Hvem sa at BYBEE er bare snake -oil

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Low-Q skrev:
    LMC skrev:
    her er en som faktisk har hørt og MÅLT det noen av oss med tilstrekkelig høyoppløselige anlegg har hevdet å høre hele tiden
    http://forum.bd-design.nl/index.php?id=15899
    mvh
    Leif "bybee" Christensen
    Det hadde kanskje vært av større interesse å sett på målinger i det hørbare området - altså hvilke resultater vi kan se og måle i det hørbare i kraft av undertrykt støy i MHz området.

    Vidar
    Den målingen er vel omtrent som man skulle forvente av en motstand på 0.25 ohm med en parasittisk impedans på ca 0.3 microHenri. Den ruller av over 40-50 MHz, ja, og vil kverke en del innstrålt radiostøy over det punktet. Det kan godt hende at noen forsterkere er i stand til å skape hørbare intermodulasjonsprodukter som differanstone mellom to ulike radiofrekvenser (og bruke høyttalerkablene som antenne), men da vil jeg påstå at det er apparatet som er defekt eller feilkonstruert. Stor følsomhet for RF-støy og hørbar forvrengning som resultat kan da umulig være en positiv egenskap i en tid med WiFi og mobiltelefoner overalt?

    Og om apparaturen likevel er så sart, så kan jeg kjøpe en maken effektmotstand med litt parasittisk induktans for en tier på Elfa, eller en ferrittring avstemt til det spesifikke frekvensbåndet som skaper problemene for to tiere, eller flytte + og - på høyttalerkablene litt lenger fra hverandre helt gratis for å øke induktansen ørlittegranne.
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    asbjbo skrev:
    Low-Q skrev:
    LMC skrev:
    her er en som faktisk har hørt og MÅLT det noen av oss med tilstrekkelig høyoppløselige anlegg har hevdet å høre hele tiden
    http://forum.bd-design.nl/index.php?id=15899
    mvh
    Leif "bybee" Christensen
    Det hadde kanskje vært av større interesse å sett på målinger i det hørbare området - altså hvilke resultater vi kan se og måle i det hørbare i kraft av undertrykt støy i MHz området.

    Vidar
    Den målingen er vel omtrent som man skulle forvente av en motstand på 0.25 ohm med en parasittisk impedans på ca 0.3 microHenri. Den ruller av over 40-50 MHz, ja, og vil kverke en del innstrålt radiostøy over det punktet. Det kan godt hende at noen forsterkere er i stand til å skape hørbare intermodulasjonsprodukter som differanstone mellom to ulike radiofrekvenser (og bruke høyttalerkablene som antenne), men da vil jeg påstå at det er apparatet som er defekt eller feilkonstruert. Stor følsomhet for RF-støy og hørbar forvrengning som resultat kan da umulig være en positiv egenskap i en tid med WiFi og mobiltelefoner overalt?

    Og om apparaturen likevel er så sart, så kan jeg kjøpe en maken effektmotstand med litt parasittisk induktans for en tier på Elfa, eller en ferrittring avstemt til det spesifikke frekvensbåndet som skaper problemene for to tiere, eller flytte + og - på høyttalerkablene litt lenger fra hverandre helt gratis for å øke induktansen ørlittegranne.
    Støttes. Jeg har selv målt dette filteret i lydområdet, og presentert resultatene her, men jeg hadde likevel sett fram til en relevant måling for lydområdet i den linken til LMC. Mine målinger ligger i en tråd langt vekk under tech-avdelingen: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=6317.0
    Oppsummert gjør ikke dette filtere en eneste liten hørbar kvant fra eller til i lydområdet. Det eneste den gjør er å dempe lyden over hele det hørbare frekvensregisteret - takket være den lille indre motstanden.

    Vidar
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Hva man ser på bildene er ett print med 4stk Bybee Music Rails til analogseksjonen i en Yamaha SACD, samt 3stk Bybee til digitalseksjonen i spilleren.

    Lyden etter Bybee:

    - Musikken fremstår på en beksort bakgrunn.
    - Dynamisk kontrast er nå svært, svært bra. (Knut Vadseth elsker begrepet "dynamisk kontrast")
    - Lyden er strammet opp, lydbildet er veldig tight og alt starter og stopper pronto. Dette kombinert med en ennå mer tydelig og definert mellombass/bass gjør at rytmisk musikk, pop og rock har et fantastisk "drive". Uansett hvor kompleks musikken er med mange instrumenter og i dynamiske forløp, så makter spilleren dette med stoisk ro og uten antydning til anmasenhet. (Mange er ikke klar over hvor mye kilden har å si her og tror at alt løser seg med mer power fra ampen)
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Siste versjon av Vacuumstate's Terra Firma bit-clock gjør akkurat det samme som Bybee Music Rails: minimerer den subjektive støyen og gjør musikken mer "analog" og lettflytende å lytte til. Det er som om du i større grad ser den analoge "mastertapen" spille bakom høyttalerne, og ikke en elektronisk substitutt av denne.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Jeg leste på et DIY audioforum at disse Bybee Music Rails riktig implementert i strømforsyningsdelen er et second best for disse ekstremt sofistikerte og kostbare strømforsyningene som f.eks trådstarter bygger.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Jeg har fått ByBee Music Rails bygget inn i alle mine fire Wadia komponenter. Det funker som f***. De inneholder også en haug med Quantum Purifiers og en spesiell Digital Purifier. Alt implementert av GNSC.

    Mvh
    Roysen
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Jeg har fått ByBee Music Rails bygget inn i alle mine fire Wadia komponenter. Det funker som f***. De inneholder også en haug med Quantum Purifiers og en spesiell Digital Purifier. Alt implementert av GNSC.

    Mvh
    Roysen
    Hva hører du?
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Jeg har fått ByBee Music Rails bygget inn i alle mine fire Wadia komponenter. Det funker som f***. De inneholder også en haug med Quantum Purifiers og en spesiell Digital Purifier. Alt implementert av GNSC.

    Mvh
    Roysen
    Hva hører du?
    Jeg hører renere lyd, større dynamiske konstraster, lavere bakgrunnsstøy, bedre oppløsning, større lydbilde. Det hele lyder mer homogent og naturlig.

    Mvh
    Roysen
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    HaHaHa herlig med slike humor/snakeoil tråder. Fortsett dette er gøy ;)
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    HaHaHa herlig med slike humor/snakeoil tråder. Fortsett dette er gøy ;)
    Forumtroll! Merkelig at man ikke har bedre ting å benytte tiden på.

    Mvh
    Roysen
    sitter på jobben og benytter tiden til å se hvordan det er mulig at mennesker kan bruke så mye tekniske begrep og fine ord men samtidig la seg lure så til de grader ;)
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Sier vel egentlig alt om deg. Uansett er du herved ignorert.

    Mvh
    Roysen
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Sier vel egentlig alt om deg. Uansett er du herved ignorert.

    Mvh
    Roysen
    hehe ja er glad det bare er et fåtall av dere og mange av meg ;) denne bransjen selger vel nok snakeoil fra før om ikke ennå fler skal gå på limpinnen...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jøss, rører denne tråden på seg igjen? Uansett, disse Bybee Music Rails er noe annet enn de glorifiserte effektmotstandene som vi raljerte med for en tid tilbake. De var bare pseudo-kvantefysisk vås pakket rundt en 0,25 ohm effektmotstand med magnetisk stål som ledermateriale og priset hinsides vett og forstand.

    Music Rails er noe annet. Jeg vet ikke helt hva de er, men det finnes et datasheet med diverse tall og kurver på:
    http://www.bybeelabs.com/uploads/bybeemrdatasep2011.pdf

    Det bør være ganske enkelt å verifisere om de leverer det som loves. Selv om det er mange komponentben på undersiden har de egentlig bare tre terminaler, Vin, Vout og Gnd. Ut fra datasheet ser det ut til at de ruller av støy med ~20 dB per dekade over 8-10 kHz. Det blir 6 dB/oktav, som i ethvert passivt førsteordens lavpassfilter, så man kan jo gjette at det som finnes inni er et lite kretskort med en skokk overflatemonterte kondensatorer og motstander koblet mellom spenning og jord. Det er ikke nødvendigvis dumt, ettersom parasittisk induktans i ledningene og komponentbena til de store glattekondensatorene i strømforsyningen gjør at de undertrykker rippel opp til en viss resonansfrekvens og blir mindre og mindre effektive over det, men jeg kan se for meg enklere og billigere måter å bypasse en strømforsyning på. Det er ihvertfall lite eller ingen ting i det databladet som tyder på at disse er "aktive" noesomhelst.
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Jeg har fått ByBee Music Rails bygget inn i alle mine fire Wadia komponenter. Det funker som f***. De inneholder også en haug med Quantum Purifiers og en spesiell Digital Purifier. Alt implementert av GNSC.

    Mvh
    Roysen
    Hva hører du?
    Jeg hører renere lyd, større dynamiske konstraster, lavere bakgrunnsstøy, bedre oppløsning, større lydbilde. Det hele lyder mer homogent og naturlig.

    Mvh
    Roysen
    Ja, ikke minst renere lyd. Det er som om det er blitt rensket opp i en slags grums. Og man hører mange små ting som man ikke har hørt tidligere i innspillingene, som små tape drop-outs, litt krøll på mastertapen, etc som man ikke har registrert tidligere.

    Og en utsøkt homogenitet i lyden. Spilleren er blitt et skikkelig monitor redskap i ordets beste betydning. F.eks er jeg blitt fryktelig oppmerksom på denne tonale endringen i lyden som skjer på CD'er fra ca 1992 og utover da det er brukt noise shapere i mastering av CD'ene (Sony Super Bit Mapping, Meridian noise shaper, Apogee UV22...)
    Det hadde vært bedre om dem bare hadde kuttet Least Significant Bit fra en digitalmaster med høyere enn 16 bit oppløsning, eller brukt 16 bit A/D. Når man først er blitt oppmerksom på den svake tonale endringen som skjer ved bruk av noise shapere i mastering, da er det ikke gøy.

    RJ Elektronikk i Bodø hadde ikke målt lavere THD i en spiller etter at Music Rails kom på plass i min spiller.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    DIY-utgaven kan se omtrent slik ut.
    gyrator.jpg


    Det er et andreordensfilter som kan redusere støy og ripple med omkring 40 dB eller mer (lastavhengig, minimum lastmotstand ca 1K) fra ca 5Hz til ca 100k Hz. Egenstøyen på utgangen er ca 1,8 nV/sqrt(Hz) fra under 5 Hz til over 1M Hz. Den er ikke spesielt sofistikert eller effektiv men billig og enkel. Ripplespenningen inn bør ikke overstige f.eks. 1/10 av spenningsfallet som er under ca 2 V over transistoren + spenningsfallet over R9 opp til en ampere eller så.

    mvh
    KJ
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn