Politikk, religion og samfunn Hva skal til for at SV endelig skal få en verdig død?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• H

Hardingfele

Gjest
    Problemet er vel snarere om identitetspolitikk blir en erstatning for øvrig politiske programmer, eller om man drar identitetspolitikken for langt.
    Presis. Etter at man kastet seg på Third Way/Der Mitte, ble plutselig arbeiderkamp tabu i Labour, Demokratene og til og med vårt eget Ap. I flere land er partiene som representerte arbeiderbevegelsen nærmest blitt utradert eller desimert, i forhold til tidligere styrke, pga fokus på identitetspolitikk.
    Sistnevnte er skikkelig feel-good og kan gi en følelse av at man har fått til noe, men i forhold til venstresidens tradisjonelle maktbase er det komplett irrelevant om Det hvite hus ser slik ut en kveld -- men feel-good faktoren er veldig høy:

wh1.jpg

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.774
    Torget vurderinger
    96
    U

Utgatt24668

Gjest
    SV er så latterlig at det nesten ikke går an å irritere seg, men jeg gjør det allikevel.
    Rett på spikeren...

.. Og/men - det er alvorlig at de holdes kunstig i live av mennesker med særinteresser.

U

Utgatt24668

Gjest
    Virkelig? Er du KrF-er eller er du rett og slett en muslimsk mann som endelig har kommet ut av skapet og avslørt seg?
    Imot alt SV står for i denne enkle testen, til og med avvikling av den latterlige kontantstøtten?
    Jeg er nok et sted mellom Høyre og Venstre politisk. Jeg er ikke en muslimsk mann - men jeg har ingenting i imot muslimske menn. Jeg er etnisk norsk. På min morsside så er slekten kartlagt tilbake til 1600 (Tyskland) tallet på Røros grunnet gruvedriften - (for the record ;) ) Alle mine slektinger på Røros stemmer 100% Ap.

Jeg er ikke imot kontaktstøtte for 1 åringer. Jeg synes videre ikke at det er feil at familier selv kan velge.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Ja til full pensjon for enslige, middelaldrende menn som foretrekker å ha fri. La oss velge selv!

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.664
    Torget vurderinger
    12
    La da SV få lov til å fortsette så lenge de har minst to tilhengere er det greit for meg som tilhenger av mangfoldet. Dessuten sier såkalt partitilhørighet ofte mer om hva man vil bli assosiert med / tilhørighet enn hva de står for politisk. Og ikke glem folks ønske om tilhørighet som forsterker de politiske trender. Jeg tror ikke SP har fenget mange flere politisk, men de har en god leder som er likandes og det trekker folk: Rævdilterne forsterker effekten. Selv stemmer jeg kristelig miljøhøyresosiaslisme eller hva som enn er i vinden.

U

Utgatt24668

Gjest
    ^Så lenge de får leke i fred langt unna kamera og seriøst media så kan de få ha klubben sin i fred

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.664
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har lite sansen for sensurlinjen du legger opp til RRR. Alle liker ikke "amerikanske kommersserier"

U

Utgatt24668

Gjest
    Jeg har lite sansen for sensurlinjen du legger opp til RRR. Alle liker ikke "amerikanske kommersserier"
    Det er ikke snakk om sensurering men å likebehandle partier i henhold til relevans og størrelse. Vi gir demokratene og Vigrid liten oppmerksomhet selv om de har relativt sett stor oppslutning i folket. MDG blir undervurdert ift SV til tross for et mer aktuelt budskap og med en god oppslutning

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.217
    Det eneste halmstrået partiet har tilbake er å smiske med sharia-tilhengerne og adoptere en møtestruktur inspirert av Saudi Arabia.

SV deler opp i mannsmøte og kvinnemøte - Bergens Tidende
    Det er nesten så man ikke tror det er sant. For alle andre partier kunne det vært en aprilspøk. SV er så latterlig at det nesten ikke går an å irritere seg, men jeg gjør det allikevel.
    Ja huff. Tenk så ille det er at man før et landsmøte tar en times time-out om møtekultur, hersketeknikk og ansvarsforhold osv, og deler gruppen i 2. Ikke at det bare er mannfolk som bedriver hersketeknikker da. Kari Jacuesson f.eks. er neppe der.

Men rart det der. Sympatisører av partier der ledelsen ikke klarer å holde fingrene fra ungpikefatet klager over at andre partier tar hersketeknikker og ansvar på alvor. Der nevnte ledelse belønnes senere med statsrådsposisjoner fra det "ansvarlige Høire".

C

cruiser

Gjest
    image-dev.png

Tøvete å skulle kneble SV fra samfunnsdebatten samt sette dem i bås med Vigrid

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.217
    Det er ikke snakk om sensurering men å likebehandle partier i henhold til relevans og størrelse. Vi gir demokratene og Vigrid liten oppmerksomhet selv om de har relativt sett stor oppslutning i folket. MDG blir undervurdert ift SV til tross for et mer aktuelt budskap og med en god oppslutning
    Og Trump sa at det var flere tilskuere under hans innvielsesseremoni. Enkel fakta viser at både du og Trump tar feil.

At Demokratene har stor oppslutning i din omgangskrets betyr ikke at de har stor oppslutning i folket.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.664
    Torget vurderinger
    12
    Er det en oppfatning av et slags demokratisk prinsipp du forfekter? For meg fremstår det som et underlig korstog mot noe du ikke liker. Unsa

C

Cyber

Gjest
    Når man satser i stortingsvalg med en partileder som måtte gå av som statsråd pga. korrupsjon så er vel det meste sagt. Det som bekymrer meg er at manns minne er kort. (epost-skandaler og selvforsvarskurs, boikotter og andre udugeligheter).

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.293
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    24
    «SV prioriterer nå som på 1980-tallet, også i utenrikspolitikken» - Aftenposten

Bl.a.;
    Lite om verden
    Mest påfallende med Lysbakkens tale er den utidsmessig lave vektleggingen av utenrikspolitikk – et tema som historisk har stått helt sentralt for partiet.

Verden står i brann og SV bryr seg knapt. Først mot slutten av talen fant Lysbakken plass til noen minutter.

Fordelingen av minuttene var derimot også et flashback til SV før Solheim. Nesten alt handlet om å kritisere Donald Trump og USA. Nøyaktig fem ord ble viet «den autoritære Putin i øst».

Taus om utfordringer
    Akkurat som i gamle SF og SV: Partiet skulle stå for en linje som var kritisk til begge supermakter, men var til hverdags kun kritisk til USA.

Verdenssituasjonen er en utfordring til SV. Hvordan skal venstresiden forholde seg til det autoritære Russland? Hvordan skal den vinne tilbake de delene av arbeiderklassen og «prekariatet» som flokker seg om Donald Trump og europeiske ytre høyre-partier? Vil venstresiden virkelig at EU knekker sammen? Hvordan vil den takle terrortrusselen?

Audun Lysbakken møtte utfordringene ved ikke å snakke om dem.

Utenrikspolitikken vil være ekstremt viktig i de nærmeste årene. Stakkars SV som har den ledelsen de har nå. Velkommen til skyggenes dal. Håper de kommer under sperregrensen.

Sist redigert:
    U

Utgatt24668

Gjest
    Og Trump sa at det var flere tilskuere under hans innvielsesseremoni. Enkel fakta viser at både du og Trump tar feil.

At Demokratene har stor oppslutning i din omgangskrets betyr ikke at de har stor oppslutning i folket.
    For noe Sludder og Vås - du får ta deg sammen og bli edru før du poster. Dette er lavt nivå selv for deg å være. Jeg håper dine meningsfeller er storsinnet nok til å fortelle deg det samme. Det kan være greit å slippe å ta med sine egne issues her på forumet - og holde oss på sak. ( Fleip er OK )

Sist redigert av en moderator:
    • Liker
    Reaksjoner: PKG
    U

Utgatt24668

Gjest
    «SV prioriterer nå som på 1980-tallet, også i utenrikspolitikken» - Aftenposten

Bl.a.;
    Lite om verden
    Mest påfallende med Lysbakkens tale er den utidsmessig lave vektleggingen av utenrikspolitikk – et tema som historisk har stått helt sentralt for partiet.

Verden står i brann og SV bryr seg knapt. Først mot slutten av talen fant Lysbakken plass til noen minutter.

Fordelingen av minuttene var derimot også et flashback til SV før Solheim. Nesten alt handlet om å kritisere Donald Trump og USA. Nøyaktig fem ord ble viet «den autoritære Putin i øst».

Taus om utfordringer
    Akkurat som i gamle SF og SV: Partiet skulle stå for en linje som var kritisk til begge supermakter, men var til hverdags kun kritisk til USA.

Verdenssituasjonen er en utfordring til SV. Hvordan skal venstresiden forholde seg til det autoritære Russland? Hvordan skal den vinne tilbake de delene av arbeiderklassen og «prekariatet» som flokker seg om Donald Trump og europeiske ytre høyre-partier? Vil venstresiden virkelig at EU knekker sammen? Hvordan vil den takle terrortrusselen?

Audun Lysbakken møtte utfordringene ved ikke å snakke om dem.

Utenrikspolitikken vil være ekstremt viktig i de nærmeste årene. Stakkars SV som har den ledelsen de har nå. Velkommen til skyggenes dal. Håper de kommer under sperregrensen.
    Nettopp ! SV er beviselig utdatert og fokuserer helt feil.

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166
    Det eneste halmstrået partiet har tilbake er å smiske med sharia-tilhengerne og adoptere en møtestruktur inspirert av Saudi Arabia.

Det er nesten så man ikke tror det er sant. For alle andre partier kunne det vært en aprilspøk. SV er så latterlig at det nesten ikke går an å irritere seg, men jeg gjør det allikevel.
    Ja huff. Tenk så ille det er at man før et landsmøte tar en times time-out om møtekultur, hersketeknikk og ansvarsforhold osv, og deler gruppen i 2. Ikke at det bare er mannfolk som bedriver hersketeknikker da. Kari Jacuesson f.eks. er neppe der.

Men rart det der. Sympatisører av partier der ledelsen ikke klarer å holde fingrene fra ungpikefatet klager over at andre partier tar hersketeknikker og ansvar på alvor. Der nevnte ledelse belønnes senere med statsrådsposisjoner fra det "ansvarlige Høire".
    At det foregår mye rart i SV som i andre partier er vel ikke til å unngå, men at det forekommer kjønnsmessige hersketeknikker i partiet som er selve definisjonen på feminisme og "likestilling" vil jeg si er overraskende...

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.217

For noe Sludder og Vås - du får ta deg sammen og bli edru før du poster. Dette er lavt nivå selv for deg å være. Jeg håper dine meningsfeller er storsinnet nok til å fortelle deg det samme. Det kan være greit å slippe å ta med sine egne issues her på forumet - og holde oss på sak. ( Fleip er OK )
    Ja, la oss holde oss til sak. Du snakker om å likebehandle partier i henhold til relevans og størrelse og nevner straks at Demokratene og Vigrid(!!!) får altfor liten oppmerksomhet og at de har relativ stor oppslutning i folket.

Noe som er beviselig feil i godeste Trump-stil.

U

Utgatt24668

Gjest

Ja, la oss holde oss til sak. Du snakker om å likebehandle partier i henhold til relevans og størrelse og nevner straks at Demokratene og Vigrid(!!!) får altfor liten oppmerksomhet og at de har relativ stor oppslutning i folket.

Noe som er beviselig feil i godeste Trump-stil.
    Ikke argumenter på mine vegne - og det er lov å beklage seg når du går over streken. Det du sier ender på på din regning og ingen andres.

• Liker
    Reaksjoner: PKG

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.217
    Jeg skjønner at barneskolepensum i matematikk blir for avansert for deg, RRR.

Demokratene fikk totalt 2.214 stemmer under valget i 2013.
    SV fikk totalt 116.021 stemmer under valget i 2013.

edit:
    Antall blanke stemmer var 12.873. Seks ganger så mange stemte blankt enn på Demokratene

Sist redigert:
    C

cruiser

Gjest
    Spiller ikke noe rolle hvor mange stemmer dem får så lenge politikken er utdatert og urelevant.. ifølge de som sitter på fasit.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Litt ros skal de ha i SV tross alt. De er flinke til å ta vare på alle som faller utenfor de tradisjonelle offerkategoriene og inkluderer dem i fellesskapet, gir dem også en identitet som del av et undertrykket mindretall slik at de også kan skjermes og beskyttes mot verden. De har en lang meny med offergrupper som du kan får hjelp til å identifisere deg med slik at du kan få være med i det store fellesskapet av undertrykte minoriteter.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Det Politiske Parti, mitt valgte parti i 2001, fikk 19 457 stemmer.

Men Samfunnspartiet* har aldri fått mer enn 522 stemmer på landsbasis, som var resultatet i toppåret 2007, men selv da var oppslutningen så liten at jeg alene sto for nesten 1% av stemmene i Oslo. Gjevt.

Demokratene ligger altså i det sjiktet der. En brøkdel av DPP og blankt, men flere enn Samfunnspartiet.

*må ikke forveksles med Brochmanns Samfundsparti fra 30-tallet, hvis vararepresentant Bonde var den eneste som stemte mot Steriliseringslova i -34. Den ene stemmen gjorde liten forskjell da, men den tar seg jævlig godt ut i ettertid. Den viser at andre oppfatninger fantes og ble målbåret**, og kaster dermed en deilig skam og skjensel over både saksordfører Bjørnsson fra Aulestad og alle representantene fra de andre partiene.

**Bondes innlegg fra Stortingsdebatten er verdt å lese. De andres også.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.774
    Torget vurderinger
    96

Å skille voksne mennesker etter kjønn i 2017 er idioti. Bedrives kun av SV og politiske eller kulturelle ideologier, forkledd som religion, som ikke har utviklet seg på flere hundre år. Korrupsjon, kameraderi og annet snusk i politikken har ingenting med dette å gjøre. Det er ingen som har klaget på at hersketeknikker tas på alvor. At du må dikte opp sånt, samt å raljere over høyresiden for å forsvare denne komiske gjengen sier jo alt. Latterlig.

U

Utgatt24668

Gjest

edit:
    Antall blanke stemmer var 12.873. Seks ganger så mange stemte blankt enn på Demokratene
    Du får ikke med deg poengene. Det er det jeg er opptatt av. Jeg er veldig trygg på min akademiske bakgrunn, men det er ikke et tema her. Apropos barneskolen - fint hvis vi kan forlate barneskolegården nå.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.664
    Torget vurderinger
    12

edit:
    Du får ikke med deg poengene. Det er det jeg er opptatt av. Jeg er veldig trygg på min akademiske bakgrunn, men det er ikke et tema her. Apropos barneskolen - fint hvis vi kan forlate barneskolegården nå.
    Poenget ditt var fundert på kvikkleire og dermed mister det all troverdighet når det viser seg å være alternative fakta. Du bruker oppslutningen som et poeng i din argumentasjon og siden det ikke stemmer så dør argumentet. Da nytter det ikke å påstå at Larson ikke forstår deg.

U

Utgatt24668

Gjest

edit:
    Poenget ditt var fundert på kvikkleire og dermed mister det all troverdighet når det viser seg å være alternative fakta. Du bruker oppslutningen som et poeng i din argumentasjon og siden det ikke stemmer så dør argumentet. Da nytter det ikke å påstå at Larson ikke forstår deg.
    Larson i likhet meg deg er ikke interessert i å diskutere sak.

Jeg har begrunnet godt argumentet mitt og skal ikke gjenta det. Det er greit at dere uenig med meg politisk - men deres vikarierende "argumenter" faller igjennom. (For å gi noen eksempler: "du kan ikke barneskolepensum" og "alternative fakta" - imponerende av voksne mennesker over 50 år - sant?) :D ;)

Jeg åpnet med å gi en advarsel til de som stemmer SV eller sympatiserer med dem. Disse bør slippe å irritere seg ved å lese et annet sted. Jeg mente ikke å fornærme noen - virkelig.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.568
    Sted
    Holmestrand
    SV må ha uttalelse fra det mosaiske trossamdunn før de kan mene noe om den barbariske skikken med omskjæring av gutter!
    Helt fantastisk!

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.664
    Torget vurderinger
    12
    Du er god på stråmannsargumentasjon og hersketeknikker, RRR. Det skal du faen meg ha. Og jeg synes hele trådens utgangspunkt er tåpelig. Den blir ikke bedre av fantasiargumentasjon og nedhogging av kritikere som påpeker at du er på bærtur. Stråmannen din har ikke peiling på mitt politiske ståsted, men han blander det med toleranse for politisk mangfold og reaksjon mot sneversyn. Men du skal da ha en fortreffelig helg uansett, Rune.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.852
    SV må ha uttalelse fra det mosaiske trossamdunn før de kan mene noe om den barbariske skikken med omskjæring av gutter!
    Helt fantastisk!
    Sånn til etteretning, 80% av amerikanske menn er omskåret, uansett religion.....

G

Gjestemedlem

Gjest
    Helt fantastisk!
    Sånn til etteretning, 80% av amerikanske menn er omskåret, uansett religion.....
    Ja de er helt unike i den vestlige verden når så få gutter får forlate barndommen med intakte kjønnsorganer. Ellers er det stort sett bare arabersphæren og stammeområdene i Afrika som forbigår dem.

U

Utgatt24668

Gjest
    VG er inne på noe av det jeg opprinnelig ønsket å diskutere:

- Uansvarlig politikk som kun deler ut verdier men som ikke skaper dem.
    - klarer ikke å engasjere ved å fokusere på feil saker.
    - Gammeldags politisk ideologi som står i veien for praktiske løsninger.
    - klarer ikke å holde på politikere med lang erfaring.
    - etc

VG sier derimot at det burde ha vært plass til dem på venstresiden:

-"Det er godt gjort å rote bort den muligheten SV har nå. Tiden burde egentlig vært på Lysbakkens side. Med økende ulikhet mellom fattig og rik, mer utrygghet i arbeidslivet, høyrepopulisme på fremmarsj og en spisset debatt om flyktninger og ansvar, kunne det vært rom for et populistisk parti til venstre for Ap."

Jeg opplever at AP har tatt eierskap til disse problemstillingene for lenge siden, bare at de kommer med et løsningsforslag. Lysbakken vil satse på miljø - men også her har andre partier kommet mye lenger - f eks V og MDG. I tillegg har de fleste partier bygget seg en sterkere miljøprofil de siste årene.

Jeg vil si at det politiske Norge har fått en økt modenhet og spisset profil mot de sakene som er relevante for oss. I dette politiske landskapet er det liten plass til SVs utdaterte politikk.

H

Hardingfele

Gjest
    Galbraith med ord til ettertanke.

Når man holder på som verst, utfra sitt snevre ståsted, kan det være greit å stille to spørsmål:

1. Hvor kommer verdiene fra?
    2. Hvordan kan de best fordeles til nytte for samfunnet?

Og det er der Galbraith har en kommentar det kan lønne seg å huske:

"The modern conservative is not even especially modern. He is engaged, on the contrary, in one of man’s oldest, best financed, most applauded, and, on the whole, least successful exercises in moral philosophy. That is the search for a superior moral justification for selfishness.

It is an exercise which always involves a certain number of internal contradictions and even a few absurdities.
    The conspicuously wealthy turn up urging the character-building value of privation for the poor.
    The man who has struck it rich in minerals, oil, or other bounties of nature is found explaining the debilitating effect of unearned income from the state.
    The corporate executive who is a superlative success as an organization man weighs in on the evils of bureaucracy.
    Federal aid to education is feared by those who live in suburbs that could easily forgo this danger, and by people whose children are in public schools.
    Socialized medicine is condemned by men emerging from Walter Reed Hospital.
    Social Security is viewed with alarm by those who have the comfortable cushion of an inherited income.

Those who are immediately threatened by public efforts to meet their needs — whether widows, small farmers, hospitalized veterans, or the unemployed — are almost always oblivious to the danger."

- John Kenneth Galbraith

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn