Hva skjer med Hi-Fi Sentralen?

T

timc

Gjest
Og hvordan VET du at de er plassert feil? ;) Og hvordan skal de som har plassert dem feil vite at de er plassert feil? Kanskje de tror at dette er så bra som det kan bli i deres rom?  ;)

Fordi noen små Cm med flytting gjorde underverker.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Ser at denne tråden truer med å utvikle seg til en objektivist/subjektivist- blindtest- ja-eller- nei tråd nr n+1 allerede. Det ville jeg synes er synd, fordi den har det i seg til å bli en sjeldent givende tråd.

Har personlig ikke vært på HFS lenge, men ser at jeg har hatt mer skrivekløe enn andre som har vært her mye lenger. Ikke nødvendigvis et kvalitetstegn, slik jeg ser det, men la gå...

Trådstarter tok egentlig opp et veldig viktig tema, slik jeg ser det, nemlig : Hva ønsker vi at dette forumet skal være? Til syvende og sist er det de som skriver som bestemmer både det konkrete innholdet og omgangstonen her.

Bør kanskje først feie for egen dør: Må bare innrømme at jeg nok har noen mindre fine innlegg på samvittigheten, jeg også. Ikke nødvendigvis noe kvalitetstegn det heller, men jeg innrømmer det ihvertfall.

Jeg er forøvrig ikke helt enig med trådstarter at tonen her er så elendig, jeg har ofte kunnet lese hvordan nybegynnere med lite kunnskap og noen surt tjente feriejobbkroner har blitt grundig og tålmodig veiledet i kjøp av sitt første anlegg. All ære for det, sier jeg!

Så, tilbake til temaet: Jeg er helt og udelt enig i at de store og polariserende temaene her på HFS ( kabler, tweaks osv) utarter til stillingskrig langs klare skillelinjer gang på gang på gang.. og det synes jeg er både frustrerende og svært lite givende.

Tesen og antitesen blir fremført med stort engasjement, mens syntesen glimrer med sitt fullstendige fravær.

Så lenge det ikke er gitt noe fasitsvar, må det kanskje bli slik, men det hadde jo vært trivelig med en høflig meningsutveksling av og til....

For min del ønsker jeg at HFS blir et forum med plass for alle, med eller uten teknisk viten, hvor man kan både få og gi relevant informasjon, og kanskje rett og slett ha det hyggelig.

Heldigvis ( og dessverre) er det opp til oss alle å gjøre HFS til et godt sted å være. Det er faktisk brukene so bestemmer.
                             mvh
Jeg er enig i at tonen som regel er meget hyggelig her inne :) Noen sterke meningsutvekslinger må jo alle tåle.

Det som fikk meg til å starte tråden, var en test jeg og ceroxol gjorde på drivverk for en tid tilbake. Der klarte vi ikke å høre noen som helst forskjell på et drivverk til 60k, og musikk rippet til waw, avspilt over Airport Express. Drivverket hadde alle fordeler med tanke på kabling, underlag osv.. Med andre ord: her fant vi ut at man kunne spare 60 000 og få like god lyd (må vel legge til i dette anlegget, med den type musikk vi testet på...). En ganske oppsiktsvekkende opplysning skulle man tro...

Poenget var at når vi la ut denne tråden, kom det 20 svar, før den forsvant i det store sluket. Dette samtidig med at tråder på 10-15 sider diskuterte solide core vs claes olson vs "skin-effekt".... ::)

Jeg konkluderer vel bare med at mange som er her inne, bare forsøker å slå i hjel litt tid og koser seg med de endeløse diskusjonene :)

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg for min del synes ikke det er så interessant om jeg vinner eller taper en diskusjon. Jeg synes det viktigste er å belyse en problemstilling best mulig. Ofte bidrar man på den måten til å øke egen og andres kunnskap og forståelse om emnet.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
jeg synes det er hærlig at det finnes et forum der nesten ingenting er tabu og man beja eller harselere som man vil.
Alt skal være så politisk korekt idag, sterilt og kjedelig.
Jeg tror at hvis politikere og byrokrater hadde hatt en mere forgive and forget tone som vi har her inne, så hadde verden vært et bedre sted å leve.
Greit nok man blir ikke venner med alle og en gang i ny og ne så får man en litt gretten PM, men takhøyden er alikevel stor.
Heia Hifisentralen :)

P

Parelius

Gjest
Poenget var at når vi la ut denne tråden, kom det 20 svar, før den forsvant i det store sluket. Dette samtidig med at tråder på 10-15 sider diskuterte solide core vs claes olson vs "skin-effekt".... ::)
Det er uten tvil et tankekors!

På den annen side; ikke forveksle lengden på debattene med betydningen av tråden. Den tråden du/dere startet, fikk nok noen og enhver til å både å tenke og handle.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Fordi noen små Cm med flytting gjorde underverker.
Og dermed VISSTE vedkommende at han trengte hjelp? Dette kalles etterpåklokskap ;)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Jo mer åpen man er for at man kan få noe nyttig input jo større er sjansen for at man får det. Jo mer nyttig input man får jo klokere blir man (om man klarer å ta det til seg). Når man har holdt på med det en stund kan man bli riktig så klok, så med andre ord:

Åpen for andres input = klok mann

Men kanskje langt mer interessant:

Ikke åpen for andres input = dum mann

;D

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Du misser hele poenget. Prøv å legg litt godvilje til.
Jeg gjør da det vettu, det er bare så sterke antagelser du kommer med ;) Ikke noe annet, de må jo først skjønne at de har et problem, at anlegget ikke spiller optimalt. Og man bør jo være sikker på at mannen IKKE har prøvd ut alle muligheter og funnet ut at dette er det beste kompromisset i hans rom ifølge HANS ører ;) Gjester kan mene hva de vil, men de skal være rimelig ydmyke overfor de prioriteringene som eieren har gjort da det ofte kan være mange tanker og valg bak plasseringen.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Jo mer åpen man er for at man kan få noe nyttig input jo større er sjansen for at man får det. Jo mer nyttig input man får jo klokere blir man (om man klarer å ta det til seg). Når man har holdt på med det en stund kan man bli riktig så klok, så med andre ord:

Åpen for andres input = klok mann

Men kanskje langt mer interessant:

Ikke åpen for andres input = dum mann
;D
Enig, men ofte er det måten denne inputen blir presentert på som får ting til å skjære seg ;) Korte, bastante og unyanserte "gode råd" som blir slengt i trynet på anleggets eier er en måte man IKKE skal gjøre det på. I eget oppsett har jeg lært mye av noen, mye mindre av andre da råd har blitt presentert som om det finnes kun et svar og et ideelt lydbilde, orker ikke å høre på slikt en gang ;) Velfunderte meninger og tanker kan ofte ligge og gro i meg over lengre tid, så tester jeg og finner ut at dette vil jeg gjøre, og gjør noe med det ;) Bastante Meninger som kommer etter 2 min i godstolen er for meg det samme som "mannen som lytter har ikke snøre" ;) Man trenger litt mer lytting og diskusjon rundt temaet FØR man kan komme med konklusjoner. ;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.662
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1. Enig, men ofte er det måten denne inputen blir presentert på som får ting til å skjære seg ;) Korte, bastante og unyanserte "gode råd" som blir slengt i trynet på anleggets eier er en måte man IKKE skal gjøre det på.
2. I eget oppsett har jeg lært mye av noen, mye mindre av andre da råd har blitt presentert som om det finnes kun et svar og et ideelt lydbilde, orker ikke å høre på slikt en gang ;)
3. Velfunderte meninger og tanker kan ofte ligge og gro i meg over lengre tid, så tester jeg og finner ut at dette vil jeg gjøre, og gjør noe med det ;) Bastante Meninger som kommer etter 2 min i godstolen er for meg det samme som "mannen som lytter har ikke snøre" ;) Man trenger litt mer lytting og diskusjon rundt temaet FØR man kan komme med konklusjoner.  ;)
1. Eg meiner langt på veg det same. Men i eit forum som dette, må ein kunne rasjonalisere rundt atterhald og denslags - og få gjev råd ut frå problemstillingar som: "Eg skal ha meg høgtalarar til 30 000. Kva skal eg kjøpe?"
Tonen på svar på opne spørsmål bør iallfall ikkje pregast særleg av kjekkaseri, om ein tek sikte på å bli tatt seriøs med råda sine. Og det er kanskje intensjonen bak å gje råd?
2. Viktig poeng.
3. Det er snakk om hobby, og snakk om relativt mykje pengar for dei fleste av oss. Difor er slik "modningstid" av råda (som helst bør vere nyanserte) viktig.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
1. Eg meiner langt på veg det same. Men i eit forum som dette, må ein kunne rasjonalisere rundt atterhald og denslags - og få gjev råd ut frå problemstillingar som: "Eg skal ha meg høgtalarar til 30 000. Kva skal eg kjøpe?"
Tonen på svar på opne spørsmål bør iallfall ikkje pregast særleg av kjekkaseri, om ein tek sikte på å bli tatt seriøs med råda sine. Og det er kanskje intensjonen bak å gje råd?
2. Viktig poeng.
3. Det er snakk om hobby, og snakk om relativt mykje pengar for dei fleste av oss. Difor er slik "modningstid" av råda (som helst bør vere nyanserte) viktig.
1. Jeg snakket her om hjemmebesøk ;)

O

om.s

Gjest
Er ikke ting hva man gjør de til? i denne sammenheng er det mange, inkl de som ikke liker tingenes tilstand og må lage tråder av det...

Det virker som alle skal være så flinke og riktige, personlige er jeg dritt lei slikt! gi meg mennesket/menneskene.

Strindberg sa det slik:

"Det er ikke våre dyder, uten våre feil som gjør oss til mennesker"...

mvh

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Jeg synes ikke man skal behøve å pakke inn enkle ting som om man snakker til en som akkurat har mistet et barn i en tragisk ulykke. Så varsom faller det ikke naturlig å være, og man må ha lov til å ha debatt rundt sunne konkrete ting som har med faget å gjøre.

Videre er det alt for lite rom får å sette ting i perspektiv. Det er alt for mange som lever i troen at de har funnet noe som er 99% optimalt, mens de ferreste av oss har streifet over 20-30% av potensialet i en innspilling noen sinne. Når det da er viktigere å forsvare sine investeringer verbalt enn å holde liv i en debatt rundt potensielle løsninger blir det ikke mye til fruktbar debatt.

S

slowmotion

Gjest
Det er alt for mange som lever i troen at de har funnet noe som er 99% optimalt, mens de ferreste av oss har streifet over 20-30% av potensialet i en innspilling noen sinne. Når det da er viktigere å forsvare sine investeringer verbalt enn å holde liv i en debatt rundt potensielle løsninger blir det ikke mye til fruktbar debatt.

Vanskelig å være uenig i dette.....

;)

K

knutinh

Gjest
De fleste som deltar i en debatt har:
1. En mening eller overbevisning som de tror vil hjelpe andre
2. Lyst til å overbevise andre om at 1. medfører riktighet.

Hvis man i tillegg tilføyde et til punkt ville alt være såre vel:
3. Lyst til å få korrigert evt egen misoppfatninger eller ta inn over seg andres alternative syn.

Det er menneskelig å anse seg selv som ufeilbarlig, og typisk diskusjonsforum at alle sosiale mekanismer som ironi og humor blir feiltolket i verste retning.

-k

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Jeg synes ikke man skal behøve å pakke inn enkle ting som om man snakker til en som akkurat har mistet et barn i en tragisk ulykke. Så varsom faller det ikke naturlig å være, og man må ha lov til å ha debatt rundt sunne konkrete ting som har med faget å gjøre.

Videre er det alt for lite rom får å sette ting i perspektiv. Det er alt for mange som lever i troen at de har funnet noe som er 99% optimalt, mens de ferreste av oss har streifet over 20-30% av potensialet i en innspilling noen sinne. Når det da er viktigere å forsvare sine investeringer verbalt enn å holde liv i en debatt rundt potensielle løsninger blir det ikke mye til fruktbar debatt.
Enig, men det er noe som heter folkeskikk og vi mennesker har forskjellige toleranser for tilnærminger om eget anlegg, DERFOR skal man være varsom. For å komme gjennom til vedkommende og ikke få han til å i selvforsvarsmodus med piggene ut. Da synes jeg setningen om å snakke til en som har mistet barnet i en tragisk ulykke blir vel enkel og bombastisk. Er det ikke naturlig at folk tror de har funnet noe 99% optimalt? Lytting og musikknytelse er jo subjektivt. ;)

T

timc

Gjest
Jeg synes faktisk at innlegget som Epicurus hadde for lenge siden om at maksimalt oppnåelig nivå var ca 80% virker fornuftig Helt "der" kommer man aldri.

Å tro at man er kommet 99% ( av de 80%) frem vil jeg dra så langt som å si er naivt. Uansett, om man faktisk var kommet 99% frem så ville hobbyen mer eller mindre være død, da 100% uansett aldri er oppnåelig. Men duverden hvor mye musikk man kunne kjøpt ;D

Mvh

K

knutinh

Gjest
...det er noe som heter folkeskikk
Støttes fullt ut. Man må gjerne mene at andre er dumme og teite, men siden det aldri kommer no godt ut av å si det kan man like gjerne holde det for seg selv.

mvh
Knut

K

knutinh

Gjest
Jeg synes faktisk at innlegget som Epicurus hadde for lenge siden om at maksimalt oppnåelig nivå var ca 80% virker fornuftig Helt "der" kommer man aldri.

Å tro at man er kommet 99% ( av de 80%) frem vil jeg dra så langt som å si er naivt. Uansett, om man faktisk var kommet 99% frem så ville hobbyen mer eller mindre være død, da 100% uansett aldri er oppnåelig. Men duverden hvor mye musikk man kunne kjøpt ;D

Mvh
Dette minner meg om diskusjoner med juss-studenter som aldri kunne få karakteren 1.0 For "tenk om det kom en som var enda flinkere" :)

I praksis sier man da at en bit av skalaen er "off limits" og bruker bare resten av skalaen. Hva om vi sier at skalaen går fra 0 til 120%, og så fjerner vi de siste 20% siden de siste prosentene aldri oppnås, og så sitter vi igjen med en skala fra 0 til100% oppnåelig nirvana?=)

-k

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Det er en interessant betraktning Knutinh, men er det ikke egentlig mer interessant å forsøke å finne ut hvor en del av de tapte prosentene gjemmer seg i stedet for å forsvare de prosentene man allerede har i orden når ikke en gang debatten dreier seg om dem men faktisk om dem man mangler?

Når det er fotballkamp er det ikke dårlig folkeskikk å sparke ballen, imidlertid er det dårlig folkeskikk å sparke en medspiller. Derfor kan jeg bare si meg delvis enig med deg Viking. Forøvrig er dette mitt innlegg nr 5000. Det kan bare bety at jeg er 256% smartere enn deg ;D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.662
Sted
Torget vurderinger
0
Det er en interessant betraktning Knutinh, men er det ikke egentlig mer interessant å forsøke å finne ut hvor en del av de tapte prosentene gjemmer seg i stedet for å forsvare de prosentene man allerede har i orden når ikke en gang debatten dreier seg om dem men faktisk om dem man mangler?

Når det er fotballkamp er det ikke dårlig folkeskikk å sparke ballen, imidlertid er det dårlig folkeskikk å sparke en medspiller. Derfor kan jeg bare si meg delvis enig med deg Viking. Forøvrig er dette mitt innlegg nr 5000. Det kan bare bety at jeg er 256% smartere enn deg ;D
Du er berre litt smartare enn meg, altså...verkar ikkje det skræmande?

T

timc

Gjest
Dette minner meg om diskusjoner med juss-studenter som aldri kunne få karakteren 1.0 For "tenk om det kom en som var enda flinkere" :)

I praksis sier man da at en bit av skalaen er "off limits" og bruker bare resten av skalaen. Hva om vi sier at skalaen går fra 0 til 120%, og så fjerner vi de siste 20%  siden de siste prosentene aldri oppnås, og så sitter vi igjen med en skala fra 0 til100% oppnåelig nirvana?=)

-k

Dette var da en merkelig sammenligning. Jeg er fullt klar over at mange driver å trikser med prosenter i ulike sammenhenger, men det synes jeg vi skal holde oss for gode til her. 100% er 100%

Men er du med på tanken under denne forutsetning?

Mvh

K

knutinh

Gjest
Jeg tror dere snakker om en utopia som varierer pr person, dagsform, kildemateriale osv. Altså er det noe ganske så flyktig og udefinerbart.

Hva er definisjonen på et transparent anlegg? Hvem får bestemme at absolutt transparens er bedre enn en simulasjon av studiolyttingen som ble brukt til å "skru" et bestemt album? Hvem får bestemme at CV og hengekøye-EQ ikke er bra når det er så mange der ute som liker det?

timc når du vil ha en absolutt referanse hvor 100% er "garantert ikke bedre" så er mitt spørsmål hvordan du definerer at du er kommet dit? I mitt enkle eksempel med juss-studenter så vil det f.eks være alt rett på en eksamen. Jeg vet ikke noen måte å kvantifisere subjektive opplevelser på som garanterer at det aldri blir bedre enn dette?

Forøvrig er det en stor strid mellom gitarister hvorvidt volumknapper som går til 11 spiller høyere enn de som går til 10 :)

-k

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Merkelig diskusjon.

100 % kan man kun oppnå ved å høre musikk live. Når man har puttet lyden ned på en CD, er kvalitetsnivået allerede kommet godt under 50 %. Da kommer man ikke opp mot 100 % igjen, bare ved å bruke god elektronikk.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Alt går i en mettning.

Det blir som historien om mannen vinden og sola og den tykke frakken.

Etter noen år med de samme argumentene fra den ene siden og de samme svarene fra den andre siden, og den ene sidens ikkeeksisterende evne til å ta ett hint, så kan det være at man går lei.

Tall kan ikke forklare følelser.
Det at man i det hele tatt prøver å finne hva de eventuelt tilnermede tall er, ser jeg på som ett godt forsøk, men heller fåfengt idet man sier at kun når det er de rette tallene som får regjere, vil tallenes egenverdi kunne sidestilles med det den andre leiren allerede oppfatter som mer enn nok. Nemlig det som fra den andre leiren kalles løgner, kvasiteorier og tullball.

Om man som den med mer kunnskap ikke greier å være sola i historien nevnt først i mitt lille innlegg, men insisterer på å være vinden, da blir det slik at det kommer ikke frem en enighet.

Legg merke til hvilken side som klager sin nød over at dumriannenen ikke vil skjønne fornuft!

Hva er det? Man mener det er deres rett i å hevde slikt?
Det å kunne avgjøre når man skal insistere på sin korrekthet og når man skal la ting ligge, fordi det i øyeblikket ikke tjener sin hensikt, det er ikke lett.

Er det ikke på tide å forsøke å finne en annen rute å gå, slik at man heller kan finne de fellesområdet man har.

Så kan de som vil lære lære, og de som ikke vil lære, de koser seg da helt tydelig med sitt alikevel.

Hva skjer med hifisentralen?
HVA?

Lystrer den ikke de supre utregningene til de som er istand til å gjøre dem?
Vil den ikke høre på fornuft...

Gå ut hard og annklag i alle rettninger, si at noen har feil 60 ganger, så lure på hvorfor man ikke finner noe å være enige om?

Rakke ned på følelser... se hvor mange som smiler til deg da... :mad:

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Hvis man har kjøpt ny stereo og kjenner entusiasmen bobler kan man effektivt få roet ned boblingen ved å invitere hifi-venner og bli fortalt om alt som er bedre enn det man har kjøpt. ;D

T

timc

Gjest
 timc når du vil ha en absolutt referanse hvor 100% er "garantert ikke bedre" så er mitt spørsmål hvordan du definerer at du er kommet dit? I mitt enkle eksempel med juss-studenter så vil det f.eks være alt rett på en eksamen. Jeg vet ikke noen måte å kvantifisere subjektive opplevelser på som garanterer at det aldri blir bedre enn dette?
Hele poenget mitt er at man ikke kan komme dit. Det blir slik som BT sier at så snart musikken er kommet på plate så er mye av "magien" allerede borte, og ikke verdens beste annlegg kan rette opp dette.

Du spør hvordan jeg vil definere 100% da du sier at dette er subjektivt. Jeg mener at å prate om det subjektiv her blir litt feil. Dersom vi lar en person dra noen riff på en Elgitar og vi hører på dette uten at signalet går gjennom noe mer enn Gitar og Gitarforsterker kan vi fint oppleve lyden ulikt, MEN vi hører likevel den samme lyden. I en slik setting blir det meningsløst å hevde at det noen av tilhørerne hører er feil, da feilkilder ikke eksiterer. Skal så detter riffet spilles inn på plate og gjenngis så må jo det nødvendigvis være enighet om hvilket annlegg som på best måte ivaretar orginallyden uavhengig av hvordan vi oppfatter den.

At CV og hengekøyeparametre kan være gøy, og at mange foretrekker dette ser jeg ikke på som noe problem i det hele. Men i forhold til det Objektive er det ikke bra.

PS: Jeg er ikke noen storfan av det helt objektive jeg heller. Det skal jeg være den første til å inrømme, men jeg mener at det er viktig å kunne dele det subjektive og det objektive fra hverandre.

Mvh

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Er ikke ting hva man gjør de til? i denne sammenheng er det mange, inkl de som ikke liker tingenes tilstand og må lage tråder av det...

Det virker som alle skal være så flinke og riktige, personlige er jeg dritt lei slikt! gi meg mennesket/menneskene.

Strindberg sa det slik:

"Det er ikke våre dyder, uten våre feil som gjør oss til mennesker"...

mvh
O.t.
Hmmm ... Skjønnheten er imperfekt og feilbarlig, dermed er den også subjektiv, og når den «objektifiseres» blir den ofte falsk, grå, en dimensjonal og sjarmløs.

mvh
KJ

K

knutinh

Gjest
Merkelig diskusjon.

100 % kan man kun oppnå ved å høre musikk live. Når man har puttet lyden ned på en CD, er kvalitetsnivået allerede kommet godt under 50 %. Da kommer man ikke opp mot 100 % igjen, bare ved å bruke god elektronikk.
Hvis jeg forstår deg rett så er jeg helt uenig. Hvis du tar utgangspunkt i live forsterket musikk (hvor akustisk lyd fra instrumentene er neglisjerbar) så våger jeg følgende påstand:

"hvis du kobler en god CD-brenner/avspiller eller en AD koblet til en DA konverter mellom miksepult og forsterker så er det ingen i verden som hører noen forskjell annet enn evt forsinkelse".

Altså snakker vi ikke om teknisk degradasjon isolert som følge av CD-mediet men:

1. Det å være på konsert er noe helt annet enn å høre på hermetisk musikk. Sansene blir aktivert, det er et samspill mellom utøvere og publikum, det er gjerne høyt, man har tatt en øl, akustikken er forskjellig, utrolig mange faktorer gjør at dette er en fundamentalt forskjellig opplevelse fra å sette på en live-CD.

2. Utøvere og lydteknikere jobber helt forskjellig med en musikkproduksjon. Det er mulig (og påkrevd?) å korrigere feil, å legge på ett og ett spor, å prøve fram og tilbake med mange muligheter... Råmiks og master blir behandlet over lang tid av flere personer med forskjellig smak og mulighet til å vurdere resultatet på forskjellige anlegg.

Konklusjon:
Selvsagt vil de f.eks 60 minuttene som legges inn på en CD være totalt forskjellig fra de f.eks 60 minuttene som kommer ut av analog miksepult og går inn i PA-forsterkere på en live-konsert. Å hevde at dette utelukkende eller primært skyldes begrensninger ved CD-mediet grenser til naivitet.

-k

K

knutinh

Gjest
Du spør hvordan jeg vil definere 100% da du sier at dette er subjektivt. Jeg mener at å prate om det subjektiv her blir litt feil. Dersom vi lar en person dra noen riff på en Elgitar og vi hører på dette uten at signalet går gjennom noe mer enn Gitar og Gitarforsterker kan vi fint oppleve lyden ulikt, MEN vi hører likevel den samme lyden. I en slik setting blir det meningsløst å hevde at det noen av tilhørerne  hører er feil, da feilkilder ikke eksiterer. Skal så detter riffet spilles inn på plate og gjenngis så må jo det nødvendigvis være enighet om hvilket annlegg som på best måte ivaretar orginallyden uavhengig av hvordan vi oppfatter den.

At CV og hengekøyeparametre kan være gøy, og at mange foretrekker dette ser jeg ikke på som noe problem i det hele. Men i forhold til det Objektive er det ikke bra.

PS: Jeg er ikke noen storfan av det helt objektive jeg heller. Det skal jeg være den første til å inrømme, men jeg mener at det er viktig å kunne dele det subjektive og det objektive fra hverandre.

Mvh
For innspilt musikk er det så godt som aldri mulig å få innblikk i hvordan det virkelig hørtes ut. Referansen er borte.

For store deler av innspilt musikk finnes det uansett ingen referanse. Lydbildet blir til som en prosess mellom musikere, lydtekniker og referansemonitorer.

For store deler av innspilt musikk er det ikke mulig med dagens teknologi å gjenskape lydbildet som det ville ha vært om man satt i salen. Det nærmeste man kommer er binaural teknikk og hodetelefoner.

Stereohøyttalere i et lite rom er ikke kapabel til å gjenskape det lydfeltet som oppstår i en sfære rundt lytteren i en konsertsal. Vi kan simulere følelsen så godt som vi kan, men både opptaksteknikk, produksjon og reproduksjon er farget av et pragmatisk syn på "absolutt referanse" vs "subjektiv smak".

Er elektrostater med mye "rom" nærmere eller fjernere fra opprinnelig lyd enn dynamiske høyttalere? Og hvordan vet vi hvordan mikrofoner var plassert, og om de var omni, 8-tall eller nyre-karakteristikk? Hvordan vet vi om det ble benyttet overhead-mikker, puristisk XY-stereo, eller en drøss av instrument-mikker for å kunne fjerne støyen fra et bråkete publikum?

Vi vet ikke, det eneste vi vet er at opptaket ble gjort av en forhåpentligvis fagmann som brukte erfaring og kunnskap til å skape et syntetisk lydfelt som han gjerne lyttet til i hodetelefoner og monitorer for å sjekke at det låt bra.

-k

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Hvis jeg forstår deg rett så er jeg helt uenig. Hvis du tar utgangspunkt i live forsterket musikk (hvor akustisk lyd fra instrumentene er neglisjerbar) så våger jeg følgende påstand:

"hvis du kobler en god CD-brenner/avspiller eller en AD koblet til en DA konverter mellom miksepult og forsterker så er det ingen i verden som hører noen forskjell annet enn evt forsinkelse".

Altså snakker vi ikke om teknisk degradasjon isolert som følge av CD-mediet men:

1. Det å være på konsert er noe helt annet enn å høre på hermetisk musikk. Sansene blir aktivert, det er et samspill mellom utøvere og publikum, det er gjerne høyt, man har tatt en øl, akustikken er forskjellig, utrolig mange faktorer gjør at dette er en fundamentalt forskjellig opplevelse fra å sette på en live-CD.

2. Utøvere og lydteknikere jobber helt forskjellig med en musikkproduksjon. Det er mulig (og påkrevd?) å korrigere feil, å legge på ett og ett spor, å prøve fram og tilbake med mange muligheter... Råmiks og master blir behandlet over lang tid av flere personer med forskjellig smak og mulighet til å vurdere resultatet på forskjellige anlegg.

Konklusjon:
Selvsagt vil de f.eks 60 minuttene som legges inn på en CD være totalt forskjellig fra de f.eks 60 minuttene som kommer ut av analog miksepult og går inn i PA-forsterkere på en live-konsert. Å hevde at dette utelukkende eller primært skyldes begrensninger ved CD-mediet grenser til naivitet.

-k
;D ;D ;D

Heldigvis hevdet jeg ikke at dette utelukkende eller primært skuldes begrensninger ved CD-mediet. Jeg tenkte naturligvis på disse vandalene som kastrerer dynamikken, amputerer dypbassen, og alt det der.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Alt går i en mettning.

Det blir som historien om mannen vinden og sola og den tykke frakken.

Etter noen år med de samme argumentene fra den ene siden og de samme svarene fra den andre siden, og den ene sidens ikkeeksisterende evne til å ta ett hint, så kan det være at man går lei.

Tall kan ikke forklare følelser.
Det at man i det hele tatt prøver å finne hva de eventuelt tilnermede tall er, ser jeg på som ett godt forsøk, men heller fåfengt idet man sier at kun når det er de rette tallene som får regjere, vil tallenes egenverdi kunne sidestilles med det den andre leiren allerede oppfatter som mer enn nok. Nemlig det som fra den andre leiren kalles løgner, kvasiteorier og tullball.

Om man som den med mer kunnskap ikke greier å være sola i historien nevnt først i mitt lille innlegg, men insisterer på å være vinden, da blir det slik at det kommer ikke frem en enighet.

Legg merke til hvilken side som klager sin nød over at dumriannenen ikke vil skjønne fornuft!

Hva er det? Man mener det er deres rett i å hevde slikt?
Det å kunne avgjøre når man skal insistere på sin korrekthet og når man skal la ting ligge, fordi det i øyeblikket ikke tjener sin hensikt, det er ikke lett.

Er det ikke på tide å forsøke å finne en annen rute å gå, slik at man heller kan finne de fellesområdet man har.

Så kan de som vil lære lære, og de som ikke vil lære, de koser seg da helt tydelig med sitt alikevel.

Hva skjer med hifisentralen?
HVA?

Lystrer den ikke de supre utregningene til de som er istand til å gjøre dem?
Vil den ikke høre på fornuft...

Gå ut hard og annklag i alle rettninger, si at noen har feil 60 ganger, så lure på hvorfor man ikke finner noe å være enige om?

Rakke ned på følelser... se hvor mange som smiler til deg da...  :mad:
Jeg har aldri sett noen "objektivister" rakke ned på opplevelsen her inne. Opplevelsen er subjektiv og kan jo ikke debateres.

Om man vet at noen har feil 60 ganger, hvor mange ganger bør man så si ifra? 2, 3, 6, 8, eller 60?

Igjen må jeg si at jeg ikke har sett noen av teknikerne her inne rakke ned på følelsene.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.662
Sted
Torget vurderinger
0
Jeg har aldri sett noen "objektivister" rakke ned på opplevelsen her inne. Opplevelsen er subjektiv og kan jo ikke debateres.

Om man vet at noen har feil 60 ganger, hvor mange ganger bør man så si ifra? 2, 3, 6, 8, eller 60?

Igjen må jeg si at jeg ikke har sett noen av teknikerne her inne rakke ned på følelsene.
Nokon som har eit godt framlegg til korleis ein skal måle "the footstomping effect"?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg trodde dette forumet alltid har bestått av gretne gamle gubber, og at det ikke er noen ny trend. ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Føler du deg SÅ gammel BT ? ;)
Neida, det er fortsatt et par uker til jeg har rund-dag. Men jeg er desto mer gretten. ;D

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Så konklusjonen er at medlemmene her er gamle og gretne menn, som liker å diskutere bagateller og som blir blodig fornærmet av kritikk av ens hi-fi prioriteringer.... ;) :D For en gjeng... ;)

Topp Bunn