Hva synes dere om ulovlig nedlasting av musikk fra nettet?

Hva bør man gjøre med folk som laster ned musikk ulovlig fra nettet?

• Ingenting, det er helt greit

Stemmer: 0 0.0%
  • Dømme dem til fengselstraff

• Gi dem kraftige bøter

• Dyppe i tjære og rulle i fjær

• Skyte dem i kneet

• Lobotomere

• Totalt antall stemmer
    0

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.689
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Vi har vært innom det før: Folk betaler om det er lett å handle.
Der skal Deutsche Grammophon ha skryt. Veldig lett å handle downloads hos dem. 2L har noe å lære der.

L

larkus

Gjest
Valentino skrev:
Vi har vært innom det før: Folk betaler om det er lett å handle.
Der skal Deutsche Grammophon ha skryt. Veldig lett å handle downloads hos dem. 2L har noe å lære der.
Det vokser opp en generasjon idag som er oppfostret til å fylle i-podene og mobiltelefonene gratis med musikk fra nettet, og som ser på musikk som en bruk og kast ting. Tror du virkelig at disse vil betale for nedlasting så lenge det finnes et gratis alternativ?

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.689
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Vi kopierte jo musikk av hverandre da vi var unge vi også. Én hadde en plate og så ble den mangfoldiggjort. Det er den musikkinterresserte ungdommen som blir framtidens musikkjøpere, nå som før.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Det er veldig praktisk når CD'ene ikke lenge fås i butikken..,men man får et litt avstumpet forhold til musikken og musikerne..

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.689
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hah!
Det samme ble sagt da grammofonen kom.

Det som gir et avstumpet forhold til musikk og musikere er at man faen ikke får høre musikk framført uten elektronikk av levende mennesker der og da lenger. Alt er canned.

L

larkus

Gjest
Valentino skrev:
Vi kopierte jo musikk av hverandre da vi var unge vi også. Én hadde en plate og så ble den mangfoldiggjort. Det er den musikkinterresserte ungdommen som blir framtidens musikkjøpere, nå som før.
Når musikken ikke lenger eksisterer på et fysisk medium får folk et helt annet forhold til musikk. Det er liksom ikke verdt noe lenger. Kast det når du er lei av det :mad:

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.080
Torget vurderinger
1
larkus skrev:
Valentino skrev:
Hehe, Jello Biafra og gjengen har aldri vært særlig til å logre for de store nei.

To ting har skjedd:
Plateselskapene har driti seg ut. Hadde de vært innovtive haddede forstått at nedlasting kan man tjene penger på.
Så lenge det finnes et gratis alternativ gjennom ulovlig fildeling er man like langt uansett hvor "innovative" man er.

mvh
dr.phil
larkus
Det er akkurat det...!!

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.689
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
larkus skrev:
Valentino skrev:
Når musikken ikke lenger eksisterer på et fysisk medium får folk et helt annet forhold til musikk. Det er liksom ikke verdt noe lenger. Kast det når du er lei av det :mad:
Når du går på konsert, eksisterer musikken på et fysisk medium da? Hvordan kaster man en opplevelse?

(Harddisker, minnepinner og SD-kort er også fysiske medier, forresten.)

G

Gjestemedlem

Gjest
Nå har vi jo hatt deling av digital kultur for massene for alvor i minst 10+ år, og det produseres og selges mer enn noen gang før, av musikk, film og literatur og annet.

Pussige greier det der. Hadde det vært hold i industripropagandaen skulle det knapt vært en eneste musiker eller skuespiller som ikke sto i kø på sosialkontoret eller levde av å spille gitar på fortauene nå. :-\

G

Gjestemedlem

Gjest
larkus skrev:
Snodig at mange oppfatter en CD som en musikkmedium og ikke bare en diskett for lagring av datafiler.

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Uff, nå har de dratt frem det de fortsatt mener er en sikker vinner også:

Piracy Funds Terrorism ::)

La meg bare få legge til at:
Souvenirs Funds Terrorism
Toys Funds Terrorism
T-shirts Funds Terrorism
Coffee Funds Terrorism
Corn Funds Terrorism
Osv..

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.792
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Gjestemedlem skrev:
Nå har vi jo hatt deling av digital kultur for massene for alvor i minst 10+ år, og det produseres og selges mer enn noen gang før, av musikk, film og literatur og annet.

Pussige greier det der. Hadde det vært hold i industripropagandaen skulle det knapt vært en eneste musiker eller skuespiller som ikke sto i kø på sosialkontoret eller levde av å spille gitar på fortauene nå. :-\

yup, heldigvis finnes det folk med litt vett i skallen, og disse er villige til å betale for nedlastning og streaming.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
jeg har gitt bort og gir fortløpende bort cder etter at de er rippet og sikkerhetskopiert. Null interesse av å samle på plastbitene syntes det er greit å betale for innholdet

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Antall liker
222
Torget vurderinger
19
Har lastet ned en del musikk i sommer. Dette har ført til at jeg har oppdaget en del nye artister og ny musikk, som igjen har ført til at jeg har handlet ca. 60 CD-plater i sommer.Disse platene hadde jeg ikke oppdaget/kjøpt hadde det ikke vært for muligheten av (ulovlig) nedlasting.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
65finger skrev:
jeg har gitt bort og gir fortløpende bort cder etter at de er rippet og sikkerhetskopiert. Null interesse av å samle på plastbitene syntes det er greit å betale for innholdet
Så lenge du gir de bort til venner så :D Gir du de bort til fiender så sliter du litt xD

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Her må det tenkjast nytt. Men eg orkar ikkje.
Det er viktig at ungdom kan fråtse i både ny og gammal musikk, fram til den tida kjem når dei kjem til å samle ut frå preferansar (eller droppe heile greia til fordel for fotball el.l). Denne musikken kan gjerne vere av dårleg innspelingsteknisk kvalitet t.d. mono, slik at det vert meir attraktivt å kjøpe toppkvalitetsopptak t.d. fleire kanalar, større dynamikk- og frekvensomfang. Såpass at det lett høyrbart vert betre å betale.
Elles vil vel motivasjonen for å spele inn musikk dale radikalt snart...

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Har ikkje lasta ned ei einaste låt sidan eg fikk Spotify!
Har også kjøpt mange (brukte) plater etter eg fikk platesnurrer.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg har nok lasta ned og brent ei og anna cd fra div. nettsteder, må innrømme det, men jeg har også lytta til en del Youtube-linker som jeg har funnet her på "sentralen" under musikktrådene, og kjøpt langt fleir cd'er og VINYL-skiver de siste 6 månedene enn jeg har gjort på flere år tilsammen. Synd for konto'en, men VELDIG bra for meg og husstanden vår!! Trådene "hva lytter du til i dag" og "americano" har tilført meg flere nye musikkopplevelser enn det meste anna - skikkelige kulturformidlere, spør dere meg.

;D

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
7.181
Sted
Market Snodsbury
http://www.dagbladet.no/2009/11/03/kultur/tekno/data_og_teknologi/musikkbransjen/film/8860253/

Musikkjournalisten Steve Knoppers bok «Appetite for Self-Destruction: The Spectacular Crash of the Record Industry in the Digital Age» er et hardt angrep på platebransjen og det forfatteren ser som en feilslått strategi i møtet med nettet.

Nå skal boka bli film, med manus av skuespillforfatteren Victoria Stewart. Det er HBO Films som står bak produksjonen, melder Hollywood Reporter.

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
673
En kommersiell variant av f.eks what.cd hadde jeg handlet masse hos. Gratis har lite med saken å gjøre for voksne musikkjøpere, men tilgjengelighet, valgfrihet, utvalg og brukervennlighet er vesentlige punkter. Idag står valget mellom å betale overpris for et dårlig produkt (mp3/aac), eller betale for noe så tåpelig, lite miljøvennlig og bakstrebersk som en CD-plate. Vittig at et format fra begynnelsen av åttitallet fremdeles tviholdes på som standardmedium for levering av musikk. For eksempel er det helt vanvittig at man ikke kan få kjøpt (DRM-fri) ALAC i iTunes.

Fagforeningen for do-tømmere i Oslo var sterke motstandere av innføringen av kommunalt kloakksystem på 1800-tallet.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Apropos nedlasting - det begynner å bli en del lovlige varianter nå, det er bra, og det var på tide.

2L har en del nedlasting, http://www.gubemusic.com/ (Med Bugge Wesseltoft bak rattet), finnes det flere?

Burde vi laget en oversikt - en sticky - over alt som finnes av lovlige sider for nedlasting?

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Virkelig ikke langt unna en samltråd...

Topp Bunn