hva skjer med bruktmarkedet!!!!

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Høvdingen skrev:
det er ikke få jeg har snakket med som pruter uten egentlig å være interessert i produktet. Det kan virke som noen får en slags tilfredstillelse av å prute. Men kjøpe skal de som regel ikke.
Jeg tror ikke en kan si dette på et generelt grunnlag, men at det finnes enkelte som pruter, men ikke kjøper, det tror jeg på.

Du nevner også at man skal være forsiktig med forhåndsbetaling. Har du noen tips om hva som kan fungere, bortsett fra det å møte ansikt til ansikt? Oppkrav fungerer ikke, da sendingene ofte kommer i retur....
En ting som fungerer bra er at kjøper f.eks. setter inn fraktkostnader eller f.eks. kr. 1000 på forskudd som sikkerhet og resten i oppkrav. Kjøperen får jo ikke se varen før han betaler oppkravet, men det ligger en viss ro i å vite at det faktisk er en pakke med en viss vekt på postkontoret. Dette er ikke en optimal løsning, men bedre enn og f.eks. sette over kr. 10.000 og ikke få varer. Selger risikerer ikke å tape fraktkostnader på denne måten, og det er et brukbart kompromiss. (nytt innlegg fra omholt foreslår det samme, så ikke det når jeg skrev innlegget.)

Mitt aller beste råd er å snakke sammen pr. telefon.

Jeg vurderer å lage et karaktersystem ala QXL, slik at vi ihvertfall kan se hvem som er seriøse på bruktbørsen. Hvis det blir gitt negativ kommentar så kan jo alltids brukeren legge inn en forklaring, og jeg tror et slik system er fornuftig når såpass mye handel skjer kun pr. epost.
Støtter forslaget om et karaktersystem. Dette fungerer glimrende på f.eks Audiogon! Her er det mulig faktisk å få et "bilde" av hvordan selgeren har oppført seg i tidligere handler, og "avskummet" blir luket bort. Har forhåndsbetalt varer med verdi på opptil 35k på grunnlag av "feedback" på Audigon.
 

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
835
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Kunne det være en ide at Avtalelovens hovedbestemmelser om tilbud og aksept tydeliggjøres på bruktkjøpsidene? Nå til dags virker det som folk tror at de kan trekke seg fra bud uten videre, og svært mange har en forventing om at det skal foreligge angrerett i nærmest alle sammenhenger.

Det virker generelt sett som om folks rettsoppfatning har endret seg negativt i de siste årene. Det er mulig at folk ikke er verre enn før, men kanskje heller at Internett har gjort det enklere å bryte lover og regler.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.719
Torget vurderinger
1
Et karaktersystem ala QXL synes jeg er en glimrende ide. Men da må dette bare kunne brukes etter utført handel! Ikke åpent for alle å gi karakterer til alle. Jeg vil ikke ha negativ omtale bare fordi jeg i følge selger kom med et skammelig lavt bud!
Det blir ikke helt enkelt å få til et karaktersystem som kun aktiveres når handel har tatt sted, ettersom vi ikke har noe auksjonsystem, men noe skal vi få til.


Kunne det være en ide at Avtalelovens hovedbestemmelser om tilbud og aksept tydeliggjøres på bruktkjøpsidene? Nå til dags virker det som folk tror at de kan trekke seg fra bud uten videre, og svært mange har en forventing om at det skal foreligge angrerett i nærmest alle sammenhenger.
Det er nok ikke enkelt å "straffe" en person som trekker seg fra bud gitt mellom to privatpersoner - det bærer også norsk rettspraksis preg av, og det gis nokså stor frihet inntil penger har blitt utvekslet mellom partene, eller skriftlig avtale er på plass. Ved skriftlig bud via email så har det naturligvis åpnet seg en mulighet til å "bevise" sin sak, men vedkommende kan i etterkant si at han/hun har misforstått annonsen eller skylde på noe annet, og det er i praksis lite en kan gjøre med slike tilfeller.

Jeg synes vi kan sette opp en setning som oppfordrer folk til å opptre seriøst, og samtidig forklare at useriøse handler blir rapport til HFS.
 

wireworld

Medlem
Ble medlem
04.01.2004
Innlegg
34
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
ååå ja tekst tv det var gode minner.... mange mange timer og surfet der!! også vente tiden på at audio og hifi klubb avisa med brukt anonnser skulle komme i posten.. :) :)
men ja alt er jo mye lettere nå...
med litt fokus på dette så kansje vi kan rette på noe... håper jeg...
men enig med høvdingen om at de fleste er bra hifi entusiaster med et godt hjerte.. bare synd noen skal sparke på vepse bolet så ofte... :) :)
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Høvdingen skrev:
Jeg synes vi kan sette opp en setning som oppfordrer folk til å opptre seriøst, og samtidig forklare at useriøse handler blir rapport til HFS.
dette er ikke så dumt, men tror ikke det da hjelper så mye å sette inn en link øverst på bruktbørsen med regler og slikt. Kansje heller få til at retningslinjer for annonsering kommer opp uansett om man vil eller ikke når man skal legge ut en annonse. Blir litt mer tungvint å legge ut annonsene men man er nå da sikret at linjene er sett iverfall.
 

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
835
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Høvdingen skrev:
Kunne det være en ide at Avtalelovens hovedbestemmelser om tilbud og aksept tydeliggjøres på bruktkjøpsidene? Nå til dags virker det som folk tror at de kan trekke seg fra bud uten videre, og svært mange har en forventing om at det skal foreligge angrerett i nærmest alle sammenhenger.
Det er nok ikke enkelt å "straffe" en person som trekker seg fra bud gitt mellom to privatpersoner - det bærer også norsk rettspraksis preg av, og det gis nokså stor frihet inntil penger har blitt utvekslet mellom partene, eller skriftlig avtale er på plass. Ved skriftlig bud via email så har det naturligvis åpnet seg en mulighet til å "bevise" sin sak, men vedkommende kan i etterkant si at han/hun har misforstått annonsen eller skylde på noe annet, og det er i praksis lite en kan gjøre med slike tilfeller.

Jeg synes vi kan sette opp en setning som oppfordrer folk til å opptre seriøst, og samtidig forklare at useriøse handler blir rapport til HFS.
Det er ikke Hifisentralens jobb å straffe noen, en eventuell tvist må bli mellom partene. Jeg mente å gjøre synlig at bud er bindende, at man som hovedregel ikke har adgang til å trekke seg fra bud, og i det hele tatt at Avtaleloven fortsatt gjelder.

Når det gjelder rettspraksis kan vel denne ha en viss berettigelse, selv om det her er selger som er innklaget: http://www.forbrukertvistutvalget.no/index3.asp?Saknr=20030084
 

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
835
Antall liker
25
Sted
Tromsø
J.Finvaag skrev:
Høvdingen skrev:
Jeg synes vi kan sette opp en setning som oppfordrer folk til å opptre seriøst, og samtidig forklare at useriøse handler blir rapport til HFS.
dette er ikke så dumt, men tror ikke det da hjelper så mye å sette inn en link øverst på bruktbørsen med regler og slikt. Kansje heller få til at retningslinjer for annonsering kommer opp uansett om man vil eller ikke når man skal legge ut en annonse. Blir litt mer tungvint å legge ut annonsene men man er nå da sikret at linjene er sett iverfall.
Som det kanskje fremgår av mitt siste innlegg er ikke poenget link til www.lovdata.no og Avtaleloven av 1922 (eller hva det nå var), men å gjøre det tydelig for kjøper (og selger) at en avtale i utgangspunktet er bindende.
 
J

Jurassic

Gjest
Jeg kjøpte 2 stykker signalkabler til noe jeg synes var en rimelig pris her på sentralen, spurte ettertrykkelig om det var 2 par for å forsikre meg om at det ikke ble noen misforståelser og selger bekreftet at det var 2 par.
Betalte forskudd og når brevet kom lå det et par oppi der, klaget og ble avspist med at den prisen hade vært for billig for 2 par.
Har notert meg adressa til selger som forøvrig bor langt ute i steinrøysa og hvis jeg noen gang skal til det området vet jeg hvilken dør jeg skal banke på.
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Gugge skrev:
J.Finvaag skrev:
Høvdingen skrev:
Jeg synes vi kan sette opp en setning som oppfordrer folk til å opptre seriøst, og samtidig forklare at useriøse handler blir rapport til HFS.
dette er ikke så dumt, men tror ikke det da hjelper så mye å sette inn en link øverst på bruktbørsen med regler og slikt. Kansje heller få til at retningslinjer for annonsering kommer opp uansett om man vil eller ikke når man skal legge ut en annonse. Blir litt mer tungvint å legge ut annonsene men man er nå da sikret at linjene er sett iverfall.
Som det kanskje fremgår av mitt siste innlegg er ikke poenget link til www.lovdata.no og Avtaleloven av 1922 (eller hva det nå var), men å gjøre det tydelig for kjøper (og selger) at en avtale i utgangspunktet er bindende.

Nei det skjønte jeg :) poenget mitt var at dev å gjøre det slik jeg sier, slik at regler eller hva man vil kalle det kommer opp uansett når man legger ut annonse er det sikret at det blir lest. Noen setninger i en post øverst på siden tror jeg ikke nødvendig vis blir lest av så veldig mange.
 
C

Cyber

Gjest
Har handlet litt i det siste og det er min opplevelse at mange spør og graver og pruter bare for sportens del - de er ikke interessert i produktet...

Jaja... Hvordan skal det gå med verden? :-\
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Må ha hatt utrolig flaks jeg. Har aldri hatt problemer hverken som selger eller kjøper på bruktbørsen. Betalt på forskudd, har fått betaling på forskudd. Ingen problemer.
 
S

smog

Gjest
Jeg har heller ingen negative opplevelser med kjøp og salg. Har kjøpt og solgt en del på bruktbørsen i det siste, men bare truffet ok folk. Mange spør og graver ,men det er vel lov hvis en skal bruke mange penger på utstyr en ikke får se før det er betalt.

Mvh
Even
 
O

OldBoy

Gjest
Det vil helst gå bra, ja. La oss ikke glemme det.

Men et par ganger det seneste året har jeg lagt merke til at en del utstyr jeg har solgt litt billig til unge og tilsynelatende veldig pengelense kjøpere, har dukket opp like etterpå på bruktbørsen til langt høyere priser enn det jeg kunne ha drømt om å selge til. Kjekke unge menn som, om de ikke er det, utgir seg for å være studenter, eller skal kjøpe noe billig og bra til junior, og er så hyggelige som bare det, bortsett fra at de ikke har råd til så veldig mye. "Gamle, velstående menn skal ikke tjene penger på å selge gammel hi-fi-til unge gutter", står det i barnelærdommen min. Men jeg føler meg litt skuffet, må innrømme det. Selv om jeg aldri er blitt direkte lurt.

De hyggeligste handlene er de som foregår ansikt til ansikt. Gjerne hjemme hos enten kjøper eller selger. Da får man anledning til å knytte personlig kontakt, kanskje få med seg litt lytting og nye impulser, hvis man er på "bortebane", og til å få vist frem anlegget sitt og kanskje få noen tilbakemeldinger, hvis handelen foregår på "hjemmebane". Jeg har fått mange hi-fi-venner på den måten.
 

Accuphase

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2005
Innlegg
103
Antall liker
5
La ut annonse på accuphase DP-67, men tok den bort pga de henvendelsene jeg fikk var så borti natta Useriøse.
Synd for sånn var det ikke her før, fremover blir det Finn.


Mvh Helge
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.719
Torget vurderinger
1
Det er ikke Hifisentralens jobb å straffe noen, en eventuell tvist må bli mellom partene.
Jeg mente heller ikke at vi skulle straffe noen, men jeg ser ingen hensikt i å gjengi lovteksten når det i praksis er tillatt for privatpersoner å trekke seg fra handel med andre privatpersoner. Så langt jeg vet har ingen noen gang blitt dømt til å betale erstatning fordi de har ombestemt seg i privat-til-privat handel av typen salg av stereoutstyr.

Når det gjelder rettspraksis kan vel denne ha en viss berettigelse, selv om det her er selger som er innklaget: http://www.forbrukertvistutvalget.no/index3.asp?Saknr=20030084
Det blir litt annerledes når det gjelder auksjon. Her må kjøper akseptere en rekke regler før han kan legge inn bud, og slikt system har jo ikke vi på vår bruktbørs. I tillegg har sannsynligvis selger betalt for en auksjon/annonse som gjør at han blir skadelidende økonomisk. Jeg sier ikke at bud ikke bør være bindende, men det er så vanskelig å bevise i etterkant når det egentlig ender opp med ord mot ord.

La ut annonse på accuphase DP-67, men tok den bort pga de henvendelsene jeg fikk var så borti natta Useriøse.
Synd for sånn var det ikke her før, fremover blir det Finn.
Jeg tror ikke de som kjøper high-end på Finn.no er noe annerledes enn de du møter her, heller tvert imot. Sjansen for å få solgt utstyr i denne klassen er nok større på HFS og tilsvarende forum, men det er det er bra å ha ulike valgmuligheter.

Mvh
Høvdingen
 
T

Thomas1

Gjest
Jeg lurer på om statistisk sentralbyrå har en oversikt over hvor mange pratere det går på 1 kjøper. Jeg personlig tipper rundt 8 ::)

Ellers har jeg bare gode erfaringer med børsen her. ( i motsetning til Oslo børs )
 

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Innlegg
246
Antall liker
0
cybervision_ skrev:
.......og det er min opplevelse at mange spør og graver og pruter bare for sportens del - de er ikke interessert i produktet...
Kjenner igjen dette ja.
Noe annet som kan være en smule irriterende er disse som hele tiden må ha annonsen sin på toppen av siden ;D

mvh
 

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
835
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Høvdingen skrev:
Når det gjelder rettspraksis kan vel denne ha en viss berettigelse, selv om det her er selger som er innklaget: http://www.forbrukertvistutvalget.no/index3.asp?Saknr=20030084
Det blir litt annerledes når det gjelder auksjon. Her må kjøper akseptere en rekke regler før han kan legge inn bud, og slikt system har jo ikke vi på vår bruktbørs. Jeg sier ikke at bud ikke bør være bindende, men det er så vanskelig å bevise i etterkant når det egentlig ender opp med ord mot ord.
For auksjon gjelder akkurat de samme regler for bud og aksept som i enhver annen handel, det være seg boligsalg eller bud her på HFS. Om kjøper må akseptere masse regler på QXL endrer det ikke det faktum at disse skal være basert på Avtaleloven.

Fra Forbrukertvistutvalgets vedtak:
III.

Utvalget ser slik på saken:

Et bud som legges inn på en internettauksjon er, på samme måten som bud på andre typer auksjoner, et tilbud i avtalelovens forstand. Dersom budet (tilbudet) aksepteres av selgeren, er det inngått en bindende avtale mellom selger og kjøper etter reglene i avtalelovens første kapittel. Utvalget bemerker for ordens skyld at det ikke er opplyst at auksjonsreglene for det aktuelle auksjonsfirmaet fraviker reglene i avtalelovens første kapittel, jfr. lovens § 1.
Men jeg skal ikke kverne mer på dette.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.719
Torget vurderinger
1
Men jeg skal ikke kverne mer på dette.
Det er aktuelt tema, så jeg synes det er helt ok å kverne litt på dette. Loven er klar, og det beste hadde vært hvis folk kunne respektert den.

Mvh
Høvdingen
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ivaols skrev:
Har generelt bare positive opplevelser. Viktig uansett å være litt på vakt og sile bort de som virker useriøse.

En gang tok det 2 mnd før jeg fikk pengene. Da hadde jeg ringt selgeren hver dag og pratet med mora og bestemora flere ganger (han bodde hos bestemora he he) før jeg til slutt fikk presset pengene ut av han. Den gangen sendte jeg varen før jeg fikk pengene. Unnskyldningen hans var at han ikke hadde penger da han fikk varen...
Har du ikke penga når du avtaler,så gi faen i å kjøpe noe.......noen som ikke helt klarer det der gitt!!
 
O

OldBoy

Gjest
Høvdingen skrev:
Men jeg skal ikke kverne mer på dette.
Det er aktuelt tema, så jeg synes det er helt ok å kverne litt på dette. Loven er klar, og det beste hadde vært hvis folk kunne respektert den.

Mvh
Høvdingen
Loven er klar, den, men er faktisk litt forskjellig avhengig av hvem selger og kjøper er.

Er BÅDE selger OG kjøper privatpersoner, gjelder i alminnelighet avtaleloven og kjøpsloven for begge.

Er selger derimot næringsdrivende og transaksjonen er et ledd i selgers næringsvirksomhet, legger loven mye større byrder på selgeren. Gitt at kjøper fortsatt er en privatperson. Blant annet gjelder at kjøper i så fall, med en del klare unntak, har angrerett ved kjøp blant annet over internett eller telefon.

Er begge parter næringsdrivende, gjelder igjen andre spilleregler.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.719
Torget vurderinger
1
Loven er klar, den, men er faktisk litt forskjellig avhengig av hvem selger og kjøper er.
Det er selvfølgelig riktig, men vi snakket om handel mellom privatpersoner, som er mest aktuelt på vår bruktbørs.
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
KJøpt å solgt en go del på sentralen,utenom å vente på penger i 14 dager(kjøper glemte å overføre) ;) ;)så har en 10-15 handler begge veier gått smertefritt for meg,mye seriøse folk her da,ikke bare elende ;D
 
T

timc

Gjest
Det mest irreterende for meg har faktisk vært folk som har tatt kontakt for å få hjelp til å selge tilsvarende produkt. Evneveike tullinger.


Heldigvis har det bare vært på mail.......


Generelt sett har handel på bruktbørser gått bra for min del. Med unntak av en på Finn som plutselig ikke ville selge til meg fordi det var så vanskelig å få pakken sendt. Den kunne bli hentet på døra av Tollpost..........


-Tim
 

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
623
Antall liker
4
Det er nok ikke unikt at det er useriøse kjøper og selgere på et "åpent" bruktmarked. Jeg har (som privatperson) god erfaring både fra Finn.no og QXL, og man opplever det samme der, det er alltid noen som ikke henter pakken, eller ikke leverer som avtalt. Jeg synes forøvrig QXL systemet med karraktergiving til selger/kjøper er en bra løsning, da man blir skeptisk til kjøp/salg til personer med dårlig karakter. Kan hende dette er vanskelig å innføre her på HFS, men det er bare en tanke..

Når det gjelder det med sletting av annonser, var det jo ikke mange måneder siden noe foreslo at produkter som var solgt skulle markeres som det en stund før de ble slettet, slik at potensielle kjøpere skulle slippe fundere på om noe var solgt eller ikke... Er nok like mange meninger som det er folk der ute i forhold til dette...
 
O

OldBoy

Gjest
timc skrev:
Det mest irreterende for meg har faktisk vært folk som har tatt kontakt for å få hjelp til å selge tilsvarende produkt. Evneveike tullinger.

Heldigvis har det bare vært på mail.......
Dette opplevde jeg en gang da jeg skulle selge en forsterker. Fikk en mail fra en som eide tilsvarende, hvor han skrev at dersom det ble et rush av interessenter, kunne jeg ikke henvise dem videre?

Akkurat i dette tilfellet, fikk jeg faktisk et overskudd av interesserte kjøpere, og jeg syntes derfor at det var hyggelig å kunne henvise et par av dem videre. Uten ansvar, naturligvis: "jeg kjenner ikke vedkommende, men har fått et vink om at han også er i markedet for å selge tilsvarende."

Det var vel ikke så galt?
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.236
Jeg har aldri hatt problemer med salg eller kjøp på bruktbørsen her. Mulig det skyldes at jeg ikke anser noe som solgt før jeg ser avtalt salgssum på min konto.

Hvis jeg skulle sendt noe i oppkrav ville jeg krevd kostandene med uavhentet pakke i forskudd som et minimum. Dersom kjøper ikke går med på dette havner han i useriøs kjøper-bunken.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.830
Antall liker
5.474
Sted
Holmestrand
janly skrev:
Min erfaring fra bruktbørsen her på HFS er at de fleste kun er ute etter å prute. Og selv om prisen på produktet man selger er ekstremt lav, langt under halv pris av ny er det kun pruting som gjelder. Utrolig irriterende! Og det er mye løgn og lureri. Flere prøver seg med at de kan få det aktuelle produktet til en fantasi pris ny i butikk, og at jeg da må selge grisebilllig. Et eksempel er en kar her på sentralen som hevder han får nye Avantgarde DUO til 70-tusen hos Lyric. Det blir rett og slett for dumt med slik løgn. Enkelte åpner telefonsamtalen med at "Du sliter vel med å selge nå, er ikke lett å selge den saken" for så å prute villt i neste øyeblikk.

En annen ting er de som ikke henter avtalt oppkravspakke. Senest for et par uker siden solgte jeg en amp til en Bransjeaktør (ja de er ikke bedre enn noen andre) her på forumet. Ampen skulle jeg ha 5-lapper for. Det hastet fælt med å få sendt den, så jeg sendte den så kjapt jeg kunne. Men hentet han den? NEI. Med returporto kostet det meg 700,- å få den i retur. Man blir rimelig oppgitt, og får lyst å legge ut navn over disse useriøse "kjøperne".
Hvis det er en profesjonell som du må regne en bransjeaktør som ville jeg jeg ha sendt ham en regning på "porto og ekspedisjon"!
 

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Innlegg
391
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
Mye rare forslag på bytte ute og går om dagen også. Har fått en del hendvendelser på Audiolab settet mitt som ligger ute om dagen med forslag på bytte. Det er forsåvidt ok det, bytte er ofte en grei og enkel måtte og teste ut forsjellige ting på.

Men når folk kommer med forslag på og bytte f.eks i dette tilfellet Audiolab settet mitt mot rimlige Kina forsterkere med en nypris langt under det jeg forlanger i brukt pris begyner jeg og lure på hva folk tenker med? Men det er jo lov og prøve seg, blir bare så latterlig useriøst.
 

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
897
Antall liker
1.007
Torget vurderinger
4
For min del har jeg hatt mye positive erfaringer med kjøp og salg her inne. En og annen gang kommer man borti useriøse folk, så sånn sett foretrekker jeg å forholde meg til "kjente og kjære" nick som jeg vet har fartstid over mange år her på sentralen når jeg skal handle. Da har jeg som regel få betenkeligheter med å overføre på forskudd eller sende i oppkrav. Samme nick på forum som i bruktbørs er en fin ting....
 

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
Er det ikke litt merkelig hvordan det ser ut til å være "enten eller" når det gjelder folks erfaring med bruktbørsen på HFS? Kan det være flere faktorer inne i bildet her, som for eks. hvor mange elendige annonser som blir lagt ut? :eek: Mange annonser inneholder jo knapt info om hvilken type produkt som selges, og ingen bilder eller tech. specs, lite kontaktinfo osv....

Sikkert mange tilfeldigheter også. Jeg har selv nesten utelukkende positive erfaringer med bruktbørsen, og ganske mange av dem etterhvert. Noen små misforståelser har det selvfølgelig vært, men ikke som har gjort meg skadelidende på noen måte. En diskusjon i ny og ne kan jeg faktisk leve med, så lenge det løser seg på en ok måte, og det er viktig å ikke gi seg hvis man ikke er fornøyd med en deal i forhold til hva som er lovet. Kan hende en del er for dumsnille her, for å ikke lage problemer? Jeg hadde en episode senest denne uka, hvor jeg kjøpte et avrack usett av en velkjent forumbruker, hvor det ble oppgitt en veil.pris i annonsen. Jeg kjøpte racket for det jeg trodde var litt under 1/2 av veil.pris, og overførte penger umiddelbart så det ikke skulle bli solgt til noen andre. Akkurat et sånt rack jeg var ute etter også ;D Etterpå satt jeg meg selvfølgelig ned og googlet etter bilder og info om nyervervelsen, og finner da til min forskrekkelse indikasjoner på at veil.pris var ned mot 1/2 av hva jeg hadde fått oppgitt av selger :eek: Tar så en telefon til den aktuelle hifisjappa, og får bekreftet en veil.pris som er nesten 1/3 lavere enn hva selger oppga..
Jeg hadde jo allerede overført pengene, og tok en tlf til selger. Han var litt mistroisk, men jeg fikk ham til å innhente samme info selv, og enden på visa er at jeg fikk racket jeg ønsket meg til ca 1/2 av veil. allikevel(fikk tilbake penger fra selger selvfølgelig). Det behøver ikke være så vanskelig.

De aller fleste handler jeg har gjort , har blitt forhåndsbetalt av meg som kjøper og omvendt når jeg selger. Det samme gjelder forsåvidt på flere andre forum jeg frekventerer. Ikke skjønner jeg hva folk bruker oppkravsforsendelser for heller, er jo bare en dyr fraktmetode, uten noen garanti for at du som kjøper ikke får murstein istedet for hifi i esken din, og heller ingen garanti for selger om at forsendelsen blir hentet ??? Nei tillit må til, for å gjøre handel synes nå jeg :)

Jeg åpner stort sett bruktbørsen før forumet ;)

Hadde nok vært fint med f.eks. et karaktersystem, men jeg tror det er andre ting som kan spille inn også :)
 

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
418
Antall liker
7
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Focalmann skrev:
Er det ikke litt merkelig hvordan det ser ut til å være "enten eller" når det gjelder folks erfaring med bruktbørsen på HFS?

Takk for en liten rettleder i noe som ser ut til å utvikle seg til noe negativt. Jeg har et overveldende flertall av hyggelige handler å se tilbake på gjennom internettforaer. I tillegg har det åpnet for muligheter vi ikke hadde før, både i mengde og bredde. Om vi ser på bruktbørsen i dag, er det MYE utstyr jeg kan tenke meg å prøve, og endel kan jeg få til en veldig fin pris. Desverre stikker det negative seg ut, slik at det får fokuset. Folk flest på sentralen(og andre steder), er seriøse og tenkende. Et mindretall får mye oppmerksomhet fra meg, rett og slett fordi de irriterer meg :p. Jeg håper at den negative trenden som veldig mange opplever, kan stoppes.

Hilsen Tommy
 

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Innlegg
246
Antall liker
0
Øyvind H skrev:
cybervision_ skrev:
.......og det er min opplevelse at mange spør og graver og pruter bare for sportens del - de er ikke interessert i produktet...
Kjenner igjen dette ja.
Noe annet som kan være en smule irriterende er disse som hele tiden må ha annonsen sin på toppen av siden ;D

mvh
Noen tar ikke ett hint. VI HAR SKJØNT AT DU SKAL SELGE HØYTTALERNE DINE NÅ! :)
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Kan man ikke kopiere systemet de bruker på ebay? Der kan du legge inn en komentar om selger/handelen enten det er auksjon eller salg til avtalt pris. Der har selger også muligheten til å forsvare komentaren til kjøper.
Handler litt på ebay, og syns den løsningen virker grei. De har også antall fornøyde kunder vurdering i prosent.

Det som er viktig, er at telefonnr, mail-adr og adresse må registreres. Da er det ikke så lett å opprette flere brukernavn.

Torsen
 

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
empty skrev:
Focalmann skrev:
Er det ikke litt merkelig hvordan det ser ut til å være "enten eller" når det gjelder folks erfaring med bruktbørsen på HFS?

Takk for en liten rettleder i noe som ser ut til å utvikle seg til noe negativt. Jeg har et overveldende flertall av hyggelige handler å se tilbake på gjennom internettforaer. I tillegg har det åpnet for muligheter vi ikke hadde før, både i mengde og bredde. Om vi ser på bruktbørsen i dag, er det MYE utstyr jeg kan tenke meg å prøve, og endel kan jeg få til en veldig fin pris. Desverre stikker det negative seg ut, slik at det får fokuset. Folk flest på sentralen(og andre steder), er seriøse og tenkende. Et mindretall får mye oppmerksomhet fra meg, rett og slett fordi de irriterer meg :p. Jeg håper at den negative trenden som veldig mange opplever, kan stoppes.

Hilsen Tommy
Bare hyggelig, jeg er egentlig ganske glad i bruktbørsen og synes nesten det virker litt som svartmaling dette her ;)

Men et ratingsystem hadde sikkert gjort det enda bedre!
 

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Innlegg
391
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
Veldig glad i Bruktbørsen selv også. Er enig i at karakter system hadde vært en grei måtte og få silt ut de useriøse. Karakter system funker jo greit på diverse auksjon sider, så hvorfor ikke her?
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Et karaktersystem hadde vært bra, men det har sine svakheter. Jeg har erfaring med at mange ofte venter med å avgi karakter til de selv har fått karakter. Tror av den grunn at mange er redde for å være helt ærlige i "frykt" for hevnaksjoner. Gir du en negativ karakter får du trolig det samme tilbake, selv om du selv har gjennomført en prikkfri handel. Tror derfor mange lar være å gi karakter framfor å gi negativ karakter.Et system der ingen får se resultatet før begge har avgitt karakter hadde kanskje vært en løsning?

Frank
 

wireworld

Medlem
Ble medlem
04.01.2004
Innlegg
34
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
hei.
hensikten med og legge inn dette her på forumet var og få det litt fram i lyset og det har vi nå klart med så mange ivrige deltagere
det er BRA!!!! som jeg skrev innledningsvis er nok de fleste av oss seriøse og ivrige hifi entusiaster.. men det er de som ikke klarer og holde seg til normale avtaler som desverre får mye fokus pga irritasjon...

la oss nå håpe de leser og tar et hint eller to...
hvis ikke kan vi jo gi dem det med teskje ;)

er selv også veldig glad i brukt børsen.. selv om tekst tv var gode minner ler. ;)

hifi hilsen
rune.
 

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Innlegg
200
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Dei fleste av problema som har kome opp i denne tråden kan løysast med at alle sals-annonser/handlar vert lagt opp med betaling gjennom PayEx. Dette er eit system som gjer at både selgar og kjøpar kan føle seg rimleg trygge. Desutan stoppar det folk utan likvide midlar til å låst ville innlate seg på handel.
Det fungerar som følger:
-Selgar sender krav til kjøpar gjennom PayEx.
-Kjøpar set inn oppgjør.
-Selgar får melding om at betaling er sendt og sender gjenstanden/varene.
-Kjøpar får varene og godkjenner den/dei. Gjer så melding til PayEx om å frigjere betaling.
-Oppgjøret vert uansett overført selgar etter 14 dagar om ikkje kjøpar lagar skriftlege protest og samtidig dokumenterer det som ikkje måtte vere som avtalt.

Har brukt systemet ved fleire høve både som selgar og kjøpar og vil anbefale det.
MVH
 

TBG

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.08.2003
Innlegg
57
Antall liker
3
på audiogon er det også et system med fedback, gir i hvertfall en pekepinn, selv om det sikkert kan tukles med for de som går inn for det.
venter på noe nå så får vi se om det fortsatt helst vil gå bra.
 
Topp Bunn