Ønsker anbefaling Hva ville du kjøpt til 35 000?

gorillajim

Medlem
Ble medlem
16.02.2014
Innlegg
5
Antall liker
0
Hei,

Lurer på om jeg skal kjøpe følgende:

Høytalere:
B&W CM9

Forsterker:
NAD C375BEE m/DAC + RIAA moduler
(Vurderer også Cambridge Azur 851A)

Kabler:
TEATRACK

Men hadde satt kjempestor pris på alle mulige innspill til denne komposisjonen, eller eventuelle alternativer. Sagt på en annen måte: Hva ville du kjøpt for 35 000? Lydkilde er stort sett Spotify/Wimp.

Musikalsk favner det bredt: Radiohead, Dido, Kendrick Lamar, Jimi Hendrix, Creedence, Johnny Cash, Lissie, Mobb Deep, m.m....
 

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
Må det være nytt?
Hva slags rom?
Har du hørt CM9?

Mvh
 

gorillajim

Medlem
Ble medlem
16.02.2014
Innlegg
5
Antall liker
0
Hei og takk for svar,

Må og må.. :) Jeg foretrekker å kjøpe nytt fremfor brukt. Da vet jeg bedre hva jeg har å forholde meg til mtp garantier, frakt, etc.

Rommet er ikke veldig stort (ca 20m2, tipper jeg, rektangulært).

Jeg har hørt på CM9 ved flere anledninger. Jeg syns de låter veldig fint, om enn kanskje bittelitt kaldt med NAD´en. (Er det fordi det ikke er nok trøkk i forsterekeren? Sorry, men jeg har ikke veldig peiling på dette. Jeg er bare glad i musikk, og ønsker at det skal låte best mulig.) Mitt ønske er å gjøre et kjøp som jeg er fornøyd med i mange år, ikke minst også på det neste stedet jeg bor.. Så ikke noe enkel oppgave, altså :)
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.039
Antall liker
1.831
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Kjøp brukt og ikke tenk på at du foretrekker å kjøp nytt i dag. Kjøper du brukt får du fort 50 - 75 % mer for budsjettet. Det gjør deg mer fornøyd i mange år.
Gå for en skikkelig dac, forforsterker og effektforsterker med en gang.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Velg 851a til cm9. 375 blir grå og kjedelig i forhold. (I mine ører)

Btw, kjøp en dacmagic + nå som den er på tilbud så får du oppgradert lyden fra spotify/wimp. Du får også kjørt balansert mellom dac og 851 samr mulighet til å kjøre bitperfect fra egen disk. (24/192)
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Økonomisk sett vil jeg komme med følgende anbefalinger:

dac: 2-3k
kabler: 2-3k
høytalere: 20k, muligens 22k
elektronikk: 10k, muligens 8k

ev. omvendt på el. og høytt.

Oppgraderingsspøkelset kommer vandrende og da er det kurant å ha en enhet som er svakere enn resten. Da oppgraderer man den svakeste delen og spøkelset sier seg gjerne fornøyd. Ingenting annet å oppgradere.

Sprer man midlene utover jevnt så må spøkelset oppgradere både el. og høyt. og da gjerne bittelitt om gangen. Sannsynligheten for at spøkelset føler seg hjemme bare vokser og vokser, og det vil gå utover lommebok og stue ;)

Og brukt gir mer bang for buck.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49
For 35k ville jeg kjøpt Arcam irDac , Creek Destiny 2 og Proac Studio 140mk2 :)
Prisen på Arcam dac er 4500,- her er det nok ikke mye å prute på .
Creek Destiny 2 og Proac studio 140mk2 bikker nok 30k , men bør gå an og få med noen brukbare kabler i en pakkeløsning :)
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.599
Antall liker
4.132
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
For 35k ville jeg kjøpt Arcam irDac , Creek Destiny 2 og Proac Studio 140mk2 :)
Prisen på Arcam dac er 4500,- her er det nok ikke mye å prute på .
Creek Destiny 2 og Proac studio 140mk2 bikker nok 30k , men bør gå an og få med noen brukbare kabler i en pakkeløsning :)
Så veldig enig! :)

M
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Ikke hørt proac/creek men har dere hørt bw/cambridge?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Jeg ville kjøpt Event Opal og 2x diy sub eller systemet Baldrick selger.
 

gorillajim

Medlem
Ble medlem
16.02.2014
Innlegg
5
Antall liker
0
Jeg ville vel iallefall sett meg om flere steder enn bare på HIFI-klubben.... :/

M
Enig :) Men må jo starte et sted. Har ikke spesielt (noe? :) ) peiling, men er bare veldig veldig glad i musikk og vil at det skal låte best mulig når jeg først bruker penger. Så dette var utgangspunktet mitt, og dere hjelper meg alle videre. Tusen takk! :)
 

GrEmLiNgS

Medlem
Ble medlem
24.02.2008
Innlegg
38
Antall liker
12
Du går heller for cm8 om du skal ha "så liten" forsterker! cm9 krever juice, og ja jeg vet hva papiret sier, men denne høyttalern har jeg god erfaring med :)

Kombinasjonen 851 med cm8, da er du i himmelen :)
 

gorillajim

Medlem
Ble medlem
16.02.2014
Innlegg
5
Antall liker
0
For 35k ville jeg kjøpt Arcam irDac , Creek Destiny 2 og Proac Studio 140mk2 :)
Prisen på Arcam dac er 4500,- her er det nok ikke mye å prute på .
Creek Destiny 2 og Proac studio 140mk2 bikker nok 30k , men bør gå an og få med noen brukbare kabler i en pakkeløsning :)
Så veldig enig! :)

M
Hei!

Hvem selger dette i Norge? Fant Arcam irDac på mus-mag.no, men ikke Creek Destiny eller Proac studio 140mk2 noe sted..

Tusen takk for gode svar!
 

gorillajim

Medlem
Ble medlem
16.02.2014
Innlegg
5
Antall liker
0
Takk for svar, men jeg er nok ikke der at jeg kommer til å kjøre noe DIY-greier.. Jeg er bare en amatør som elsker musikk :)
 

Deep Purple

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Innlegg
200
Antall liker
55
Sted
Mosjøen
Torget vurderinger
3
Du går heller for cm8 om du skal ha "så liten" forsterker! cm9 krever juice, og ja jeg vet hva papiret sier, men denne høyttalern har jeg god erfaring med :)

Kombinasjonen 851 med cm8, da er du i himmelen :)
Begge deler på børsen nå.....
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.785
Antall liker
1.983
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Innlegg
1.910
Antall liker
1.218
Torget vurderinger
2
Ikke hørt proac/creek men har dere hørt bw/cambridge?
B&W; ofte mye energi i toppen + Cambridge; ofte mye energi oppover = ikke alltid beste match...

M
Synes ikke at cambridge har så mye energi i toppen (diskant). I hvertfall ikke 851 som har XD teknologi.
CM9 er jeg enig med, litt for hissige på grøten der.
 

hvego

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Innlegg
310
Antall liker
362
Creek og ProAc får du hos Lyric Hifi i Torggata. Sjekk på den noe rotete nettsiden hans for åpningstider og slikt. Rotete, men veldig sjarmerende. Kombinasjonen av Creek Destiny forsterker og ProAc har jeg også, og er meget fornøyd, da med ProAc Tablette 2000.
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Er ikke Creek Destiny ett par hakk hvassere forsterker enn Cambrigde? Bare mitt inntrykk uten at jeg vet noe som helst om dette:)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Creek og ProAc får du hos Lyric Hifi i Torggata. Sjekk på den noe rotete nettsiden hans for åpningstider og slikt. Rotete, men veldig sjarmerende. Kombinasjonen av Creek Destiny forsterker og ProAc har jeg også, og er meget fornøyd, da med ProAc Tablette 2000.
Nettsiden hadde vært et par hakk mer sjarmerende i mine øyne, hvis det var prislister der også. Klarte ikke å finne noe sånt sist jeg var innom.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49
Det går ikke like kjapt lenger, tenker på hjemmesiden, men Tor (Innehaveren av Lyric) er en hyggelig kar det går an å gjøre de beste kjøpene hos, sammenlignet med hvemsomhelst . Hvilke andre butikker går utifra pris i USA legger på norsk moms og litt for frakt, de fleste andre ganger dollaren med 10-15!
Creek Destiny2 ligger på ca17500,- ProAc Studio 140mk2 ligger på ca15000,- , ta en telefon til lyric og få et godt tilbud, tipper du blir positivt overrasket :)
 

GrEmLiNgS

Medlem
Ble medlem
24.02.2008
Innlegg
38
Antall liker
12
råeste komboen i ca den prisklassen i dag vil være hegel H80 og cm8

DA har du en fet kombo, så spekker du på med en sonos connect VIPS så har du wimp hifi, og med litt kabel sjafs på kjøpet 25k pluss! anlegg du blir DRIT fornøyd med :)
 

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2013
Innlegg
2.899
Antall liker
4.384
Sted
porsgrunn
Torget vurderinger
14
er du opptatt av musikken og ikke høyttalerne da ville jeg tatt en lytt/kikk på noe av proAC som nevnt av E.I.A :) jeg har ikke hørt b&w cm serien men har en kamerat som har cambridge og b&w kombinert men synes d enten er for mye bass eller for preget i toppen,ikke noe riktig klangbalanse, får liksom ikke gløden i musikken frem synes jeg , etter mine ører,

nå i senere tid har jeg intressert meg mere for at musikk skal låte musikk og ikke bare 2 kasser som lager grums,
jeg hadde forresten noen audiovector stativ høyttalere med 6,5 toms bass/mellomtone men bytta de ut med noen proAC tablette med 4,5 toms mellomtone/bass fra 90 tallet og må si at jeg har aldri vært borti så små høyttalere som har overaska mere enn proAC :) og mine fra 90 tallet er nok mye mere grumsete i lyden enn de nyere proAC-ene som blir nevnt over her :D musikalske høyttalere er d ingen tvil om, om det er det musikalske du er ute etter så ville jeg som sagt tatt en kikk på proAC :)
mvh ivan
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Tror jeg ville ha gått for en norsk forsterker.
Hegel h70 el H80 får du veldig mye for pengene og god dac innebygget.
I tillegg er byggekvaliteten meget god.

Et par høyttaler som er litt mørke i klangen (gjerne noe britisk)
Da har du et meget enkelt og godt oppsett.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Mitt tips etter å ha vert gjennom en haug med merker + dyre merker som Krell og Burmester:

Brukt priser:
-Doxa pre og effekt fra 3000,- og oppover brukt avhengig av modell.
-Kudos høyttalere fra 7 -12000 og oppover, avhengig av modell, brukt. Vertfall høyttalere som ikke går noe særlig lavere enn 7 ohm under spilling.
-Abrahamsen V6 DAC ca 2000,-

-hjemmelagde sølv rca kabler.. ca 1000? Eventuelt Wireworld 7 rca til ok pris nye.
-Høyttalerkabler Chord 2x3m 2000kr for nye

= ca 20 du bestemmer. Da kan en jo og kjøpe den forsterkeren Doxa har selv til salgs, som er oppgradert.:)

Tror det er noe av det beste du får tak i hvis du går etter lydkvalitet og ikkje minst en hører på musikk.. du får fot her. :)
 
Sist redigert:

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.785
Antall liker
2.768
Torget vurderinger
1
Google Golden Ear Triton Two og se om disse kan være noe for deg. Aktiv Bass med enkel DSP, lettdrevet mellomtone/diskant i MTM som fint kan drives av en god SET eller liten men god transistorsak. Bassmodulene justeres etter rom og egne lydpreferanser og er altså aktive med innebygde forsterkere. Knallgode tester der det beskrives en veldig pen og sivilisert lyd, med utmerket 'staging' og særdeles god bassgjengivelse. Slår til dels mye dyrere konstruksjoner. Arild hos Hifi-guiden, Hamar har både Triton Two og Triton Seven (en passiv variant uten aktive bassmoduler) inne. Selv har jeg veldig lyst til å få hørt på disse høyttalerne for så å spare til den større Triton One som akkurat ble vist på CES. Triton Two kommer seg vel på 20-25 000, One vil ikke bli tilgjengelig før godt utpå året og koster fort mellom 40 og 50k.
 
Sist redigert:

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Hei,

Lurer på om jeg skal kjøpe følgende:

Høytalere:
B&W CM9

Forsterker:
NAD C375BEE m/DAC + RIAA moduler
(Vurderer også Cambridge Azur 851A)

Kabler:
TEATRACK

Men hadde satt kjempestor pris på alle mulige innspill til denne komposisjonen, eller eventuelle alternativer. Sagt på en annen måte: Hva ville du kjøpt for 35 000? Lydkilde er stort sett Spotify/Wimp.

Musikalsk favner det bredt: Radiohead, Dido, Kendrick Lamar, Jimi Hendrix, Creedence, Johnny Cash, Lissie, Mobb Deep, m.m....
Jeg ville kjøpt den største forsterkeren jeg greide å slå kloa i... for de penga!
Når alt skal telles opp og avgjøres, ampen er den som lager lyden høyttaleren presenterer.
Den er hjertet i annlegget...!!!

Største kan også godt leses som den beste... Dette er selvsagt et defineringsspørsmål...

Mvh
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.707
Antall liker
710
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Lyric hi-fi selger Epos M22i høyttalere til kr 10000.- paret. Så kjøper du så dyr creek/Naim elektronikk du har råd til. Epos M22 låter skikkelig bra. Det er også en Monitor Audio GX 200 på brukten hfs for 10 laken. De låter også bra.
 
K

kveita

Gjest
Hadde kjøpt det danske smykket Gato med Pascal klasse D på 250 w. Den har alt du trenger av innganger og utganger. Må vel være tidenes kupp til 26000 kr. Testet i siste"Watt."
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.620
Antall liker
3.733
Et høyttalermerke som virkelig har imponert meg på messer, er svenske GURU. Sjeldent høy "musikk"-faktor (i motsetning til hifi). Spilte veldig bra på siste messe i Horten med billig elektronikk. FHar også fått gode tester i seriøse hifiblekker.

Disse ville vært mitt førstevalg - men jeg må for ordens skyld påpeke at jeg syns B&W er det kjedeligste høyttalermerket som finnes. Er forøvrig veldig enig med de som anbefaler å legge mest penger i forsterker. Se gjerne på 10-20 år gamle amerikanske muscle-amps (type phase linear). Masse musikkglede, krefter i bøtter og spann.

Lykke til, og velkommen hit til galehuset :)
 

tomerik

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2006
Innlegg
798
Antall liker
253
Sted
Arendal
Torget vurderinger
1
Jeg ville ha kjøpt en mindre høyttaler i et så lite rom. Og en høyttaler med en god oppløst diskant. Jeg mener det er oppløsningen i toppen som ofte skiller klinten fra hveten i denne prisklassen. For 35-tusen hadde jeg kjøpt Doxa effekt (brukt), Sonus Faber Cremona Auditor og brukt resten på en god cd-spiller og noen brukbare kabler. På bruktbørsen ser jeg du får en Wadia 850 til under 13-tusen, dette er en knallgod spiller! Jeg har forøvrig hatt Cremona M og Doxa og til den musikken du beskriver er dette en super kombinasjon.

Jeg hadde ikke hatt noen betenkligheter med å kjøpe brukt, husk at entusiast-produktene som oftest har eiere som har et nærmest kjærlig tilnærmelse til produktene. Som meg selv ..... :)
 
N

nysjerrigper

Gjest
mye penger på forsterker sier mer om kvaliteten på høyttaleren valgt enn forsterkerens isolerte bidrag etter min mening. "The law of diminishing returns"
er rimelig sikker på at f.eks linkwitzlab lx521 gruser alle andre systemer i denne prisklassen, uansett forsterkerløsning! (forutsatt nok effekt til bassdelen). implementering her er i en helt annen divisjon enn hva man får i et par passive apekister fra forhandleren.
helt utrolig at det ikke bygges flere av de! folk er vel skeptisk til løsningen pga liten viten om prinsippet. dog er beskrivelsen til førstegangslyttere like sjokkartet hver gang. forvirring, som å høre musikken på nytt etc. :)
har ikke hørt akkurat de selv, men noen lignende løsninger.. ingenting å si på informasjonen til Sigfried iallefall, den er svært overbevisende!
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.290
Torget vurderinger
2
Hei,

Lurer på om jeg skal kjøpe følgende:

Høytalere:
B&W CM9

Forsterker:
NAD C375BEE m/DAC + RIAA moduler
(Vurderer også Cambridge Azur 851A)

Kabler:
TEATRACK

Men hadde satt kjempestor pris på alle mulige innspill til denne komposisjonen, eller eventuelle alternativer. Sagt på en annen måte: Hva ville du kjøpt for 35 000? Lydkilde er stort sett Spotify/Wimp.

Musikalsk favner det bredt: Radiohead, Dido, Kendrick Lamar, Jimi Hendrix, Creedence, Johnny Cash, Lissie, Mobb Deep, m.m....
Med Spotify og winp som kilde er det ikke mye vits å bruke flerfoldige tusen penger på anlegget. Kjøp en grei Rotel forsterker og høyttalere fra B&W eller en rimelig Audio Physic så er du i boks.
 

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Med Spotify og winp som kilde er det ikke mye vits å bruke flerfoldige tusen penger på anlegget. Kjøp en grei Rotel forsterker og høyttalere fra B&W eller en rimelig Audio Physic så er du i boks.
Tullball! Mener du virkelig at det ikke er verdt å bruke penger på et godt anlegg dersom du streamer fra Spotify eller Wimp altså?
I Så fall må du gjerne begrunne grunnen til det?

For dersom det stemmer, er jeg pent nødt til å legge utstyret mitt til salgs tvert. Og det gjelder ganske mange andre også.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Jeg ville kjøpt Event Opal og 2x diy sub eller systemet Baldrick selger.
Jepp, eventuelt Genelec 8040 med genelec passiv pre. Koble dette opp mot en Parasound Zdac og en Apple airport og stream Spotify fra en Ipad. For dypere bass har Genelec flere studiosubber å velge mellom.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Hei,

Lurer på om jeg skal kjøpe følgende:

Høytalere:
B&W CM9

Forsterker:
NAD C375BEE m/DAC + RIAA moduler
(Vurderer også Cambridge Azur 851A)

Kabler:
TEATRACK

Men hadde satt kjempestor pris på alle mulige innspill til denne komposisjonen, eller eventuelle alternativer. Sagt på en annen måte: Hva ville du kjøpt for 35 000? Lydkilde er stort sett Spotify/Wimp.

Musikalsk favner det bredt: Radiohead, Dido, Kendrick Lamar, Jimi Hendrix, Creedence, Johnny Cash, Lissie, Mobb Deep, m.m....
Med Spotify og winp som kilde er det ikke mye vits å bruke flerfoldige tusen penger på anlegget. Kjøp en grei Rotel forsterker og høyttalere fra B&W eller en rimelig Audio Physic så er du i boks.
Så med Spotify så er det Rotel og B&W som gjelder altså ??
Greit å vite :rolleyes:
 
Topp Bunn