Politikk, religion og samfunn Hva nå Egypt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Mobarak er snart historie, men hva får vi i stedet? Demokrati? Sharia? General von Sneider? Egypterne tror at dersom Mobarak forsvinner vil alle problemene løse seg av seg selv. Så enkelt er det neppe?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.650
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    bare se hva som skjedde i Iran
    sikkert endel, som nå synes Sjahen fremstår som rene engelen ifht skrekk-preste-veldet
    det kan fort bli resultatet i Egypt også, og den høye arbeidsledigheten og andelen analfabeter, er den perfekte grobunn for extrem religiøs fundamentalisme
    skjønner godt at Israel er nærvøse
    den politiske "balansen" i regionen, kan fort forrykkes, og det er ingen tjent med
    mvh
    Leif

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Folket spiller et høyt spill. Det er ikke på noen måte gitt at de får en mindre diktatorisk leder, derimot er det vel relativt positivt at hæren forholder seg rolig. De sterkt religiøse og til dels fanatiske understrømmer ser nå sitt snitt til å berøve seg en sterkere posisjon, og da vil landet gå fra vondt til verre. Iran, anyone?

Honkey

F

fjellvåk

Gjest
    For oss i vesten som er redd alt som har med islam å gjøre på generelt grunnlag så er ikke dette særlig bra, da er det bedre med en lett diktatorisk leder som ikke akkurat pleier demokratiet og som holder folket på plass med de middlene som han har til rådighet. Tror heller ikke folket vet helt hva de har startet men enig at det er bra at hæren (foreløpig..) forholder seg rolig. USA "sliter" med hvordan de skal takle dette, Mubarak har de støttet i alle år, samtidig så kan de ikke hjelpe til å knuse ett opprør som skriker på demokrati. Lurer på om dette hadde skjedd uten opprøret i Tunisia? Who`s next; Syria? Kan bli mye blod som flyter i midtøsten fremover, time will sjåvv. Mubarak er gammal, han har ikke særlig mye å tape på og holde ut i det lengste, med unntak av en 6 etasjers leilighet i London da...

V

vredensgnag

Gjest
    "Balansen i området?"

Den balansen har ev. et vippepunkt som står på eggeskall. Etter noen tiår med fjernsyn fra Vest skjønte Øst-tyskerne hvor Wirtschaftswunder egentlig befant seg; etter noen tiår med internett og satelittfjernsyn skjønner befolkningen i Nord-Afrika og Arabia at selv om landets parti heter National Democratic Party - ????? ?????? ?????????? - kan du se deg om lenge etter demokratiet.

Innenriksministeriet tjente samme funksjon som Stasi-hovedkvarterene i DDR. (Hmmm, har også demokrati med i navnet.)

De står på Tawrir plassen og roper "muslim og kristen, vi er alle egyptere," så kanskje overrasker de oss.

Likevel skal vi ikke bli altfor overrasket dersom pendelen svinger til motsatt ytterkant, etter at Vesten har hjulpet til med å holde den der den har vært i årtier. Det har vært ytterst opplysende å lese Wikileaks-telegrammene fra Egypt over den seneste uken. Wikileaks har fokusert på meldinger fra Egypt og Nord-Afrika, så man skal få et innblikk i hva som foregår, og har foregått.
    http://wikileaks.ch/origin/107_0.html

Den som ikke ønsker å spekulere, og som er interessert i hva amerikanerne tror om dette, kan lese følgende telegram: "Military will ensure transfer of power."

http://wikileaks.ch/cable/2009/07/09CAIRO1468.html

F

fjellvåk

Gjest
    Holder ikke med å legge ut dokumenter om hvordan det var og er, Wikileaks blir ikke interessant før de kommer med dokumenter som viser hvordan det ender.

V

vredensgnag

Gjest
    Det ender med at vi får vite at Saudi Arabias oljereserver er langt lavere enn påstått, at befolkningen i området vil ha betydelig bedre betalt for gjenværende olje, og at vi kan se langt etter oljen i Irak, som Koalisjonen trodde den skulle hanke inn til medlemslandene med stor rabatt.
    http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/3043330.stm

Alltid litt vanskelig med "New Kids on the Block," som ikke skjønner at man skal snakke rundt grøten, og ikke tråkke rett oppi. Polands statsminister i juli, 2003, noen måneder etter Tidenes Største Oljeran, som har oppildnet befolkningen i Midt-Østen og Nord-Afrika til å gjøre opprør mot sine kjøpte og betalte Quislinger:

Vedlegg

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Jeg er mer spent på hva som skjer i Egypt framover enn hva amerikanerete en gang mente om saken.

Jeg synes ikke vi er overdrevent egoistiske dersom vi ønsker et demokrati i landet framfor et muslimsk prestestyre og sharia, eller et militærregime.

Det er nok flere nå som legger planer for hvordan de skal få lagt hånden om landets joystick. Spørsmålet er hvem som lykkes og hvilke hensikter de har. I en verdensdel hvor demokrati har trange kår er det kanskje liten grunn til å være overoptimistisk på demokratiets vegne.

Men uansett hvor ille det måtte gå er det nok vestens skyld, så vi får nok begynne å ha dårlig samvittighet snarest, så gnagern ikke fortsetter å være vred.

V

vredensgnag

Gjest
    Vrede er langt fra mitt sinn, kjære B.T.
    Jeg er bare en forundret tilskuer til denne klodens mange komplekse tilstelninger, og den økende graden av slett herredømme vi utøver. Det er vokst oss for stort, det hele.

Har du noensinne sett et villdyr som kommer seg inn der det ikke hører hjemme, for eksempel inn i en stue? Villfarent fyker det omkring, litt vettløst - det klarer å navigere, men de ukjente omgivelsene gjør at det går dårlig, mens det panikkartet søker en vei ut av uføret.

"Alle" har visst at denne regionen ville smelle av, en dag, og så har man hjulpet til med å skru igjen trykkokeren mer og mer, for dermed å sikre at når det først smeller, så blir det et skikkelig brak.

V

vredensgnag

Gjest
    USA har kalt inn samtlige ambassadører fra 180 stasjoner, til en sammenkomst man ikke har sett maken til tidligere. Møtet begynte i går. Det er ganske naivt å ikke bry seg om hva amerikanerne syns om situasjonen. De har mye som står på spill. For å si det med Kennans ord: Vi har 50% av verdens verdier, og kun 6.3% av befolkningen. Vår oppgave er å sørge for at det forblir slik.

Denne sammenkomsten burde man lese om i avisene, syns jeg.

https://secretaryclinton.wordpress....ry-clinton-calls-unprecedented-meeting-today/

In a 1948 State Department document, diplomat George F. Kennan offered this observation: “We have about 50 percent of the world's wealth, but only 6.3 percent of its population.” The challenge facing American policymakers, he continued, was “to devise a pattern of relationships that will permit us to maintain this disparity.” Here we have a description of American purposes that is far more candid than all of the rhetoric about promoting freedom and democracy, seeking world peace, or exercising global leadership.
    http://www.tomdispatch.com/post/175347/tomgram:_andrew_bacevich,_pentagon,_inc./#more

F

fjellvåk

Gjest
    BT skrev:
    Jeg synes ikke vi er overdrevent egoistiske dersom vi ønsker et demokrati i landet framfor et muslimsk prestestyre og sharia, eller et militærregime.
    Demokrati er selvfølgelig å foretrekke, også i land der befolkningen ikke har særlig erfaring med denne styremåten. Men hva om de velger "feil" da, slik palestinerene gjorde? Hva gjør vi da?

C

Cyber

Gjest
    fjellvåk skrev:
    BT skrev:
    Demokrati er selvfølgelig å foretrekke, også i land der befolkningen ikke har særlig erfaring med denne styremåten. Men hva om de velger "feil" da, slik palestinerene gjorde? Hva gjør vi da?
    Som de røde alltid gjør i landet her: Skylder på Israel.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    vredensgnag skrev:
    Vrede er langt fra mitt sinn, kjære B.T.
    Jeg er bare en forundret tilskuer til denne klodens mange komplekse tilstelninger, og den økende graden av slett herredømme vi utøver. Det er vokst oss for stort, det hele.

Har du noensinne sett et villdyr som kommer seg inn der det ikke hører hjemme, for eksempel inn i en stue? Villfarent fyker det omkring, litt vettløst - det klarer å navigere, men de ukjente omgivelsene gjør at det går dårlig, mens det panikkartet søker en vei ut av uføret.

"Alle" har visst at denne regionen ville smelle av, en dag, og så har man hjulpet til med å skru igjen trykkokeren mer og mer, for dermed å sikre at når det først smeller, så blir det et skikkelig brak.
    Jeg vet ikke om herredømmet var så mye bedre før akkurat, det var vel heller bare våpnene som ikke rakk like langt.

Jeg fikk en skjære inn i stua/kjøkkenet i sommer da jeg desverre ikke var hjemme, og fruen rømte området. Heldigvis traff ikke potteplantene stereoen.

Vi får krysse fingrene for at Egypt blir lyseblått og ikke svart på demokratikartet.

V

vredensgnag

Gjest
    Intervju med ElBaradei. Absolutt verdt å lese:
    http://www.independent.co.uk/news/w...i-the-man-who-would-be-president-2200155.html

As ElBaradei admits: "It's an old story that ends: 'Mubarak is a friend of Israel and we think a change will bring a government hostile to Israel and it will bring on an Iranian-type velayeh-fakhi [guidance by a supreme religious leader]. I say this is like 'True Fiction'. You need to get rid of this 'True Fiction' about the Muslim Brotherhood and the automatic hostility towards Israel. It is a fact that a durable peace can only be between democracies and not between dictators and, if you want a durable peace, whether Egypt is a democracy or a dictatorship, the feeling of the people in the region is not going to change."

He says he is convinced that Mubarak will go. And so say all of us. He also says he believes the Egyptian army will not fight the Egyptian people, which is by no means certain. I suspect that, like me, ElBaradei isn't very keen on armies. "I think, ultimately, that the Egyptian army will be with the people. This is common sense when you see a couple of million people in the street who are representative of 85 million Egyptian people who hate Mubarak, who want to see his back. The army is part of the people. And at the end of the day, after anyone takes off his uniform, he is part of the people with the same problems, the same repression, the same inability to have a decent life. So eventually, I don't think they are going to shoot their people. And why should they shoot their people? To protect what?"

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.686
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror dette går lukt til Hælvete ! Vi får et Egypt som går til hundene på samme måte som Iran. Vi får en skånselsløs krig mellom arabersatene og Israel som fører til at Israel A-bomber Kairo og Alexandra!

Så mye værre enn det kan det vel ikke bli ? Og da blir jeg ganske sikkert positivt overasket og glad for at det ikke gikk riktig så ille som jeg fryktet! ;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og så jeg da, som ikke har fått besøkt Egypt enda. Og som har hatt visse planer om å fly Egyptian ved neste tur sør for Sahara. ::)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Revolusjoner med intet annet mål enn å bli kvitt presidenten er jo interessant. Når holdningen er at det kan ikke bli verre enn det er, kan det fort bli nettop det. Og revolusjoner er jo smittsomt så nå har vi det vel gående en stund. Nå tviler jeg at den nye diktatoren de sikkert får, vil angripe Israel. Det har de prøvd før, uten vekslende hell.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Noen av de som deltok i revolusjonen i 1979 har fortalt meg at de ble mer eller mindre lovet en fordeling av godene av den typen de har i Quatar, Bahrain og lignende oljestater. Det at Iran er mye større med mindre oljeforekomster i forhold til folketallet var det ingen som fortalte dem konsekvensene av.

Likheten her er at det er en bred allianse som står sammen om opprøret. Vi får håpe at sosialdemokratene, de politisk liberale og andre ikke-reaksjonære grupperinger er bevisst på den faren i større grad enn de var i 1979 i Iran. Vi får i alle fall håpe på det.

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Det trenger jo ikke bli noen revolusjon (den mest ekstreme tolkningen av ordet) i Egypt? Landets krise er primært knyttet til Mubarak, og ikke økonomi, krig osv. Dersom de velger seg et mer demokratisk innstilt lederskap, og gjør det uten at ledelsesvakuumet blir for langvarig, kan det jo til og med hende at Egypt går en strålende fremtid i møte.

Mvh

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    toref skrev:
    Det trenger jo ikke bli noen revolusjon (den mest ekstreme tolkningen av ordet) i Egypt? Landets krise er primært knyttet til Mubarak, og ikke økonomi, krig osv. Dersom de velger seg et mer demokratisk innstilt lederskap, og gjør det uten at ledelsesvakuumet blir for langvarig, kan det jo til og med hende at Egypt går en strålende fremtid i møte.

Mvh
    En revolusjon kan være så mangt. Fløyelsrevolusjon var et nytt begrep for omtrent tyve år siden. Og det er kanskje den beste beskrivelsen på det maktskiftet som ser ut til å være på trappene her. Ellers kan det godt hende du har rett, så vi setter vår lit til at det går bra til slutt. Egyptian har nemlig gode priser og greie fly, og pyramidene har jeg fortsatt lyst til å se. Og så var det den lille saken med verdensfreden, da...

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    toref skrev:

Mvh
    Får håpe du får rett. Egypterne virker tross alt som et fornuftig folkeslag.

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    BT skrev:
    toref skrev:

Mvh
    Får håpe du får rett. Egypterne virker tross alt som et fornuftig folkeslag.
    Apropos fornuftige egyptere: En kamerat av meg arrangerer avskjedsfest for Mubarak i kveld. ;)

Mvh

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det var noen morsommer reaksjoner på den artikkelen i Adressa:

Innsendt av Cheng Fui, 01.02.2011 08:21:02
    Hadde mine landsmenn hoppet rundt som gale i gatene, frådende av sinne, hadde jeg skammet meg og skiftet til et ikke-norsk navn. Hva med å lære litt av Øst-Europa og kvitte seg med diktaturet på en verdig og sivilisert måte?
    Troll i ord? Vedkommende har jo åpenbart skiftet navn til noe ikke-norsk allerede. Kanskje han har fulgt med på OT-debattene på sentralen, og har tatt konsekvensen av det allerede? Men har glemt det når han skrev dette innlegget.

Og så er det en som åpenbart kommer til å holde seg langt borte fra festen i ren angst:

Innsendt av trøste og bære ... skremmende, 01.02.2011 14:07:20
    Nå må politikere og myndighetspersoner i Trondheim (og Norge) være våkne så vi ikke får samme ukontrollerte (voldelige) ytringer her hjemme!

(Skal man markere på denne måten, får man reise dit ned ...)
    Og jeg som trodde trøndere var sindige og litt sidrumpa. Den festen der kommer nok til å ta luven av båda UFFA og Svartlamoen hvis den blir slik som trøste og bære spår. Det er åpenbart i Trondheim ting skjer her til lands. ;D

Edit: Btw, toref. Du bør ikke nevne at du har en kamerat som er SV-politiker her på sentralen. Ingen kommer til å ta noe du skriver på alvor heretter... ;)

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Litt moro må man jo ha innimellom alle regnbygene. :)

Apr. SV. Ingen grunn til bekymring. Husker ikke hvem som sa dette: "In war, keep your friends close but your enemies even closer." ;)

Mvh

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    SV? Jeg trekker tilbake det om fornuftig folkeslag. ::)

Rhesus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Antall liker
    12
    Av de egyptere jeg har snakket med om politikk, er de fleste enige om at dagens president er alt for god venn med Israel, og at det må sterkere lut til.

Så det er kanskje ikke så rart at Israel ikke liker det som skjer.

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    BT skrev:
    Har en mistanke om at selv SV politikk ville vært en kraftig forbedring for folk flest i forhold til Mubaraks politikk. :D

Mvh

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    toref skrev:
    BT skrev:
    Har en mistanke om at selv SV politikk ville vært en kraftig forbedring for folk flest i forhold til Mubaraks politikk. :D

Mvh
    Var han så ille?

Da kan vi kanskje sende nedover han kompisen din, sammen med Halvorsen og Fagerbakke, til det beste for alle. Skjønt - da ville vel Israel umiddelbart gå til angrep på landet.

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    BT skrev:
    toref skrev:
    BT skrev:

Mvh
    Var han så ille?
    Det er vel en grunn til at omtrent en million mennesker velger å vise sin mening om ham i Kairo akkurat nå.

BT skrev:
    Da kan vi kanskje sende nedover han kompisen din, sammen med Halvorsen og Fagerbakke, til det beste for alle. Skjønt - da ville vel Israel umiddelbart gå til angrep på landet.
    Tviler vel på at Egypt er klar for SV politikk riktig ennu. ;)

Mvh

C

Cyber

Gjest
    BT skrev:
    toref skrev:
    BT skrev:

Mvh
    Var han så ille?

Ja, helt på jordet, men SV er nok enda verre - bare litt mer liberale på endel ting. Hadde vært deilig å fått sendt ut den barnehagen...

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.182
    Torget vurderinger
    4
    cybervision_ skrev:
    BT skrev:
    toref skrev:
    BT skrev:

Mvh
    Var han så ille?

Ja, helt på jordet, men SV er nok enda verre - bare litt mer liberale på endel ting. Hadde vært deilig å fått sendt ut den barnehagen...
    Overrasker meg stadig at du jobber som lærer

C

Cyber

Gjest
    Anonym skrev:
    Overrasker meg stadig at du jobber som lærer
    Ja, er jo en nokså tung andel SV-ere i den profesjonen, men finnes vel folk av alle typer i alle yrker. Kommentaren over ble ytet med et slikt ;D om munnen hvis du mente det var for krasst.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.686
    Torget vurderinger
    0
    toref skrev:
    Litt moro må man jo ha innimellom alle regnbygene. :)

Apr. SV. Ingen grunn til bekymring. Husker ikke hvem som sa dette: "In war, keep your friends close but your enemies even closer." ;)

Mvh
    Du finner en variant av det i Håvamål. Det er et gammelt råd som finnes i ganske mange kulturer.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.686
    Torget vurderinger
    0
    Demonstrasjoner i Jordan nå og Syria står for tur........? Det virker litt koordinert??

Synagoge påtent i Tunisia, som er et land der jøder og muslimer tradisjonelt har levd ganske så fredelig sammen.

Skal ikke komme med konspirasjonsteorier, men må si jeg håper dette ikke er isenesatt av USA. Er det de som står bak vil det med 99,999% sikkerhet "backfire" som ville He..te!

V

vredensgnag

Gjest
    Det vi ser er dominoeffekten. Det tok fire uker før Ben Ali stakk fra Tunisia, det vil ta kortere tid i Egypt. Kongen av Jordan har oppløst regjeringen i dag og lover reformer ...

Dette er en folkebevegelse som skyldes at man har måttet leve under kår som matcher hva folk opplevde i DDR. 40% arbeidsløshet; en enklave av begunstigede som drev business med hverandre og omverdenen; et militære som er like avsondret fra offentlig liv. Det går ikke i lengden, noe sted. Ikke nå lenger, folk ser kontrasten mellom hva de har og hva andre har pga internasjonale medier. Egypt har hatt enorm brain-drain fordi det har vært umulig å komme inn i landets "nomenklatura" om man ikke hadde forbindelser fra før.
    Mubarak tok det så langt at han etter å være president i 30 år hadde tenkt å innsette sin sønn ved neste presidentvalg ...

Det som skjedde i Tunisia var strået som brakk kamelens rygg, men måten Mubarak rigget valget på i November er årsaken til opprøret. Og hvorfor det første opprørerne gjorde var å brenne ned NDPs hovedkvarter.

Når du leser dette må du faktisk le:
    http://www.economist.com/blogs/newsbook/2010/11/egypts_elections

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    cybervision_ skrev:
    BT skrev:
    toref skrev:
    BT skrev:

Mvh
    Var han så ille?

Den ;D du skriver om burde du tatt med i innlegget, for jeg synes den holdningen til SV begynner å bli litt tynnslitt her inne. De er ikke skyldige i alt som er vondt, og har vel ikke tilført mer faenskap enn noe annet parti som har vært i posisjon her på berget. De er for meg hverken bedre eller verre enn de andre i praksis. Kanskje kristenkonservative kan mene det med fullt belegg, men den gruppen kristne tilhører ikke jeg.

Faktisk kunne SV vært en løsning for mange av landene der nede. Sånn passelig eurososialistisk til å ikke være for kontroversielle, og etterhvert har de blitt pragmatikere av rang. Begge delene kan være uinteressante i vårt samfunn, men vil på mange måter være ønskelige kvaliteter i et Nord-Afrikansk land.

Når det gjelder Israel så er det ingen i verden som har så god oversikt over det meste som Mossad. De er kanskje den mest proffe organisasjon i verden, uansett bransje. De årene jeg mottok min månedlige lønnsjekk som analytiker i Mossad var de mest lærerike årene i min karriere. ;)

Sålenge kong Abdullah II sitter trygt kan vi stole på at Jordan fortsatt er et stabilt land. Og hans popularitet er det vel ikke noe i veien med. Jordan kan fort bli det landet der det settes standard for utvikling mot likestilling i den arabiske Midtøsten. Utrolig nok er faktisk Iran det landet der likestillingen har kommet lengst i Midtøsten. De har svært mange kvinner i høye stillinger i embedsverk og andre høye stillinger, og den generelle stillingen til kvinner er langtfra så mørk som propagandaen vil ha det til. Men dette er OT, og bør ikke bli en for lang diskusjon i diskusjonen.

C

Cyber

Gjest
    baluba skrev:
    Den ;D du skriver om burde du tatt med i innlegget, for jeg synes den holdningen til SV begynner å bli litt tynnslitt her inne. De er ikke skyldige i alt som er vondt, og har vel ikke tilført mer faenskap enn noe annet parti som har vært i posisjon her på berget. De er for meg hverken bedre eller verre enn de andre i praksis. Kanskje kristenkonservative kan mene det med fullt belegg, men den gruppen kristne tilhører ikke jeg.
    Der er vi vel uenige, men er helt enig i at smilet burde vært der. Jeg mener ikke SV er skyld i alt vondt - jeg reagerer mer på at de er så inkonsekvente i politikken sin og styrer dit vinden blåser for å sitte i regjering nå. Men nok om det.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    cybervision_ skrev:
    baluba skrev:
    Der er vi vel uenige, men er helt enig i at smilet burde vært der. Jeg mener ikke SV er skyld i alt vondt - jeg reagerer mer på at de er så inkonsekvente i politikken sin og styrer dit vinden blåser for å sitte i regjering nå. Men nok om det.
    Jamen, kjære vene - det er jo derfor de er perfekte til å styre der nede. De forsøker faktisk å gjøre alle til lags, og vi vet jo alle at folk i slike land faller for tom retorikk. Kanskje de rett og slett er perfekte til jobben. Vingling og pragmatisme er neppe sett på som noe negativt i praksis av egyptere.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn