Jeg kan ikke dy meg:
Det blir jo den samme evige diskusjonen. Det ender opp med argumenter som "Windows er best for det er det jeg kan", "Mac er for homser", "du kan gjøre alt med en PC, mens du kan ikke ... på en Mac" etc ad nauseam.
Apple og Microsoft har 2 forskjellige syn på hva IT er. Apple selger en komplett løsning med ferdig sammensatte maskiner og et skreddersydd OS, mens MS selger deler av en PC (OSet). Begge har sine fordeler. Apples løsning gir noe som fungerer sømløst men som koster litt mer, Microsofts løsning blir litt billigere men skaper flere problemer for brukeren. Så får man velge hva man setter mest pris på.
Jeg liker imidlertid ikke denne ovenfra og ned holdningen til mange Windows-fantaster som sier at Windows er det som gjelder og Mac er for de sære. MacOS er pr. dags dato det mest avanserte OSet som finnes for personlige maskiner. Det er en POSIX-sertifisert UNIX som er bygd over åpne standarder, mens "Windows er Windows" - ikke spesielt avansert, lukket og basert på proprietære standarder definert av Microsoft. OS X er skalerbart og den samme kjernen benyttes på mobiltelefoner, mp3-spillere og bærbare og stasjonære datamaskiner, mens Windows finnes i mange forskjellige varianter som er spesialutviklet for de forskjellige løsningene.
Og mens man på en Mac kan kjøre alt uten problemer (Linux, Windows, MacOS) er en Windows-basert PC begrenset til å bare kjøre Windows og Linux (og i noen tilfeller OS X).
Skal man primært bruke en maskin til å spille på er det ingen tvil om at idag er en Windows-boks det rette. Ikke fordi Windows er et bedre OS for å spille på, men fordi de fleste spill lages for den plattformen og grafikkmotorene er bedre optimalisert for Windows.
For så godt som alt annet er en Mac et bedre valg. Apple bruker nyere og bedre hardwareløsninger. De forholder seg mye mer ryddig til standarder. Brukergrensesnittmessig er OS X bedre - bare se litt på lærebøker innen MMI og se hvilket system som passer best til de prinsippene som forfektes der.
OS X har en mye bedre løsning for å håndtere forskjellige skriftsystemer. Etc etc...
Dessuten er maskinene i praksis lydløse. Jeg sitter nå med en åtte-kjerners 2,8 GHz Xeon-maskin med 4 TB disk, og den er fullstendig lydløs.
Så hva er best?
Hvis du bruker objektive kriterier er det ingen tvil om at en Mac er en bedre maskin en en hvilken som helst PC. Men for en som har brukt Windows før, vil ting være anderledes. Ikke vanskeligere, men anderledes. Mange tidligere Windiows-brukere etterlyser muligheten for å klippe og lime filer innen filsystemet. Det er en funksjon jeg aldri har skjønt behovet for. Men etter å ha brukt en Windows-PC en periode skjønte jeg hvorfor dette var etterspurt. I Windows' vindusparadigme er funksjonen nødvendig, mens i vindussystemet i OS X er den overflødig. Så hvis man tar med seg sine vaner fra Windows til OS X vil OS X synes å være dårligere enn Windows. Hvis man derimot prøver å lære hvordan man gjør ting i OS X, vil man ganske fort oppdage at det er enklere og raskere i OS X enn i Windows. Som en kamerat av meg sa det "en Mac føles å være designet, mens Windows bare ble sånn".
Hvis man derimot er subjektiv, liker man vanligvis best det man kan fra før.
Et par eksempler på forskjellen (selvopplevd i forrige uke):
1: Ny nettverksprinter (HP Photosmart C8180) med trådløst nett:
Pakke ut skriver og slå den på. Jeg ber om at den skal bruke trådløst nett for oppkobling. Den oppdager nettet selv og sier at alt er klart.
Jeg åpner min MacBook Pro og velger "skriv ut" i et dokument. Skriveren dukker opp i skrivervelgeren og utskriften kommer på den nye skriveren etter en kort ventetid. Medgått tid: 20 sek.
Så ned på kontoret der det står en Dell med XP og siste SP. Inn på kontrollpanel for å velge skriver. Skriveren vises og XP spør om den skal installere drivere. Sett inn CD og velg install. Det går et par minutter. XP sier at driveren er installert. Start et dokument og velg "skriv ut". Ingen ting skjer. XP kan ikke finne skriveren. Ut på nettet og finne nye drivere. Last ned og installer. 5-10 min... Prøv igjen med ny utskrift. Beklager - finner ikke skriveren.
Siste utvei: Gå til
www.apple.com og last ned bonjour for Windows. Da virker plutselig skriveren. Medgått tid: ca. 30 minutter.
2: NextGenTel sender meg nytt bredbåndsmodem fordi mitt abonnement flyttes til en raskere sentral. Pakk opp modem. Plugg ned det gamle og sett inn det nye. Slå på strømmen. MacBook Pro: Vekk fra dvale. Start web-browser. Nettet virker.
Dell m/XP. Finner ikke nett... Finner ikke nett... Etter 20 minutter leting i forskjellige kontrollpanel finner jeg endelig en setting som gjør at maskinen plutselig ser nettet. Etter litt fikling virker det igjen. (Men etter en restart av maskina m jeg inn og sette opp på nytt). Medgått tid, igjen ca. 30 min. Og dette bare fordi jeg har byttet et bredbåndsmodem. Trådløsbasen er den samme. Ingen endringer i oppsettet på trådløsnettet.
Bare på disse 2 endringene sparte jeg meg ca 1 t. arbeid med å velge Mac. Hvilket OS var det beste, sa du...?
Sånn - har jeg klart å lage dette til en flame-war nå?