Ønsker anbefaling Hva med SACD og DVD-A

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
6.166
Antall liker
9.288
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Skal man ha pur DSD lyd hele veien må man kjøre 5.1 analog forforsterker uten å klå på oppsettet. Krever også perfekt rom og symmetrisk plassering av 5 like høyttalere med lik avstand.
Men hvis man «bare» skal ha stereo så er man enkelt i mål med DSD-avspilling med en SACD-spiller og analoge signalkabler til en helt ordinær stereoforsterker 👍🏻 det er først når man skal forsøke å sende dette signalet digitalt videre at utfordringene starter
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.437
Antall liker
2.981
Det jeg spør om hvilke av disse er best for klassisk musikk, også når det gjelder utvalg. Det bør jo helst være noe fremtidsrettet også, i den grad man kan vite det.
For klassisk musikk er det ingen tvil om at SACD har langt mer å tilby kontra DVD Audio.

Det er gitt ut en god del klassisk musikk på SACD siden 1999, både nye innspillinger og en god del back-katalog, blant annet RCA Living Stereo og Mercury Living Presence.
Også en god del klassisk fra Universal Jpn (SHM-SACD), blant annet høydepunkter fra Decca katalogen og Deutsche Grammophon. Men du skal være klar over at mange av tittlene for lengst er utsolgt og prises høyt på bruktmarkedet.
 

jifbaderom

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2022
Innlegg
1.748
Antall liker
1.677
Sted
Stavanger
Ikke fått testet den enda. Hørt rykte den har sacd på digitale utgangene. Noen som vet?
Har en pioneer p6 (ikke helt sikker på om det er 6)
Den er helt lydløs på digital utgang spiller jeg sacd
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.909
Antall liker
2.922
Torget vurderinger
1
Tar fram tråden igjen for å kanskje få svar på følgende spørsmål: jeg har en gammel Marantz dv9600 DVD/SACD-spiller. Den har HDMI v1.1. Vil denne fungere sammen med dagens nye receivere med HDMI 2.1? Tenker da på digital overføring av flerkanalssporet på sacd-platene mine. Spilleren konverterer DSD til PCM før utsendelse så vidt jeg skjønner.

Spilleren har også i.link (firewire) som antakelig var den beste overføringsmetoden når spilleren kom ut for snart 20 år siden. Den ga vel full båndbredde i alle kanaler med så lite jitter som mulig. Men antar det ikke finnes receivere som bruker denne koblinga lenger.

Apropos jitter: Er dette et problem på HDMI over en så gammel spiller eller vil det ikke være et problem?

Spørsmålet kommer fordi jeg synes spilleren er god og solid. Hvis den kan være med noen år til vil den kunne fungere sammen med en rimelig blurayspiller i et lite oppsett her. Hadde vært moro å høre flerkanalssporet på sacd-platene mine.
 
Topp Bunn