R
Rojoh
Gjest
Ja, det finnes lite info hvis man velger å se bort fra skriftmaterialet som delvis finnes i vår Bibel, og også i disse andre kildene som ikke ble tatt med i kanon (Bibelen).jeg sier ikke dette er oppspinn eller overtro for all del
men jeg føler det finnes lite info om han utenom bibelen og denne skrives stadig om,selv velger jeg bibelen utgitt i 1930 på norsk da,,,,
Ville du forklare hvem denne mannen fra nazareth kalt jesus egentlig var.
Mvh
8)
Jeg mener videre at man bør skille problemstillingen/spørsmålet opp i flere biter. Her i tråden er vel diskusjonen om Jesus var en reel person - altså en person som faktisk har levd, så mener jeg personlig at det er tilfelle.
Det oppstår da noen spørsmål rundt denne problemstillingen:
- Hvis det ikke finnes håndfaste beviser for Jesu eksistens, er det da en logisk følge at han ikke har eksistert?
- Vi har en rekke indikasjoner på hans eksistens - men disse indikasjonene kvalifiserer vel neppe som håndfaste beviser. Vi må altså "gjette" oss frem til et sannsynlig svar.
Mitt poeng er at det er forskjell på vill gjetting og kvalifisert gjetting. Kvalifisert gjetting krever dog både interesse for temaet og selvsagt en del arbeid med å sette seg inn i saker og ting. Jeg har på sående fot ikke så veldig lyst til å dra dette så mye lenger, siden det da vil gi meg en masse arbeid...;D Men om man er interessert i å lese litt, så finnes det en bok av Phillip Yancey: "Den Jesus du ikke kjente". Her går forfatteren gjennom en del av spørsmålene man kan stille i denne sak. Selvsagt er boken farget av at forfatteren er kristen og at boken er utgitt på et kristent forlag, men jeg mener at man likevel kan få hjelp til å få stilt de "riktige" spørsmålene.
For dem som ikke er kristne, og gjerne vil ha litt motargumenter/kildekritikk, så er man på sporet hvis man Googler på f.eks. "historical Jesus, Rudolf Bultmann, Albert Scweitzer, Jesus Seminar mm".
Mvh. Johan