Hvem var Jesus?

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
Litt skremmende å lese om egen fortreffelighet og ufeilbarliget på denne måten.
Minner mye om muslimsk fundamentalistisk retorikk.

Dette er et stort problem med kristendomen styrt mye av konservativ meninger så alle andre tros-retninger ikke er annet enn tull og tøys,Alle har jo den samme gud.

Og ikke er di villige til og innse sin innsnevra tankegang på lenge ennå.Disse såkalte presteskap har ligsom tatt patent på kristendomen og utforma denne på helt feil måte

For og si det mildt ikke rart det er krig i verden

8)

G

Gjestemedlem

Gjest
Man kan jo også se på gudetro som en mental forstyrrelse. Stemmer i hodet, rare visjoner, tvangstanker, jødiske bosettere a.la. Jesus i indre organer, følelsesmessige utbrudd, kjønnslig blokkering, trang til underkastelse og en fårete tilfredshet.

Men hvis man foreslår medisinsk behandling for dette blir man jo bare beskylt for å være fordomsfull og useriøs.

R

Rojoh

Gjest
Man kan jo også se på gudetro som en mental forstyrrelse. Stemmer i hodet, rare visjoner, tvangstanker, jødiske bosettere a.la. Jesus i indre organer, følelsesmessige utbrudd, kjønnslig blokkering, trang til underkastelse og en fårete tilfredshet.

Men hvis man foreslår medisinsk behandling for dette blir man jo bare beskylt for å være fordomsfull og useriøs.
Jeg beskylder uten blygsel folk for å være fordomsfulle, useriøse, mentalt forstyrrede og så syke at medisinsk behandling virker uungåelig... ;D

Mvh. Johan

U

utgatt60135

Gjest
1. Jeg tror bare Jesus er veien til Gud. Så svaret er ja, men det står noe i bibelen som også omhandler de som ikke har fått hørt evengeliet. Går ikke innpå det her.

2. Sier ikke at en buddist ikke kan ha et bra liv, men han kan aldri oppleve den glede/lykke/fred som er mulig gjennom troen på Jesus.
Dette er grunnen til at jeg aldri kan bli en kristen. Dette synes jeg er meget trangsynt.

Som bibelhistoriere fortrekker jeg å ha mest tiltro til dem som er nærmest kilden. Derfor har jeg lest bøker av mennesker som har "overnaturlige" gaver de er født med. Jeg har også hatt mange møter med synske evner og har hatt endel opplevelser som liten gutt.

Det er veldig mye som er felles blant dem (det aller meste faktisk). Å ha åndelig kontakt utenom Jesusenergien om den eksiterer, er da ikke noe farlig. Det er veldig mange som har hatt ekstraordinære opplevevelser uten at dem er krisne. De sies at de er lite negative energier men at det eksisterer vesner som er veldig lavt utviklet. Slik sett kan en snakke om mørke og lyse energier.

Jeg har lagt merke til de krisnes standpunkt som snakker om enten Guds energi eller demoner/djevelen. Jeg har en søster som sier at hun har sett demoner (hun har sett mye mere enn dette). Jeg betviler det ikke men mener det er ufattelig mye mere enn dette som eksisterer.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
... Løsningen er enkelt greit at vi må innse at vi har en syndig natur og at vi trenger tilgivelse. ...
Akkurat den lille greia der er en av de desidert mest geniale hersketeknikker som noen sinne er påtenkt. Det ligger så mye makt i å forvalte folks synd en nesten blir svimmel. Snakk om stigmatisering av alle folk, skjønt stigma ... Jesus ... hvorfor har dette ordet, stigmatisere, fått en så djevelsk negativ klang?

mvh
KJ

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
"Tror dette var hele vitsen med jesus sin mision på jorda.
Lære oss hvor kraften er    inni oss selv..... "

Nei, dette er helt feil. Det bryter med det helt grunnleggende Jesus underviste om og hvorfor han kom til jorden. Poenget er at vi absolutt ikke finner svarene i oss selv, fordi vi er syndere av natur. Gode gjerninger eller andre ting som har med oss å gjøre er ikke løsningen. Løsningen er enkelt greit at vi må innse at vi har en syndig natur og at vi trenger tilgivelse. Troen på Jesus gjør at han tar bolig i oss ved sin Ånd. Og det er i Jesus vi finner svarene. Det er Han som er veien, livet og sannheten.
Dette var skremmende.  Hvis dette er din virkelige overbevisning, er jeg dypt bekymret for din mentale helsetilstand.  

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Min mentale helse er også veldig skral og jeg nikker amen til det du omholt skriver i tråden !  :)
Vi er syndere og uten Jesus er mennesket fortapt!
Der finnes et helvete,et sted der Gud ikke er,stedet som Gud har forberedt for Lucifer og hans falne engler,ildsjøen,der det er gråt og tenners gnissel konstant,der ormene eter av menneskets kjød konstant,flammene som slikker knoklene og det råtnende kjøtet.
Jeg kan love dere at dere har ikke sett en skrekkfilm som kommer i nerheten av skrekken i helvete.
Joda,Satan forfører selv de som forkynner evangeliet til å si med sin kvalmende light versjon av budskapet,som med det helt har mistet sin kraft,dermed løgn,at der ikke kan vere noe helvete.En god Gud kan vel ikke tillate noe sånt vel? Vel,Gud er rettferdig og tåler ikke synd,og vi kommer alle til å få en helt rettferdig dom.

Her er gode nyheter for de som vil ha det!!  :)
http://www.god.tv/home.php?r=Europe  
Akkurat nå forteller folk om hvordan de er blitt helbredet fra sykdommer,men dere tror vel ikke på det engang? Hvor er bevisene spør dere? Hva med å åpne opp ørene å høre på det de forteller dere!

http://www.heartlandfamily.com/AboutYou/Salvation.aspx  

O

omholt

Gjest
Akkurat den lille greia der er en av de desidert mest geniale hersketeknikker som noen sinne er påtenkt. Det ligger så mye makt i å forvalte folks synd en nesten blir svimmel. Snakk om stigmatisering av alle folk, skjønt stigma ... Jesus ... hvorfor har dette ordet, stigmatisere, fått en så djevelsk negativ klang?

mvh
KJ
Hersketeknikk er det ikke snakk om selv om jeg er enig at det har vært mye usunt i kristne miljøer.
Det er derimot er snakk om, er en personlig overbevisning. Ikke tvang. Man må selvfølgelig selv komme til det skrittet at man innser at man er en synder og ikke et perfekt menneske, og dermed behov for Jesus tilgivende forsoningsverk.

Evangeliet er et god budskap. Det er budskapet om at Jesus kan tilgi, rense, gjennomopprette oss med felleskap til Gud og gi evig liv. Så får hver og en ta sin egen avgjørelse.

Men det er ingen tvil om at evangeliet også er veldig radikalt, og kan være støtende på tankeganger som er vanlig i dagens samfunn.

U

utgatt60135

Gjest
Omholt;
Poenget er at vi absolutt ikke finner svarene i oss selv, fordi vi er syndere av natur. Gode gjerninger eller andre ting som har med oss å gjøre er ikke løsningen. Løsningen er enkelt greit at vi må innse at vi har en syndig natur og at vi trenger tilgivelse.
Her har du noe som var meget fordelaktig av den tidlige kirken hvor makt var vesentlig.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Hersketeknikk er det ikke snakk om selv om jeg er enig at det har vært mye usunt i kristne miljøer.
Det er derimot er snakk om, er en personlig overbevisning. Ikke tvang. Man må selvfølgelig selv komme til det skrittet at man innser at man er en synder og ikke et perfekt menneske, og dermed behov for Jesus tilgivende forsoningsverk.

Evangeliet er et god budskap. Det er budskapet om at Jesus kan tilgi, rense, gjennomopprette oss med felleskap til Gud og gi evig liv. Så får hver og en ta sin egen avgjørelse.

Men det er ingen tvil om at evangeliet også er veldig radikalt, og kan være støtende på tankeganger som er vanlig i dagens samfunn.
Personlig ser jeg på det meste av religion som en («forhistorisk») kodeks for å styre og kontrollere samfunnet, nærmest et substitutt for mer moderne lover og regler ... har du kontroll over folks tro, så trenger du ikke mye annet. I det perspektivet er hersketeknikk, maktutøvelse og maktkonsentrasjon i høyeste grad relevant. Jf. forøvrig det berømmelige kirkemøtet i Nikea.

mvh
KJ

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Litt skremmende å lese om egen fortreffelighet og ufeilbarliget på denne måten.
Minner mye om muslimsk fundamentalistisk retorikk.
Ikke ofte jeg er så 100% enig med deg oddgeir. ;)

O

omholt

Gjest
Omholt;

Her har du noe som var meget fordelaktig av den tidlige kirken hvor makt var vesentlig.
Hvis du peker til den romerske kirke, så var det faktisk annerledes. Her ble folk villedet til å tro at man fikk tilgivelse ved å kjøpe gjenstander og ved gode gjerninger. Luther fant ut at svaret lå i troen alene.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.771
Vi er syndere og uten Jesus er mennesket fortapt!
Der finnes et helvete,et sted der Gud ikke er,stedet som Gud har forberedt for Lucifer og hans falne engler,ildsjøen,der det er gråt og tenners gnissel konstant,der ormene eter av menneskets kjød konstant,flammene som slikker knoklene og det råtnende kjøtet.
Jeg kan love dere at dere har ikke sett en skrekkfilm som kommer i nerheten av skrekken i helvete.
Joda,Satan forfører selv de som forkynner evangeliet til å si med sin kvalmende light versjon av budskapet,som med det helt har mistet sin kraft,dermed løgn,at der ikke kan vere noe helvete.En god Gud kan vel ikke tillate noe sånt vel? Vel,Gud er rettferdig og tåler ikke synd,og vi kommer alle til å få en helt rettferdig dom.
Hmmm, mener å erindre noe om et søksmål mot NrK for senskadene etter år med kommunistisk inndoktrinering?

Ellers synes jeg du fremstiller Gud som tidenes første og største sadist; jamfør de tilsynelatende nitidige forberedelser for Lucifer og de falne engler...

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
beklager jeg kunne ikke dy meg,

her kommer en prest og viser hvordan i disse dager også

Prest dømt for eksorsisme-drap på nonne (vg nett)

Maricica Irina Cornici (23) led trolig av schizofreni, men medlemmer i det rumenske nonneklosteret hevdet den unge nonnen var djevelbesatt.

I juni 2005 ble hun funnet korsfestet og død etter at nonnekolleger hadde ringt etter ambulanse. Da hadde hun vært bundet, festet til et kors og forlatt alene i flere dager uten mat og vann i et av klosterets kjølige rom i byen Tanacu i de nordøstlige delene av Romania.

Uten anger

Mandag ble presten i klosteret, fader Daniel dømt til 14 års fengsel, for å ha holdt nonnen fanget og derav forårsaket hennes død, melder AP.

Fader Daniel selv har avvist at det har skjedd noe straffbart.

- Gud har utført et mirakel for henne. Irina er endelig befridd for djevelen, har han uttalt, ifølge AFP.

Fire nonner ble også dømt for å ha medvirket til at Cornici døde. Ifølge dommen var disse sammen om djevelutdrivelses-ritualet.

En av nonnene, Nicoleta Arcalianu ble dømt til åtte års fengsel. De tre andre, Adina Cepraga, Elena Otel og Simona Bardanas må sone fem års fengsel.

Bønn og gråt

En rekke tilhengere av fader Daniel fylte rettssalen mandag. Flere ba bønner for presten mens andre brøt ut i gråt da dommen ble forkynt. Prestens forsvarere planlegger å anke dommen fordi de mener den er for streng.

Cornici´s død sendte sjokkbølger i Romania og tvang den ortodokse kirken i landet til å love reformer, blant annet skal personer som søker seg til klostre nå gjennomgå
psykologiske tester.

Kirken har fordømt det gjennomførte eksorsisme-ritualet, fratatt Corogeanu presteembedet og ekskludert de fire nonnene.

Se presten

og slik endte det

Mvh

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Hmmm, mener å erindre noe om et søksmål mot NrK for senskadene etter år med kommunistisk inndoktrinering?

Ellers synes jeg du fremstiller Gud som tidenes første og største sadist; jamfør de tilsynelatende nitidige forberedelser for Lucifer og de falne engler...
Verken du eller jeg hadde visst hva ordet sadisme betyr uten at vi hadde Lucifer.Ulydighet,død,løgn,frykt,sykdom er hva Satan og hans demoner har sådd og det er akkurat hva de skal høste når Gud foretar sin rettferdige dom.

Tilbake til trådens emne.
Viss dere vil vite hvem Jesus er så kan dere begynne med å lese de 4 evangeliene i det nye testamentet. :)
Det er Jesus som er veien,sannheten og livet.For meg blir det bare mer og mer åpenbart dybden i de 3 ordene som er så fort gjort å lese og la gå inn ene øret og ut det andre.

Hva er deres vei,sannhet og liv? Hva er meningen med livet deres? Hva er det dere jakter på som gir dere glede og tilfredstillse? Hva er deres vei?
Er vi bare dyr uten mål og mening?

Jeg mener selv jeg har prøvd det meste av det som blir sett på som lykke i denne verden,og ingenting av det kommer i nærheten av den glede og trygghet jeg finner i Jesus og Guds rike! Det bryr meg svært lite at folk gjør narr av min mentale helse når jeg sier at jeg tror Jesus lever :)
Bibelen er for meg i sin helhet Guds sanne ord,og det sier at ordet er levende,som mat for sjelen,skarpere enn noe tveegget sverd,og slik oppleves det for meg.Jeg har ikke møtt et menneske som har evnen til å forandre mitt tenkesett og min egoisme,men Gud kan!! Og takk og pris for det!
Mitt kjød er i opprør mot Gud og hadde jeg vert gud hadde jeg gitt meg opp for lenge siden.Jeg hadde gjort kort prosess på slik ulydighet,men takk Gud for at Hans nåde og kjærlighet går langt langt over min evne til å forstå den!!

U

utgatt60135

Gjest
Dette er meget trangsynt men så lenge du har det bra Rune S :)

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
Klart jesus lever.han lever i våre hjerter som våre kjære avdøde slekt og venner.Fordelen med jesus er han har levd i flere tusen år som Hannibal og Julius cæsar.

Denne persondyrkelsen er ikke veien og gå.Han er jo ikke gud.Og gud sier klart i fra ha ingen guder en meg,så dette med og dyrke jesus og bare nyetestamentet er menneske skapt Kynisme.

Om du har jesus i ånden prøv og finne gud.da vil lyset bli sterkere.
Mvh

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Dette er meget trangsynt men så lenge du har det bra Rune S  :)
Bibelen sier veien ER smal ;) ,så ja kall meg gjerne trangsynt :)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Det er Jesus som er veien,sannheten og livet.

"Hvor er din vei? Hvor er din ende, hvor er din start?"

"Hvor er din tid? Hvor er din kjærlighet til din neste?"

Hvem er Jesus? Han er... ;)

mvh tweakMan

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4
Latterliggjøring og idiotforklaring er jo maktmidler som er mye i bruk mot de som våger å stå fast på det Bibelen lærer. Særlig her på off-topic.

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
Latterliggjøring og idiotforklaring er jo maktmidler som er mye i bruk mot de som våger å stå fast på det Bibelen lærer. Særlig her på off-topic.

Var alle postene tatt under en kam i dette inlegget ?

Har du kansje noe på hjertet du ville dele eller ???

Mvh

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4
Dette var skremmende.  Hvis dette er din virkelige overbevisning, er jeg dypt bekymret for din mentale helsetilstand.  
Det var denne meldingen + noen egne erfaringer.

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4

Oj,her var det en til..

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4

mvh
KJ
Men det var vel dette innlegget om hersketeknikker som fikk meg til å skrive mitt første.

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4
Var alle postene tatt under en kam i dette inlegget ?

Har du kansje noe på hjertet du ville dele eller ???

Mvh
Ditt eksempel med de syke menneskene som drepte den dama er jo heller ikke med på å heve saklighetsnivået?

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
Ditt eksempel med de syke menneskene som drepte den dama er jo heller ikke med på å heve saklighetsnivået?

Dette er indikasjon på hvorledes prester kan i kirkens navn bruke/missbruke sin possisjon
og dette exemplet er jo reelt.
Det er of topic da..

Mvh

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Syke mennesker finnes dessverre overalt. Ekstra ille er det , når de gjemmer seg bak noe som angivelig forkynner nestekjærlighet og tolleranse. Kristendommen som andre religioner, har brakt mye dritt med seg. Både historisk og i nåtid. (tenk på f.eks homodebatten). De fleste religioner har vel stort sett den samme gud, bare under forskjellig navn. Hva er grunnen til at mennesker velger å bruke så mye krefter på noe som ikke eksisterer, istedenfor å ta vare på og ta hensyn til seg selv og mennesker rundt seg. (ekte nestekjærlighet).

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4
Dette er indikasjon på hvorledes prester kan i kirkens navn bruke/missbruke sin possisjon
og dette exemplet er jo reelt.
Det er of topic da..

Mvh
Reelt i forhold til hva? Jo at det finnes syke mennesker overalt, de kan kalle seg for kristne, hinduer, kommunister, human-etikere, agnostikere, ateister eller ingenting, men de er først og fremst syke mennesker. Det blir for enkelt å bruke de grusomme tingene noen gjør for å slakte et bestemt livssyn. Man kan alltids finne forsvar for det meste hvis man bare leser med skeive nok briller..

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
Reelt i forhold til hva? Jo at det finnes syke mennesker overalt, de kan kalle seg for kristne, hinduer, kommunister, human-etikere, agnostikere, ateister eller ingenting, men de er først og fremst syke mennesker. Det blir for enkelt å bruke de grusomme tingene noen gjør for å slakte et bestemt livssyn. Man kan alltids finne forsvar for det meste hvis man bare leser med skeive nok briller..

Som topic her er hvem var jesus..om du leser det som er diskutert her
er ikke spørmålet om du tror på jesus.Men hvem var han.og det er som skrevet tidligere ingen annen beskrivelse av denne personen uten bibelen altså ingen ting fra ponus pilatus ingenting fra kong herodes eneste glimtet uten om er fra profeten mohammed som nevner jesus som profet.Og i ettertid er denne jesus som er det gode av alt det gode som finnes i oss mennesker blitt dyrket som en gud og det er jo ikke meningen.ser vi på den katolske kirke tilber di maria (avbildet voksen med et lite jesusbarn i sin favn.som kan virke som om hun er større enn jesus.Jeg vil mene dette er helt fril også tidligere skrevet fra bibelen du skal ikke ha andre guder enn meg.Det jeg sier er at mennesker i kirkens navn lager/har laget et eget gudebilde av personen jesus som di tilber og nevner /elsker mere en gud.Og skulle jeg ikke få lov til og si dette er helt feil rettning og gå i forrhold til guds tro_Om du sitter deg ned og søker gud isteden for jesus ville lyset bli sterkere.

En ting er og tro en annen ting er og forstå andre sine meninger på samme tid.Ikke bare blåse i det og si dette er useriøst og dumt for da har du et stort problem som skygger for din tro_Og dette med og bare bruke nyetestamentet er også en innsnevring av guds ord.Som
mange gjør man må forstå mere en bare rundt jesus.Det er så mye mere som er skrevet for exempel apokfyftene me denok far til metusalem bestefar til noa som møtte vår herre i et romskip der han sier here å min herre.Da sier denne herren nei jeg er ikke gud jeg er bare den øverste her.Dette er skrifter som er ca 5500 år gamle og ikke tatt med i bibelen da disse ikke skullle fages for ettertiden.Denne enoks bøker er lettest og forstå /lese på hebraisk men er kommet ut på norsk og dansk også.
Min konklusjon her er jesus er bare en liten brikke i det store og i ettertid utvalgt av prester oppblåst til trossymbol nr1 deretter kommer maria og så kommer gud på en god 3 plass.Helt klart menneskers kynisme i frammsetet i denne idiologien.Noen ville tro det er fordi jesus var lettere og forstå derfor følges han.Herre jesus heter det jo i flere sammenheng.Om du da skulle fremmvise noenplass der vår alles gud peker mot jesus og sier han her min sønn skal ta over for meg da er jeg saktens lutter øre.

(all forbehold om trykkleif)

Mvh

O

omholt

Gjest
Som topic her er hvem var jesus..om du leser det som er diskutert her
er ikke spørmålet om du tror på jesus.Men hvem var han.og det er som skrevet tidligere ingen annen beskrivelse av denne personen uten bibelen altså ingen ting fra ponus pilatus ingenting fra kong herodes eneste glimtet uten om er fra profeten mohammed som nevner jesus som profet.Og i ettertid er denne jesus som er det gode av alt det gode som finnes i oss mennesker blitt dyrket som en gud og det er jo ikke meningen.ser vi på den katolske kirke tilber di maria (avbildet voksen med et lite jesusbarn i sin favn.som kan virke som om hun er større enn jesus.Jeg vil mene dette er helt fril også tidligere skrevet fra bibelen du skal ikke ha andre guder enn meg.Det jeg sier er at mennesker i kirkens navn lager/har laget et eget gudebilde av personen jesus som di tilber og nevner /elsker mere en gud.Og skulle jeg ikke få lov til og si dette er helt feil rettning og gå i forrhold til guds tro_Om du sitter deg ned og søker gud isteden for jesus ville lyset bli sterkere.

En ting er og tro en annen ting er og forstå andre sine meninger på samme tid.Ikke bare blåse i det og si dette er useriøst og dumt for da har du et stort problem som skygger for din tro_Og dette med og bare bruke nyetestamentet er også en innsnevring av guds ord.Som  
mange gjør man må forstå mere en bare rundt jesus.Det er så mye mere som er skrevet for exempel apokfyftene me denok far til metusalem bestefar til noa som møtte vår herre i et romskip der han sier here å min herre.Da sier denne herren nei jeg er ikke gud jeg er bare den øverste her.Dette er skrifter som er ca 5500 år gamle og ikke tatt med i bibelen da disse ikke skullle fages for ettertiden.Denne enoks bøker er lettest og forstå /lese på hebraisk men er kommet ut på norsk og dansk også.
Min konklusjon her er jesus er bare en liten brikke i det store og i ettertid utvalgt av prester oppblåst til trossymbol nr1 deretter kommer maria og så kommer gud på en god 3 plass.Helt klart menneskers kynisme i frammsetet i denne idiologien.Noen ville tro det er fordi jesus var lettere og forstå derfor følges han.Herre jesus heter det jo i flere sammenheng.Om du da skulle fremmvise noenplass der vår alles gud peker mot jesus og sier han her min sønn skal ta over for meg da er jeg saktens lutter øre.

(all forbehold om trykkleif)

Mvh
Dersom man forkaster Jesus som Gud og Guds sønn, kan man egentlig forkaste resten av bibelen. Hele gamle testamentet peker på Jesus.

Det finnes forresten masse skrifter som omhandler Jesus utenom bibelen.

G

Gjestemedlem

Gjest
Latterliggjøring og idiotforklaring er jo maktmidler som er mye i bruk mot de som våger å stå fast på det Bibelen lærer. Særlig  her på off-topic.
Hvorfor skal religoner være skjermet mot den latterliggjøring som forklaringsmodellene deres ville møtt om de gikk under et annet navn?

Man finner det charmerende hos små barn hvis de tror på Julenissen, Olsokgubben og Storken. Men hos voksne mennesker er det mer vannskelig å ta dem seriøst.

Hvis du finner latterliggjøring av din religion er du nok bare for svak i troen uansett. Blir nok en liten harpe på deg :)

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
Dersom man forkaster Jesus som Gud

Denne må være vennlig og forklare nærmere ikke fra nyetestamentet men heller gamle testamentet.Kan ikke se jeg har fådt med meg denne fremstillingen før.

Det er jo ikke snakk om forkasting fra min ståside men du er helt ute og kjører her.

O

omholt

Gjest
Denne må være vennlig og forklare nærmere ikke fra nyetestamentet men heller gamle testamentet.Kan ikke se jeg har fådt med meg denne fremstillingen før.

Det er jo ikke snakk om forkasting fra min ståside men du er helt ute og kjører her.
Poenget mitt var at du mener at Jesus ikke er så sentral som kristne skal ha det til. Fra GT til NT handler det mye om Guds gjennoppretting etter syndefallet. GT peker hele tiden mot en frelser, altså Jesus. Så Jesus er helt sentralt. Uten Jesus, ingen frelse. At Jesus er Gud, viser også bibelen veldig tydelig. Han er ett med Faderen. Jesus sa: Har du sett meg, har du sett Faderen.

Kunne vært sagt mye mer om dette, men poenget er at Jesus er helt sentral i den kristne tro. Det var han som sørget for gjennopprettelsen som GT proferte om. På den måten henger GT og NT sammen.

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
Hmm. Er du Jehovas vitne? Jehovas omskriver NT der Jesus blir beskrevet som Gud og ett med Faderen.
Enten var Jesus den han sa han var (bl.a. ett med Faderen) ellers så var alt han sa tull og han var sinnsyk. Det må bli enten eller.

Nei og nei ingen av delene omholt det finnes folk som ikke tror blindt på alt som er skrevet slik.Jeg har da aldri påstått at jesus er faderen ikke i det hele.Han var frelseren eller en av di mange profeter ikke sinnsyk eller tull.Di som er sinnsyke er dem som har presset NT på oss
i ettertid.....................

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
Poenget mitt var at du mener at Jesus ikke er så sentral som kristne skal ha det til. Fra GT til NT handler det mye om Guds gjennoppretting etter syndefallet. GT peker hele tiden mot en frelser, altså Jesus. Så Jesus er helt sentralt. Uten Jesus, ingen frelse. At Jesus er Gud, viser også bibelen veldig tydelig. Han er ett med Faderen. Jesus sa: Har du sett meg, har du sett Faderen.

Kunne vært sagt mye mer om dette, men poenget er at Jesus er helt sentral i den kristne tro. Det var han som sørget for gjennopprettelsen som GT proferte om. På den måten henger GT og NT sammen.
Jesus var frelseren ja men ikke gud.For dette påfunnet er en trykkleif i nye NT eller blitt omskrevet /tilpasset den nyere tid.Han kom for og frelse oss ikke bli forgudet slik så altfor mange mener og tro.og som Gjestemedlem forklare ville en av hannes kaliber ikke blidt trodd i det hele tatt i dag,heller blidt for og regne som psykisk ustabil.Vi hadde et godt exemel med hu dama fra spania som kom til bergen for og finne en konge osv.Ikke en sjel som ville ta hennes parti.forvirrest osv.Og det med att jesus er nevnt ved navn i GT finnes ikke og heller ikke at han skulle forgudes for ettertiden.Ok med som far som sønn men det er to forskjellige ting.Om viss att folk avser andre syn vil dem da ha en besnevret tro basert på ortodokse tvangslære formet av fanatikere for og holde flokken samlet.

Jesus var nok der en gang for og ta støyten for våre synder vil ikke se bort fra det.Men og tro blindt på ettrmælet til presteskapets livlige skrivekløe er og ta det for god fisk.

Mvh

Topp Bunn