Hva synes dere om ulovlig nedlasting av musikk fra nettet?

Hva bør man gjøre med folk som laster ned musikk ulovlig fra nettet?

• Ingenting, det er helt greit

Stemmer: 0 0.0%
  • Dømme dem til fengselstraff

• Gi dem kraftige bøter

• Dyppe i tjære og rulle i fjær

• Skyte dem i kneet

• Lobotomere

• Totalt antall stemmer
    0
L

lark

Gjest
Ulovlig nedlasting av musikk fra nettet er i ferd med å ødelegge musikkbransjen. Det vokser nå opp en generasjon som ikke forstår hvorfor man skal betale for musikk, men som gladelig betaler kr.30.- for en nedlastbar ringetone til mobilen. For denne generasjonen er musikk blitt et bruk og kast produkt. Last ned, og slett når man er lei av den. Jeg mener at ulovlig nedlasting er en uting som burde slåes ned på med kraftige midler.

G

Gjestemedlem

Gjest
Platebransjen som vi kjenner den er ikke annet enn en blodsugende mafia som lever av å utbytte forlk og å saksøke dem. Måtte de fleste av dem lide an stille død, for de er ikke lenger nødvendige. Hvis man ser på tall fra Applestore der en låt koster 99c. Så tar tilfaller 6-7% eller noe slikt artistene og litt til Apple, og resten går til gribbene i plateselskapene og deres advokater og aksjonærer og kjøpte politikere.

Å kjøpe musikk bit for bit er en anakronisme. Det er greit å betale for musikk, musikere skal leve de også. Men da må man enten abbonere på tilgang til all musikk, eller kjøpe den til så lave priser at man ikke føres seg snytt og utbyttet når man handler. Den eneste måten å få dette til på er å kutte det fullstendig unødvendige mellomleddet som musikkselakspene er. De fleste artister kan leie en produsent og litt tid i studio og mastring til en relative rimelig penge, og distribuere på nettet. Da kan en Cd selges for 15kr og de tjener fremdels like mye på det.

Måtte de grådige svina i plateselskapene og deres mafialakeier lide en stille død.

De vil ikke bli savnet.

I mellomtiden er btjunkie.org og easynews.com gode kilder til mafiafri musikk. Bruke heller pengene på de ekte artistene som spiller for publikum, gå på konserter og kjøp CDer fra de små utgiverne på nettet, la de andre gå konkurs. Del din musikk med alle som vil ha den. Gled andre og vis fingen til musikkmafiaen.

Ø

ØivindJ

Gjest
Enten så kan en godta prisen, eller så kan en la være å kjøpe(og å stjele). Enkelt.

Gi dem kraftige bøter

G

Gjestemedlem

Gjest
ØivindJ skrev:
Enten så kan en godta prisen, eller så kan en la være å kjøpe(og å stjele). Enkelt.

Gi dem kraftige bøter
Det er tydeligvis mange som har problemer med å forstå konseptet med å stjele. :p

Du kan jo anmelde en person for å ha stjelt jakken din. Ta en tur på politikontoret og få store forklaringsproblemer hvorfor du fremdeles har den på deg når du står der. Du ville blitt ledd ut og sendt hjem slukøret og vonbråten.

At det finnes så mange mennesker, for du er ikke alene, som man har greid å innbille at det går an å stjele fra noen uten at de blir fratatt noe som helst er nermest fantastisk, eller i beste fall en imponerede bedrift av mediabyråer og reklameselskaper som har spredd slikt vås.

Men som sagt, jeg har ingen ting i mot å betale for musikk. Men dagens modeller virker ikke lenger og jo før bransjen innser at de må legge om sin forretningsmodell jo bedre. Å betale 150kr for en diskett med noen lydfiler på, som selgerene ikke enngang vil la deg benytte fritt er et hån mot forbrukerene. Ren utpressing.

La CDer koste 10-15 kr stkykket. Mer er de ikke verdt, eller la meg abbonere på tilgang til all musikken uten å måtte ha den liggende lokalt, og ta en skapelig pris for det. Så kan musikere få betalt etter hva man hører på. Det er fremtidens forretningmodell når det gjelder musikk, og jo før vi får en slutt på dagens tåpeligheter jo bedre.

Plateselskapene er et helt unødvendig og fordyrende mellomledd mellom musiker og forbruker. Jo før vi er kvitt dem jo bedre, for alle parter.

Ø

ØivindJ

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Å betale 150kr for en diskett med noen lydfiler på, som selgerene ikke enngang vil la deg benytte fritt er et hån mot forbrukerene. Ren utpressing.

La CDer koste 10-15 kr stkykket. Mer er de ikke verdt,
La være å kjøpe noen i det hele tatt da.

Det må da være en riktigere løsning/handling enn å kjøpe en og rappe ni.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.177
Torget vurderinger
10
Hva med å byttelåne cder med nabon da?

G

Gjestemedlem

Gjest
ØivindJ skrev:
Det må da være en riktigere løsning/handling enn å kjøpe en og rappe ni.
Som sagt er det ingen som rapper noe som helst. Ingen forsvarer å rappe noen ting. Jeg påpeker ganske enkelt at du har misforstått begrepet "å stjele" og det hjelper ikke heller å omskrive det med "å rappe". Dette er bare en reklamegimmikk fra platemafiaen som ikke gir noen som helst mening utover å demonisere dem som vil dele musikkopplevelser med andre.

man kan gjerne være uenig i at det skal være tilgang på å kopiere musikkfiler eller å bruker dem uten DRMforkrøplig eller slikt. Men å kalle det å stjele er bare tøvete og useriøst.

L

lark

Gjest
Gjestemedlem skrev:
La CDer koste 10-15 kr stkykket.
Det er i allefall en hån mot artistene. Mange av oss her på forumet har ivestert hundretusener i avspillingsutstyr uten å nøle et sekund. Då har vi vel for fanden råd til å betale det en CD eller en LP koster også.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
hel skrev:
Hva med å byttelåne cder med nabon da?
Hva om naboen kun har Vikingarna i hylla? ;)

Det er ikke alltid en automatikk i at folk som laster ned mye ikke kjøper musikk. For min del er det helt uaktuelt å kjøpe en plate uten først å ha hørt den og med mange mil til nærmeste platesjappe med et anstendig utvalg er dermed nedlasting eneste alternativet for å høre på musikken før den blir kjøpt.

Ø

ØivindJ

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Jeg påpeker ganske enkelt at du har misforstått begrepet "å stjele" og det hjelper ikke heller å omskrive det med "å rappe". Dette er bare en reklamegimmikk

å kalle det å stjele er bare tøvete og useriøst.
Har ingen problemer med at du legger inn cd`ene dine på Pc`n eller noe sånt.

Men om du takker nei til et tilbud på et produkt pga prisen, og det samme produktet på magisk vis finner sin vei inn i ditt hjem alikevel, da kalles det å stjele. Samme hvem du personlig synes er grådige.

G

Gjestemedlem

Gjest
lark skrev:
Gjestemedlem skrev:
La CDer koste 10-15 kr stkykket.
Det er i allefall en hån mot artistene. Mange av oss her på forumet har ivestert hundretusener i avspillingsutstyr uten å nøle et sekund. Då har vi vel for fanden råd til å betale det en CD eller en LP koster også.
Av det en plate koster går vel knapt et par-tre kroner til artistene som har laget musikken. Resten går til fordyrende mellomledd som ikke gjør noen annen nytte. Det er meningsløst å betale penger til musikkmafiane for å holde live i deres organiserte utpressing av musikkvenner.

Jeg vil gjenre som sagt betale for musikk, men jeg har bare en viss sum å bruke på musikk, og da er det bedre at musikerene får mest mulig av denne kakebiten og at ikke det hele havner i lommene på folk som skal sko seg på systemet.

Vi trenger nye forretningsmodeller der avstanden mellom musikere og kunder blir kortere. Det vil musikere tjene på og det vil forbrukerene tjene på. Musikerene vil tjene stort på at de får en større andel av det folk bruker på musikk hvis man tar livet av musikkselskapene som vi kjenner dem i dag. Og det gjør man best ved å slutt å betale for kopier av musikkfiler der pengene stort sett havner i lomme på uvedkommende uansett. Bruk heller pengene på konserter og handle direkte fra bandene som lager musikken, eller abboner på tjenester som gir deg tilgang på musikken utan at man trenger å ha kopiere liggende lokalt til enhvær tid.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.066
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
, eller kjøpe den til så lave priser at man ikke føres seg snytt og utbyttet når man handler.
Og hvorfor skal denne særbehandlingen tilfalle kun musikkmafiaen? Reitan har blitt multimilliardær på å selge billig mat, når jeg ser hvordan han og steinrike Hagen lever ved at folk kjøper søppelmaten deres føler jeg meg atskillig mer utbyttet, enn når jeg handler en CD til 150 kr som gir meg flotte opplevelser i flere år framover. Betyr det at butikktyverier er greitt?

Hvis du ikke synes CDene dine er verdt 150 kr, kjøper du feil musikk.

G

Gjestemedlem

Gjest
ØivindJ skrev:
Men om du takker nei til et tilbud om et produkt pga prisen, og det samme produktet på magisk vis finner sin vei inn i ditt hjem alikevel, da kalles det å stjele.
Ikke hvis du fremdeles har produktet i ditt eie. Da er det deg helt uvedkommende hva jeg måtte ha. Så lenge jeg ikke skal tjene penger på noe du har laget eller eier, så er det deg revnende likegyldig hva jeg hører på av musikk, hva jeg leser eller hva jeg ser på.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.731
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Måtte de grådige svina i plateselskapene og deres mafialakeier lide en stille død.
Dette er meget unyansert! 5 karer med et knippe låter, og som knapt eier sine egne instrumenter/forsterkere. De har øvd og spilt seg opp på et "interessant" nivå. Har spilt på lokale mindre scener. Forhenværende studenter og lavtlønnede. (De fleste nye band er startet av unge uetablerte mennesker). Hvordan komme videre herfra? Hvem skal betale studiotid, lønn til musikerne fra dag en, lanseringskampanje, distribusjonsapparat, etc? Her snakker vi store investeringer før det i det hele tatt er solgt en eneste plate. Hvor mange forsøk går det på en suksess? 10-100-500? Og hvor mange suksesser holder seg i lengden? Bandet splittes opp, vokalisten henger seg, gitaristen må på avrusing i 6mnd, oppfølgerskiva flopper, trendene snur, etc. Hvis man ser på dette regnestykket, så er det jævlig mager business. Suttringen til Prince, George Michael og tilsvarende var bare krokodilletårer, de hadde fått utbetalt svære forskudd. For de artistene som har blitt store, så kan det se ut som om de får lite igjen. Men hvis du utligner dette på de veldig mange bandsatsninger som flopper, så tror jeg regnestykket blir nokså balansert. For nisjeselskapene, spesielt innenfor jazz, blues, soul, så har det alltid vært smalhans, med konkurser og oppkjøp siste 50år. For rock/pop så var det gode tider sånn cirka fra midten av 60-tallet og ut 80-tallet. Fordi i denne (cirka) perioden så var den globale musikkindustrien jævlig stor. I begynnelsen var det nok også rått parti over forhandlingsbordet, hvor artistene fikk slavekontrakter. Men det er altså over 40 år siden. Og nedgangen i platebransjen begynte vel for ca 10år siden.

Dagens situasjon for plateselskapene er elendige. Mager business. Her i de norske underavdelingene er det knapt ansatte igjen, og liten aktivitet.

Heldivis har digitalteknikken gitt dagens musikerne mulighet til langt på vei å produsere og distribuere sin egen musikk direkte. Det er jo det aller beste. Plateselskapene elimineres på samme måte som reisebyråene. Tilbake blir bare sittende noe blåruss til å administrere gamle rettigheter. Inntil også de utløper på dato, pga foreldelse.

Ø

ØivindJ

Gjest
Gjestemedlem skrev:
ØivindJ skrev:
Men om du takker nei til et tilbud om et produkt pga prisen, og det samme produktet på magisk vis finner sin vei inn i ditt hjem alikevel, da kalles det å stjele.
Ikke hvis du fremdeles har produktet i ditt eie. Da er det deg helt uvedkommende hva jeg måtte ha. Så lenge jeg ikke skal tjene penger på noe du har laget eller eier, så er det deg revnende likegyldig hva jeg hører på av musikk, hva jeg leser eller hva jeg ser på.
Altså er det ikke å stjele når "alle" har noe musikk som aldri solgte særlig bra?

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.150
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Enda ingen som vil putte pøblene i fengsel, men lobotomi er helt greit... ::)

G

Gjestemedlem

Gjest
erato skrev:
Og hvorfor skal denne særbehandlingen tilfalle kun musikkmafiaen? Reitan har blitt multimilliardær på å selge billig mat, når jeg ser hvordan han og steinrike Hagen lever ved at folk kjøper søppelmaten deres føler jeg meg atskillig mer utbyttet, enn når jeg handler en CD til 150 kr som gir meg flotte opplevelser i flere år framover. Betyr det at butikktyverier er greitt?
Når jeg kjøper en brunost fra Reitan, så får han penger mot at jeg får hand brunost. Brunosten er således ikke lenger i hans eie. Så lenge han fremdeles har bruonste i sitt eie, så har ikke jeg den. Hvis jeg tar fra ham bronosten uten å betale for den, slik at den ikke lenger er i hans eie så har jeg stjålet den. Så lange han fremdeles har den og kan selge dem til dem som måtte ville kjøpe den, så har jeg ikke stjålet den.

Men hvorfor må vi ned på barnehagenivå på argumentasjonen for å forklare de mest elementære begreper?

Hvis du ikke synes CDene dine er verdt 150 kr, kjøper du feil musikk.
Det er mye musikk som er verd 150kr, og jeg kjøper den gjerne. Men det aller meste som er utgitt er ikke verd dette. Grunnen til at det koster så mye er ene og alene at det sitter uvedkommende og tar mesteparten av pengene før de når musikerene. Så denne "verdien" er ikke annet enn løsepenger som holder liv i musikkmafiaen.

Det er et meningsløst og tåpelig system, som jeg spår en nært forestående død.

Jeg vil som sagt gjerne betale for musikk, men ser ingen grunn til at pengene skal havne i lommen på mafiaen og staten som skal ha avgifter av det hele, i stedet for å gå til dem som lager musikken.

Det er en nye forretningsmodell jeg etterlyser. En som er til gavn for både musikere og musikkelskere.

D

dtddiver

Gjest
lark skrev:
Ulovlig nedlasting av musikk fra nettet er i ferd med å ødelegge musikkbransjen.
Det barnslige argumentet der er jeg lei av å lese. Det er ingen andre enn platebransjen som ødelegger platebransjen. Ved å tviholde på en mild sagt anakronistisk distribusjonsmetode er de selv ansvarlige for situasjonen de befinner seg i.

Slik som det er nå, må man enten kjøpe en fysisk CD, eller betale penger for lossy komprimerte versjoner på Amazon, iTunes o.l. Mange har ventet på salg av lossless i iTunes, men platebransjen vil ikke. De samler opp kidsa med iTunes, og så kan de prakke CD'er på dem som er så dumme at de bryr seg om lydkvalitet.

Jeg har brukt å kjøpe en lossy versjon av CD'er på iTunes, slettet søpla og så lastet ned fra what i FLAC. Da har jeg i alle fall god samvittighet. Hadde det eksistert en butikk på nettet med utvalget og kvaliteten til what, hadde jeg handlet der hver dag. Siden er for øvrig mer intuitiv og brukervennlig enn alle online musikksjapper jeg har kommet over.

Har bestilt meg en platespiller jeg, og kjøpt endel vinyl på amazon. Så får what stå for den digitale forsyning inntil platebransjen klarer å tilby noe som er like bra som det et par guttunger laget på fritiden bare for moro skyld.

G

Gjestemedlem

Gjest
ØivindJ skrev:
Altså er det ikke å stjele når "alle" har noe musikk som aldri solgte særlig bra?
Det er riktig, du begynner å forstå poenget. Med mindre noen har vært i en platebutikk og tatt med seg en CD under jakken da. Men det er en helt annen sak.

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
En fordel med at artistene tjener mindre på platesalget er de de må ut å spille konserter for å tjene penger ;D

L

lark

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Det er riktig, du begynner å forstå poenget. Med mindre noen har vært i en platebutikk og tatt med seg en CD under jakken da. Men det er en helt annen sak.
Ok. Gjestemedlem, hvordan stiller du deg til denne: En person kjøper en CD. Går deretter hjem og kopierer den til seg selv og en del "gode venner". Så går han tilbake til butikken og ber pent om å får bytte den, få en tilgodelapp eller rett og slett få pengene tilbake fordi det var et feilkjøp. Ekspeditøren er av den snille sorten og går med på det.
Er det å stjele? Syns du at det også er greit?

G

Gjestemedlem

Gjest
lark skrev:
Ok. Gjestemedlem, hvordan stiller du deg til denne: En person kjøper en CD. Går deretter hjem og kopierer den til seg selv og en del "gode venner". Så går han tilbake til butikken og ber pent om å får bytte den, få en tilgodelapp eller rett og slett få pengene tilbake fordi det var et feilkjøp. Ekspeditøren er av den snille sorten og går med på det.
Er det å stjele? Syns du at det også er greit?
Det kommer an på hva butikken godtar. Elkjøp har 30 dagers retur på sine varer, selv om du har brukt dem. De fleste butikker godtar det ikke, så her er det litt forskjellig. Hvis butikken får tilbake platen og kan selge den så spiller det vel ikke noen rolle om personen får denne platen eller bytter den i en annen.

Hvorfor noen skulle ta seg bryet med noe slikt er nå en helt annen sak. Det tar vel et par minutter å laste den ned fra nettet hvis man finner den, og hvis man bare vil låne en plate kan man gå på biblioteket eller låne den av venner i stedet.

Så jeg synest det er litt kipt å låne i butikk, men ser heller ikke noe prisippilet galt i det så lenge butikken godtar retur.

Så nei, hvis du leverer den tilbake har du jo ikke stjålet noe. Skjønner ikke at dette skal være så problemeatisk å forstå. Det er jo et ganske enkelt konsept egentlig.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.066
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
ØivindJ skrev:
Dette er tull. Det betyr i så fall at all kopiering er OK, inkl merkevarer og bøker. Du er ikke så dum at du ikke skjønner at det ikke er CDen du kjøper, men innholdet på den. Eller at når du kjøper en bok, så er det ikke papiret i den du kjøper, men det som er skrevet på sidene. Eller er du vllig til å kjøpe en bok med blanke ark? Ikke det nei. Point proven.

P

Parelius

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Når jeg kjøper en brunost fra Reitan, så får han penger mot at jeg får hand brunost. Brunosten er således ikke lenger i hans eie. Så lenge han fremdeles har bruonste i sitt eie, så har ikke jeg den. Hvis jeg tar fra ham bronosten uten å betale for den, slik at den ikke lenger er i hans eie så har jeg stjålet den. Så lange han fremdeles har den og kan selge dem til dem som måtte ville kjøpe den, så har jeg ikke stjålet den.

Men hvorfor må vi ned på barnehagenivå på argumentasjonen for å forklare de mest elementære begreper?
Tja; ut fra denne logikken, så kan altså alle tilegne seg alt som kan kopieres, så lenge selgeren fremdeles selv har en kopi (skillet original/kopi er her irrelevant). Hvem i all verden skulle da være interessert i kjøpe noe som helst, da jo tjuveriet uansett ikke er tjuveri?

At prisene er for høye, at det er et ledd for mye etc. er en helt annen problemstilling. Argumentet ditt har intet med det å gjøre, bare en barnehagemåte å argumentere på. Også en form for selvbedrag for den dårlige samvittighet.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.950
Torget vurderinger
4
Depnoth,

Prøver du virkelig seriøst å påstå at definisjonen tyveri kun gjelder fysiske objekter ?
Immaterielle rettigheter ? Åndsverksloven ? Patentbeskyttelse ? Er dette begreper som er fullstendig fremmede for deg ?

Du er ikke bare på jordet. Du er på feil jorde !

G

Gjestemedlem

Gjest
erato skrev:
Dette er tull. Det betyr i så fall at all kopiering er OK, inkl merkevarer og bøker. Du er ikke så dum at du ikke skjønner at det ikke er CDen du kjøper, men innholdet på den. Eller at når du kjøper en bok, så er det ikke papiret i den du kjøper, men det som er skrevet på sidene. Eller er du vllig til å kjøpe en bok med blanke ark? Ikke det nei. Point proven.
Hvis jeg kjøper en bok så kjøper jeg papir med tilhørende trykk, et objekt jeg kan bruke til punt i bokhyllen eller låne bort når jeg har lest den. Hvis enten papiret eller bokstavene mangler er det et magelfult produkt som ikke jeg vil betale full pris for i allefall.

Tenk deg heller en blakk tenåring (alt så en som IKKE har noen penger) som sitter på datarommet sitt. Han laster ned musikkfiler som det ville ta 100 CDer og fylle opp. Han hører på dem til han er lei dem og sletter dem når han vil bruke plasse til noe annet. Så hevder plateselskapes advokater at de har "tapt" 15.000kr og søker erstatning for dette, uten at de har tapt en krone eller hatt noen utgifter i det hele tatt, eller ville på noen som helst annen måte merke om denne personen hadde hørt på denne muskkken i stedet for nitimen. Så skal det brukes tvang, trangsynte politiker, politi og utpressing til å skade denne personen og presse han for penger.

Hvor er logikken i dette da?

Fortjener folk som opererer sin business på denne måten et fnugg av respekt? Ikke fra meg i allefall! Jeg ser på dem dette som like ille som den tradisjonelle mafiaens virksomhet, selv om de har alliert seg med lettlurte, korrupte eller natige politikere fopr å gi det hele et skinn av ekte legitimitet.

L

lark

Gjest
Hva med følgende "satt på spissen"-scenario: En artist gir ut en CD. En eller annen legger ut en promotion-utgave på nettet i god tid før CD'en er i butikken. CD'en selger 1000 stk over disk, og 100 000 laster den ned ulovlig. Er det også greit, Gjestemedlem?

P

Parelius

Gjest
Trane skrev:
Depnoth,

Prøver du virkelig seriøst å påstå at definisjonen tyveri kun gjelder fysiske objekter ?
Immaterielle rettigheter ? Åndsverksloven ? Patentbeskyttelse ? Er dette begreper som er fullstendig fremmede for deg ?

Åndsverk er et fremmedord i dagens samfunn. Dessuten er ånden som luft, og luften er fri for alle. Ringetoner derimot (som det ble nevnt)!

G

Gjestemedlem

Gjest
Trane skrev:
Depnoth,

Så lenge man ikke utnytter andre åndsverk til å tjene penger på det, så burde det være en soleklar rett å kopiere hva man måtte ville så lenge det er til eget bruk. Dette burde vært nedfelt i grunnloven som en absolutt ukrenkelig rett.

Men hvis jeg tar en kopi av noe og selger denne uten opphavsmannens tillatelse, så er det en helt annen sak.

Patentbeskyttelse er der akkurat av disse grunner. Det er IKKE ulovlig å lage noe som er patentbeskyttet og bruke det selv. Men det er ikke lov å selge det. Så jeg vil avfeie din forståelse av patentbeskyttelse som mangelfull og dermed som et dødt argument i denne saken.

Fair use bør være en sterkere rettighet enn retten til utpressing.

G

Gjestemedlem

Gjest
Parelius skrev:
Åndsverk er et fremmedord i dagens samfunn. Dessuten er ånden som luft, og luften er fri for alle. Ringetoner derimot (som det ble nevnt)!
Hvis jeg sitter hjemme i min stue og spiller gitar og synger Bob Dylans sanger, som han har åndsrett på, så kan jeg jo fremdeles gjøre dette som en fri borger. Men jeg kan ikke uten videre spille inn plater eller kopierer hans musikk og selv selge og tjene penger på dette uten tillatelse.

Vi er offer for en mediakampanje mot forbrukeres rettigheter, og folk biter tydligvis på sludderet.

P

Parelius

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Parelius skrev:
Hvis jeg sitter hjemme i min stue og spiller gitar og synger Bob Dylans sanger, som han har åndsrett på, så kan jeg jo fremdeles gjøre dette som en fri borger. Men jeg kan ikke uten videre spille inn plater eller kopierer hans musikk og selv selge og tjene penger på dette uten tillatelse.

Vi er offer for en mediakampanje mot forbrukeres rettigheter, og folk biter tydligvis på sludderet.
Du overså det forrige jeg sa. Ble det for vanskelig?

Eller sagt på en annen måte: Om nå CD-er kostet kr. 15, og alle mellomledd du hater var forsvunnet, så var det likevel ingen grunn for hverken deg eller meg å betale de 15 ut fra din logikk. Hvor er vi da?

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.950
Torget vurderinger
4
Gjestemedlem skrev:
Så lenge man ikke utnytter andre åndsverk til å tjene penger på det, så burde det være en soleklar rett å kopiere hva man måtte ville så lenge det er til eget bruk. Dette burde vært nedfelt i grunnloven som en absolutt ukrenkelig rett.
...og da er det selvsagt ikke lenger noe poeng for noen som helst å betale noe som helst for noe som helst lenger....for det er jo bare til "eget bruk".

"Fair use" og "kopiere til eget bruk" gjelder det du allerede har ervervet deg på lovlig vis. Har du kjøpt en CD skal du ha rett til å kopiere den til hvilket format du vil...tileget bruk. Nettopp der er striden vedr. DRM og iTunes. Det betyr ikke at man kan kopiere fra hvor som helst uten å betale.

Med ditt syn på dette, - hvordan ser du for deg at forfattere skal tjene til livets opphold ? Straks det finnes et eksemplar tilgjengeliggjort er det jo i prinsippet ikke lenger noen grunn til at noen skal betale for det. De kan jo bare kopiere til eget bruk ?

G

Gjestemedlem

Gjest
lark skrev:
Hva med følgende "satt på spissen"-scenario: En artist gir ut en CD. En eller annen legger ut en promotion-utgave på nettet i god tid før CD'en er i butikken. CD'en selger 1000 stk over disk, og 100 000 laster den ned ulovlig. Er det også greit, Gjestemedlem?
Om det er 1 -10 - eller 100 000 som får høre musikken er vel rakende likegyldig. Hvis 100 000 for høre om bandet så er vel det mye mer verdt for dem uansett enn om de hadde solgt 1500 eksemplerer og ingen hadde lastet den ned, og ingen heller kom på konsertene eller fikk høre om dem i det hele tatt.

Før var det slik at man hørte låter på radioen eller på TVen. Men dette er utdøende medier, i allefall for den oppvoksende generasjonen. De laster heller ned musikken og hører på den, og det aller meste blir slettet etter en gjennomlytting eller to, akkurat som om de skulle hørt sangen på radio et par ganger i gamle dager. Så for artister at deres musikk blir spredd og viden kjent er egentlig bare en fordel som de slett ikke trenger å være redd for. Hvis de har noe å fare med vil det styrke dem på sikt og gjøre dem mer populære. Og når de blir gamle og grå og har oppdaget hif, så kjøper de all denne musikken på vinyl i 180 grams pressinger.

At ungdommer laster ned musikk er ingenting å frykte for artistene. De eneste som bør få angst er de uvedkommende som skummer fløten av gammeldags musikksalg. Men dem trenger vi jo ikke lenger uansett.

G

Gjestemedlem

Gjest
Parelius skrev:
Eller sagt på en annen måte: Om nå CD-er kostet kr. 15, og alle mellomledd du hater var forsvunnet, så var det likevel ingen grunn for hverken deg eller meg å betale de 15 ut fra din logikk. Hvor er vi da?
Det ville sannssynligvis ført til at det ble solgt usannsynlig mange flere CDer enn det ville i dag. Jeg hadde sikkert brukt alt for mye penger hver eneste gang jeg var til byen hvis dette var tilfellet, og ville sikkert brukt mye mer penger på musikk enn det jeg gjør i dag. Det koster kanskje 50øre å trykke en CD. Resten er avanse.

P

Parelius

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Parelius skrev:
Det ville sannssynligvis ført til at det ble solgt usannsynlig mange flere CDer enn det ville i dag. Jeg hadde sikkert brukt alt for mye penger hver eneste gang jeg var til byen hvis dette var tilfellet, og ville sikkert brukt mye mer penger på musikk enn det jeg gjør i dag. Det koster kanskje 50øre å trykke en CD. Resten er avanse.
Jeg ser du forlater logikken og gir deg pragmatikken i vold. Du må bestemme deg. Du høres mer og mer ut som Siw Jensen.

G

Gjestemedlem

Gjest
Trane skrev:
Med ditt syn på dette, - hvordan ser du for deg at forfattere skal tjene til livets opphold ? Straks det finnes et eksemplar tilgjengeliggjort er det jo i prinsippet ikke lenger noen grunn til at noen skal betale for det. De kan jo bare kopiere til eget bruk ?
Musikk og bøker har alltid latt seg kopiere, og musikerene og forfatterne lever jo like godt fremdeles som de alltid har gjort. Pussig det der.

Jeg kjøper gjerne en bok og leser den, selv om den ligger på nettet. Er det ikke uforståelig?

Men om jeg hadde lastet ned hvert eneste trykte ord som var utgitt på norsk, så ville jeg fremdeles kjøpe bøker hvis jeg ville lese en roman f.eks. Eller låne den på biblioteket hvis jeg ikke ville kjøpe den.

Og som jeg har påpekt ganske klart, så er det ikke forfattere og musikere som vil tape på omlegging av systemet. Det er ikke til dem pengene går uansett.

Hvor mange miilarder har ikke Harry Potter bøkene solgt for? Selv om de lå på nettet nesten fra dag 1... pussig det der.

G

Gjestemedlem

Gjest
Parelius skrev:
Jeg ser du forlater logikken og gir deg pragmatikken i vold. Du må bestemme deg. Du høres mer og mer ut som Siw Jensen.
Det viktigste er jo å finne en praktisk fungerende modell gjør at musikere og forfattere fremdels tjener penger på det de gjør, og at folk samtidig har tilgang på så mye musikk, film og litteratur som de klarer å fordøye uten at de skal kriminaliseres og demonisers eller utpresses.

En prisippiell diskusjon omkrig tomme begreper fører uansett igenting med seg, annet enn noen verbale krumspring. Det er lov å bruke hodet litt og ikke ofre folks frihet og velfers for å beskytte eierene av de store mediabedriftene. Siv Jensen har aldri stått på forbrukerenes side i slike spørsmål. Hun innynders seg til ehvær tid med dem som har mest penger, og håper på generøse donasjoner til Das Partei. Det eneste partiet som til en viss grad verdsetter forbrukerrettigheter, personvern og den frie kultur er nok Venstre, og kanskje et og annet småparti utenfor Stortinget eller ungdomslagene til de andre.

Topp Bunn