Hvem har den beste mannlige stemmen?

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.204
Antall liker
101.691
Torget vurderinger
23
But of course!!
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.290
Torget vurderinger
2
Sivert Høyem!!!
Placido Domingo
Ian Gillan var god en gang...

Hva Bob Dylan er en litt pussig fyr å ha på listen, etter min vurdering kan nesten ikke synge og knapt snakke rent , og det sier en som digger Street Legal og Desire og Slow train Coming LPene.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.508
Antall liker
14.231
Sted
Langesund
Sivert Høyem!!!
Placido Domingo
Ian Gillan var god en gang...

Hva Bob Dylan er en litt pussig fyr å ha på listen, etter min vurdering kan nesten ikke synge og knapt snakke rent , og det sier en som digger Street Legal og Desire og Slow train Coming LPene.
Valgte bare et par jeg var ganske sikker på ingen andre ville velge. Visste jo at denne tråden ville spenne vidt, som alt annet innen denne hobbyen. Dylan hører jeg vel aldri på, men Willie Nelson går fint.
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eit spørsmål det er veldig vanskeleg å svare på. Det er så mange sjangrar og stemningar ein kan ha glede av. Det viktigaste er at det er karakter over stemma. Korstemmer kan vere litt kjedeleg, men slett ikkje alltid.
Eg likar Harry Belafonte, Jim Reeves, Mick Jagger, Frank Zappa, Tom Waits og mange andre av gamlekarane. Men det er også mange andre. Veldig ulike, men likevel interessante. På ulike måtar.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
Sawyer Fredericks fortjener en plass på en toppliste. For en stemme, for et talent - For en gave sier jeg bare - WOW! Jeff Buckley og hans far som begge benyttet stemmene som et instrument. Sam Cooke med sin sjelfulle fremføring. Harry Belafonte på sine glansdager. Melodien i stemmen til Elvis Presley når han var på sitt beste. Marvin Gaye før han la på seg 50 kilo og ble kortpustet. Arbeidshesten Placido Domingo fortjener også en plass på listen mener jeg. Sir Bryn Terfel med sin bassbaryton, sjekk han ut sammen med vår Sissel Kyrkjebø.

Dylan, Paal Flaata, Luther Vandross..... denne listen kan lages mye mye lengre!

-BB-
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Chris Cornell, Eddie Vedder, Roger Daltrey, Robert Plant, Mark Lanegan, etc.
 
2

2xJ

Gjest
Mikael Åkerfeldt
Aaron Stainthorpe
Chino Moreno
Oddleif Stensland
Mariusz Duda
Mikko Kotamäki
Peter Steele
Jonas Petter Renkse
Layne Staley
Devin Townsend
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.615
Antall liker
9.172
Sted
Trondheim
Siden det ikke er noen sjangergrense her er det vanskelig å komme utenom bassen Paul Robson og tenorene Bjørling, Pavarotti og Caruso.

:)
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.534
Antall liker
3.076
Torget vurderinger
0
Vern om dine favoritter - det skal godt gjøres å ha bare én

 

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
635
Antall liker
534
Torget vurderinger
7
Seal er rimelig komplett og helt fantastisk å høre på. Soul-albumet anbefales.
Freddie Mercury var også fantastisk, og svært allsidig som tidligere nevnt.
Ellers så mener jeg at den beste formidlingsevnen tilhørte Johnny Cash.
Leonard Cohen var også helt rå. Konserten hans på Koengen i Bergen var den beste jeg har vært på. Og med best lyd
 

Cuckoo61

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.08.2005
Innlegg
91
Antall liker
101
Torget vurderinger
31
Gregory Porter - kremfløte ✌
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg synes det er litt pussig, og kanskje typisk hfs?, når man i det ene øyeblikket snakker om at teknikk ikke betyr noe, og i det neste om viktigheten av frasering og formidling. Er ikke frasering nettopp teknikk? Handler ikke formidling nettopp om å bruke vokalteknikken til å få fram musikkens budskap, enten det er eget eller tolkninger av andres?

Nesten som å høre dere snakke om hifi, nå. Så nøytralt at det er kjedelig, med andre ord og om noe annet. Kjedelig reproduksjon er det som maskerer uttrykk, og det er ikke nøytralt.

Det krever god teknikk å treffe og holde en tone, men enda mer å frasere på mikronivå, sånne ting som det ikke finnes noter for. Det krever teknikk å synge med frasering og mikro- og makrodynamikk (hør litt på Sidsel Endresen), med timing (hør litt på James Brown).

Du skal ha teknikk og musikkforståelse for å levere noe ut over det som står på arket, mer enn det som trengs for å levere det som står på arket.

Kan man ikke synge så ender man opp med å levere noe annet enn det som står på arket heller.

Ellers nevnte jeg James Brown, og slenger på Bowie.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.391
Antall liker
20.810
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ikke "best", spørsmålet er umulig, men når Keefern tar Hank Williams og en steelgitar med til Memphis er det verd å legge øre til:
You Win Again
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.685
Antall liker
2.287
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Sawyer Fredericks fortjener en plass på en toppliste. For en stemme, for et talent - For en gave sier jeg bare - WOW! Jeff Buckley og hans far som begge benyttet stemmene som et instrument. Sam Cooke med sin sjelfulle fremføring. Harry Belafonte på sine glansdager. Melodien i stemmen til Elvis Presley når han var på sitt beste. Marvin Gaye før han la på seg 50 kilo og ble kortpustet. Arbeidshesten Placido Domingo fortjener også en plass på listen mener jeg. Sir Bryn Terfel med sin bassbaryton, sjekk han ut sammen med vår Sissel Kyrkjebø.

Dylan, Paal Flaata, Luther Vandross..... denne listen kan lages mye mye lengre!

-BB-
Hva har Sissel Kyrkjebø på denne listen å gjøre.:confused:
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.685
Antall liker
2.287
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Disse må langt opp på listen:

Mick Farren
Johnny Rotten
Brian McMahan
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Jeg synes det er litt pussig, og kanskje typisk hfs?, når man i det ene øyeblikket snakker om at teknikk ikke betyr noe, og i det neste om viktigheten av frasering og formidling. Er ikke frasering nettopp teknikk? Handler ikke formidling nettopp om å bruke vokalteknikken til å få fram musikkens budskap, enten det er eget eller tolkninger av andres?

Nesten som å høre dere snakke om hifi, nå. Så nøytralt at det er kjedelig, med andre ord og om noe annet. Kjedelig reproduksjon er det som maskerer uttrykk, og det er ikke nøytralt.

Det krever god teknikk å treffe og holde en tone, men enda mer å frasere på mikronivå, sånne ting som det ikke finnes noter for. Det krever teknikk å synge med frasering og mikro- og makrodynamikk (hør litt på Sidsel Endresen), med timing (hør litt på James Brown).

Du skal ha teknikk og musikkforståelse for å levere noe ut over det som står på arket, mer enn det som trengs for å levere det som står på arket.

Kan man ikke synge så ender man opp med å levere noe annet enn det som står på arket heller.

Ellers nevnte jeg James Brown, og slenger på Bowie.
Når jeg har brukt ordet teknikk i denne sammenheng har i hvert fall jeg ment ren vokalteknikk. Hvordan man bruker pusten, stemmebånd, om man er anspent, etc. Man kan jo fint ha kjempedårlig teknikk, men god musikalsk forståelse, bra frasering, etc, men etter 100 konserter er stemmebåndet ødelagt.

Så jeg mener de andre tingene du nevner har mer med talent, forståelse og musikalitet å gjøre enn teknikk. Det beste, i mine ører, vil være å være god på begge områder, men til syvende og sist er det jo hvor bra/kult det ender opp med å høres ut det vi faktisk hører og hvis stemmebåndet er på vei ut vinduet i prosessen så bekymrer jeg meg ikke så mye om det mens jeg hører på.

Edit: leste innlegget ditt på nytt og er enig i at en del av elemtene i hvordan noen låter og formidlet har med teknikk å gjøre. Men likevel, noen kan ha en bra formidling uten å kunne det bær om teknikken. De gjør det bare slik de synes det høres bra ut.

Edit2: for å oversette det jeg mener til gitar. Du trenger ikke ha rare teknikken på plass på å lage smells like teen spirit, men du trenger helt klart en del annet.
 
Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.311
Man kan ha god stemme uten å kunne synge. Det er også mulig å kunne synge uten å ha god stemme. Eric Burdon har stemme som en kråke, men synger som en gud.
 
X

X186841

Gjest
Ser de fleste tar med de beste, ikke bare den beste.
Da slenger jeg på Jim Reeves, Neil Diamond, Ray Davies, Alex Chilton og Ozzy.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Sant nok. Teknikk kan handle om å ta vare på stemmen, eller inkludere elementer i fremføringen som kan uttrykkes med feil teknikk, men da på bekostning av slitasje på kroppen.

Litt som å løfte noe tungt med riktig eller feil teknikk. Den ene ødelegger ryggen, den andre ikke. Men den tunge gjenstanden står der den står okke som.

For å spinne videre på gitar som analogi her. Hør på Roy Buchanan. For noen år siden var det en her inne som refererte til 'pinched harmonics' som slurvete teknikk. Kanskje kom det derfra, en oppdagelse mens han noodla tilbakelent og gjorde ettellerannet slurvete, oppdaget noe han ikke hadde hørt før, og tok det derfra? Men i alle fall er det tydelig i det meste han har gjort, at dette er utviklet til noe temmelig raffinert og kontrollert som brukes med stor effekt mot en kunstnerisk intensjon. Det samme kan man si om Jimi Hendrix og andre som utviklet forsterkerklipping og feedback til et element i gitaristenes register. Det er teknikk i høyeste grad, enda et element å beherske, og en utvidelse av uttrykksregisteret.

Sånn er det jo med vokalister også. Og på mange måter det som skiller 'korsangere' fra solister.

Det skal kanskje ikke mye til for å spille eller synge punk. Men det som skal til, det skal til. Om man hadde satt en skolert musiker til å prøve, og han ikke hadde fått det til, så er det jo ikke fordi han kan for mye. Det er fordi han ikke kan det som er relevant for akkurat det uttrykket. Ramones kan Ramones, det er derfor det funker.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Jeg synes det er litt pussig, og kanskje typisk hfs?, når man i det ene øyeblikket snakker om at teknikk ikke betyr noe, og i det neste om viktigheten av frasering og formidling. Er ikke frasering nettopp teknikk? Handler ikke formidling nettopp om å bruke vokalteknikken til å få fram musikkens budskap, enten det er eget eller tolkninger av andres?

Nesten som å høre dere snakke om hifi, nå. Så nøytralt at det er kjedelig, med andre ord og om noe annet. Kjedelig reproduksjon er det som maskerer uttrykk, og det er ikke nøytralt.

Det krever god teknikk å treffe og holde en tone, men enda mer å frasere på mikronivå, sånne ting som det ikke finnes noter for. Det krever teknikk å synge med frasering og mikro- og makrodynamikk (hør litt på Sidsel Endresen), med timing (hør litt på James Brown).

Du skal ha teknikk og musikkforståelse for å levere noe ut over det som står på arket, mer enn det som trengs for å levere det som står på arket.

Kan man ikke synge så ender man opp med å levere noe annet enn det som står på arket heller.

Ellers nevnte jeg James Brown, og slenger på Bowie.

tror du grubler litt for mye nå.
selvfølgelig er teknikk viktig, men veldig mange av grunnene til at man faller for en stemme er såpass diffuse og subjektive at det er vanskelig å sette «målbare» parametre på dette.
hadde teknikk (i form av range, pust, etc) vært altavgjørende, så hadde vel alle hatt freddie mercury som sin favoritt innen rock/pop og pavarotti innen klassisk tenorsang.

forøvrig lite vits i å gjøre dette hyggelige og upretensiøse temaet til nok en «kabeltråd», med korrekt hifi-forståelse ditten og fronter datten.
fortell heller hvem som er dine favorittvokalister, du.
det er mer givende og inspirerende, du kan jo så mye musikk.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Sissel Kyrkjebø er vel et godt eksempel, - en fantastisk og klokkeren stemme, men hun mangler stort sett akkurat "det lille" med frasering og litt drama i stemmen som feks Celine Dion og Whitney Houston....
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.391
Antall liker
20.810
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ha! Endelig noen som tar bladet fra munnen og seie det så det e: Johhny Rotten er ei kjerring!
 

EirikV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Innlegg
341
Antall liker
158
Torget vurderinger
1
Her er noen som jeg ikke tror er nevnt enda.

Lowell George fra Little Feat hadde en utrolig flott stemme.
Steve Walsh i Kansas.
Al Jarreau hadde en spennvidde utenom det vanlige og kunne synge veldig kompliserte ting uanstrengt.
George Benson er også fantastisk.

Ray White imponerte meg skikkelig da han var med Zappa Plays Zappa i Stavanger for noen år siden.

Her hjemme har vi og Sigvart Dagsland, Odd Nordstoga og Elg med flotte stemmer.
 

EirikV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Innlegg
341
Antall liker
158
Torget vurderinger
1
Her er noen som jeg ikke tror er nevnt enda.

Lowell George fra Little Feat hadde en utrolig flott stemme.
Steve Walsh i Kansas.
Al Jarreau hadde en spennvidde utenom det vanlige og kunne synge veldig kompliserte ting uanstrengt.
George Benson er også fantastisk.

Holdt jo nesten på å glemme Paul McCartney.

Ray White imponerte meg skikkelig da han var med Zappa Plays Zappa i Stavanger for noen år siden.

Her hjemme har vi og Sigvart Dagsland, Odd Nordstoga og Elg med flotte stemmer.
 

Stereofix

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Innlegg
622
Antall liker
526
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
1
-John Garcia (Kyuss, Slo Burn, Unida)
-Maynard James Keenan (Tool, Perfect Circel, Puscifer)
-Trond Andreassen (Ricochets, Navigators)
-Phil Lynott (Thin Lizzy)
-Terje Nilsen

:cool:
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.000
Antall liker
32.035
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Jay Farrar. Den mannen kunnet sunget den polske telefonkatalogen og fått det til å bli en estetisk nytelse.

 
Topp Bunn