Hva skjer med Hi-Fi Sentralen?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Så konklusjonen er at medlemmene her er gamle og gretne menn, som liker å diskutere bagateller og som blir blodig fornærmet av kritikk av ens hi-fi prioriteringer.... ;) :D For en gjeng... ;)
Vi har noen nyutdannede jyplinger også, og den kombinasjonen skaper selvfølgelig mye røre.

Velkommen blant oss! ;D

K

knutinh

Gjest
Vi har vel også udannede og uutdannede jyplinger, og gretne gamle fagfolk. Her finnes de i alle farger og fasonger :)

-k

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Er det virkelig så ille?
Etter 4844 innlegg og 4 år på nakken så må du jo ha en viss peil

Ren kos kan det neppe beskrives som, hvis medlemmer melder seg ut i affekt (eller utestenges for overtredelser)

Men jeg koser meg stort :D for det meste

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.662
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Er det virkelig så ille?
Etter 4844 innlegg og 4 år på nakken så må du jo ha en viss peil

Ren kos kan det neppe beskrives som, hvis medlemmer melder seg ut i affekt (eller utestenges for overtredelser)

Men jeg koser meg stort :D   for det meste
Dette er eit svært interessant laboratorium.......og i den grad ein oppdagar haldnings-/meiningendringar har eg inntrykk av at dei stort sett berre stabiliserar seg. Nytenking er vel ikkje vår sterkaste side....

Men her er 6265 medlemer. Av desse har topp 15 frå 2500 innlegg og oppover. Til saman 55 - 60 000 innlegg (gidd ikkje telje nøyaktig) Snickers melde seg inn i 2004 (31 år gammal), Vidar P i 2003 (38 år), eg i 2002 (no 48 år),  om.s i 2005 , TheStig (37 år) i 2005, LowQ i 2003 (34 år) osb.  
Når du studerer medlemslista, finn du at mange har bransjetilknyting, men likevel ikkje så mange som ein kanskje skulle tru (?). Men Low-Q, TheStig og underteikna oppgjev iallfall å ha tilknyting til bransjen på sett og vis.
Dei aller, aller fleste aktive (vi kunne vel sett ei grense på 1000 innlegg for definisjonen av "aktiv"  (med iallfall to unntak) er av hankjønn. Dette utgjer ca 120 - 200 medlemer. Reine fiskebåten når det gjeld kjønnsfordeling, altså.
Tema er også interessante, legg spesielt merke til kor mykje som føregår på offtopic....... her kjem mykje av verdisynet rundt andre verdiar enn akkurat hifi fram.
Forma på innlegg på slike fora som dette, vil gjerne vere spissformuleringar. Ut frå det kan ein sjå ein viss samanheng mellom aktivitet på HFS og relativt høglytt konservativt politisk ståstad.  Interessant, ikkje sant ...?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.507
Ut frå det kan ein sjå ein viss samanheng mellom aktivitet på HFS og relativt høglytt konservativt politisk ståstad.  Interessant, ikkje sant ...?
Jeg har registrert det samme. Kan det være at høyresiden har kuppet sentralen? ;D
Sosialister, foren eder !!! ;)

O

om.s

Gjest
Dette er eit svært interessant laboratorium.......og i den grad ein oppdagar haldnings-/meiningendringar har eg inntrykk av at dei stort sett berre stabiliserar seg. Nytenking er vel ikkje vår sterkaste side....

Men her er 6265 medlemer. Av desse har topp 15 frå 2500 innlegg og oppover. Til saman 55 - 60 000 innlegg (gidd ikkje telje nøyaktig)

om.s  (38 ) i 2005
Förste innmelding var faktisk i 2004, men meldte meg ut en periode under 05 (og slettet der og da ca 1000 innlegg til), bare sånn for ordens skyld  ;) .....

Som forövrig finner HiFi & musikk samt kabel hjörnene tematisk mer "interessant" enn OT, sånn "All over"...

Forövrig en interessant "analyse A-A..

mvh

B

Back_Door

Gjest
Legger inn et bidrag fra meg fra tråden "Grådighetskulturen". Den var myntet på den tragiske utvikling den tråden fikk. Ser at mitt innlegg kanskje passer best her?

"Det denne tråden, og mange andre, viser så tydelig, er forskjellen på klokskap og kunnskap.
Livserfaring og påfølgende klokskap, får du ikke servert på skolebenken.
Det er en del som hoverer ganske arrogant med sin kunnskap på dette forum. Språkbruk og de seneste konsekvenser, viser tydelig at mangelen på klokskap er stor.Ungdommelig arroganse med trang til store ord og lettvinte løsninger, har en tendes til å jevne seg ut med tidens tann
Min egen "klokskap" har lært meg at jeg vinner mye dersom jeg klarer å være ydmyk.. "

P

Parelius

Gjest
Ikke alle synes å erhverve klokskap, på tross av tidens gang...

Pjattet og personkarakteristikken av Mr. Løkken, etter at han sa takk for seg, viser det med all tydelighet. Ditt eget innlegg er ikke helt uten det samme, Back_Door!

B

Back_Door

Gjest
Ikke alle synes å erhverve klokskap, på tross av tidens gang...

Pjattet og personkarakteristikken av Mr. Løkken, etter at han sa takk for seg, viser det med all tydelighet. Ditt eget innlegg er ikke helt uten det samme, Back_Door!
Jeg var svært bevisst på ikke å nevne navn.
Klokskap er noe man kan HÅPE skal følge med tiden. Det skjer dessverre ikke så alt for ofte.. Jeg vil på ingen måte opphøye meg selv til et perfekt eksempel!
Når det gjelder Mr. Løkken, er det en person jeg har hatt stor nytte av, m.h.t. hans store kunnskap innen hifi ;) Jeg så det som et stort tap at han for en tid siden i stor grad sluttet å skrive på hifi-trådene. Hva jeg mener om hans form på ot-trådene, vil jeg ikke her trekke frem. Mitt bidrag var ment til ettertanke for flere.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Jøss her har det skjedd ting den siste uken.
Can`t we all just get along :D

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Huff da!? Har Løkken sluttet å skrive her?

Får håpe han kommer tilbake da. Er vel en av de største ressurs-personene her inne.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Huff da!?
Får håpe han kommer tilbake da. Er vel en av de største ressurs-personene her inne.
En ressurs-person for meg, er en som gir meg bedre lyd i heimen!! ;D

K

knutinh

Gjest
En ressurs-person for meg, er en som gir meg bedre lyd i heimen!!   ;D
Det har vel blitt foreslått forskjellige tiltak for ensretting her inne. Enten det går på opptakskrav i form av dyr stereo, ensretting i syn på kablers betydning, eller noe annet, så vil det sannsynligvis føre til at personer som Ivar Løkken som har tilført forumet unik kompetanse støtes bort, og man sitter igjen med en gutteklubb hvor man klapper seg selv på skulderen.

Det fremstår ikke alltid som entydig hva og hvor "forumet" vil. Det finnes sterker og høylydte talsmenn for det ene og det andre, men det er ikke sikkert at disse er representative for den tause majoriteten når det gjelder hva som er ønskelig og ikke ønskelig på forumet.

Uansett bør det være noe å tenke over hvis Ivar takker for seg (han har uansett deltatt lite på annet enn o.t. i lengre tid). Veldig mange "vet mye bedre enn ham" hvordan D/A-konvertere skal designes, uten å ta doktorgrad i emnet.

-k

B

Back_Door

Gjest
Navn: Ivar_Loekken
Posisjon: Medlem
Registreringsdato: 12/02/06 klokken 23:12:52

Godt å se at han er blant oss igjen ;)
Kanskje mange nå vil bli mindre provosert av han, når han nå har redusert sin autoritet til 0 innlegg ;D

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Det positive er jo først og fremst at han nå får TID til å gjøre seg ferdig med denne doktorgraden. Så mange timer han har brukt i dette hjørnet på ørkesløse debatter om krig, fred, religion og politikk og sånn...så må jo forskningen(eller den mentale helsen) ha lidd kapitalt.

O.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jaja..kunne visst droppet siste posting :)

O.
Navn:  Ivar_Loekken
Posisjon:  Medlem  
Registreringsdato:  12/02/06 klokken 23:12:52

Godt å se at han er blant oss igjen ;)
Kanskje mange nå vil bli mindre provosert av han, når han nå har redusert sin autoritet til 0 innlegg ;D

K

knutinh

Gjest
Nokon som har eit godt framlegg til korleis ein skal måle "the footstomping effect"?
Jeg leste et intervju i Musikkpraksis en gang med en trubadur ala Bjørn Berge som "trommet" med foten. Etter å ha funnet ut at det var vanskelig å få bra lyd hver konsert med et oppmikket lokk under foten så fikk han rett og slett konstruert en sko med en trigger-mikk som gav han MIDI-tilkobling i skoen og kunen trigge et stortrommesample...

Hadde det vært en ide til footstomping effekt? Rett og slett måle styrken lytterne daska føttene i gulvet med?=)

-k

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Kjekt at Ivar Løkken er inne igjen...

Gikk tur i går, 1,5 time i øsende regnvær, (som det for øvrig har vært mer eller mindre konstant den siste måneden) mens jeg hørte på musikk.
Da dukket denne frem, og den passer jo bra både med tanke på været og stemningen her inne til tider... ;)

Garbage- Only happy when it rains..:

Im only happy when it rains
Im only happy when its complicated
And though I know you cant appreciate it
You know I love it when the news is bad
Why it feels so good to feel so sad

Pour your misery down
Pour your misery down on me
Pour your misery down
Pour your misery down on me

I feel good when things are going wrong
I only listen to the sad, sad songs

I only smile in the dark
My only comfort is the night gone black
I didnt accidentally tell you that
Youll get the message by the time Im through
When I complain about me and you

Pour your misery down...pour your misery down
.....
Pour your misery down...pour
You can keep me company
As long as you dont care

You want to hear about my new obsession
Im riding high upon a deep depression
Im only happy when it rains...pour some misery down on me.....

;D

O

om.s

Gjest
Uansett bør det være noe å tenke over hvis Ivar takker for seg (han har uansett deltatt lite på annet enn o.t. i lengre tid). Veldig mange "vet mye bedre enn ham" hvordan D/A-konvertere skal designes, uten å ta doktorgrad i emnet.

-k
"There is a flip side of that coin" som det var sagt i en eller annen film, IL har kunnskapen om mye, men!, og dette har du tyedligvis misset Knutinh, det dreier seg ikke alltid om bare kunnskap men OPPLEVELSER, de man får av å lytte, eie bygge osv, og de er heldigvis ikke styrt el bestemt av en eller annen Dr Ditt og Dr Datt, f$#n hvordan bestemmer du deg for hvilken dama det skal være? basert på opplevelser/følelser av hvordan du opplever henne, eller tenker du strikt systematisk ifht noe mal...du vet hvor jeg vil...

mvh

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.507
hvordan bestemmer du deg for hvilken dama det skal være? basert på opplevelser/følelser av hvordan du opplever henne, eller tenker du strikt systematisk ifht noe mal...du vet hvor jeg vil...

mvh
Enkelt, man leser fagblader. FHM, Aktuell Rapport, o.s.v. ;D

K

knutinh

Gjest
"There is a flip side of that coin" som det var sagt i en eller annen film, IL har kunnskapen om mye, men!, og dette har du tyedligvis misset Knutinh, det dreier seg ikke alltid om bare kunnskap men OPPLEVELSER, de man får av å lytte, eie bygge osv, og de er heldigvis ikke styrt el bestemt av en eller annen Dr Ditt og Dr Datt, f$#n hvordan bestemmer du deg for hvilken dama det skal være? basert på opplevelser/følelser av hvordan du opplever henne, eller tenker du strikt systematisk ifht noe mal...du vet hvor jeg vil...

mvh
Et veldig vanlig argument i debattene.

"Musikk handler om følelser, dette underbygger mitt argument om at Nyquist tar feil".

Ingen prøver å ta fra noen følelser eller opplevelser. Det handler i stor grad om debatter om fysikk, fenomener, kausalitet etc. Noen bruker flere år av livet på å studere og/eller forske på konkrete fenomener, og får av denne grunn naturlig oversikt over hva som skjer på feltet. Dette tirrer tydeligvis enkelte noe voldsomt, fordi "unge jyplinger skal jammen ikke komme her og belære meg om samplingsteori".

IL har til det kjedsommelige gjentatt at han mener at opplevelsen er reell, det er grunnen til opplevelsen han er skeptisk/har meninger/vil diskutere. Dette blir tatt som personkritikk, og medfører svifte represalier i form av verbale personangrep fra de som mener at hifi-hobbyen blir besudlet av ethvert innspill av kjølig rasjonalitet.

-k

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6

"Musikk handler om følelser, dette underbygger mitt argument om at Nyquist tar feil".

Ingen prøver å ta fra noen følelser eller opplevelser. Det handler i stor grad om debatter om fysikk, fenomener, kausalitet etc. Noen bruker flere år av livet på å studere og/eller forske på konkrete fenomener, og får av denne grunn naturlig oversikt over hva som skjer på feltet. Dette tirrer tydeligvis enkelte noe voldsomt, fordi "unge jyplinger skal jammen ikke komme her og belære meg om samplingsteori".

IL har til det kjedsommelige gjentatt at han mener at opplevelsen er reell, det er grunnen til opplevelsen han er skeptisk/har meninger/vil diskutere. Dette blir tatt som personkritikk, og medfører svifte represalier i form av verbale personangrep fra de som mener at hifi-hobbyen blir besudlet av ethvert innspill av kjølig rasjonalitet.

-k

Hvordan kan opplevelsen være reell, om det ikke er forskjell?

O

om.s

Gjest

-k
Men Knutinh, enten gjør du deg dum eller så er du det, i visse sammenhenger.

Du kverulerer jo ihjel helt enkle formaliteter som mange lever med og aksepterer i sin hverdag uten problemer, skal man skjønne hele livet slik jeg har inntrykk av at du til tider gjør, kan man bare begynne å grave seg ned, ingen skam å snu, livet for de fleste består ikke i å avsløre slike tekniske ting som du holder på med, men for mange tror jeg det heller gjelder å dra ut gleden av det hele og oppleve!!!!! saker og ting i den forbindelse, enten er du en gjennomgrodd og konservativ teknokrat eller så er du drit redd for å slippe fra deg hva du egentlig mener og opplever rundt ting, hva er værst? jeg har mine tanker...

mvh

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Den er reell fordi den OPPLEVES som reell i hodet på den aktuelle person ;)
Ja, men da sier man jo egentlig bare at personen tror på nissen, høyere makter, er dum, hører dårlig eller bare er generelt lettlurt. Om det ikke er forskjell på kabler ( som vel dette ofte dreier seg om) er jo den reelle følelsen bare innbilling.

O

om.s

Gjest
Den er reell fordi den OPPLEVES som reell i hodet på den aktuelle person ;)
Når stå pelsen kommer er den ikke bare opplevd i hodet, eller er det også noen man innbilder seg? ;) ..

mvh

B

Back_Door

Gjest
Ja, men da sier man jo egentlig bare at personen tror på nissen, høyere makter, er dum, hører dårlig eller bare er generelt lettlurt. Om det ikke er forskjell på kabler ( som vel dette ofte dreier seg om) er jo den reelle følelsen bare innbilling.
Akkurat ;)

Men, har ikke du også opplevd gleden av å kunne tro på nissen..? ;D

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg forstår ikke denne sutringen helt.

Og IL er såvidt jeg vet gammel nok til å vite NÅR og HVORDAN ting kan sies i en debatt/dialog/tråd for at den skal nå mottageren med litt effekt. Det er et valg man gjør når man kommuniserer, uansett hva man har lang og tung utdannelse i. Og når man ikke frem med overbevisende vitenskaplig dokumentasjon innenfor et eller annet område, så er det flere grunner til det. Det ene er at mottager kanskje ikke er interessert i det hele tatt. Eller at det blir presentert på en slik måte at man rett og slett ikke gidder. Hva vet jeg? (Har aldri blitt provosert av NOE som har med hifi å gjøre) Men ingen tvil om at IL er faglig dyktig, håper han gjør noe vi får glede av  - en ny innovativ DAC f.eks, det er aldri feil ;D

Den siste perioden(aner ikke hvor lang) så har dette tekniske orakelet stort sett brukt tiden sin på fanteri og tullball i Off-Topic Hjørnet, forstå det den som kan.

O.

-k

B

Back_Door

Gjest
Når stå pelsen kommer er den ikke bare opplevd i hodet, eller er det også noen man innbilder seg?  ;) ..

mvh
Har ikke den godeste om.s mange ganger fokusert på verdien av de store opplevelser som ikke kan måles med et apparat? ;)

B

Back_Door

Gjest
Jeg forstår ikke denne sutringen helt.

Og IL er såvidt jeg vet gammel nok til å vite NÅR og HVORDAN ting kan sies i en debatt/dialog/tråd for at den skal nå mottageren med litt effekt. Det er et valg man gjør når man kommuniserer, uansett hva man har lang og tung utdannelse i. Og når man ikke frem med overbevisende vitenskaplig dokumentasjon innenfor et eller annet område, så er det flere grunner til det. Det ene er at mottager kanskje ikke er interessert i det hele tatt. Eller at det blir presentert på en slik måte at man rett og slett ikke gidder. Hva vet jeg? (Har aldri blitt provosert av NOE som har med hifi å gjøre) Men ingen tvil om at IL er faglig dyktig, håper han gjør noe vi får glede av  - en ny innovativ DAC f.eks, det er aldri feil ;D

Den siste perioden(aner ikke hvor lang) så har dette tekniske orakelet stort sett brukt tiden sin på fanteri og tullball i Off-Topic Hjørnet, forstå det den som kan.

O.
Her traff du spikeren på hodet ;D

O

om.s

Gjest
Har ikke den godeste om.s mange ganger fokusert på verdien av de store opplevelser som ikke kan måles med et apparat? ;)
Jepp!! og til dags dato har jeg ikke hørt om apparater som måler glede og opplevelser ;) :D ...

mvh

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
To mennesker som hører samme historie kan ha vidt forskjellig oppfattelse av hva som ble fortalt.
Tenk bare hvordan rykter spres. En fjær blir raskt til ti høns fordi vi har forskjellig oppfattelse utifra våre egne erfaringer. Når en historie fortelles videre fortelles den utifra minnet til den som hørte, og farges av den personens ordbruk, og hvilke detaljer som gav størst inntrykk.
I min vennegjeng forsøkte vi en gang å sjekke dette. En person fant en liten novelle som han leste. Deretter gikk han inn på et rom, og fortalte historien til en annen (mens det hele ble tatt opp på bånd, en Akai lydbåndopptaker forøvrig med fire timers tape). Den som hadde hørt historien gjenfortalt, uten å ha lest teksten, skulle så fortelle videre til neste mann.
Etter at historien var blitt gjenfortalt 7 ganger, satte vi oss alle sammen og hørte gjennom tapen.
Tro meg, det var helt villt. Ikke bare var historien totalt forandret, men det var også stor forskjell på fortellerevnen.

Likeledes kan man nok også vurdere ting i forhold til musikk og stereoanlegg. Vi vet bare hvordan vi selv opplever et musikkstykke, og har vanskelig for å fortelle med ord hvordan opplevelsen var. Hvordan forklare hva som er bra med feks. Pink Floyd- Umma gumma?
Noen vil si "forferdelig", andre vil si "fantastisk", enkelte kan bruke ord som "kjedelig". Men å beskrive opplevelsen og følelsen, ja det har ingen kunnet så langt (til meg iallfall).

Hvorfor vil noen ha Hifi komponenter i børstet aluminium, mens andre foretrekker sort eller gull?
Hvorfor legger noen ned titusenvis av kroner i kabler?

Jeg tror det har med total-opplevelsen å gjøre. Det forandrer ikke musikken, men det forandrer persepsjonen

Topp Bunn