Høyttalere Hva skjedde med B&W's evne til å lage gode høyttalere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    utgatt25555

    Gjest
    Forövrig var gamle 805 en intressant høyttaler i sine dager...
    mvh
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Har personlig slitt med BW huslyd i mange år. Synes de har veldig mye fokus på diskanten. Ble derfor litt overrasket over at jeg syntes de store på Hortenmessen nå sist låt bra? Kan hende jeg er gammel og har mistet noe diskant selv:) Eller har BW blitt bedre?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Mange høyttalere som har noe mer diskant egner seg bedre for lytting på lenger avstand. Husker ADAM hadde en avstandsbryter som økte nivået i diskanten for lytting på lenger avstand.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har det ikke foran meg (påske), så om en høyttaler er voicet flatt på 1m, hvor langt unna må man for å få et fall på 6 dB fra 100 Hz til 10 kHz?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Beklager. Skulle ha gitt kriteriet lydløst rom.

    Eller: Hvordan skal rommet og lytteavstanden være for at en moderne B&W skal låte levelig?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Beklager. Skulle ha gitt kriteriet lydløst rom.

    Eller: Hvordan skal rommet og lytteavstanden være for at en moderne B&W skal låte levelig?
    Det får noen andre svare på, men om 801D4 oppfattes å låte fint på Hortenmessa med tildeles stor lytteavstand kan det potensielt være en sammenheng med de lokale forholdene. Det kan også tenkes at brorparten av kundene på den modellen ikke har 2 meter lytteavstand og 15 kvm lytterom.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    De hadde sikkert ikke bind for øynene heller på Hortenmessa.

    Det vi med sikkerhet kan si er at 801 har gått veien fra nonplusultra monitorhøyttaler til lyst imponatorklingende high end passiv mastodont/dinosaur. Bra drivere da.
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det får noen andre svare på, men om 801D4 oppfattes å låte fint på Hortenmessa med tildeles stor lytteavstand kan det potensielt være en sammenheng med de lokale forholdene. Det kan også tenkes at brorparten av kundene på den modellen ikke har 2 meter lytteavstand og 15 kvm lytterom.
    Jeg vil nok tro at musikken også ble valgt for å få høyttalerne til å låte bra. Lite Iron Maiden tipper jeg.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Var borti en Haydnplate, fra denne 2032-serien for noen dager siden. Den låt så mørkt at man kunne trodd at den var mastret med eq på B&W D4.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Beklager. Skulle ha gitt kriteriet lydløst rom.

    Eller: Hvordan skal rommet og lytteavstanden være for at en moderne B&W skal låte levelig?

    Mer enn 10m i alle fall (803D3). Jeg har prøvd...
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.190
    Antall liker
    1.061
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil nok tro at musikken også ble valgt for å få høyttalerne til å låte bra. Lite Iron Maiden tipper jeg.
    Da jeg var der som første post på lørdag åpnet de med "Where There is Smoke" fra albumet Stay Tuned av Dominique Fils-Aimè, og fortsatte med These Days med Ane Brun før de spilte et eller annet av Infected Mushroom.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.207
    Antall liker
    4.552
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vil nok tro at musikken også ble valgt for å få høyttalerne til å låte bra. Lite Iron Maiden tipper jeg.
    Hvis jeg skulle selge noe, ville jeg gjerne presentert det på en best mulig måte. Disse frasene om hvilken musikk som spilles begynner å bli litt slitt. Hvis en ikke skjønner at et produkt blir presentert på best mulig måte på en messe, der tross alt salg er målet hva gjør en der da?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hvis jeg skulle selge noe, ville jeg gjerne presentert det på en best mulig måte. Disse frasene om hvilken musikk som spilles begynner å bli litt slitt. Hvis en ikke skjønner at et produkt blir presentert på best mulig måte på en messe, der tross alt salg er målet hva gjør en der da?
    Det er ikke noe der jeg ikke skjønner, men for egen del vil jeg gjerne lytte til den samme varierte musikken som jeg lytter til privat. Dersom man på en messe spiller et snevert utvalg musikk eller fra bare en sjanger så er det all grunn til å være skeptisk som kjøper. Hvis en ser gjennom den typiske testmusikken til en journalist så inkluderer den også i overvekt stor andel «audiofile» innspillinger. Det er selvsagt viktig at gode innspillinger låter bra i all sin prakt, men det er også av interesse at «hverdagsmusikk» låter ok. Hvis det er slik at Bowers & Wilkins i større grad voicer sine høyttalere for å låte imponerende i enkelte situasjoner så er det også mulig at de fremmedgjør den allmenne lytter. Da er det heller ikke rart om hifi bransjer sliter. Så kan man si at mannen i gata ikke er kjøperen av 801 D4, men det er interessant å observere hvor langt feks Bowers og PMC legger sine frekvenskurver fra de foretrukne kurver som man har forsket på i Canada og USA.

    Min egen erfaring har vært at når jeg har hatt et oppsett som har hatt veldig flat frekvensrespons så snevrer musikkutvalget seg inn mot feks gode jazz inspillinger eller «damer med gitar».

    Når jeg derimot har hatt oppsett med en lett fallende kurve så spiller jeg «alt mulig». Jeg foretrekker klart det siste.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ...og disse B&W har i beste fall en lett stigende frekvensrespons, også på store lytteavstander til hifi å være.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.207
    Antall liker
    4.552
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Det er ikke noe der jeg ikke skjønner, men for egen del vil jeg gjerne lytte til den samme varierte musikken som jeg lytter til privat. Dersom man på en messe spiller et snevert utvalg musikk eller fra bare en sjanger så er det all grunn til å være skeptisk som kjøper. Hvis en ser gjennom den typiske testmusikken til en journalist så inkluderer den også i overvekt stor andel «audiofile» innspillinger. Det er selvsagt viktig at gode innspillinger låter bra i all sin prakt, men det er også av interesse at «hverdagsmusikk» låter ok. Hvis det er slik at Bowers & Wilkins i større grad voicer sine høyttalere for å låte imponerende i enkelte situasjoner så er det også mulig at de fremmedgjør den allmenne lytter. Da er det heller ikke rart om hifi bransjer sliter. Så kan man si at mannen i gata ikke er kjøperen av 801 D4, men det er interessant å observere hvor langt feks Bowers og PMC legger sine frekvenskurver fra de foretrukne kurver som man har forsket på i Canada og USA.

    Min egen erfaring har vært at når jeg har hatt et oppsett som har hatt veldig flat frekvensrespons så snevrer musikkutvalget seg inn mot feks gode jazz inspillinger eller «damer med gitar».

    Når jeg derimot har hatt oppsett med en lett fallende kurve så spiller jeg «alt mulig». Jeg foretrekker klart det siste.
    Nå gjelder ikke dette bare B&W alle spiller slik musikk for å låte best mulig for publikum. Det har jeg full forståelse for og skjønner fremdeles ikke hvorfor dette stadig kommer opp. Ellers er det vel en del forskjell på amerikansk, europeisk og japansk tuning av lydsignatur. Abbey road bruker vel fremdeles B&W i sine studioer så helt på blåbær tur kan de ikke være. Samtidig ser jeg at flere som forfekter nøytral lyd er veldig kritiske her, det har jeg vanskelig å forstå, men her kommer vel deres bruk av dsp og egen tuning inn
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    MOX10W_300x300.jpg


    Er det helligbrøde å tukle litt? Har minimalt med B&W erfaring utover et par DM2 jeg eide i 10 år - for mer enn tretti år siden, men jeg ble invitert til en bekjent for noen år siden. Han hadde kjøpt 802, og synes det ble alt for lyst/mye diskant. Jeg måtte si meg enig i det. Disse høyttalerne var på alle måter imponerende, men nivået var for høyt fra
    presensområdet og oppover.
    DSP er nevnt, men hvis man ikke vil gå den veien kan det vel ikke skade å prøve å dempe diskantelementet noe, kanskje 3 dB?
    Finnes mye info om delefiltermodifikasjoner på B&W på nettet. På overnevnte høyttalere er garantien gått ut, og med litt omtanke er det lett å sette dem tilbake til original tilstand.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Da jeg var der som første post på lørdag åpnet de med "Where There is Smoke" fra albumet Stay Tuned av Dominique Fils-Aimè, og fortsatte med These Days med Ane Brun før de spilte et eller annet av Infected Mushroom.
    Takk for info, dette er klart innenfor kategorien «imponatormusikk».
    Nå gjelder ikke dette bare B&W alle spiller slik musikk for å låte best mulig for publikum. Det har jeg full forståelse for og skjønner fremdeles ikke hvorfor dette stadig kommer opp. Ellers er det vel en del forskjell på amerikansk, europeisk og japansk tuning av lydsignatur. Abbey road bruker vel fremdeles B&W i sine studioer så helt på blåbær tur kan de ikke være. Samtidig ser jeg at flere som forfekter nøytral lyd er veldig kritiske her, det har jeg vanskelig å forstå, men her kommer vel deres bruk av dsp og egen tuning inn
    Det er klart mange måter å selge på. Jeg har litt sans for Acoustic Research sin tilnærming med «live vs recorded) i gamle dager. For å ikke doble rom-effekten spilte musikerne inn musikken i lyd-dødt rom. Deretter ble avspillingen sammenlignet med å ha musikerne i rommet sammen med høyttalerne. AR3-a ble gjerne demonstrert på denne måten. Frekvensresponsen er det ikke noe å si på, spesielt gitt datidens teknologi:
    6500E84E-22C0-4CB4-8416-EC5C4782D49A.jpeg
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    497
    Dette er ikke bra i det hele tatt:
    Galskap. Frekvensgang som en kjip fulltone.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner ikke hvorfor ikke flere høyttalere er utstyrt med justeringer på delefilteret. Hvis en høyttaler er litt hissig i diskanten og egner seg til lengre lytte avstand burde det vært mulig å justere dette på høyttaleren. Ikke alle ønsker eller har EQ i oppsettet. Mine har 3 dip switch. En for low bass, midrange, og upper bass. Ganske beskjeden justering.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    I et optimalt tunet filter må man som regel skifte ut mer enn bare en motstand for å justere nivået. Det er heller ikke gitt at å justere hele området til en driver er den beste måten å gjøre det på. Det høres ut som at alle justeringene i filteret til @Sevald er på samme del av filteret. Da blir det fort komplekst.

    Dessuten er det nok vanligere generelt at et filter bare er dårlig konstruert, og at det ikke er finjustering som mangler.
     

    jifbaderom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    1.099
    Sted
    Stavanger
    Ingenting negativt har skjedd. Hos Bowers. Den evnen til fantastiske høyttalere har de fortsatt. Men grunnen til eventuelt skuffende resultater, er enkel: KLASSE D. Og heldigital, rent ut databasert kildebruk. Bruk klassisk signaturmatchreglement på disse, så får du ut musikken og, MB😈🎶 Bowerser er fortsatt både krevende og avslørende, men digitalistene korrigerer dem ihjel, samtidig som strømkravene glemmes. Signatur er en hjelp, ikke et hinder. For den som hører etter😊. Gode høyttalere formidler det de skal ha sagt til eiere og lyttere. Også om sine krav til partnere. Slik har det alltid vært. Og Bowers har noe av verdens tydeligste signaturspråk om akkurat den saken. De sier fra om hva de skal ha for å synge.

    Nye modeller derfra kan ha blitt noe endret, men grunnideen i signatur er den samme. Bruker du Lyngdorf på dem, er lyden flat som ei pannekake. Men gi dem etpar svære Classe monos..en helt annen sak..for eksempel..De canadiske ampene tilfører fortsatt et helt eget musikalsk liv..Det.gjør blant annet Hegel, Bladelius, Denon, Marantz, EC…alle disse er klassiske, tidsprøvde Bowersmatcher. Som fortsatt funker.
    Jeg byttet til klasse d å mine 804d våknet da
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn