Hva med å diskutere surroundutgivelser? Anbefalinger osv..

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Det slippes fremdeles en del surroundutgivelser, hadde vært fint å få litt tips om hva som kommer, hva som låter bra osv.

    Sitter og lytter til en nysprettet utgave av Tears for Fears sin The Seeds of Love (1989) - med 5.1 mix av Steven Wilson



    Låter bra, DR13 - ganske aktiv og diskret mix med full fart i alle høytalere.

     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Veldig hyggelig overraskelse som dukket opp i dag - ventet et par måneder på denne, lurte på om den noen gang kom




    192/24 i både 4.0 Quadro og stereo - de gamle original quadrofoni utgivelsene fra 70-tallet - nå digitalt på blu ray :love: Låter veldig bra!
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.651
    Antall liker
    1.200
    Jeg er helt ny til surround for musikk, jeg har ikke brydd meg om formatet og har bare oversett det....
    Det har definitivt endret seg etter at jeg fikk ørene opp for Steven Wilson sitt arbeid med remastering av noen av mine absolutte prog favoritter; Yes og King Crimson.
    Kjøpte først vinyl boksen med Yes og kunne konstatere at Wilson remixene var fullt på høyde med eller bedre en gode tidlig vinyl pressinger.
    Siden jeg har gode vinyl utgaver av alt Wilson har vært borti sånn ca, så jeg ingen grunn til ikke prøve CD/DVD/Blu-Ray versjonene i stedet for vinyl.
    Så nå er King Crimson innkjøpt (fra ITCOTCK til Red - ikke Earthbound), Yes (The Yes Album, Fragile, CTTE. Relayer på vei i posten. TFTO ikke å få tak i dessverre), Gentle Giant (de 3 han har gjort) og et par XTC album.

    Hva kan jeg si?
    Selv via noe så enkelt og tilfeldig som en Playstation 4, HDMI til en ca 10 år gammel Onkyo receiver, videre til ca 25 år gamle Martin Logan SL3, ingen senter høyttaler (Onkyo'en fikser det greit tror jeg), en JL Audio Fathom 112 sub og 2 Opera Callas som surround,
    så lyder slikt som Fragile, Th Yes Album, Red, Starless and Bible Black helt sensasjonelt (for meg) bra.
    Og det er lett å sammenligne med tilsvarende stereo kvalitet, (noen av) diskene inneholder både 96/24 LPCM stereo parallelt med 96/24 DTS 5.1 Master Audio.

    Det man får med 5(4).1 i forhold til stereo er mer separasjon mellom instrumenter som gir bedre tydelighet i de komplekse stykkene, for eksempel Fracture eller Heart of the sunrise hvor der er mye som foregår musikalsk på en gang.
    Annet eksempel; i kuttet (sangen?) Knots - Gentle Giant, Octopus - får man de fire stemmene i hver sin høyttaler. Det blir en annen opplevelse enn i stereo.
    Om en til slutt foretrekker dette eller til slutt den gamle stereo vinylen, så er dette vel verdt å oppleve for en gammel 70'talls prog tilhenger som undertegnede.

    Så nå er en Sony "spiller alle formater" dings bestilt og på vei. Stoler ikke helt på den PlayStation saken...
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Spennende å lese dine erfaringer, jeg har sans for Steven Wilsons surroundmikser av gammel prog. Bestandig høy kvalitet - med stor respekt for originalutgivelsene.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er helt ny til surround for musikk, jeg har ikke brydd meg om formatet og har bare oversett det....
    Det har definitivt endret seg etter at jeg fikk ørene opp for Steven Wilson sitt arbeid med remastering av noen av mine absolutte prog favoritter; Yes og King Crimson.
    Kjøpte først vinyl boksen med Yes og kunne konstatere at Wilson remixene var fullt på høyde med eller bedre en gode tidlig vinyl pressinger.

    Steven Wilson remiks er fantastisk - firekanaler eller to. Hele Tullsamlinga er jo blitt audiofil. In the court of the Crimson King har aldri lydet bedre. Hawkwinds Warriors at the edge of time er blitt en lydopplevelse. Bare for å nevne noen.
    Ikke alle tjener like mye på remiksen, antagelig fordi ikke er noe særlig mer å hente på mastertapen. Ett eksempel er Caravans In the land of grey & pink hvor det er lite nytt å hente....
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.651
    Antall liker
    1.200
    Enig i det. Har kjøpt Tull, Chicago, ELP,... meget bra alt, men det er bare i stereo...men man får jo litt interessant ekstra med av og til, blant annet en veldig fin alternativ innspilling av Lucky man på første ELP...
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Ganske fersk utgivelse, har blitt spilt en del



    Multikanal & High Res stereo av albumet + alternativ versjon av albumet + bonus track - også stereo & multikanal. Litt spesielt med albumet er uvanlig høy DR og perfekt innspillingsnivå (i både stereo og surround) - for ny musikk. Låter veldig bra i begge formater, god surroundmix.

    Det er sangeren i bandet - Bruce Soord som har dratt i spakene her - flink fyr, som også har mixet for andre artister - Katatonia osv.

     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Ikke helt min favorittsjanger kanskje - men gi meg en god mix og høy lydkvalitet så er jeg ganske altspisende



    Booka Shade - tysk electronica - Tech House sjanger - hva det nå måtte bety 😁

    Den øverste - Dear Future Self - kom i posten i dag, Galvany Street er fra et par år tilbake. Atmos mix på begge.

    Litt spesielt her er at det er gode innspillinger - fin innspillingsnivå og DR12 & DR13 i Atmos miksene. Fritz Hilpert er nevnt bak på utgavene, angående mastering og Atmos. Fritz er medlem i Kraftwerk - og deres The Catalogue i Atmos er fantastisk.

    Stereosporene er som man forventer, veldig høyt innspilt og har DR5 & DR6.



     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Har en liten gjennomgang av R.E.M. - Automatic for the People (1992) - 2017 Deluxe box



    Har noen utgaver av denne, blant annet dvd-a fra 2002 med mix av Elliot Scheiner. Men synes nok at Atmos mixen i denne boxen er den beste, veldig god lyd og mix - som har DR13.

    Original cden har DR11, remaster cden som følger med boxen har DR8, high res stereo på medfølgende blu ray har DR7.

    Dette skal også være den første Atmos mixen av et "major album".

     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Jakko M Jakszyk - Secret & Lies (2020) cd/dvd utgave



    Endelig litt ny musikk også (y) har hatt noen gjennomlyttinger både i surround og stereo, har sans for albumet, god surroundmix - bra lyd i alle varianter og over DR10 på surround, cd og high res stereo - glimrende.

     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Bra (y) en god utgivelse!

    Jakko er vel litt kompis med Steven Wilson og har lært litt om mixing, han har gjort en del:

    A recipient of the 'Chris Squire Virtuoso award' at the 2017 Progressive Music Awards at Shakespeare's Globe in London, Jakszyk has also earned a reputation as an in-demand remixing engineer and producer. In this role, he has been commissioned to remix several classic progressive rock albums in stereo and 5.1 surround sound including ELP’s Trilogy and Brain Salad Surgery, Chris Squire’s Fish Out Of Water, King Crimson’s THRAK, The Moody Blues’ In Search Of The Lost Chord and several in-concert performances of Jethro Tull included on the multi-disc reissues for Songs From The Wood, Heavy Horses, Minstrel In The Gallery and others.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Blir nok enkeltstående blu ray her også, ikke lenge til nå, gleder meg (y)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Postnord leveranse på døren tidligere i dag



    Et album jeg spilte mye som tenåring 😁 fenomenal superduperutgave - Steven Wilson mixer. Ny surround, ny stereomix, gammel analog stereomaster - alle i 96/24. Noen single b-sides også. Veldig bra innspillingsnivå og høy DR på alt.

    5 cder i tillegg med diverse.

    Fikk beskjed fra Platekompaniet at Delicate Sound of Thunder var sendt i dag også, gode tider (y)

     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Et veldig interessant intervju jeg fant med Steven Wilson om fremgangsmåter for mixing surround & stereo osv

     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    2020 var et godt år med tanke på multikanalsutgivelser. Spennende var også lanseringen av multikanal på Tidal. Et bilde som viser utgivelser i 2020 som gjorde seg bemerket i positiv retning:



    Så håper vi på et spennende 2021 (y)
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.651
    Antall liker
    1.200
    Fant denne tråden på Steve Hoffman forums i fjor høst (burde nok lagt det ut tidligere, men , men....).
    Har på langt nær lest gjennom hele, men noe tilfeldig havnet jeg på side 62 (av 167 i dag) hvor der er en oversikt over anmeldte utgivelser:
    https://forums.stevehoffman.tv/thre...5-1-quad-reviews-and-summaries.851486/page-62

    Det mest interessante for meg i tillegg til oversikten over hva som har vært / er tilgjengelig, var kommentarene på tilgjengelighet i markedet.
    De jeg har sjekket i høst fram til nå har stort sett stemt med det som skrives her.

    Jeg har skaffet meg en del utgivelser; stort sett de jeg har funnet på Amazon til under 350 grensen pluss noen på PK.
    Noe varierende kvalitet er det, men alle oppleves som at 5.1 surround gir et løft eller et interessant musikalsk alternativ til de vanlige stereo utgivelsene (for meg blir det mye vinyl utgivelser).

    Steven Wilson remixene er alle helt topp, så de anbefales uforbeholdent, og de fleste av disse kan/kunne skaffes greit.
    (jeg fikk ikke tak i Tales from Topographic Oceans - skulle gjerne hatt den)

    Men i tillegg kan nevnes at for eksempel Elton John, Madman across the water og Tumbleweed Connection lyder helt fantastisk i 5.1.
    Samme kan sies om Dylan, Blood on the tracks, denne kjøpt pent brukt på Amazon.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg lurer på om nokon kjenner til multikanalsopptak der denne teknologien utnyttast på ein kreativ, kunstnarleg måte. Stort sett ser eg to "lydlege ideal" på fleirkanalsopptak; anten som det klassiske musikkopptaksidealet - å gjenskape den musikalske hendinga i eige lytterom, eller å plassere lyttaren midt i orkesteret. Eg tenkjer i retning stereoinnspelingane av DSOTM, Kraftwerk, og andre effektmakarar.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Eg lurer på om nokon kjenner til multikanalsopptak der denne teknologien utnyttast på ein kreativ, kunstnarleg måte. Stort sett ser eg to "lydlege ideal" på fleirkanalsopptak; anten som det klassiske musikkopptaksidealet - å gjenskape den musikalske hendinga i eige lytterom, eller å plassere lyttaren midt i orkesteret. Eg tenkjer i retning stereoinnspelingane av DSOTM, Kraftwerk, og andre effektmakarar.
    Mitt inntrykk er at de fleste faktisk utnytter mulighetene like mye i multikanal som i stereo.

    Du nevner faktisk 2 gode eksempler selv - DSOTM & Kraftwerk (Catalogue).

    Ekstreme varianter finnes selvsagt - prøv gjerne Jean Michel Jarre sin Aero

     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Har endel Auro3D fra 2L på musikk-blueray. De låter veldig bra på et fullt Auro3D oppsett med korrekt plasserte høydehøyttalere!
    Men det blir litt for mye sære klassiske greier for meg egentlig med unntak av Hoff Ensemble og enkelte av kor-opptakene.
    Hvor kjøper du multikanal fra?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Fant denne tråden på Steve Hoffman forums i fjor høst (burde nok lagt det ut tidligere, men , men....).
    Har på langt nær lest gjennom hele, men noe tilfeldig havnet jeg på side 62 (av 167 i dag) hvor der er en oversikt over anmeldte utgivelser:
    https://forums.stevehoffman.tv/thre...5-1-quad-reviews-and-summaries.851486/page-62

    Det mest interessante for meg i tillegg til oversikten over hva som har vært / er tilgjengelig, var kommentarene på tilgjengelighet i markedet.
    De jeg har sjekket i høst fram til nå har stort sett stemt med det som skrives her.

    Jeg har skaffet meg en del utgivelser; stort sett de jeg har funnet på Amazon til under 350 grensen pluss noen på PK.
    Noe varierende kvalitet er det, men alle oppleves som at 5.1 surround gir et løft eller et interessant musikalsk alternativ til de vanlige stereo utgivelsene (for meg blir det mye vinyl utgivelser).

    Steven Wilson remixene er alle helt topp, så de anbefales uforbeholdent, og de fleste av disse kan/kunne skaffes greit.
    (jeg fikk ikke tak i Tales from Topographic Oceans - skulle gjerne hatt den)

    Men i tillegg kan nevnes at for eksempel Elton John, Madman across the water og Tumbleweed Connection lyder helt fantastisk i 5.1.
    Samme kan sies om Dylan, Blood on the tracks, denne kjøpt pent brukt på Amazon.
    Moro å lese at flere setter pris på surroundutgivelser :)

    Bra link og info (y)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Har endel Auro3D fra 2L på musikk-blueray. De låter veldig bra på et fullt Auro3D oppsett med korrekt plasserte høydehøyttalere!
    Men det blir litt for mye sære klassiske greier for meg egentlig med unntak av Hoff Ensemble og enkelte av kor-opptakene.
    Hvor kjøper du multikanal fra?
    Jeg handler surround fra de samme stedene som vanlige utgaver, Platekomp, Cdon, discogs, Amazon, Ebay osv.

    Finnes også en del online greier, digitale filer.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Jeg handler surround fra de samme stedene som vanlige utgaver, Platekomp, Cdon, discogs, Amazon, Ebay osv.

    Finnes også en del online greier, digitale filer.
    CDON og PK har tapt seg når det gjelder surround på BD.Kontaktet PK ang. Yello,Point på BD med Atmos,men de kunne ikke skaffe den.Fikk tak i den fra jpc.de.Ofte er nye utgivelser forsinket inn også,så da bestiller jeg fra amazon.uk.Bruker express frakt og betaler moms og har varen i løpet av 4-5 dager.Nyeste Schiller med Atmos bestillte jeg fra dem.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Mitt inntrykk er at de fleste faktisk utnytter mulighetene like mye i multikanal som i stereo.

    Du nevner faktisk 2 gode eksempler selv - DSOTM & Kraftwerk (Catalogue).

    Ekstreme varianter finnes selvsagt - prøv gjerne Jean Michel Jarre sin Aero

    Med fleire kanalar vil ein (iallfall teoretisk) kunne ha ein større lydleg palett å jobbe med. Så eg lurte på om nokon hadde tatt dette potensialet i bruk. Når eg vert pensjonist, skal eg leike meg med sånt....
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Hjemmesiden til artisten kan være verdt å sjekke opp på nyere utgivelser hvis de er vanskelige å finne hos andre.

    Burning Shed er også en god leverandør.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Med fleire kanalar vil ein (iallfall teoretisk) kunne ha ein større lydleg palett å jobbe med. Så eg lurte på om nokon hadde tatt dette potensialet i bruk. Når eg vert pensjonist, skal eg leike meg med sånt....
    Flere artister har multikanal i tankene under komponering/produksjon og til og med benytter dette under live fremførelser - som f. eks Pink Floyd, Steven Wilson og Jean Michel Jarre.

    Brian May tok den ganske heftige produksjonen på A Night at the Opera i stereo - noen kjempesprang videre med multikanalsversjonen av albumet. og sa etterpå at det var slik han egentlig drømte om at albumet skulle oppleves.

    Tror det er ganske naturlig at artister som har omfavnet surround - at de har mulighetene i tankene helt fra starten. Det merkes, det fungerer liksom litt for bra til å være tilfeldig.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Av nytt i surround som kommer snart:

    Jethro Tull - A (A La Mode)


    Al Stewart - Year of the Cat


    Ille pris på den siste, får sjekke litt reviews før den blir handlet tror jeg :p
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Flere artister har multikanal i tankene under komponering/produksjon og til og med benytter dette under live fremførelser - som f. eks Pink Floyd, Steven Wilson og Jean Michel Jarre.

    Brian May tok den ganske heftige produksjonen på A Night at the Opera i stereo - noen kjempesprang videre med multikanalsversjonen av albumet. og sa etterpå at det var slik han egentlig drømte om at albumet skulle oppleves.

    Tror det er ganske naturlig at artister som har omfavnet surround - at de har mulighetene i tankene helt fra starten. Det merkes, det fungerer liksom litt for bra til å være tilfeldig.
    Er vel bare Steven Wilson av større artister som mikser selv,spesielt når det gjelder Atmos.Tror ikke han gjør noe tilfeldig. ;)
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Finnes flere, eksempel er nevnt lenger opp i tråden.
    Pink Floyd mlkser vel ikke selv?Selv om de nok er med og bestemmer.De gir ikke ut nye ting i surround,men remikser av gamle ting.Ser ikke noen andre enn SW som gir ut ny musikk i surround som mikser selv,spesielt ikke i Atmos.
    Edit : Jakko M Jakszyk mikser selv,ny musikk i fjor høst.Rob Reed også,naturligvis.Men SW er den største for meg,spesielt fordi han også gjør remikser i Atmos.Spennende og se hva som kommer etterhvert.Konklusjonen på QQ var at en av de var UYI med GNR.Håper det. :cool:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Tenkte mer på Kraftwerk fyren (Yello, Booka Shade?)

    Vi får ta med en av de bedre fra i fjor - Bruce Soord, Pineapple Thief.

    Arjen Lucassen liker også å betjene miksebordet.

    Tenk å glemme Alan Parsons... :p

    Hmm, hva med Mike Oldfield..
     
    Sist redigert:

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte mer på Kraftwerk fyren (Yello, Booka Shade?)

    Vi får ta med en av de bedre fra i fjor - Bruce Soord, Pineapple Thief.

    Arjen Lucassen liker også å betjene miksebordet.

    Tenk å glemme Alan Parsons... :p

    Hmm, hva med Mike Oldfield..
    Jeg skylder på alderen,jeg har jo noe med alle disse.:whistle: Er jo Alan Parsons som har remikset Al Stewart,gleder meg til den.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.651
    Antall liker
    1.200
    Med fleire kanalar vil ein (iallfall teoretisk) kunne ha ein større lydleg palett å jobbe med. Så eg lurte på om nokon hadde tatt dette potensialet i bruk. Når eg vert pensjonist, skal eg leike meg med sånt....
    Det er nettopp det de gjør de som remixer til 5.1 surround.
    Steven Wilson med King Crimson, Yes, Gentle Giant og XTC samt sine egne utgivelser (jeg har ikke fått tak i alt som Steven Wilson har gjort 5.1 på).
    Disse er svært velykket nettopp blant annet fordi han utnytter multi kanal muligheten på en smakfull måte som er konsistent med det opprinnelige konseptet men som også tilfører mye nytt for oss som har hørt på dette i 30-40 år i stereo. Han samarbeider gjerne med artistene også hvis mulig, som med Robert Fripp for KC utgivelsene.

    Like velykket er de 2 Elton John og den ene Dylan jeg nevnte tidligere, mens Blonde on Blonde, Bringing it all back home og Love and Theft ikke er like velykket, men fremdeles ok og verdt innkjøp.
    Obs; som 2-kanal stereo ville jeg ikke anbefale disse siste, det er surround som er poenget.

    Et par Moody Blues - meget bra. Samme med Dire Straits - Brother in Arms.

    Og siden Mike Oldfield ble nevnt over; jeg skaffet meg Return to Ommadawn (CD + DVD), og ja, en må like musikken, men 5.1 er rette måten å høre den på.

    Og ikke minst REM; Automatic for the people - '90 tallets klart beste rock utgivelse - helt kanon i 5.1. (måtte på brukt markedet, men det gikk fint)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn