Høyttalere Hvem kan høytalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Knubie

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Antall liker
    722
    Sted
    Bergen
    Har fryktelig lyst å si at audiofile høytalere er bare lureri,hinsidig dyrt, ren humbug, ett minste felles multiplum som skal passe til en alles eller spesiell smak! Musikk er ikke smak det er en realitet. De som kan høytalere hører på virkelig musikk til dagen, produsenter, dirigenter og teater instruktører spesielt og må sammenligne den forsterkede musikken med stemmen til skuespilleren eller fiolinisten eller oboisten i ensemblet, og kan de bedre enn dette? Neppe Vi eller de av dere som kaller dere audiofile driver bare med personlig smak av hvordan de liker musikken. Skjerpings folkens dere er navlebeskuende til de grader. Theater er kanskje de kundene av lydproduksjon som har de høyeste kvalitetskravene fordi lyden fra høytalerne skal passe med skuespillerens stemme og bare forsterke den, publikum hører skuespilleren og. De synger med akustiske instrumenter tilstede, på samme måte, Så en dyr og god premium PA høytaler er bedre og mer naturtro enn den "smaken" dere forsøker å finne, og den virker på all musikk. Så vil dere høre hvordan musikken egentlig ble laget så kjøper slik og tilpasser resten, ikke andre veien rundt...

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Nja... Det er vel bare 1 PA-høyttaler som har klart å krysse grensen, og det er Danley SH-50 (evt. 60). Dog har andre komersielle "systemer" forlengst hatt sitt inntog i hifi-sfæren.

Altec Lansing The Voice of the Theatre

Så du kan faktisk stappe dine Meyer UPA opp et visst sted. Her er du på hjemmebane og har mye å lære. 🤭

U

utgatt304361

Gjest
    Jeg skammer meg, @Knubie , du har selvsagt rett. Ingen diffusjon, sorry, jeg mener diskusjon.

• Liker
    Reaksjoner: Ras

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    2.371
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Kall det hva du vil, reproduksjon av lyd er ikke sannhet uansett hva det senere avspilles på av utstyr.
    Derfor er det bare å slå seg løs med det utstyret og lyden den enkelte tiltales av.
    «High End», PA, Boom box, whatever.

OlaR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Antall liker
    548
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Jeg har jo aldri hørt bedre lyd enn da jeg (for mer enn noen få år siden) stod på sletta i Holmenkollen og hørte på den fantastiske, naturtro lyden i PA-anlegget.

Det er en stund siden, men jeg må innrømme at det faktisk ikke er den lyden jeg har brukt en god del kroner på å få hjemme!
    Har jeg bommet totalt..? :eek:

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    PA og live konsert er noe annet enn kosen hjemme. Lytter du på noe hjemme, har det gått via mix og mastering i lydstudio. På konsert står du bare mellom mikrofon og mixepult. Dessuten er du utendørs eller i større lokaler, så det er bare å gønne på uten å tenke på refleksjoner fra vegger og tak. Come on: Jeg takler fint god PA utendørs med 100dB peak, men hjemme på 30-40 kvadrat?

Ras

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har jo aldri hørt bedre lyd enn da jeg (for mer enn noen få år siden) stod på sletta i Holmenkollen og hørte på den fantastiske, naturtro lyden i PA-anlegget.

Det er en stund siden, men jeg må innrømme at det faktisk ikke er den lyden jeg har brukt en god del kroner på å få hjemme!
    Har jeg bommet totalt..? :eek:
    Det blir nok fyldt med low fi utstyr på finn nå ..

L

Lassencad

Gjest
    Det var da et morsomt innleg .. ja det er jo en tråd... skål🍺 hva er det du sier at PA anleg er bedre enn hifi anleg? .. skal vist ha en øl til jeg ..
    Ja jeg kan kun sige at jeg aldrig har haft en mere realistisk lyd med den blanding af udstyr jeg har i dag Hvor PA udstyr udgør en stor del :)

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.036
    Torget vurderinger
    1
    PA? Sikker på at du ikke mente IPA?
    Alt høres bedre ut med litt IPA, kos er det også. :)

Ras

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Ja jeg kan kun sige at jeg aldrig har haft en mere realistisk lyd med den blanding af udstyr jeg har i dag Hvor PA udstyr udgør en stor del :)
    Super😀 det er mange veier til rom ... eller hifi himlen😊

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Dine kinohøyttalere er ikke PA. Det er kinohøyttalere - noe hifi-verden har tatt til seg for lenge siden. JBL PA-rekke heter VerTech og er line-arrays - milevis fra dine horn.

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    477
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    så det er bare å gønne på uten å tenke på refleksjoner fra vegger og tak
    Det er der den største utfordringen for oss audiofile er, refleksjoner får man dessuten uansett PA eller Highend. Kvalitets PA kan også være dyrt, men kanskje ikke som det overprisede Highend...

L

Lassencad

Gjest
    Dine kinohøyttalere er ikke PA. Det er kinohøyttalere - noe hifi-verden har tatt til seg for lenge siden. JBL PA-rekke heter VerTech og er line-arrays - milevis fra dine horn.
    Hvis det er mit udstyr du henviser til er det rigtigt at mine Højttalere er (Kino)
    Men begge mine Effektforstærkere er ren PA :)

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Det er der den største utfordringen for oss audiofile er, refleksjoner får man dessuten uansett PA eller Highend. Kvalitets PA kan også være dyrt, men kanskje ikke som det overprisede Highend...
    Den største forskjellen mellom hifi og PA, er at det er jeg som står bak mixepulten.

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    3.111
    Gode høyttalerkonstruksjoner er gode enten de er PA, studiomonitorer eller hifi høyttalere.
    Dårlige høyttalerkontruksjoner er dårlige enten de er PA, studiomonitorer eller hifi høyttalere.

Begge deler finnes i alle kategorier.

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.204
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    meeehh :rolleyes::rolleyes:
    Og alle har lyst til å fremheve at de har finni opp hjulet på nytt, eller har noe som er bedre enn de andre.
    Skål.

L

Lassencad

Gjest
    meeehh :rolleyes::rolleyes:
    Og alle har lyst til å fremheve at de har finni opp hjulet på nytt, eller har noe som er bedre enn de andre.
    Skål.
    Nej da
    Jeg har min lyd du har din
    Jeg vil da på ingen måde mene du skal gøre som jeg. Tværtimod :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.719
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Kjende ein gong ein TV-reperatør. Han hadde eit klangideal som samsvara veldig godt med den lyden som kom frå relativt billege TV-apparat, av det slaget han brukte å reparere/selje.
    Det er mange subjektive oppfatningar av kva realisme er.

L

Lassencad

Gjest
    Kjende ein gong ein TV-reperatør. Han hadde eit klangideal som samsvara veldig godt med den lyden som kom frå relativt billege TV-apparat, av det slaget han brukte å reparere/selje.
    Det er mange subjektive oppfatningar av kva realisme er.
    Enig (Det er mange subjektive oppfatningar av kva realisme er)
    Men på min lyd vej kostede det mig adskillige HiFi højttalere i mine krav til bla gengivelse af bas. de stod af. Det er slut nu med mine JBL 5644 bas. Kommer aldrig i nærheden af at udnytte deres ydeevne.

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    53.170
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Koselig at så mange og spesielt trådstarter er så fornøyd med lyden hjemme. Vært et tråkt år, men nå er julen her!:)

God Jul!

U

utgatt60135

Gjest
    Hmm ja.. Noen som har sett en test, PA vs HiFi samme pris? Kanskje han har rett :cool:...

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ok, det lokale menighetshuset skal flytte inn i nye lokaler. Jeg vet at "musiker-gruppen" har "bestillt" Adamson. Jeg kjenner ikke til det. Jeg var litt sånn "What?"

Hvis jeg skulle bestillt en god PA i dag? Hadde ikke sett på JBL engang. Ikke Meyer heller. Jeg hadde enten gått for Danley eller D&B. Point source for medium lokaler. Ferdig snakka.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    28.527
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    ER der ingen af jer, som har forstået joken???
    Trådstarter (Trollen) skriver ET indlæg med stilen "jeg alene vide, og bare gør som jeg, som er den eneste rigtige måde".
    Og så starter tiden for øl, whisky og popcorn :LOL: :LOL: :LOL:

M

MusicBear

Gjest
    Da jeg var 17 år var jeg på livekonsert med James Last band på Skøyen, i den gamle store messehallen som Norges varemesse hadde. Skikkelig storband, med alt som var av instrumenter...
    De kjørte ikke PA, men to rack med høyttalere på hver side av scenen, hver av dem med 8 stk. Bose 901 og hvor de stod motsatt av hjemmebruk - altså vendt med de åtte høyttalerelementene ut mot publikum.
    DET, lått bra, ufattelig oppløst ikke som PA den gangen (som var litt grovt) men som et gedigent hjemmeanlegg, og den hallen var stor!
    Derimot syntes jeg nåtidens PA låter bra, noe som skyldes Line Array systemer med mindre/flere drivere og «delefiltere/teknikk» (ofte skreddersydd til hvert konsertoppdrag) som gruser de fleste hjemmehøyttalere.
    Se på nettsiden til en stor og seriøs PA produsent, høyttalere oppgis/angis med div. måledata og bruksforhold en produsent av hjemmehøyttalere ikke er i nærheten av.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.719
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det var nok Bose 800 du høyrde, utan elementet som peika "framover". Brukte eit liknande anlegg då eg spelte i band, berre med færre høgtalarar. Anlegget funka som songanlegg, men var i svakaste laget for full PA med bass og slikt. Men svært bra, vart mellom anna brukt av jazzklubben i Volda.

Uttern

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Antall liker
    523
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Er vel ikke fritt for refleksjoner i konsertsaler heller. Skrangling/ resonanser i slagverk på scenen. for høy lyd i monitor, slik at utlyden blir ødelagt ++++. PA er ikke enkelt nei. Har hatt artister som har høyere lyd på scenen (monitor), enn det var ut fra PA'n. Nytta ikke å påpeke det heller, de kulle jo ha det gøy de også. Jaja, diskusjonen kan fortsette i det uendelige. :)

Bolinder

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Antall liker
    262
    Torget vurderinger
    1
    PA-høgtalarar og stovehøgtalarar har ulike oppgåver. I store rom, som eit teater eller ein kino, er tilhøyrarane spreiid over eit stort areal, og oppgåva til høgtalarane er å syta for at alle tilhøyrarane høyrer same lyden. Dei bør difor ha eit spreiemønster som i størt muleg grad dekkjer alle sittjeplassane, noko som ikkje er heilt enkelt (det finst difor gode og dårlege sittjeplassar i alle teater og kinoar). I tillegg bør ikkje lyttrykksnivået falla for fort med avstanden. Det oppnår ein ved å nytta ulike former for array-høgtalarar; dei fell av med 3 dB for kvar dobling av avstanden, mot 6 dB for punktkjelder. Men separate forsterkarar for kvar einskild drivar (ev. drivargruppa) kan ein forsinka signalet til dei ulike drivarane i ulik grad og slik styra "lydstrålen" dit ein vill. Denne styringa er eit døme på bruk av digital signalhandsaming, og nyttar same prinsippet som styrbare mikrofonarrayer.

I finstova heime er tilhøva mykje forskjellige frå eit teater eller ein kino. For det fyrste er rommet lite, så avstanden mellom høgtalarar og lyttarar er så liten at ein sitt i overgangen mellom nær- og fjernfeltet. Det er ikkje noko i vegen for å nytta arrayhøgtalarar heime, men då bør dei gå frå golv til tak, noko som gjer prisen lite attraktiv. Eventuelt kan ein tilnærma eit fullarray med å gradvis redusera lydtrykket frå dei øvste drivarane; det er dette algelsaxerane kallar "tappering". Ein viktig eigenskap med heimehøgtalarar er at det horisontale spreiemønstret bør vera breidt, slik at ein får refleksjonar frå sideveggane; det bør vera noko avstand mellom høgtalarane og sideveggane, slik at refleksjonane ikkje kjem for tidleg. Ein bør ikkje dempa sideveggane, for dei tidlege refleksjonane er viktige for å få breidde i lydbiletet, og for romfølesen, sjå til dømes [1][2]. Dessutal bør effektresponsen vera frekvensuavhengig (svært få høgtalarar oppfyller dette kravet), slik at tidlege refleksjonar (frå sideveggane) ikkje vert farga [1]. For å unngå farging av refleksjonane bør òg sideveggane i lytterommet ha frekvensuavhengig absorpsjonskoeffisient. Frontveggen attom høgtalarane og bakveggenn, derimot, kan ein anten dempa eller utstyra med duffusorar. Ein treng ikkje kjøpa svindyre diffusorar; bokhyller er gode diffusorar og mykje trivelegare enn dei ein kjøper. Eventuelt dempematerialet bør vera minst 10 cm tjukt for at dempinga ikkje skal variera for mykje med frekvensen.

I eit lite rom strekkjer det modale området seg mykje lengre opp i frekvens enn i ein kino eller eit teater. Grensa (Schröder-frekvensen) ligg ofte rundt 200 til 300 Hz. I ein stor konsertsal kan Schröder-frekvensen ligga under det hørbare området, slik at lydfeltet er tilnærma diffust (det er det ikkje i eit lite rom). Dette er hovedgrunnen til at det er vanskeleg å oppnå god bassrespons i eit lite rom. Bruk av basskassar (helst meir enn ein), under ca. 80 Hz, er vel den beste løysinga, uavhengig av kva høgtalarar ein nytter over 80 Hz.

Referansar
    [1] F.E. Toole, Loudspeakers and rooms for sound reproduction — A scientific review, Jou. Audio Eng. Soc., bind. 54, nr 6, juni 2006, ss. 451-476.
    [2] S. Linkwitz, Room reflections misunderstood?, 123rd Conv. of the Audio Eng. Soc., 5.-8. okt. 2007, New York, USA, Paper 7162.

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    3.111
    PA-høgtalarar og stovehøgtalarar har ulike oppgåver. I store rom, som eit teater eller ein kino, er tilhøyrarane spreiid over eit stort areal, og oppgåva til høgtalarane er å syta for at alle tilhøyrarane høyrer same lyden. Dei bør difor ha eit spreiemønster som i størt muleg grad dekkjer alle sittjeplassane, noko som ikkje er heilt enkelt (det finst difor gode og dårlege sittjeplassar i alle teater og kinoar). I tillegg bør ikkje lyttrykksnivået falla for fort med avstanden. Det oppnår ein ved å nytta ulike former for array-høgtalarar; dei fell av med 3 dB for kvar dobling av avstanden, mot 6 dB for punktkjelder. Men separate forsterkarar for kvar einskild drivar (ev. drivargruppa) kan ein forsinka signalet til dei ulike drivarane i ulik grad og slik styra "lydstrålen" dit ein vill. Denne styringa er eit døme på bruk av digital signalhandsaming, og nyttar same prinsippet som styrbare mikrofonarrayer.

I finstova heime er tilhøva mykje forskjellige frå eit teater eller ein kino. For det fyrste er rommet lite, så avstanden mellom høgtalarar og lyttarar er så liten at ein sitt i overgangen mellom nær- og fjernfeltet. Det er ikkje noko i vegen for å nytta arrayhøgtalarar heime, men då bør dei gå frå golv til tak, noko som gjer prisen lite attraktiv. Eventuelt kan ein tilnærma eit fullarray med å gradvis redusera lydtrykket frå dei øvste drivarane; det er dette algelsaxerane kallar "tappering". Ein viktig eigenskap med heimehøgtalarar er at det horisontale spreiemønstret bør vera breidt, slik at ein får refleksjonar frå sideveggane; det bør vera noko avstand mellom høgtalarane og sideveggane, slik at refleksjonane ikkje kjem for tidleg. 1. Ein bør ikkje dempa sideveggane, for dei tidlege refleksjonane er viktige for å få breidde i lydbiletet, og for romfølesen, sjå til dømes [1][2]. Dessutal bør effektresponsen vera frekvensuavhengig (svært få høgtalarar oppfyller dette kravet), slik at tidlege refleksjonar (frå sideveggane) ikkje vert farga [1]. For å unngå farging av refleksjonane bør òg sideveggane i lytterommet ha frekvensuavhengig absorpsjonskoeffisient. Frontveggen attom høgtalarane og bakveggenn, derimot, kan ein anten dempa eller utstyra med duffusorar. 2. Ein treng ikkje kjøpa svindyre diffusorar; bokhyller er gode diffusorar og mykje trivelegare enn dei ein kjøper. Eventuelt dempematerialet bør vera minst 10 cm tjukt for at dempinga ikkje skal variera for mykje med frekvensen.

I eit lite rom strekkjer det modale området seg mykje lengre opp i frekvens enn i ein kino eller eit teater. Grensa (Schröder-frekvensen) ligg ofte rundt 200 til 300 Hz. I ein stor konsertsal kan Schröder-frekvensen ligga under det hørbare området, slik at lydfeltet er tilnærma diffust (det er det ikkje i eit lite rom). Dette er hovedgrunnen til at det er vanskeleg å oppnå god bassrespons i eit lite rom. Bruk av basskassar (helst meir enn ein), under ca. 80 Hz, er vel den beste løysinga, uavhengig av kva høgtalarar ein nytter over 80 Hz.

Referansar
    [1] F.E. Toole, Loudspeakers and rooms for sound reproduction — A scientific review, Jou. Audio Eng. Soc., bind. 54, nr 6, juni 2006, ss. 451-476.
    [2] S. Linkwitz, Room reflections misunderstood?, 123rd Conv. of the Audio Eng. Soc., 5.-8. okt. 2007, New York, USA, Paper 7162.
    Enig med mye av det du skriver, men et par punkter er mer diskutabelt.

1. Dette er avhengig av både hvordan man ønsker det skal låte, romdimensjonen og hvilke akustiske tiltak man kan utføre. Første kriteriet er selvsagt det du er inne på at den horisontale spredningen må være uniform. Toole har forøvrig aldri sagt at det er foretrukket med veldig tidlige siderefleksjoner. Skal man det være siderefleksjoner, så er det viktig at de er tilstrekkelig forsinket i tid noe Toole er inne på. Men uavhengig av når de kommer i tid, så er det allikevel ingen fasit. Noe også Toole sier. Det avhenger blant annet om man ønsker en korrekt gjengivelse av kildemateriale eller et mer diffust og mer upresist lydbildet.

For min del foretrekker jeg til det meste av musikk å senke nivået på siderefleksjoner og heller ha aktivt lateralt bidrag med diffusjon som kommer senere i tid bakfra. Det er også slik veldig mange studioer/masteringsrom er behandlet forøvrig. Det er nesten ingen slike rom hvor musikken blir mikset som bruker siderefleksjoner aktivt. Det går utover områder som klarhet, tydelighet, lokalisasjon og tonalitet. Dette skjer selv om høyttalere har konstant direktivitet. I et studiomiljø hvor korrekt gjengivelse er vesentlig vil det ikke være ønskelig. Til avlytting er det selvsagt opp til lytteren selv. Men husk på at Toole sine studier er meget begrensede i forhold til hvordan rommet ellers er behandlet og ulike romdimensjoner. Så en fasit her finner ikke. Det kommer helt ann på. Siderefleksjoner som kommer veldig kort tid etter direktelyden (f.eks innen 5-6 ms) er IMO alltid best å behandle.

2. En bokhylle diffuserer i det store og hele ikke. Den demper en del og så gir den en kaotisk spredning helt forskjellig i ulike frekvenser. En god diffusor skal gi en jevn distribusjon av frekvensområdet den operer i, noe som er helt vesentlig for å unngå et sterkt farget tilbakeslag av energien. Helst bør den operere minimum i området 500 Hz til 5 KHz, men gjerne helt opp i frekvens. Man kan sammenligne det med spredningen til en høyttaler. Man trenger også her en god "powerrespons" for at lyden som kommer tilbake til ørene ikke får for store avvik. Skal lydbildet bli psykoakustisk større så trenger man dessuten temporal diffusjon, noe man heller ikke får med verken stablete vedkubber eller bøker.

Polar illustrasjon av ulik spredning:
    Polar lobing.jpg

Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    Har fryktelig lyst å si at audiofile høytalere er bare lureri,hinsidig dyrt, ren humbug, ett minste felles multiplum som skal passe til en alles eller spesiell smak! Musikk er ikke smak det er en realitet. De som kan høytalere hører på virkelig musikk til dagen, produsenter, dirigenter og teater instruktører spesielt og må sammenligne den forsterkede musikken med stemmen til skuespilleren eller fiolinisten eller oboisten i ensemblet, og kan de bedre enn dette? Neppe Vi eller de av dere som kaller dere audiofile driver bare med personlig smak av hvordan de liker musikken. Skjerpings folkens dere er navlebeskuende til de grader. Theater er kanskje de kundene av lydproduksjon som har de høyeste kvalitetskravene fordi lyden fra høytalerne skal passe med skuespillerens stemme og bare forsterke den, publikum hører skuespilleren og. De synger med akustiske instrumenter tilstede, på samme måte, Så en dyr og god premium PA høytaler er bedre og mer naturtro enn den "smaken" dere forsøker å finne, og den virker på all musikk. Så vil dere høre hvordan musikken egentlig ble laget så kjøper slik og tilpasser resten, ikke andre veien rundt...
    Graut!

M

MusicBear

Gjest
    En bokhylle diffuserer i det store og hele ikke. Den demper en del og så gir den en kaotisk spredning helt forskjellig i ulike frekvenser. En god diffusor skal gi en jevn distribusjon av frekvensområdet den operer i, noe som er helt vesentlig for å unngå et sterkt farget tilbakeslag av energien. Helst bør den operere minimum i området 500 Hz til 5 KHz, men gjerne helt opp i frekvens. Man kan sammenligne det med spredningen til en høyttaler. Man trenger også her en god "powerrespons" for at lyden som kommer tilbake til ørene ikke får for store avvik. Skal lydbildet bli psykoakustisk større så trenger man dessuten temporal diffusjon, noe man heller ikke får med verken stablete vedkubber eller bøker.
    Jeg opplever det som at bokyller, og mest mulig annet interiør og av mest mulig forskjellig art er svært så positivt for lyden. For drøyt to tiår siden var jeg hjemme hos Niels Nørby ("guru-konstruktøren" i daværende Dansk Audio Teknik), hvor det første jeg sanset da jeg stod i stua hans - her må da være "en million" forskjellige gjenstander i rommet... Kun ett sett dobbeltviduer, og taket, bød på slette flater. Rommet var dessuten lite, firkantet, høyt under taket også. Men, det var en "akustikk-følelse" så man trodde man satt i en stor lydbehandlet sal - noe jeg tror alle de forskjellige gjenstandene som "opp-brytere" var årsaken til den fine lyden. I motsatt ende - alle vet vel hvor dårlig det låter med et nakent rom...

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn