Hva skal jeg kjøpe?

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Gjestemedlem skrev:
Greven skrev:
Når det er sagt er systemene relativt like. Tviler på at en noen lunde normal PC-bruker vil ha noe problem med å sette seg inn i OSX og motsatt.

Den største fordelen med OSX synes jeg er hastighet. Systemet virker mye raskere og det holder seg også raskt over tid med mye bruk. Min iMac begynner faktisk å nærme seg 2 år, men er like rask som da den var ny uten at jeg har brukt noe energi på vedlikehold. Dette har jeg aldri opplevd med PC. Og den andre praktiske fordelen er "expose", en funksjon som gjør det enkelt å bytte mellom aktive vinduer med musen. Denne er faktisk så vanedannende at jeg har store problemer med å arbeide effektivt med en Windows maskin.
Grei nok det hvis man snakker om en dedikert kontormaskin eller arbeidsstasjon. Men når vi snakker om en stuemaskin som skal brukes til musikk, videoredigering og spill, så kan jeg ikke se at dette du nevner har noen som helst praktisk betydning utover det rent statistiske. Det eneste som i praksis betyr noe når det gjelder fart på en slik maskin er skjermkortet, og ved å bruke en lik sum vil man utvilsomt få en PC med et mye bedre skjermkort enn det en Mac vil ha, og dermed mye bedre fart og bedre grafikk.
Tja.. Jeg bruker min maskin som mediasenter og videoredigering. Ønsker jeg å spille kan jeg legge inn Windows. Det jeg nevner har da praktisk betydning fordi denne maskina fortsatt er ekstremt rask og ser ut til å holde seg like rask fremover. Da jeg personlig foretrekker raske maskiner fremfor langsomme, vil jeg anbefale Mac fordi det utifra min erfaring er et system som virker å beholde den høye ytelsen over lengre tid.
Hvorfor gå for en maskin som ikke han brukes til spill fordi den har en fiks musfunksjon for å bytte mellom programmer?
Fordi man ikke trenger å velge. En Mac er både OSX og en fullverdig Windows-PC.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
bjornh skrev:
Jobber man som grafiker eller i lydstudio? -Mac er svaret. Jobber man med Office applikasjoner og er avhengig av Outlook? -Windows er svaret.
Eller kjør Office for Mac og få det beste fra to leirer... :)

G

Gjestemedlem

Gjest
Hva i all verden skal man kjøre dual eller trippel boot for da? Det er kun unødig kompliserende og svært fordyrende i og med at man for dette trenger dyrere maskinvare og må kjøpe 2 sett med OSer.. med mindre man vil kjøre Linux og FreeBSD også for å være på den heeelt sikre siden at man har fått med seg alt.

En rimelig PC med XP eller Vista og et bra skjermort er jo alt man trenger. Det kan brukes til ALT man vil, man får bedre hardware til en rimeligere pris.... hvorfor blande inn Mac i dette? Det tilfører ikke oppsettet noen som helt annet enn å komplisere og fordyre det hele for litt pynt og fjas. 8)

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Man må jo ikke nødvendigvis kjøpe to sett med OSer. Hvis du kjøper en max følger OSX med, og Windowslisens har du sikkert fra den forrige pcen. Det handler jo egentlig om å ha riktig verktøy til jobben man vil gjøre.

Og når det gjelder å velge Apple hardware: Du synes kanskje at Mac er jålete, men for mange andre er det en maskin som faktisk er pen nok til å stå i en voksen stue. PC-hardware er sikkert greit nok på en studenthybel, men har jo stort sett dritstygg design. Det kommer jo an på smak og behag.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.856
Torget vurderinger
1
Greven skrev:
bjornh skrev:
Jobber man som grafiker eller i lydstudio? -Mac er svaret. Jobber man med Office applikasjoner og er avhengig av Outlook? -Windows er svaret.
Eller kjør Office for Mac og få det beste fra to leirer... :)
Ja det kan man. Men det er litt dyrere. Men jeg har Office fra jobben...

G

Gjestemedlem

Gjest
For den vanlige bruker er det ikke mye poeng i å kjøpe MSOffice all den tid OpenOffice er nesten like bra og helt gratis. 3.0 er like for øvrig rundt hjørnet. OO kommer til og med i en Mac utgave hvis noen mot formoding skulle ende opp med dette likevel.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.951
Sted
Trondheim
Jeg kan ikke dy meg: ;)

Det blir jo den samme evige diskusjonen. Det ender opp med argumenter som "Windows er best for det er det jeg kan", "Mac er for homser", "du kan gjøre alt med en PC, mens du kan ikke ... på en Mac" etc ad nauseam.

Apple og Microsoft har 2 forskjellige syn på hva IT er. Apple selger en komplett løsning med ferdig sammensatte maskiner og et skreddersydd OS, mens MS selger deler av en PC (OSet). Begge har sine fordeler. Apples løsning gir noe som fungerer sømløst men som koster litt mer, Microsofts løsning blir litt billigere men skaper flere problemer for brukeren. Så får man velge hva man setter mest pris på.

Jeg liker imidlertid ikke denne ovenfra og ned holdningen til mange Windows-fantaster som sier at Windows er det som gjelder og Mac er for de sære. MacOS er pr. dags dato det mest avanserte OSet som finnes for personlige maskiner. Det er en POSIX-sertifisert UNIX som er bygd over åpne standarder, mens "Windows er Windows" - ikke spesielt avansert, lukket og basert på proprietære standarder definert av Microsoft. OS X er skalerbart og den samme kjernen benyttes på mobiltelefoner, mp3-spillere og bærbare og stasjonære datamaskiner, mens Windows finnes i mange forskjellige varianter som er spesialutviklet for de forskjellige løsningene.
Og mens man på en Mac kan kjøre alt uten problemer (Linux, Windows, MacOS) er en Windows-basert PC begrenset til å bare kjøre Windows og Linux (og i noen tilfeller OS X).

Skal man primært bruke en maskin til å spille på er det ingen tvil om at idag er en Windows-boks det rette. Ikke fordi Windows er et bedre OS for å spille på, men fordi de fleste spill lages for den plattformen og grafikkmotorene er bedre optimalisert for Windows.
For så godt som alt annet er en Mac et bedre valg. Apple bruker nyere og bedre hardwareløsninger. De forholder seg mye mer ryddig til standarder. Brukergrensesnittmessig er OS X bedre - bare se litt på lærebøker innen MMI og se hvilket system som passer best til de prinsippene som forfektes der.
OS X har en mye bedre løsning for å håndtere forskjellige skriftsystemer. Etc etc...

Dessuten er maskinene i praksis lydløse. Jeg sitter nå med en åtte-kjerners 2,8 GHz Xeon-maskin med 4 TB disk, og den er fullstendig lydløs.

Så hva er best?
Hvis du bruker objektive kriterier er det ingen tvil om at en Mac er en bedre maskin en en hvilken som helst PC. Men for en som har brukt Windows før, vil ting være anderledes. Ikke vanskeligere, men anderledes. Mange tidligere Windiows-brukere etterlyser muligheten for å klippe og lime filer innen filsystemet. Det er en funksjon jeg aldri har skjønt behovet for. Men etter å ha brukt en Windows-PC en periode skjønte jeg hvorfor dette var etterspurt. I Windows' vindusparadigme er funksjonen nødvendig, mens i vindussystemet i OS X er den overflødig. Så hvis man tar med seg sine vaner fra Windows til OS X vil OS X synes å være dårligere enn Windows. Hvis man derimot prøver å lære hvordan man gjør ting i OS X, vil man ganske fort oppdage at det er enklere og raskere i OS X enn i Windows. Som en kamerat av meg sa det "en Mac føles å være designet, mens Windows bare ble sånn".

Hvis man derimot er subjektiv, liker man vanligvis best det man kan fra før.

Et par eksempler på forskjellen (selvopplevd i forrige uke):

1: Ny nettverksprinter (HP Photosmart C8180) med trådløst nett:
Pakke ut skriver og slå den på. Jeg ber om at den skal bruke trådløst nett for oppkobling. Den oppdager nettet selv og sier at alt er klart.
Jeg åpner min MacBook Pro og velger "skriv ut" i et dokument. Skriveren dukker opp i skrivervelgeren og utskriften kommer på den nye skriveren etter en kort ventetid. Medgått tid: 20 sek.
Så ned på kontoret der det står en Dell med XP og siste SP. Inn på kontrollpanel for å velge skriver. Skriveren vises og XP spør om den skal installere drivere. Sett inn CD og velg install. Det går et par minutter. XP sier at driveren er installert. Start et dokument og velg "skriv ut". Ingen ting skjer. XP kan ikke finne skriveren. Ut på nettet og finne nye drivere. Last ned og installer. 5-10 min... Prøv igjen med ny utskrift. Beklager - finner ikke skriveren.
Siste utvei: Gå til www.apple.com og last ned bonjour for Windows. Da virker plutselig skriveren. Medgått tid: ca. 30 minutter.

2: NextGenTel sender meg nytt bredbåndsmodem fordi mitt abonnement flyttes til en raskere sentral. Pakk opp modem. Plugg ned det gamle og sett inn det nye. Slå på strømmen. MacBook Pro: Vekk fra dvale. Start web-browser. Nettet virker.
Dell m/XP. Finner ikke nett... Finner ikke nett... Etter 20 minutter leting i forskjellige kontrollpanel finner jeg endelig en setting som gjør at maskinen plutselig ser nettet. Etter litt fikling virker det igjen. (Men etter en restart av maskina m jeg inn og sette opp på nytt). Medgått tid, igjen ca. 30 min. Og dette bare fordi jeg har byttet et bredbåndsmodem. Trådløsbasen er den samme. Ingen endringer i oppsettet på trådløsnettet.

Bare på disse 2 endringene sparte jeg meg ca 1 t. arbeid med å velge Mac. Hvilket OS var det beste, sa du...?

Sånn - har jeg klart å lage dette til en flame-war nå? ;)

B

BjornE

Gjest
En imponerende lang utredning av et bomskudd.

Det er desverre betydelige forskjeller på Windows fra Dell og en ren Windows. Når du sitter med en Dell foran deg har du en PC med et OS som inneholder det DELL synes det skal inneholde. Dersom du kjøper en Packard Bell PC får du et OS som inneholder det PB synes det skal inneholde etc. Derfor er disse sammenligningene litt tåpelige og bærer veldig preg av epler og pærer!

Jeg kjører Apple med en ren Windows på den ene siden og OSX på den andre siden. De problemene du skisserer på din PC eksisterer ikke på Windows siden av min Mac - fordi jeg har installert en ren Windows kun med Apple drivere som tillegg.

Derfor synes jeg det ville være lurere av deg å klage på Dell, ikke på Windows. Faktum er at Apple er kun en annen PC produsent. Krigen mot Windows er nedlagt - du bør rette skytset mot andre PC leverandører dersom du på død og liv vil og orker å krige.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.951
Sted
Trondheim
Jeg har da ikke tenkt å krige?
Et av mine poeng var jo nettopp at på Windows-siden selges alt stykkevis og delt. Det er ikke en helhet slik du får det fra Apple. Slik at hvordan Windows fungerer er avhengig av den hardwaren den er installert på. Og kombinasjonen er ikke alltid vellykket.
Mitt eksempel var bare min opplevelse av den kombinasjonen av Windows og PC som jeg har. Og det er en ren Windows-installasjon. Det er ikke en ferdig Windows-installasjon fra Dell.

G

Gjestemedlem

Gjest
otare skrev:
Et av mine poeng var jo nettopp at på Windows-siden selges alt stykkevis og delt. Det er ikke en helhet slik du får det fra Apple.
Slik argumantasjon minner meg om reklame for noen andre epler. Rema 1000 hadde en stund en reklame der de var veldig stolte av at de kun hadde to sorter epler i utvalget sitt.. røde og grønne, og at noen mer enn dette var helt unødvendig for den gemene hop som bare lot seg forstyrre av slike unødvendige valg.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.951
Sted
Trondheim
Ser ikke helt sammenhengen, Gjestemedlem?
Hos Apple kjøper du en helhet. En PC kjøper du stykkevis og delt. Sånn er det nå bare. Sjansen for at man får noe som ikke passer sammen er nå bare engang større når du kjøper delene separat og setter det sammen selv.
Jeg skjønner ikke at det skal være noe å være uenig om?
Og selvfølgelig blir utvalget mindre når du kjøper ferdige maskiner fra en produsent enn når du setter ting sammen selv. Men er det egentlig en ulempe?
Man vil ha valgmuligheter, men ønsker man egentlig uendelige valgmuligheter? Gå på Web-sidene til TED og søk etter Barry Schwartz. Spennende foredrag!

G

Gjestemedlem

Gjest
otare skrev:
Hos Apple kjøper du en helhet. En PC kjøper du stykkevis og delt. Sånn er det nå bare. Sjansen for at man får noe som
Det er bare en annen måte å fortelle deg at du blir fratatt alle valgmuligheter og muligheter til å tilpasse oppsettet til ditt behov. Litt tittenteivesjonen av en PC kan du si, der kun de voksne i Apple får lov til å bestemme hva maskinen din skal kunne inneholde. Litt som et TVspill.. men som du ikke kan bruke til spill.

Det er da litt kjekkere å kunne sette sammen en PC selv.. velge det beste skjermkortet, det kuleste kabinettet, en solid strømforsyning, rikelig med minne til vanlige priser etc. etc.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.951
Sted
Trondheim
For de som liker det. Og det må de da bare gjøre. Dermed er det ikke sagt at det er det som passer alle.
Og jeg skjønner fremdeles ikke argumentene dine. Apple nekter deg da ikke å modifisere maskinene? Hva jeg kan sette inn i min Mac Pro begrenses kun av om produsentene lager versjoner som passer. Det er vel kun skjermkort der det er noen begrensninger på hva du kan sette inn, og det er jo ikke fordi Apple nekter skjermkortprodusentene å lage skjermkort for Mac.
Apple lager modeller for klart definerte målgrupper. Dermed finnes det målgrupper som ikke finner det de vil ha hos Apple. Og det er da greit nok? Da kjøper man noe annet da. BMW lager jo også biler rettet mot spesifikke målgrupper. Og du kan ikke sette inn hvilke som helst deler i en BMW. Så det finnes målgrupper BMW ikke selger til. Men ingen klager da på det?

Min "rant" i et tidligere innlegg dreide seg for så vidt heller ikke om dette. Jeg er bare uenig i at Windows er et så forferdelig godt OS. Microsoft har vært veldig flnke til å lure verden inn på deres hjemmebane og definere reglene selv. I en slik setting fungerer Windows bra. Men med generelle, standardiserte regler begynner ting å falle fra hverandre. Det er ikke uten grunn MS febrilsk prøver å få OOXML definert som en standard. Da kan de fremdeles spille på hjemmebane. Hvis de blir nødt til å forholde seg til en annen standard blir plutselig reglene like for alle. Og da får MS problemer.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Gjestemedlem skrev:
otare skrev:
Hos Apple kjøper du en helhet. En PC kjøper du stykkevis og delt. Sånn er det nå bare. Sjansen for at man får noe som
Det er bare en annen måte å fortelle deg at du blir fratatt alle valgmuligheter og muligheter til å tilpasse oppsettet til ditt behov. Litt tittenteivesjonen av en PC kan du si, der kun de voksne i Apple får lov til å bestemme hva maskinen din skal kunne inneholde. Litt som et TVspill.. men som du ikke kan bruke til spill.

Det er da litt kjekkere å kunne sette sammen en PC selv.. velge det beste skjermkortet, det kuleste kabinettet, en solid strømforsyning, rikelig med minne til vanlige priser etc. etc.
Som jeg sa i en tidligere post Gjestemedlem: det hadde vært greit å forsøke å diskutere dette uten å absolutt måtte prøve å laterliggjøre "den andre siden"?

For tredje gang: Man kan installere Windows på alle Macer. Man trenger ikke engang å ha en OSX-partisjon. Slik kan du spille akkurat de spillene du ønsker også på en Mac.

Jeg er overbevist om at det er smart å forsøke å begrense modellutvalget slik at det blir minst mulig kluss med HW/SW-integrasjon. Jeg aner ikke ved hvor mange modeller denne grensen går, men tror utvalget til Apple dekker de fleste behov. Apple har to serier med bærbare, en proff og en vanlig, som kommer i 3 modeller hver. Tilsvarende gjelder for stasjonære. En liten og rimelig MacMini og en stor og kostbar MacPro. Midt i mellom disse finnes iMac som er en alt-i-et-løsning. Alle modellene kan i tillegg tilpasses etter eget ønske. Om ingen av disse modellene har det man er ute etter, sier det seg jo selv at en Mac ikke er aktuelt? Synes du legger opp til en søkt debatt her...

PS: Jeg har akkurat oppgradert RAMen i en MacBook for hele 650 kr for 4 GB. Er ikke det "vanlige priser"?

B

BjornE

Gjest
Et forsøk til:

Du kjøper ikke en PC stykkevis og delt - du kjøper en kommersialisert versjon av noe hardware og noe Windows. Til eksemplet med Dell tror jeg ikke du har gjort en ren Windows installasjon, tror heller du har fått med et Dell Windows med en mengde Dell drivere og Dell "Add on" programmer. Dersom du imidlertid har installert en ren Windows på en Dell maskin mangler en rekke drivere, det forklarer også noen av dine problemer. Alle Dell drivere er desverre ikke tilgjengelig!

Min mening er imidlertid helt klar, det finnes en rekke leverandører av PC, noen kommer med Windows, noen kommer med OSX, noen er for gamere, noen er for hjemmebruk, noen er for dem som liker design, noen er for dem som liker kvalitet på hardware, noen er for dem som ikke bruker dem til noe overhodet. Utifra dette velger noen Dell, noen Hp, noen Siemens og noen MAC.

Jeg bruker Mac fordi de er kule og fordi jeg liker designet. OS X er ok, men det var på ingen måte pga OS X jeg kjøpte maskinene mine. Alle mine Macer har både OS 10.5.3 og Windows XP professional. (Jeg har iMac ppc - kun OS 10.5.3 Lampefoten, iMac intel, MacMini, MacPro, Apple TV, TC og Airport express.) Design og funksjonalitet - og kule, desverre og dyre. Med hensyn på Mac - spør du om prisen har du ikke råd!

U

utgatt60135

Gjest
Var innom en eplebutikk for å prøve iMac, men ble ikke spesielt imponert over OS egentlig. Tenke det var mest fornuftig å kjøpe en rimelig stasjonær PC. Valgte denne;

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elkjop-Site/no_NO/-/NOK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=oyCz6oZK.LxSR0EjcIZBwx1e0000YukZ7l2X?ProductID=IfPD4QFHcYcAAAEZ7b8ciROP&CatalogCategoryID=IyHD4QFHJE8AAAEOjOI03xiL

Er prossesoren rask? 3 kjerne på 2,1Ghz, 3MB og 1TB HD. Grafikkortet skulle ikke være spesielt bra, men fungerer optimalt på Half Life med full oppløsning. Så da så.. Gøy å spille litt..

Kr 5500,-. Mye for pengene med PC :). Jeg har bemerket kritikk mot Vista men så langt synes jeg det er mye bedre enn jeg trodde. Mye bedre enn XP!

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.856
Torget vurderinger
1
Vista har en del forbedringer, men med tre-kjerne, 3Gb RAM så ruller det og går ganske så greit -spesielt siden Vista gjennom pre-fetch og under oppstart nyttegjør seg RAM mengder på 3Gb+ i langt større grad enn XP. Litt mer hardware-krevende enn Vista, men til gjengjeld et ganske solid OS, men med det du har der funker det nok veldig bra. Litt svak grafikk løsning... -men kortet kan byttes om man ønsker senere, og da kan jeg anbefale ATI/AMD HD 4850, som vil by på kolossalt mye bedre ytelse på spill. Da bryter du garantien om du åpner og bytter, ofg du må bytte GPU drivere, men det bør ikke være et stort problem.

Vista er forbedre en del når det gjelder sikkerhet, og er det OS'et Microsoft nå satser på, og som vil bli ytterligere forbedret fremover. XP vil om ikke altfor lenge prioriteres ned siden det går over inn i sluttfasen av "lifecycle" fra MS side.

Mvh. Bjørn

G

Gjestemedlem

Gjest
Lyngen skrev:
Var innom en eplebutikk for å prøve iMac, men ble ikke spesielt imponert over OS egentlig. Tenke det var mest fornuftig å kjøpe en rimelig stasjonær PC. Valgte denne;

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elkjop-Site/no_NO/-/NOK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=oyCz6oZK.LxSR0EjcIZBwx1e0000YukZ7l2X?ProductID=IfPD4QFHcYcAAAEZ7b8ciROP&CatalogCategoryID=IyHD4QFHJE8AAAEOjOI03xiL

Er prossesoren rask? 3 kjerne på 2,1Ghz, 3MB og 1TB HD. Grafikkortet skulle ikke være spesielt bra, men fungerer optimalt på Half Life med full oppløsning. Så da så.. Gøy å spille litt..

Kr 5500,-. Mye for pengene med PC :). Jeg har bemerket kritikk mot Vista men så langt synes jeg det er mye bedre enn jeg trodde. Mye bedre enn XP!
Ikke så ille den fra Elkjøp, men jeg er svært skeptisk til et så gammelt skjermkort. Men det er jo ingenting i veien for at du kan kjøpe et bedre skjermkort å sette i den hvis du finner ut at den er ikke henger med til de spillene du liker. Gamle Spill som Half Life er ingen målestokk på om det er brukbart eller ikke.. men like greit å kjøpe noe som ikke er utdatert for lenge siden med en gang:

Legger du på 500 kr. får du denne fra Komplett: http://www.komplett.no/k/ci.asp?sku=10274

U

utgatt60135

Gjest
bjornh skrev:
Litt svak grafikk løsning... -men kortet kan byttes om man ønsker senere, og da kan jeg anbefale ATI/AMD HD 4850, som vil by på kolossalt mye bedre ytelse på spill. Da bryter du garantien om du åpner og bytter, ofg du må bytte GPU drivere, men det bør ikke være et stort problem.
Ja, jeg tenkte det ikke var noe problem med litt svakt grafikkkort da det er enkelt å bytte. Men den hadde ikke problem med Half Life 2, Deathmatch på full oppløsning. Det er vel ikke et gammelt spill?

Dæven jeg ble overrasket med første oppstart i dag. Det tok ikke mange sekundene :D. Min gamle var meget kraftig for 4 år siden men denne rimelige overgår den MYE! Mer har skjedd innen data enn jeg trodde. Trenger man egentlig en dyr PC i dag?

Første inntrykkene er at jeg liker Vista bedre enn Leopard, men det er jo ikke sikkert at jeg hadde ment det med dypdykk og tilvenning :).

Legger du på 500 kr. får du denne fra Komplett: http://www.komplett.no/k/ci.asp?sku=10274
Så på den men vurderte HP til å være bedre, spesielt om jeg bytter grafikkortet.

ATI/AMD HD 4850
Tror det var den som digitalimpuls (handlet min gamle der) anbefalte spesielt. Til Kr1400,-?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.856
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
bjornh skrev:
Litt svak grafikk løsning... -men kortet kan byttes om man ønsker senere, og da kan jeg anbefale ATI/AMD HD 4850, som vil by på kolossalt mye bedre ytelse på spill. Da bryter du garantien om du åpner og bytter, ofg du må bytte GPU drivere, men det bør ikke være et stort problem.
Ja, jeg tenkte det ikke var noe problem med litt svakt grafikkkort da det er enkelt å bytte. Men den hadde ikke problem med Half Life 2, Deathmatch på full oppløsning. Det er vel ikke et gammelt spill?

Dæven jeg ble overrasket med første oppstart i dag. Det tok ikke mange sekundene :D. Min gamle var meget kraftig for 4 år siden men denne rimelige overgår den MYE! Mer har skjedd innen data enn jeg trodde. Trenger man egentlig en dyr PC i dag?

Første inntrykkene er at jeg liker Vista bedre enn Leopard :).
Som Gjestemedlem er inne på, så har Kompletts tilbud langt bedre GPU løsning. Den AMD CPU'en er slett ikke dum den, siden den fordeler trådene slik at du får mindre sirupsopplevelse under oppstart og bruk. Dual.core, Tri-care og Quad-core (som jeg selv har) fungerer svært tilfredsstillende, selv om de fleste applikasjoner ikke er optimalisert for fler-kjerner.

-Half Life 2 er vel 5 år gammelt ca, men er oppdatert etter at Episode 1 og Episode 2 kom, slik at shadere mm. gir bedre grafisk opplevelse: anbefler å laste ned HL2 Lost Coast (gratis) og se hvordan flyten er på 8500GT. Prøv også F-E.A.R. (Crysis er meget tungdrevent -selv på det beste av det beste). Men som sagt, ATI HD4850 som du får i nettbutikker nå til 1333,- er langt bedre enn Nvidias 9600GT.

U

utgatt60135

Gjest
bjornh skrev:
-Half Life 2 er vel 5 år gammelt ca, men er oppdatert etter at Episode 1 og Episode 2 kom, slik at shadere mm. gir bedre grafisk opplevelse: anbefler å laste ned HL2 Lost Coast (gratis) og se hvordan flyten er på 8500GT. Prøv også F-E.A.R. (Crysis er meget tungdrevent -selv på det beste av det beste). Men som sagt, ATI HD4850 som du får i nettbutikker nå til 1333,- er langt bedre enn Nvidias 9600GT.
Har Epiosode 2 kommet? Jippi da blir det spilling her ......

Skal teste ut Episode 1 nå...

Hvordan vil jeg merke forbedringen om den jeg har ikke hakker?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.856
Torget vurderinger
1
Tja, det går litt på hva kortet støtter i grafikken. Har du 35-50 fps. er ting spillbart mens 60+ regnes som god flyt.

-det det går på er shadere og forskjellige ting som må støttes av skjermkortet. http://www.futuremark.com/download/3dmarkvantage/ -prøv denne og se hva slags score du får. Avansert GPU test. Dessverre må du kjøpe den for 35,- kr. dersom du skal kjøre den flere ganger...

U

utgatt60135

Gjest
Lyngen skrev:
bjornh skrev:
Har Epiosode 2 kommet? Jippi da blir det spilling her ......

Skal teste ut Episode 1 nå...

Hvordan vil jeg merke forbedringen om den jeg har ikke hakker?
Nja har vel spilt Episode 2 også :-[ :)..

Episode 1 spilte utmerket. Ingen svakheter som jeg la merke til i allefall. Prøver testen....

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.856
Torget vurderinger
1
Hvordan gikk den testen?

U

utgatt60135

Gjest
bjornh skrev:
Hvordan gikk den testen?
Fikk bedskjed om restart men lavere settings ett eller annet.... - samma det bare det virket til mitt bruk :)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.856
Torget vurderinger
1
Har bedre støtte for shadere, mer glorie og mer fps. -rene røverkjøpet som kommer til å presse tri-core'n til sitt ytterste.

U

utgatt60135

Gjest
bjornh skrev:
Har bedre støtte for shadere, mer glorie og mer fps. -rene røverkjøpet som kommer til å presse tri-core'n til sitt ytterste.
Da får jeg skaffe den når neste lønningspose kommer. Litt skrapa for tiden :-\.... men neste pose blir stappfull :D.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.856
Torget vurderinger
1
..skaff deg så F.E.A.R. (og oppfølgerne Persues Mandate og Extraction Point) -få deg litt FEAR (ikke ulikt Half Life hvis du liker sjangeren, bare creepy...).

U

utgatt60135

Gjest
bjornh skrev:
..skaff deg så F.E.A.R. (og oppfølgerne Persues Mandate og Extraction Point) -få deg litt FEAR (ikke ulikt Half Life hvis du liker sjangeren, bare creepy...).
Fear har jeg spilt :). Bra spill.

Jeg prøver å begrense meg litt men får sjekke oppfølgerne. Hvilket spill i sjangeren er best nå egentlig?

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er en verden av forskjell på et 8500 og et 4850 kort når det kommer til spill. Spiller du et nyere spill som Crysis vil du kun kunne spille f.eks. 1024 x 768 på lav kvalitetsinstilling og likevel ikke komme opp i 30fps.. Mens du med på en 4850 kort vil kunne kjøre 1600 x 1200 på høy instilling og ligge rundt samme fps. Crysis er to helt forskjellige spill på lav og høy setting.

Nå er Crysis fremdeles et av de mest krevende spillene som er laget, og på mindre krevende spill vil du kunne kjøre høy oppløsning på full kvalitet og nyte spillene med et 4850 på en helt annen måte enn du vil kunne med et 8500... der du kan måtte skru av at som får spillet til å se pent ut ... grove teksturer uten detaljer, refleksjoner i vannet, ingen stilige lyseffekter etc.. kun det mest elementære for å få spillet til å flytte seg. Da er det faktisk mye bedre å kjøre gamle spill som er laget for svakere kort på den, men det er jo litt trist med en ny maskin som kun er bra på gamle spill.

Så spander på deg et 4850 kort, det er et godt kjøp.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.856
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
bjornh skrev:
Fear har jeg spilt :). Bra spill.

Jeg prøver å begrense meg litt men får sjekke oppfølgerne. Hvilket spill i sjangeren er best nå egentlig?
Prøv Crysis du... -men bytt skjermkort først. Som jeg og særlig Gjestemedlem nevner, det er et laaaangt kraftigere kort. Prøv kanskje World in Conflict. Strategi, men morsomt.

U

utgatt60135

Gjest
Kjøpte Crysis, Biosphere og ATI 4850 :D. Men fikk problemer ergelig nok. Jeg fikk lastet inn driverne men når makinen restartet så kommer det ikke signal til skjermen. Når jeg satte tilbake det orginale kortet så kjørte maskinen igjennom rettelser (et eller annet).

Jeg fikk tak i en PCI Express strømkabel, og jeg fikk beskjed om at jeg kunne bruke hvilken som helst 4-pins (2 stk) fra strømforsyningen. Men de uttakene jeg har er via harddisken :-\. Jeg er usikker på om den får riktig stømforsyning. Viften gikk ikke særlig fort.

Hva skal jeg gjøre?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.856
Torget vurderinger
1
Du har ikke PCIe 6 pins kontakt på den originale PSUen?

-i så fall: fulgte det med et adapter med 4850? med 4-pins molex til 6-pins PCIe? denne kan du koble til den kontakten som også går til harddisk eller andre ting i maskinen. Helst en 4-pins molex som ikke går til så mye annet.

Drivere: du hadde Nvidia drivere til 8500-kortet -de må avinstalleres først. Restart. Installer så ATI/AMD driverne. Restart. Da skal det funke, så lenge du har koblet til PCIe ekstern strøm.

Hvilken vifte tenker du på? den er ikke spesielt hissig på ATI 4850 kortet. Men kortet MÅ ha ekstern strøm.

-i verste fall, kan det hende PSU'en er litt liten, men det lar seg "lett" fixe.

U

utgatt60135

Gjest
Det orginale skjermkortet har ikke 6 pins, bare et liten 2-pins fra hovedkortet. PCI express kabel fulgte ikke med.

Jeg avinstallerte trolig ikke driveren til det orginale, men alt lå på harddisken fra før og ingen CD´er fulgte med. Dermed kan jeg ikke installere det gamle på nytt dersom jeg ikke får det nye til å virke :-\.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.856
Torget vurderinger
1
Mener du at det ikke fulgte med 4-pins molex til 6-pins PCIe kontakt sammen med bundelen til HD 4850 kortet?? -det er greit å få tak i da. Spør i nærmeste dataforettning.

OK -av installere drivere hør her: klikk start-kontrollpanel. Deretter programs and features (avinstallering) -der avinstallerer du Nvidia driverne. Restart.

Old Driver Removal

Now we move on to the simplest, and yet most commonly mishandled part of using graphics drivers - the removal of previous Nvidia graphics drivers. To do this successfully, you need to follow some simple steps which will help guarantee that your installation of the drivers is 'clean', and leads to trouble-free performance. I particularly recommend this procedure if you are experiencing graphical corruption or strange behavior. To completely remove your existing graphics drivers and all traces of them from your system do the following:

1. Uninstall any existing graphics drivers. To do this, go to Control Panel>Add or Remove Programs in XP or Control Panel>Programs and Features in Vista. Select the 'Nvidia Drivers' (or similar) item if available and click the Change/Remove or Uninstall button and follow the prompts, rebooting as required. If you happen to have any other graphics drivers left over from previous hardware, such as ATI graphics drivers, uninstall them from here as well. If you have an Nvidia-based motherboard, when uninstalling the Nvidia drivers you will have to specifically select the 'Remove only the following' item, then only select the 'Nvidia Display Drivers' box. If you cannot find any Nvidia display-related entries (e.g. a fresh install of Windows), you are probably using the default Windows graphics drivers, which means you can skip to the New Driver Installation section further below.

2. When you reboot, you will find Windows will detect your graphics card as a new device and attempt to find appropriate drivers for your card. Cancel out of all such attempts. If you can't then don't worry about it, but it is preferable if you can prevent this from occurring.

3. This step is optional, however it is strongly recommended if you are either (a) downgrading your Forceware drivers to an older version, or (b) experiencing problems and want to ensure you have a complete 'clean' install of the Forceware drivers. Basically the aim is to find all the individual Nvidia graphics driver files and remove them manually. Note that if you have an Nvidia nForce motherboard, it is recommended that you undertake this step with great caution, as you may accidentally delete Nvidia driver files which relate to your motherboard and not the graphics card. The instructions differ based on your OS:

Automated Removal

For less advanced users, or for those who want to take less of a risk, you can remove older driver files using the free and fully automated Driver Sweeper utility. http://www.guru3d.com/index.php?page=driversweeper

så går du hit: http://filehippo.com/software/drivers/ -dersom du mangler ATI drivere finner du dem her. Her er også de nyeste driverne til Nvidia.

U

utgatt60135

Gjest
Har prøvd igjen, men får bare problemer :mad: :mad: :mad: :mad:. Så forb.. lei..

Kanskje hovedkortet ikke er kompatibelt med grafikkortet? Jeg prøver å finne ut av det på nettet men det var ikke så lett. Håper du ikke har lurt meg, Bjørn.

Motherboard manufacturer's name: Asus M2N68-LA
HP/Compaq name: Narra-GL8E

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.856
Torget vurderinger
1
Det er ikke en målsetting å lure folk.

OK. Hva skjer når du avinstallerer Nvidia driverne? -når du slår av skal du sett inn ATI 4850, koblet til PCIe strøm til kontakten på grafikkortet, slå på strømmen, start opp. Da skal maskinen finne den nye maskinvaren og du installerer ATI driverne.

Mvh. Bjørn

U

utgatt60135

Gjest
svart skjerm...

prøvde å starte i sikker mudus, men da fikk jeg ikke brukt tastaturet til å skrive inn passord. Installerte det gamle på nytt med systemoppretting.

Topp Bunn