Hva streber du etter?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
For min egen del er vel oppløsning, 3D, og finesse noe av det jeg verdsetter i mitt oppsett.
Realisme i form av musikalske egenskaper blir verdsatt høyere enn den absolutte muligheten til å spille høyt. For all del, jeg kan da spille høyt også, men i de beste kosestundene.....med god musikk, og med rødvinsglasset i hånden..... Da ønsker jeg å kunne lukke øynene og forestille meg hele stemningen som er der i opptaket.
Dynamikken i anlegget også ved lavt volum er for meg viktigere enn evnen til å spille grisehøyt.

Noen foretrekker kanskje PA og liverealisme?

Hva foretrekker du, og hvilke kvaliteter ser du etter?

K

kbwh

Gjest
Et lydbilde som lar meg forstå hva musikerne spiller. En naturlig klangbalanse. Dynamikk nok til godt 100dB peak uten hørbar forvregning, både harmonisk og dynamisk. 10 oktaver, flatt nok.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Når gitaristen legger fingeren mot strengen ønsker jeg å høre det lille hudraspet før strengen settes i svinging.
Deretter ønsker jeg å høre grunntonen forplante seg i sine harmonier.
Så ønsker jeg å fange karakteren i innspillingsrommet gjennom refleksjonene lyden skaper i dette.
Og det er helt i orden om jeg får med meg et lite og autentisk hudgniss når venstrehånds fingre flyttes til en ny akkord.
Knirket eller et treknakk i gitarkassen har jeg det helt fint med.
Hører jeg gitaristen puste er jeg i øyeblikket. Hører jeg innpusten før en vanskelig passasje betas jeg.

Dette kan overføres til de fleste innspillinger - men jeg foretrekker akustiske, vokal og instrumentarbeid - nettopp for å kunne nyte disse detaljene, som sjelden ligger i musikk skapt gjennom datamaskiner.

Så dette streber jeg etter.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det jeg først og fremst streber etter er å få litt mer tid til å nye musikk uten forstyrrelser.

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
477
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
For meg er det uforvrengt lyd (setter utrolig strenge krav i alt fra opptak til siste ledd i oppsettet) naturlig gjengitt og lydstyrke er underordenet så lenge dynamikken er der.

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Et stort åpent lydbilde med god dynamikk.

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
497
Torget vurderinger
14
BT skrev:
Det jeg først og fremst streber etter er å få litt mer tid til å nye musikk uten forstyrrelser.
Så enig,så enig. ;)

T A F

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Lyd som gjør at jeg glemmer anlegget :)

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.442
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Høyt volum har jeg aldri spilt hos meg, med unger i huset, og dårlig lydisolert romm...
Men jeg er på leten etter lyd som kan få mine skuldre til å senke seg, en plass for å hente krefter..
Veien dit kan enten være lang, eller så kan en finne den ved første forsøk..

Veien er målet!

C

Cyber

Gjest
Enig over, lyd som er slik at man virkelig nyter musikken - ikke teknikken.

Og mer tid til å lytte - lurer på hvordan dette skal gå når jeg blir gift og får barn tro...?

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Musikk og musikk kun.
Nøyaktig gjengivelse er ikke noe for meg.
Trykk,dynamikk og passe farget lyd ;)

Har også unger,6 med smått og stort.De er "lært" opp til å tåle både musikk og andre lyder.
Så her kan det spilles høyt om man føler for det.4 av de sover over stua,no problemo ;D
Er som BT nevnte lengre opp her,sliter med å få tid nok foran anlegget...

/jan

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.101
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
KnB skrev:
Det er vel litt opp til musikk og utøver også?

I hvert fall hører jeg av og til plater helt tilbake fra 1930-tallet hvor utøveren får en til helt å glemme tid, sted og rom, Kathleen Ferrier, Bing Crosby, Jussi Bjørling.....listen er lang. Er utøveren god nok er lydkvaliteten mindre viktig. Men den hjelper! Jo bedre lyd, desto mere ubetydelige artister kan man nyte.

Selv om jeg tviler på at noe anlegg i verden kan få meg til å nyte Sputnik.

Men ellers er vel dette en god ambisjon, det samt å ha tid til å høre det man har lyst til å høre.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
At alt er velproporsjonert og i balanse...
Når alt er på plass gir det en følelse av makt.
Makt er rus. Yes! (No)

B

Back_Door

Gjest
Opplevelser!

Godt verktøy er halve jobben. Resten er opp til valget av musikk..
Ideelt sett, skal anlegget fungere som min lykkepille.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.371
Torget vurderinger
1
«If it doesn't rock - it doesn' rock!» Som det heter på framandnorsk.

Ut over det så skal anlegget være altetende av musikk og innspillingskvaliteter, samtidig som det «honorerer» de gode skivene. Ut over det ønsker jeg meg mer tid til å spille den musikken jeg har; foruten ubegrensede ressurser til å løpe rundt i gode platesjappene for å lete etter ny og gammel vinyl.

mvh
KJ

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.650
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
It don´t mean a thing,if it ain´t got that swing 8)
IMO

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
erato skrev:
KnB skrev:

I hvert fall hører jeg av og til plater helt tilbake fra 1930-tallet hvor utøveren får en til helt å glemme tid, sted og rom, Kathleen Ferrier, Bing Crosby, Jussi Bjørling.....listen er lang. Er utøveren god nok er lydkvaliteten mindre viktig. Men den hjelper! Jo bedre lyd, desto mere ubetydelige artister kan man nyte.

Men ellers er vel dette en god ambisjon, det samt å ha tid til å høre det man har lyst til å høre.
Hei :)

Musikk er jo det viktige her, jeg forkaster ikke en CD pga dårlig lydkvalitet om musikken treffer. Men ser helst at jeg kan få alt ;D
Fint om anlegget også kan gjengi dårlige opptak på en grei måte.

Sputnik blir nok ikke bra uansett, helt enig der.

P

Parelius

Gjest
Et anlegg som som ved sin eminente lyd lar meg fokusere på teknikken, og kontemplere menneskets vitenskapelige fremskritt, og dermed glemme all den sansepirrende musikken, som trykker mennesket ned i naturens evige reproduksjonsprosess. Jeg ville bli ingeniør, men endte opp med å stokke alfabetet. Quelle tristesse intellectuelle!

Ellers vil jeg ha dynamikk, detaljering og en fot i bevegelse, når jeg adspreder meg.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
"If it ain't broken, fix it 'til it is!"
;D ;D ;D

Gode musikkopplevelser, og tilfredsstillelsen det gir å få gammel teknikk til å spille godt, gjerne på høyde med dagens utstyr :D

mvh trondkj

U

utgatt60135

Gjest
Øynene lukkes og lyset slukkes...

Jeg hører ikke lyd fra to kasser men får en illusjon av å være foran lydbildet teknikkerne har laget for oss. Og akustikken gir naturlig følelse av rom og med gode plasseringer av de fantastiske musikerne.

Det er klart og åpent... ingen følelse av tepper mellom oss.. Instrumentes klang er naturtro..

Og heldigvis har de ikke redusert dynamikken mye...

Det er bare å la seg flyte med og kose seg med musikken uten å tenke HiFi og mer penger ut........ (ehuu for en stund i allefall.... ;))

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.371
Torget vurderinger
1
LMC skrev:
It don´t mean a thing,if it ain´t got that swing 8)
IMO
;D
Rock først, swing etterpå - avsluttes med klassisk rock & roll.

Strengt tatt burde det også være et steg tango, men jeg er litt usikker på hvor ...

mvh
KJ

S

slowmotion

Gjest
Kropp og tyngde, kjøtt og blod, nerve og drama, dynamikk og virkelighet.

Hvis jeg glemmer alt og digger musikken er det riktig.
Hvis jeg glemmer musikken og lytter kritisk er det feil.

;)

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
slowmotion skrev:
Kropp og tyngde, kjøtt og blod, nerve og drama, dynamikk og virkelighet.

Hvis jeg glemmer alt og digger musikken er det riktig.
Hvis jeg glemmer musikken og lytter kritisk er det feil.

;)
Jeg kunne absolutt ikke sagt det bedre selv.! :D

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.419
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg streber etter illusjonen at Janis Joplin svinger innom og drar en blues, eller at Etta James synger et gammelt Billie Holiday- nummer som godnattsang foran meg , eller at hele Collegium Vocale Ghent med fullt orkester liner opp i stua mi for å fremføre Bachs H-mollmesse for bare meg.
mvh tkr

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.618
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
så enig så enig slowmotion,alt for mange som glemmer dette

mvh

tom-a

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2003
Antall liker
595
Torget vurderinger
1
erato skrev:
KnB skrev:

Tilslutter meg fullt ut denne. Må jeg få tillegge Enrico Caruso (innspillinger 1902-1920) - platepioneren - antakelig den mest verdsatte stemme noensinne - som også kan nytes i dag om man har sans for det.

Klangkarakter og autensitet. Kobling til lydene som skaper nærvær. Transparens og utklinging med deilig luft rundt. Så da blir man SET orientert. Akkurat nå nesten i himmelen etter en oppgradering av mine Duelund DCA 2.0. Makeløst!

Mvh,

tom-a

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
tom-a skrev:
erato skrev:
KnB skrev:

Tilslutter meg fullt ut denne. Må jeg få tillegge Enrico Caruso (innspillinger 1902-1920) - platepioneren - antakelig den mest verdsatte stemme noensinne - som også kan nytes i dag om man har sans for det.

Klangkarakter og autensitet. Kobling til lydene som skaper nærvær. Transparens og utklinging med deilig luft rundt. Så da blir man SET orientert. Akkurat nå nesten i himmelen etter en oppgradering av mine Duelund DCA 2.0. Makeløst!

Mvh,

tom-a
Hei Tom-a, Copper cast?, eller gikk du for sølv?
Makeløst, helt enig :)

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Hva jeg streber etter....?

En god middag og sex hver dag, så er det det samme med hele hifi'en... :D

Ellers så lider jeg litt av det som ble nevt over...
If it ain't broken, fix it 'til it is!"

Sleiven

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.650
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
lyden må ha kropp!

eller: PUPPER OG LÅR ;D

flisete lyd er akkurat som flisete damer

IMO

O

om.s

Gjest
Back_Door skrev:
Opplevelser!

Godt verktøy er halve jobben. Resten er opp til valget av musikk..
Ideelt sett, skal anlegget fungere som min lykkepille.
Samme her, gode musikalske opplevelser, som kan engasjere meg og røre meg følelsesmessig og gi meg en følelse av ikke noe mangler, kvalitet fremfor kvantitet (jeg foretrekker små høyttalere).

mvh

K

kbwh

Gjest
Nå som jeg har fått ti oktaver skal jeg strebe etter å gjennoppdage mest mulig av musikken jeg har fra før.

tom-a

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2003
Antall liker
595
Torget vurderinger
1
KnB skrev:
Det ble Upgrad 1 - rimeligste alternativ - men varen av av det ypperste slaget ;) Spørs om ikke jeg skal legge strebinga på hylla ....å strebe, streber, har strebet

Mvh,

tom-a

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
tom-a skrev:
KnB skrev:
Det ble Upgrad 1 - rimeligste alternativ - men varen av av det ypperste slaget ;) Spørs om ikke jeg skal legge strebinga på hylla ....å strebe, streber, har strebet

Mvh,

tom-a
Jeg har fått skiftet de to rugbrød kondensatorene til Kopper Cast, viklet om et par spoler, satt inn en liten godlyd kondensator... Det ga et mye større løft en forventet :)
Sølv er sikkert kanon, men det koster, MYE.

Strebe ja, alltid det -uansett. Veien er litt av målet, viser det seg.. det er bare lækkert ;) Vet ikke hvor mange ganger jeg har tenkt, nå er jeg der, fyflate dette er bra.. helt til neste forbedring, ja ja :-X

Edit: Strebe er vel et feil ord for meg. Heller kos på veien ;D

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Jeg streber ikke!
Jeg nyter!

Så godt, så enkelt!

;D

mvh

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Valentino skrev:
Nå som jeg har fått ti oktaver skal jeg strebe etter å gjennoppdage mest mulig av musikken jeg har fra før.
Velkommen etter.! ;D
Jaggu på tide må jeg si ;)

V

villov

Gjest
Streber vel antakeligvis mot det uoppnåelige, og finner alltid ut at jeg må gjøre et kompromiss.

Har hatt så mye forskjellig hifi at nå går jeg for moro-faktoren. :)

E

Element

Gjest
engasjerende gjengivelse ikke nødvendigvis "riktig" gjengivelse...
trøkk, punch, attakk, live feel, potent dypbass, organisk, gjerne litt varme, en behagelig topp uten stressende s'er men uten å være tilbaketrukket.

Topp Bunn