Diverse Hva skjer med lydbildet her?

P

parafinoksen

Gjest
På spor nummer to (Mama Said) Go For Whatch Know på Jimmy Smith-plata under skjer det noe rare greier med lyden, noe som ikke forekommer på versjonen på Tidal. Gitaren i venstre kanal høres ut som den kommer nesten på linje med øret, altså nesten 90 grader til venstre for hodet. Jeg sitter slik, og gitaren er den røde prikken:

1663230615461.png


Jeg har rippet sporet (flac) så dere kan ta en lytt selv. Jeg opplever det samme med CD og ved avspilling av rippet fil. Filen kan lastes ned her: https://we.tl/t-61P3MMV1Y6 Her er sporet på Tida: https://tidal.com/browse/track/35684159

IMG_20220915_101652974.jpg
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.739
Antall liker
21.607
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Skal høre på flac-rippen. Tidal har jeg ikke.
(Det hadde vært sensasjonelt om flac-rippen låt ulikt kilde-CDen, men det er greit å presisere at lossless faktisk er lossless, ja.)
 
P

parafinoksen

Gjest
(Det hadde vært sensasjonelt om flac-rippen låt ulikt kilde-CDen, men det er greit å presisere at lossless faktisk er lossless, ja.)
Ville bare presisere det siden rippen ble gjort på kjipeste måte, med ekstern DVD-leser koblet til PC, og med Windows Media Player.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.679
Torget vurderinger
1
Tidal kan bruke en annen release/versjon av CDn, eller ha gjort noe med filen de har.
Har opplevd dette selv med Spotify også, sammenlignet med noen CDer jeg har. Sangene er til og med forskjell på lengde til tider, og forskjell på outro.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hei.

Joda, her var det stor forskjell.
På rippen er det nesten "tomt" i midten av "panoreringen". Og gitaren ligger godt mot venstre. Aner et snev av den også i høyre kanal.
Men ikke i midten, som på Tidal. Låter også langt fyldigere på Tidal.
Hva som er riktig? ikke vet jeg :p

Edit;
Godt poeng na_X
 
P

parafinoksen

Gjest
Hei.

Joda, her var det stor forskjell.
På rippen er det nesten "tomt" i midten av "panoreringen". Og gitaren ligger godt mot venstre. Aner et snev av den også i høyre kanal.
Men ikke i midten, som på Tidal. Låter også langt fyldigere på Tidal.
Hva som er iriktig? ikke vet jeg :p

Edit;
Godt poeng na_X
Har ikke sjekket alle sangene på CD mot Tidal, men resten av CD-en låter «normalt».

Merkelig effekt. Er jo veldig utypisk for sjangeren i alle fall.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Det trådstarter beskriver tyder definitivt på en tids/faseforskyvning på den skiva. Sånt skjer av og til, helt utilsiktet. Slurv, kalles det.

Eventuelt Q-sound! ;)
 
Sist redigert:
P

parafinoksen

Gjest
Det trådstarter beskriver tyder definitivt på en tids/faseforskyvning på den skiva. Sånt skjer av og til, helt utilsiktet. Slurv, kalles det.
Jeg tenkte det først det var kreativ bruk av mid/side-opptaksteknikk, men effekten er såpass ekstrem at av og til blir jeg nesten litt svimmel, så det er vel ikke usannsynlig at det er noe utilsiktet med CD-utgivelsen. Original-CD fra 1986 det her.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.449
Antall liker
35.265
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Totalt ubrukelig denne flac-versjonen.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.449
Antall liker
35.265
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Noe totalt feil med lydbildet, det meste heller ut mot venstre, gitar langt mot venstre - volumbalansen mellom de er like så her er det bare plasseringene som har sklidd ut. Blir nesten litt svimmel av å høre på.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.449
Antall liker
35.265
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Når vi først er inne på rare versjoner..
20220915_125941.jpg

vs
20220915_130004.jpg
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.028
Antall liker
20.200
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
@parafinoksen
Lastet akkurat ned nummeret nå, og det er mere simpelt enn Q-Sound og alle andre merkelige greier :ROFLMAO: :ROFLMAO: .
Det er ved en feil i innspillningen havnet i motfase på platen/CD´en.
Prøv og vende høyttaler pluss og minus på EN høyttaler. Da er alt i skjønneste orden (y).
Shit happens med alle disse nymotens greier.
Tør nesten legge hode på blokken, at dette ikke er sånn på den originale platen (hvornår enn den er fra) ;);)

EDIT: Fantastisk lyd på den saxofonen :love:
 
P

parafinoksen

Gjest
@parafinoksen
Lastet akkurat ned nummeret nå, og det er mere simpelt enn Q-Sound og alle andre merkelige greier :ROFLMAO: :ROFLMAO: .
Det er ved en feil i innspillningen havnet i motfase på platen/CD´en.
Prøv og vende høyttaler pluss og minus på EN høyttaler. Da er alt i skjønneste orden (y).
Shit happens med alle disse nymotens greier.
Tør nesten legge hode på blokken, at dette ikke er sånn på den originale platen (hvornår enn den er fra) ;);)

EDIT: Fantastisk lyd på den saxofonen :love:
Shit!

Jeg vendte om på pluss og minus, og – jepp – alt i orden. Utrolig at det kan ha skjedd uten at man har oppdaget det, og da bare det ene sporet. Jeg prøvde å spille noen andre spor med fasen vendt nå, og da blir det samme effekt på dem. OK, da vet vi det :ROFLMAO:

Ja, fantastisk lyd på saksofonen. Hele platen låter supert, synes jeg. Knall musikk.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.028
Antall liker
20.200
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Shit!
Jeg vendte om på pluss og minus, og – jepp – alt i orden. Utrolig at det kan ha skjedd uten at man har oppdaget det, og da bare det ene sporet. Jeg prøvde å spille noen andre spor med fasen vendt nå, og da blir det samme effekt på dem. OK, da vet vi det :ROFLMAO:
Ja, fantastisk lyd på saksofonen. Hele platen låter supert, synes jeg. Knall musikk.
There......... fixed it for you 😁 😁

https://www.dropbox.com/s/eqqraiiorua6t21/(Mama Said)-2 Go For Whatcha Know.flac?dl=0
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.739
Antall liker
21.607
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Den låter riktig på Spotify også.
én fasevendt kanal i master. Ja ja. Setter en femmer på at det finnes bassfattige entusiasthifianlegg rundt om i landet der dette sporet faktisk låter som det skal fra denne CD-utgivelsen.
 
P

parafinoksen

Gjest
Den låter riktig på Spotify også.
én fasevendt kanal i master. Ja ja. Setter en femmer på at det finnes bassfattige entusiasthifianlegg rundt om i landet der dette sporet faktisk låter som det skal fra denne CD-utgivelsen.
Kanskje hos noen søndagsskolelærere? «... rød og gul og hvit og svart, er det samme har han sagt ...»
 
Topp Bunn