Hva med å diskutere surroundutgivelser? Anbefalinger osv..

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.958


    Har noen hundre blu rays & dvd konserter - dette tror jeg må være den første jeg har på UHD.

    Herlig intim konsert med legenden - bra lyd, men det er ikke en diskret mix. Utgaven har også en vanlig blu ray - som også har Atmos lydspor.
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.958
    En liten hyllest til en av mine helter - David Longdon



    Big Big Train - Stone & Steel blu ray - live in studio konsert i Peter Gabriels Real Word Studios - fenomenal performance, lydkvalitet og surroundmix.

     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.958
    Fikk med meg "Tears for Fears - historia om Songs from the Big Chair" dokumentaren på nrk i kveld:

    NRK TV – Tears for Fears - historia om Songs from the Big Chair

    Dette albumet var en av de første cdene jeg kjøpte, interessant dokumentar - sympatiske karer Roland & Curt.

    Da måtte jo albumet spilles etterpå - heldige er vi som har en Steven Wilson surround mix å nyte det med, blir ikke bedre enn det



     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Så på et intervju med Brian May nå og han sier at han er veldig fornøyd med 5.1 utgivelsene. Han nevner at han er veldig fornøyd med å endelig få skrudd ned gitaren sin på helt på slutten av Bohemian Rhapsody. Han mente at gitaren ødela for pianoet. Har du den og kan du bekrefte at 5.1 utgivelsen er bra og at det er forskjell på slutten?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.958
    Så på et intervju med Brian May nå og han sier at han er veldig fornøyd med 5.1 utgivelsene. Han nevner at han er veldig fornøyd med å endelig få skrudd ned gitaren sin på helt på slutten av Bohemian Rhapsody. Han mente at gitaren ødela for pianoet. Har du den og kan du bekrefte at 5.1 utgivelsen er bra og at det er forskjell på slutten?
    Gitaren ligger kanskje litt lavere...? Tok bare en rask sjekk.

    5.1 mixen er ikke bare bra - den er fenomenal. Brian May gjorde en veldig god jobb med surroundmixen til A Night at the Opera.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Hvor er det greiest å handle musikk Bluray-skiver i dag mtp utvalg?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.958
    Handler mye på Platekompaniet, en del på forskjellige Amazons rundt om - brukt på Discogs.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Gitaren ligger kanskje litt lavere...? Tok bare en rask sjekk.

    5.1 mixen er ikke bare bra - den er fenomenal. Brian May gjorde en veldig god jobb med surroundmixen til A Night at the Opera.
    Var Elliot Scheiner som mikset denne, Brian May var ikke fornøyd og gjorde forandringer, etter hva de sier de som har hørt originalen ikke nødvendigvis til det bedre. Men det er en god miks nå også. :cool:
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Fikk Moby-Reprise på BD for ett par dager fra jpc.de, meget bra Atmos lydspor. Inneholder også 90min. dokumentar. :cool:
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Den er på vei her også - gleder meg, fint å høre at Atmos lydsporet er meget bra :D
    Har ligget på Tidal og Apple Music, så jeg har hørt den der. God pris og i tillegg en dokumentar så ble det kjøp av denne. Kjøper lite fysisk plater lenger, de fleste boksene er svindyre og musikken kommer uansett på Apple Music. :cool: En del som er på Apple Music i Atmos finnes ikke på plate uansett, som den nye Allison Krauss/Robert Plant plata og de to med Tom Petty. Doors sin boks med LA Woman kommer uten multikanal miks, men en Atmos blir gjort og kommer sikkert på Apple Music.:)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.958
    Litt mer Elliot Scheiner mix



    Fenomenal Fleetwood Mac konsert. Lindsey & gitaren er så imponerende.

    Både denne og ELO konserten har en veldig fin surroundmix av Elliot Scheiner - men begge er litt dempet i surroundkanalene, etter min smak. Så jeg pleier å lytte til disse med noen dB høyere level på surroundkanalene. På Yamaha prossessoren finnes det 2 settings jeg kan veksle mellom enkelt med "Scene" funksjonen - så med et tastetrykk har jeg 4 dB mer futt i surroundkanalene. Finnes sikkert tilsvarende på andre receivers.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Litt mer Elliot Scheiner mix



    Fenomenal Fleetwood Mac konsert. Lindsey & gitaren er så imponerende.

    Både denne og ELO konserten har en veldig fin surroundmix av Elliot Scheiner - men begge er litt dempet i surroundkanalene, etter min smak. Så jeg pleier å lytte til disse med noen dB høyere level på surroundkanalene. På Yamaha prossessoren finnes det 2 settings jeg kan veksle mellom enkelt med "Scene" funksjonen - så med et tastetrykk har jeg 4 dB mer futt i surroundkanalene. Finnes sikkert tilsvarende på andre receivers.
    Har både denne og den med John Fogerty som Elliot Scheiner mikset, men jeg finner de ikke igjen. 😁 Er sikkert i en kasse på loftet.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.958
    Fogerty konserten er fantastisk!

    "Premonition - but You already knew that - didn't You?" 😁
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Har hørt denne i surround. Kilden var Blu-ray. Kunne vært svært bra hvis man hadde latt det være igjen mer av dynamikken. Flere av sporene høres litt klemte ut. Fin surroundmiks, noe av det bedre jeg har hørt!

    5E1A56A6-AF3A-44C6-B68D-E9DFDB8F8156.jpeg
     
    Sist redigert av en moderator:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Utrolig kult at multikanalslyd ser ut til å få en renessanse! Jeg har lyttet litt til R.E.M. Sine 5.1 mikser som Elliot Scheiner har gjort … veldig mye bra der altså. Kan anbefale alle - hvis man får tak i de da …
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.958
    Perfekt fredagsmusikk



    Veldig god surroundmix - John Fogerty i storform! Trommisen er energisk 😁
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.958
    En lytt til den nye Moby discen



    Very nice - flott mix & lydkvalitet - god DR - men det gjelder bare surroundsporet - stereo er elendig.

    Handles rimelig her:


    Fikk min rett i postkassa uten noe tolltull.
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Film er ok, musikk må jeg ha mitt i trynet, om de jubler litt til høyere ja
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    En lytt til den nye Moby discen



    Very nice - flott mix & lydkvalitet - god DR - men det gjelder bare surroundsporet - stereo er elendig.

    Handles rimelig her:


    Fikk min rett i postkassa uten noe tolltull.
    Kjøpte den også fra jpc.de, null tull. Har nettopp hørt gjennom The Band- Cahoots i Atmos på Apple Music. Flott musikk og meget god miks. :cool:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.958
    Kjøpte den også fra jpc.de, null tull. Har nettopp hørt gjennom The Band- Cahoots i Atmos på Apple Music. Flott musikk og meget god miks. :cool:
    Nice find - den må jeg sjekke ut (y)

    Det var en fenomenal vesjon av Heroes på Moby discen - så ble det litt grøss på ryggen når jeg hørte Kris Kristofferson, for en skive :love:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.958
    Spiller forresten Halo Infinite i disse dager - fenomenalt spill. Med et fantastisk soundtrack - i Atmos.

    Litt artig - det første Halo spillet tilbake i 2002 (eller rundt der) var noe av det som imponerte meg mest med surroundlyd den gangen. Da hadde jeg akkurat skaffet meg en 5.1 surroundreceiver som kunne dekode DD/dts. Hadde noen prologic varianter før det.

    Handlet et ganske dyrt ekstrautstyr til den første Xboxen for å få optisk ut.

    Rett etterpå skaffet jeg Elder Scrolls III: Morrowind - episk surroundlyd med et episk soundtrack.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.958
    Noen favoritter i multikanal i julen?

    Denne er ganske god, låter som det meste fra AIX veldig bra, bra nivå på talentet til musikerne også



     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.958
    Ja, skaffet meg en slik Sony blu ray spiller som kunne brukes til å rippe sacder. Litt opplegg, men funker greit.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Et stort problem med Windows er at det aldri har rutet surround-kanalene riktig. De fire kanalene bak har vært bytta om siden steinalderen, og aldri vært fikset.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.958
    En Playstation 3 ?
    Nei, slik var det tidligere - man måtte ha en spesiell PS3 - som ikke var oppdatert, men så fant noen ut en måte å gjøre det på visse blu ray spillere. Søk gjerne på sacd ripping - finnes greie forklaringer å finne - så en tur på Finn.no å jakte
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.958
    Et stort problem med Windows er at det aldri har rutet surround-kanalene riktig. De fire kanalene bak har vært bytta om siden steinalderen, og aldri vært fikset.
    Du kan velge om du vil ha "bakkanalene" i surround eller bak - i Windows.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.958
    Hm... hvordan gjøres det hvis man ønsker seg 7.1 ?
    Jeg bruker Foobar kun opptil 5.1 - innspillinger med flere kanaler enn dette bruker jeg bitstream (typisk mkv filer) - enten via pc eller spiller med originaldiscen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn