Hva skjer i England?

N

nb

Gjest
Får nok se en del slikt rundtomkring i Europa fremover. Mye desillusjonert arbeidsledig ungdom, velferdsordninger kuttes osv osv. England har hugget i statsbudsjettet med Den Store Øksen for å få samsvar mellom inntekter og utgifter. Andre kommer nok etter.

Men protestene akter seg ulike rundtomkring enn så lenge. Jeg husker ikke hva tallet var, men Economist skrev en gang noe om hvor stor andel av den britiske, mannlige befolkningen som hadde hatt en eller annen voldssak i justisvesenet, den var VELDIG høy husker jeg. Poenget i den skane var at det ikke var tilfeldig at hooliganismen var et britisk fenomen.
 
V

vredensgnag

Gjest
Fredag skrev The Guardian om følgene av at regjeringen hadde tatt vekk all finansiering til ungdomsklubber og ungdomsaktiviteter.
Dagen etter smalt det. Theresa May, som styrer hva som foregår på hjemmefronten i sittende regjering, uttalte fremsynt en del tid tilbake at det ikke var noen grunn til å frykte opprør i England. Man kan regne med at hun ikke har besøkt engelske slumstrøk, som det er mange av.

The Guardian: http://www.guardian.co.uk/uk/2011/jul/29/young-people-gangs-youth-clubs-close

Velkommen til A ClockWork Orange Britain. Det forundrer meg i hvilken utstrekning mange innbiller seg at folk kan tjene hundrevis av millioner, mens andre har ingenting, og ingen fremtidsmuligheter - og så tro det skal gå bra i lengden. Vanlige aksjonærer i Barclays var i harnisk en tid tilbake, det ble lite igjen til utbytte til disse, mens bankledelsen delte milliarder av pund i provisjoner og bonuser.

Dette var orienterende: http://www.dagbladet.no/2011/08/08/nyheter/london/ungdomsoppror/utenriks/17603390/

 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Spør en engelskmann, og innvandrere er hans første utbrudd...

Arne K
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.138
Antall liker
9.457
Cobra2 skrev:
Spør en engelskmann, og innvandrere er hans første utbrudd...

Arne K
Tror ikke det, gitt. Han vil heller si arbeidsløshet.
 
Ble medlem
30.04.2008
Innlegg
11.870
Antall liker
1.398
Cobra2 skrev:
Spør en engelskmann, og innvandrere er hans første utbrudd...

Arne K
Kanskje man skal spørre litt flere enn en. Du kan lett ende opp med visse representasjonsproblem med så lite utvalg.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Pink_Panther skrev:
Cobra2 skrev:
Spør en engelskmann, og innvandrere er hans første utbrudd...

Arne K
Tror ikke det, gitt. Han vil heller si arbeidsløshet.
Litt lite nyansert, kanskje, selv om begge to sikkert treffer sånn nogenlunde på spikeren...
Tror vel heller mer på at det vi ser nå, må ses på som resultat av en feilslått politikk på MANGE områder i samfunnet.
Og som en eller annen nevnte; vi kan nok komme til å se slikt i flere byer/land etterhvert, i alle fall hvis det kommer en ny finanskrise (slik det ser ut til...)

EDIT: Selv om vi i Norge i etterkant av ABB kan prise oss lykkelige og heldige over politikere med i alle fall nogenlunde bakkekontakt, finnes det noe ALT FOR MANGE blåruss og politikere som liksom styrer og steller til beste for folk rundt omkring, og når disse mister alt som heter styring, kontroll og oversikt, vil desverre enkelte ikke ha annet å ty til enn frustrasjon, slik vi ser i London. Finnes jo mange, deriblant meg selv, som mener og tror at vi en stund har vært og er på full fart inn i et nytt, markant klassesamfunn; desverre får en vel føye til....

mvh
Proffen
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Kan det skyldes ukontrollert masseinnvandring over flere år som har ført til sosial oppløsning, etniske motsetninger, parallellsamfunn og spenninger?
Naturligvis godt assistert av generelle pøbler av typen blitzere og hooligans?
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.534
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Ungdomsarbeidsløshet, som i Frankrike, Hellas, Spania, osv. Så lenge man kunne låne seg til økonomisk vekst kunne man holde den under kontroll, men i stadig økende grad er det umulig. Så dette vil vi se mer av, med mindre det skjer noen endringer av samfunnsstrukturer. Vredens har som vanlig noen gode observasjoner i et tidligere innlegg som jeg er hjertens enig i.
 
N

nb

Gjest
Selv i Norge er det mange som mener at staten har ødelagt livet deres (spør noen du kjenner som jobber hos NAV eller lignende om du er i tvil). Tenk da hvordan det er i en del andre land som har svært mye dårligere velferdsordninger.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Noen der ute som noen gang har fundert på hvor gammelt vårt nåværende valutasystem er? ::)
Hørte en gang en godt belest person si at det ikke finnes noen valutasystemer som opp gjennom tidene har blitt særlig eldre enn +/- 200 år. De har da gått i "oppløsning" via krig, vold og uroligheter, for så å "gjenoppstå" i en litt ny versjon...
Vi begynner vel å nærme oss den grensen....?

mvh
Proffen
 

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
905
Antall liker
2
Proffen skrev:
Noen der ute som noen gang har fundert på hvor gammelt vårt nåværende valutasystem er? ::)
Hørte en gang en godt belest person si at det ikke finnes noen valutasystemer som opp gjennom tidene har blitt særlig eldre enn +/- 200 år. De har da gått i "oppløsning" via krig, vold og uroligheter, for så å "gjenoppstå" i en litt ny versjon...
Vi begynner vel å nærme oss den grensen....?

mvh
Proffen
200 år? Det høres alt, alt for lenge ut, her er en figur Gjedrem pleide å ha med i sine presentasjoner da han var sentralbanksjef:



Som alle andre fastkurssystemer gjennom historien har euroen ført til økt handel og integrasjon, og som alle fastkurssystemer kollapser det når utviklingen er ulik i medlemslandene.

England er et interessant særtilfelle; mange symptomer ligner andre land i krise, legg på et klassesamfunn som aldri forsvant og kaoset er komplett.
 

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
Cobra2 skrev:
Spør en engelskmann, og innvandrere er hans første utbrudd...

Arne K
Nei, fordi engelskmenn har en mye mer nyansert oppfatning av hva som utgjør både en engelskmann og en innvandrer.

Da Storbritannia var en stor kolonimakt - så stor at Kipling kunne dikte "the sun never sets on the British Empire" - innførte man etterhvert bestemmelser om at borgere i kolonimakter hadde rett til britiske statsborgerskap. Dette var i et forsøk på å motvirke selvstendighetsbevegelsene, man ga i stedet fulle britiske borgerrettigheter til borgerne i Commonwealth (som ble skapt som et koloni-EU). Disse ga også reiserett og etableringsprivilegier innen Commonwealth, med reiserett og etableringsprivilegier også i Storbritannia.

Fordi jeg ved en tilfeldighet ble født på Trinidad & Tobago (min mor hadde svangerskapskomplikasjoner, og nådde ikke hjem), kunne jeg bedt om britisk statsborgerskap innen jeg fylte 18. For alt jeg vet nå er det blitt ytterligere lempet på den bestemmelsen, slik at jeg bare kan referere til mine fødselspapirer om jeg skulle ønske å bosette meg i UK, for så å bli behandlet som en innfødt.

Så det er noe mer komplisert enn "innvandrere".
 
V

vredensgnag

Gjest
oddgeir skrev:
Kan det skyldes ukontrollert masseinnvandring over flere år som har ført til sosial oppløsning, etniske motsetninger, parallellsamfunn og spenninger?
Naturligvis godt assistert av generelle pøbler av typen blitzere og hooligans?
Nei. Se over.

Men man kan si at den pendelen det britiske imperiet i sin tid skubbet henover andre territorier, nå har svingt tilbake for å skrubbe tak på hjemmebane.
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Jeg bor bestandig i Croydon når jeg er i England og det føles uvirkelig å se bildene derfra. Skulle tro det var en annen del av verden, men når det er sagt så er dette faktisk den eneste måten den engelske underklassen kan vise sin misnøye på. Det er trist og fryktelig sørgelig men det engelske samfunnet er så klassedelt og preget av lav sosial mobilitet at noe sånt er dømt til å skje fra tid til annen.
 
V

vredensgnag

Gjest
Mange av dem som forlot tidligere kolonimakter, og etablerte seg i UK, flyktet hjemmefra med sine familier, fordi nasjonalister etter frigjøringskamp anså dem som forrædere som hadde samarbeidet med britene.
Og de fikk tilholdssted på øyene.

Så dette er meget komplisert og nyansert.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
oddgeir skrev:
Kan det skyldes ukontrollert masseinnvandring over flere år som har ført til sosial oppløsning, etniske motsetninger, parallellsamfunn og spenninger?
Naturligvis godt assistert av generelle pøbler av typen blitzere og hooligans?
Du har som alltid din helt spesielle vinkling på samfunnsproblemer. Du er konsekvent, den skal du ha.

Dette handler om de stadig større forskjellene i det britiske samfunn, som vreden også var inne på. Det handler om en feilslått kapitalistisk styringsmodell, der taperne, som alltid, blir de unge som enda ikke er kommet ut i arbeidslivet, og de som detter ut av det samme.
 
V

vredensgnag

Gjest
Den nye regjeringen, som LibDems av mystiske årsaker mente det var klokt å være med i, er utløpt av britisk hyperklasseskikt, der forakten for outsidere (95% av befolkningen) er total.

Den innførte tre-til-firdobling av tuition&fees til universitetene. Opprinnelig skulle denne begrenses til maksimum 6000 pund, men mengder av universiteter har fått lov til å sette T&F over 9000 pund. Dette gjør at denne kanalen "oppad" forsvant - en mengde ungdommer som var i universitetene har sluttet, og gått ut i arbeidsmarkedet eller blitt arbeidsløse, mens andre som hadde tenkt seg på universitetet har måttet stå over.

Dette gjør at ungdommene helt på bunnen av rangstigen har fått ny konkurranse, fra andre som virker langt mer attraktive på potensielle arbeidsgivere.

You reap what you sow.

Sittende regjering i UK består av idioter.

Det første Osborne (Exchequer) gjorde var å ettergi skatt som store virksomheter skyldte til den britiske statskassen.
Vodafone alene skyldte nesten like mye som regjeringen barberte de sosiale budsjettene med. Altså én virksomhet av hundreder av multinasjonale som fikk ettergitt skatt de hadde manipulert å la være å betale i en årrekke. Og dennes skatt kunne dekket mesteparten av budsjettkuttet.

Vodafone erklærte på sine egne nettsider og til media at virksomheten så det som en plikt å betale minst mulig skatt til den britiske felleskassen.




 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Oddgeir og en del av dere andre; nå må dere slutte å komme med dette innvandringsfientlige pisset så snart det er et samfunnsaktuelt spørsmål som dukker opp! Hva er England? Jo, selve arnestedet for det som for få år siden var kolonistormakten Storbrittania. klart de har hatt "innvandring", men i britenes tilfelle, er det snakk om at mennesker fra kolonistater som f.eks. India har søkt til "moderlandet". Jeg er ikke så bevandret i Storbrittania, kan bare vise til et par besøk i London, men jeg er klar over at det bor tusenvis av mennesker med indisk, kinesisk ( Hong Kong ), asiatisk, afrikansk etc. bakgrunn. Det skulle bare mangle - eller skal det være sånn at ei tidligere stormakt som Storbrittania en gang var, utelukkende skal kunne plyndre kolonistatene for rikdom? Har ikke det pågått lenge nok i regi av både europeere og amerikanere i f.eks. Afrika?

Vår rikdom og velstand i den såkalte vestlige verden, er jo langt på vei tuftet på utplyndring av land i 3.verden. Unnskyld, det kalles visstnok for "utvikling", "sivilisering" etc.....

Jeg tror ikke at de seinere dagers voldshandlinger i Strobrittania, skyldes innvandring. Jeg tror det er langt meir komplekst enn som så. Mulig at det er et utslag over at store deler av befolkningen, faktisk har fått nok - enten de er etninsk britiske eller har sin opprinnelse andre steder i verden. Man må ikke drive på å nøre opp under rasisme og fremmedfrykt gjennom å bortforklare enhver negativ handling i samfunnet, med at dette skyldes innvandring. Vi har jo nettopp så alt for tydelig fått synliggjort her heime, hva dette i ekstreme tilfeller kan føre til.
 
V

vredensgnag

Gjest
vredensgnag skrev:
Sittende regjering i UK består av idioter.
Jeg ønsker å modifisere dette litt.

I lys av det som står i mitt forrige innlegg, og innlegget før om støtte til studier ...

Dersom sittende regjerings målsetning har vært å provosere befolkningen, og spesielt ungdommen, til å igangsette opprør og sivil ulydighet, for deretter å kunne innføre langt hardere kontrollverktøy, så har man lykkes hinsides forventninger.

Og da har de ikke vært idioter, selvsagt.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
vredensgnag skrev:
Dersom sittende regjerings målsetning har vært å provosere befolkningen, og spesielt ungdommen, til å igangsette opprør og sivil ulydighet, for deretter å kunne innføre langt hardere kontrollverktøy, så har man lykkes hinsides forventninger.
Dette må da være en konspirasjonsteori så god som noen?
 
V

vredensgnag

Gjest
oddgeir skrev:
vredensgnag skrev:
Dersom sittende regjerings målsetning har vært å provosere befolkningen, og spesielt ungdommen, til å igangsette opprør og sivil ulydighet, for deretter å kunne innføre langt hardere kontrollverktøy, så har man lykkes hinsides forventninger.
Dette må da være en konspirasjonsteori så god som noen?
Neida, bare en redningsplanke om de skal unngå å bli komplett idiotforklarte. Som om ikke Murdoch-skandalen var nok til å avskrive dem.

Du er flink til å klippe og lime for å tjene din sak.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
vredensgnag skrev:
oddgeir skrev:
vredensgnag skrev:
Dersom sittende regjerings målsetning har vært å provosere befolkningen, og spesielt ungdommen, til å igangsette opprør og sivil ulydighet, for deretter å kunne innføre langt hardere kontrollverktøy, så har man lykkes hinsides forventninger.
Dette må da være en konspirasjonsteori så god som noen?
Neida, bare en redningsplanke om de skal unngå å bli komplett idiotforklarte. Som om ikke Murdoch-skandalen var nok til å avskrive dem.

Du er flink til å klippe og lime for å tjene din sak.
Da må jeg sitere deg selv: Pust inn, pust ut.

Jeg klippet ut det jeg kommenterte. Hverken mer eller mindre. Og mellom linjene kunne du nok skimte litt humor.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Et interessant skråblikk på politiets rolle opp idet hele.

http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/crime/8689004/London-riots-why-did-the-police-lose-control.html

Being reluctant to use force can be admirable. But when events have got out of control, the fullest use of police powers is justified. The present generation of police leaders gained promotion by mastering the art of talking about “issues around” racism or bearing down on hate crime “going forward”. Learning the management buzz words of the last few years has not produced leaders able to command men in a riot. The injuries sustained by officers show that we have plenty of men and women prepared to be brave when needed, but they are lions led by donkeys who listened a bit too intently to the sociology lectures about “hate crime” at Bramshill police college.
 
V

vredensgnag

Gjest
oddgeir skrev:
Et interessant skråblikk på politiets rolle opp idet hele.

http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/crime/8689004/London-riots-why-did-the-police-lose-control.html

Being reluctant to use force can be admirable. But when events have got out of control, the fullest use of police powers is justified. The present generation of police leaders gained promotion by mastering the art of talking about “issues around” racism or bearing down on hate crime “going forward”. Learning the management buzz words of the last few years has not produced leaders able to command men in a riot. The injuries sustained by officers show that we have plenty of men and women prepared to be brave when needed, but they are lions led by donkeys who listened a bit too intently to the sociology lectures about “hate crime” at Bramshill police college.
Are they part of the problem, or the solution?

Vet da ikke om de er så jævla unnfallende.
http://www.guardian.co.uk/uk/2010/dec/03/deaths-police-custody-officers-convicted
 

Vedlegg

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
vredensgnag skrev:
oddgeir skrev:
Et interessant skråblikk på politiets rolle opp idet hele.

http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/crime/8689004/London-riots-why-did-the-police-lose-control.html

Being reluctant to use force can be admirable. But when events have got out of control, the fullest use of police powers is justified. The present generation of police leaders gained promotion by mastering the art of talking about “issues around” racism or bearing down on hate crime “going forward”. Learning the management buzz words of the last few years has not produced leaders able to command men in a riot. The injuries sustained by officers show that we have plenty of men and women prepared to be brave when needed, but they are lions led by donkeys who listened a bit too intently to the sociology lectures about “hate crime” at Bramshill police college.
Are they part of the problem, or the solution?

Vet da ikke om de er så jævla unnfallende.
http://www.guardian.co.uk/uk/2010/dec/03/deaths-police-custody-officers-convicted
333 stk på 12 år gir ca 28 pr år.

Sammenligner vi med Norge, og tar samtidig hensyn til folketallet, tilsvarer dette ca 2 tilfeller pr år.

Nå kjenner ikke jeg norske statistikker på dette, men det høres kanskje ikke så ille ut egentlig?
 
N

nb

Gjest
oddgeir skrev:
333 stk på 12 år gir ca 28 pr år.

Sammenligner vi med Norge, og tar samtidig hensyn til folketallet, tilsvarer dette ca 2 tilfeller pr år.

Nå kjenner ikke jeg norske statistikker på dette, men det høres kanskje ikke så ille ut egentlig?
28 pr år på ca 60 millioner mennesker
justert til norsk folketall blir det 2.3 pr år i Norge
Og andelen av befolkningen i England som sitter i fengsel er dobbelt så stor som i Norge, så da er like over 1 pr år. Vet ikke hvor mange som dør i norske fengsler, men en og annen er det i alle fall.
 
N

nb

Gjest
vredensgnag skrev:
Med den matematikken kan man utrette mye fint, nb.
Tja, det er greit å ta en bak-på-konvolutten-beregning når noen slenger ut et tall for å fremstille det som stort og dramatisk. Om noen hadde sagt at 1 innsatt døde i året i norske fengsler de siste 28 årene og ingen politifolk har blitt dømt for det så hadde det ikke helt hatt samme schwungen, hadde det vel? Selv om det stregt tatt er det samme.

Det er selvsagt ikke greit uansett hvor få det er, men det er altså ikke SÅ dramatisk som du trodde først kanskje?
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
vredensgnag skrev:
Brasse skrev:
London riots / UK riots: verified areas
Affected areas (since Saturday but mostly Monday night), with sources where appropriate.

http://maps.google.co.uk/maps/ms?ms...&ll=51.558503,-0.055275&spn=0.114195,0.298691
It ain't local.

Med den matematikken kan man utrette mye fint, nb.
Matematikken har gikk menneskeheten store framskritt. Deriblant muligheten til å bryte ned størrelser slik at de blir sammenlignbare ;D
 
V

vredensgnag

Gjest
nb skrev:
vredensgnag skrev:
Med den matematikken kan man utrette mye fint, nb.
Tja, det er greit å ta en bak-på-konvolutten-beregning når noen slenger ut et tall for å fremstille det som stort og dramatisk. Om noen hadde sagt at 1 innsatt døde i året i norske fengsler de siste 28 årene og ingen politifolk har blitt dømt for det så hadde det ikke helt hatt samme schwungen, hadde det vel? Selv om det stregt tatt er det samme.
Nei - det er ikke det samme, om du tenker deg litt om. Matematisk relativitet kan brukes til å forsvare ymse, men denslags eksepsjonalisme kan likevel ikke gjøre noe med det du ikke har tatt med i ditt regnestykke. Se litt nærmere etter.
 
N

nb

Gjest
vredensgnag skrev:
Nei - det er ikke det samme, om du tenker deg litt om. Matematisk relativitet kan brukes til å forsvare ymse, men denslags eksepsjonalisme kan likevel ikke gjøre noe med det du ikke har tatt med i ditt regnestykke. Se litt nærmere etter.
Jeg ser ikke den eventuelle bristen fra aktuelle opplysninger gitt. Dersom det var slik at f.eks et overveldende antall av dødsfallene fant sted i et fåtall antall fenglser til tross for relativt lik populasjon av innsatte, så hadde det selvsagt vært en innvending. Tallene sier heller ikke noe om hvordan folk har dødd, eller om det er rimelig å anta at lovens lange arm helt eller delvis har hatt en finger med i spillet. Hvor mange er f.eks selvmord?

Care to elaborate?
 
V

vredensgnag

Gjest
nb skrev:
vredensgnag skrev:
Nei - det er ikke det samme, om du tenker deg litt om. Matematisk relativitet kan brukes til å forsvare ymse, men denslags eksepsjonalisme kan likevel ikke gjøre noe med det du ikke har tatt med i ditt regnestykke. Se litt nærmere etter.
Jeg ser ikke den eventuelle bristen fra aktuelle opplysninger gitt. Dersom det var slik at f.eks et overveldende antall av dødsfallene fant sted i et fåtall antall fenglser til tross for relativt lik populasjon av innsatte, så hadde det selvsagt vært en innvending. Tallene sier heller ikke noe om hvordan folk har dødd, eller om det er rimelig å anta at lovens lange arm helt eller delvis har hatt en finger med i spillet. Hvor mange er f.eks selvmord?

Care to elaborate?
Kan du huske hva vi en gang lærte om at det er umulig å dele med null? Nå kan du fundere litt. Og eventuelt ta din samme tankeøvelse, men denne gangen forestille deg at vi år etter år, uten stans, opplevde det samme, selv om det bare døde én.



Og så kan du forestille deg hva dette gjør med dem som utsettes for det, år ut og år inn, og hva slags rettferdighetsbegrep de utvikler. Noen ganger er det best å legge fra seg kalkulatoren.
 

Vedlegg

N

nb

Gjest
vredensgnag skrev:
Kan du huske hva vi en gang lærte om at det er umulig å dele med null? Nå kan du fundere litt. Og eventuelt ta din samme tankeøvelse, men denne gangen forestille deg at vi år etter år, uten stans, opplevde det samme, selv om det bare døde én.

Og så kan du forestille deg hva dette gjør med dem som utsettes for det, år ut og år inn.
Hvor har jeg delt med null? Min utregning er en ren skalering av ett tall fra et folketall og en andel innsatte til et annet lands folketall og andel innsatte. I dette tilfelle dødstall pr. fengelsinnsatt.

Denne setningen
Og eventuelt ta din samme tankeøvelse, men denne gangen forestille deg at vi år etter år, uten stans, opplevde det samme, selv om det bare døde én.
skjønner jeg ganske enkelt ikke. Mulig det er meg som er treg her;)
 
V

vredensgnag

Gjest
nb skrev:
vredensgnag skrev:
Kan du huske hva vi en gang lærte om at det er umulig å dele med null? Nå kan du fundere litt. Og eventuelt ta din samme tankeøvelse, men denne gangen forestille deg at vi år etter år, uten stans, opplevde det samme, selv om det bare døde én.

Og så kan du forestille deg hva dette gjør med dem som utsettes for det, år ut og år inn.
Hvor har jeg delt med null? Min utregning er en ren skalering av ett tall fra et folketall og en andel innsatte til et annet lands folketall og andel innsatte. I dette tilfelle dødstall pr. fengelsinnsatt.

Denne setningen
Og eventuelt ta din samme tankeøvelse, men denne gangen forestille deg at vi år etter år, uten stans, opplevde det samme, selv om det bare døde én.
skjønner jeg ganske enkelt ikke. Mulig det er meg som er treg her;)
Jeg har ikke sagt at du har delt med nuill, jeg har skrevet at det er umulig.

Ett er regneøvelsen din, som jeg opplever som ganske motbydelig. Det er ikke så farlig, det tilsvarer bare én i året hos oss.

Noe helt annet er det faktum at ingen politifolk er blitt siktet - og der finner du en 0, som overfører dette til en moralsk dimensjon, som handler om sosial rettferdighet og juss og hvor ulikt den kan ramme, og hvordan det oppleves av de svakerestilte som rammes. Fjernt fra din lek med kalkulatoren.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.539
Antall liker
3.724
Torget vurderinger
96
VilhelmW skrev:
Oddgeir og en del av dere andre; nå må dere slutte å komme med dette innvandringsfientlige pisset så snart det er et samfunnsaktuelt spørsmål som dukker opp! Hva er England? Jo, selve arnestedet for det som for få år siden var kolonistormakten Storbrittania. klart de har hatt "innvandring", men i britenes tilfelle, er det snakk om at mennesker fra kolonistater som f.eks. India har søkt til "moderlandet". Jeg er ikke så bevandret i Storbrittania, kan bare vise til et par besøk i London, men jeg er klar over at det bor tusenvis av mennesker med indisk, kinesisk ( Hong Kong ), asiatisk, afrikansk etc. bakgrunn. Det skulle bare mangle - eller skal det være sånn at ei tidligere stormakt som Storbrittania en gang var, utelukkende skal kunne plyndre kolonistatene for rikdom? Har ikke det pågått lenge nok i regi av både europeere og amerikanere i f.eks. Afrika?

Vår rikdom og velstand i den såkalte vestlige verden, er jo langt på vei tuftet på utplyndring av land i 3.verden. Unnskyld, det kalles visstnok for "utvikling", "sivilisering" etc.....

Jeg tror ikke at de seinere dagers voldshandlinger i Strobrittania, skyldes innvandring. Jeg tror det er langt meir komplekst enn som så. Mulig at det er et utslag over at store deler av befolkningen, faktisk har fått nok - enten de er etninsk britiske eller har sin opprinnelse andre steder i verden. Man må ikke drive på å nøre opp under rasisme og fremmedfrykt gjennom å bortforklare enhver negativ handling i samfunnet, med at dette skyldes innvandring. Vi har jo nettopp så alt for tydelig fått synliggjort her heime, hva dette i ekstreme tilfeller kan føre til.
Bortforklaring? Det handler nok mer om å akseptere ubehagelige fakta. I land med sterk vekst i innvandring, øker også problemene med kriminalitet, opptøyer, ghettoer etc. Man skal være bra blåøyd for å ikke se dette. At integreringspolitikken har vært for dårlig er helt sikkert. Men kall en spade for en spade. Man er nødt til å kunne forholde seg realistisk til forholdene, selv etter 22 juli tragedien. En manns galskap kan ikke sette stopper for kritikk mot en tydelig feilslått politikk, hverken her eller i England.
Årsakene til bråket i England skyldes sikkert flere ting, og er nok som du nevner komplekse. Men å avskrive innvandring om en faktor blir for dumt. Det startet forøvrig i Tottenham, en bydel med svært høy andel etniske minoriteter.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Det kan være greit å lese artikkelen i sin helhet, men denne biten antyder at det er nyanser her.

Out of the total of 333 deaths, 87 people had been restrained, most commonly being physically held down by officers. In 16 of those cases, restraint was linked directly to the death, and four were classed as "positional asphyxia".

The majority were from natural causes, with nearly three-quarters relating to drug or alcohol abuse. The report questioned whether those arrested for being very inebriated should be taken to alternative facilities, such as the "drunk tanks" introduced in Scotland. It called on the Home Office and Department of Health to pilot facilities with medical care to replace police cells.

Those who died in custody were mostly white (75%), male (90%) and aged between 25 and 44.

The number of deaths each year had fallen from 49 in 1998-99 to 15 in 2008-09, slightly increasing to 17 last year.

Inquest, the independent organisation working to reform investigation into contentious deaths, said the findings were "depressingly familiar".

"The study points to alarming failures in the care of vulnerable detainees suffering from mental health, drug and alcohol problems, many of whom should have been diverted from police custody," said its co-director, Deborah Coles.

The report stated that fewer than half of detainees booked into custody who should have been risk assessed were actually assessed. Incidents where custody officers had not conducted proper checks, or thoroughly roused detainees to check their state, were "prevalent".

In many cases custody officers and staff lacked basic first aid training, it said.
Eller er det vel ikke riktig at ingen er stilt for retten.

Prosecutions were recommended against 13 officers based on "relatively strong evidence of misconduct or neglect", but none resulted in a guilty verdict.
Når det gjelder matematikken; den taler for seg selv.
 
N

nb

Gjest
vredensgnag skrev:
Jeg har ikke sagt at du har delt med nuill, jeg har skrevet at det er umulig.

Ett er regneøvelsen din, som jeg opplever som ganske motbydelig. Det er ikke så farlig, det tilsvarer bare én i året hos oss.

Noe helt annet er det faktum at ingen politifolk er blitt siktet - og der finner du en 0, som overfører dette til en moralsk dimensjon, som handler om sosial rettferdighet og juss og hvor ulikt den kan ramme, og hvordan det oppleves av de svakerestilte som rammes. Fjernt fra din lek med kalkulatoren.
Nå må du bremse litt her: Jeg har gjort et simpelt skaleringsregnestykke. Det har ingen moral, verken god eller dårlig. Det er ren matematikk. En nordmann som leser klippet ditt vil instinktivt tenkte "Oi, det var mange". En amerikaner vil tenke "Wow! That few?". Eneste jeg har gjort er å relatere det til norske forhold og gjort antagelsen om at det neppe er så veldig mye høyere tall for dødsfall i fengsel i England enn i Norge - jeg aner ikke hva de tilsvarende tallene er i Norge - jeg håper og tror de er lavere. Hva du antar jeg tenker om den saken for stå for din egen regning. Jeg synest ethvert dødsfall i fengsel eller andre steder er ett for mye og ditto med enhver skyldig tjenesteman eller -kvinne som går fri som har forsåsaket en innsatts død.

Så om dette er grunnlaget ditt for å mene at britisk politi er spesielt ille synest jeg det er et tynt grunnlag. Om problemet er at de ikke blir dømt, så er vel domstolene primært riktig adressat og ikke politiet. 13 ble tiltalt, ingen ble dømt. Mesteparten av dødsfallene av "naturlige årsaker". Det vil i tvilstilfellene alltid være en diskusjon om de ansatte burde ha kunnet avverge eller oppdage det.

Jeg har selvsagt ingen tro på at fengelsansatte og politi ikke i noe tilfelle aktivt eller passivt har bidratt til at noen mister livet.

At du finner det å være en "lek med kalkulator" er også underlig. Jeg synest utsagnet "328 dødsfall i britiske fengsler på 28 år" inneholder mindre informasjon enn "328 dødsfall i britiske fengsler på 28 år er sammenlignbart med i overkant av ett dødsfall pr år i Norge justert for folketall og andelen av befolkningen som er innsatt".

Dette var en avsporing og denne delen av diskusjonen er over for min del.
 
Topp Bunn