Miyata med Schubertsonate på full guffe.
En av mine favorittbøker og kanskje min favorittforfatter. Jeg husker godt utredningen om hvor vanskelig det var å få til noe som liknet den perfekte Schubert piano sonate D960, og synes jeg husker at han bare nevnte noen som ikke fikk den til (Brendel?), men nevnte ikke sin favoritt. Ellers husker jeg best at den noe ukultiverte ledsageren til kattesnakkeren Moffa ble omvendt til å elske klassisk ved å høre Beethoven piano-trioen "Archduke" fremført av "The Million dollar trio?" Rubinstein, Heifetz og Feuermann. En av Haydn's cello konserter blir også nevnt i boken (fremført av Fournier/Baumgartner). Jeg ble inspirert til å fordype meg litt i alle disse verkene, og spesielt Haydn's cello konserter er blant mine absolutte favoritter innen klassisk musikk (i alle fall fremført av Hogwood/Coin!).

K

kbwh

Gjest
Hogwood/coin var umulig å få tak i sist jeg prøvde. :'(

Boka til Kundera har Beethoven og filmen Janacek. Folk som har lest boka først savner Beethoven i filmen hører jeg. Jeg så filmen før jeg leste boka, og syntes Janacek funket så fabelaktig at jeg kjøpte endel av musikken hans etterpå.

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
Hogwood/coin var umulig å få tak i sist jeg prøvde.   :'(

Boka til Kundera har Beethoven og filmen Janacek. Folk som har lest boka først savner Beethoven i filmen hører jeg. Jeg så filmen før jeg leste boka, og syntes Janacek funket så fabelaktig at jeg kjøpte endel av musikken hans etterpå.
Her kan du få tak i Hogwood/Coin. Dette er en av de få klassiske innspillingene jeg har som er så god at jeg ikke umiddelbart føler et behov for å kjøpe alternative innspilllinger (selv om jeg jo gjerne skulle ha hørt Fournier/Baumgartner...)!

http://www.amazon.de/Haydn-Cello-Co...5820210?ie=UTF8&s=music&qid=1174342044&sr=1-3

Må si det er lenge siden jeg har lest den boka og husket ikke at Beethoven's strykekvartetter også ble nevnt i stor grad. Filmen har jeg derimot sett flere ganger, da jeg synes den er meget god.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Må si det er lenge siden jeg har lest den boka og husket ikke at Beethoven's strykekvartetter også ble nevnt i stor grad. Filmen har jeg derimot sett flere ganger, da jeg synes den er meget god.
Det var vel på ingen måte noe som ble behandlet i dybden. Det var snakk om en konsert på landsbygden hvor en sen kvartett ble fremført (Tsjekkia er jo kvartett-mekka). Og så var det en henvisning til "muss es sein - es muss sein" ifm en viktig avgjørlse. Janacek passer nok bedre som generelt lydspor. Jeg har lest intervjuer med Kundera, og det later til at han er meget opptatt av Janacek.

K

kbwh

Gjest
Jeg lurer på om det er i "Romankunsten" Kundera forsøker å skrive en bok etter mal fra en av  LvBs sene kvartetter, op. 132 i syv satser. Utfordrende, og artig. Jeg mener å huske at den sentrale delen er utformet som en diskusjon omkring nettopp disse sene kvartettene. Kundera er nok meget opptatt av kunstmusikk.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Den burde jeg kanskje lese, særlig siden op. 132 er min favorittkvartett. Den har dog bare fem satser.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Ja den har syv, op 130 seks. Op. 131 var Beethovens egen favoritt, og regnes som den beste av mange.

Topp Bunn