Hva med å diskutere surroundutgivelser? Anbefalinger osv..

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.482
    Antall liker
    901
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Prøver å lære meg litt om Apple Music på iPaden. Jeg spiller bare hele album - ikke noe glad i playlists :ROFLMAO:

    Fant ut at hvis man holder inne fingeren på et album dukker denne ruten opp



    Velger jeg "spill til slutt" legger albumet seg etter det som blir spilt, man kan lage en kø med album :)
    Det er slik det fungerer når en legger til ny musikk i Spotify også. Liker heller ikke spillelister, men oppdaget for en stund siden #My Favorites#. Det er en liste med sanger jeg har spilt, både nylig og for lenge siden og den blir oppdatert hver tirsdag. Greit å få ett gjennhør av og til. ;)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    De lager en playlist etter det du har lyttet til? Blir vel bare atmos, siden det er det man lytter til? :cool:

    Skal sjekke det ut, tror det blir en del Ghost der....


    Tenker det var en amerikaner eller to som satte kaffen i halsen når denne gikk på tv der 😲:ROFLMAO:
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.482
    Antall liker
    901
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    De lager en playlist etter det du har lyttet til? Blir vel bare atmos, siden det er det man lytter til? :cool:

    Skal sjekke det ut, tror det blir en del Ghost der....


    Tenker det var en amerikaner eller to som satte kaffen i halsen når denne gikk på tv der 😲:ROFLMAO:
    Stort sett Atmos ja, men noen stereo slenger innom. Kan være ting jeg har testet for å sjekke om det var Atmos. Er kun en låt pr artist, og ikke nødvendigvis det du har spilt mest. Synes den er litt artig. Oppdager ting jeg ikke har hørt på lenge. :)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Nytt album fra Bruce i dag 🥳



    Nice mix, Bruce goes Motown

    Ser også at det er kommet noen album fra Joni Mitchell i Atmos.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.482
    Antall liker
    901
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Nytt album fra Bruce i dag 🥳



    Nice mix, Bruce goes Motown

    Ser også at det er kommet noen album fra Joni Mitchell i Atmos.
    Hørte på de tre låtene som kom tidligere fra Bruce, men det er ikke min Bruce for å si det sånn. Joni Mitchell er bra, men foretrekker de platene hun gjorde med Jaco Pastorious, spesielt live plata Shadows and Light. Håper den kommer med Atmos også. :)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985


    Lytter litt til Joni - fine Atmos mixer, denne, Court and Spark er godt produsert og låter bra :)
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.482
    Antall liker
    901
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt problemer med det trådløse nettet, så har ikke fått hørt på Joni Mitchell. Har fått en løsning på det, så nå skal det snart lyttes. :cool:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Hva med litt kirkeorgel? ⛪




    Finnes også på Blu Ray med Atmos.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Må nevne de tre siste sporene på plata med The New Organ, @MrSpock - så får du med flere lyttere :)
    Main Title - Star Wars
    Parade of the Ewoks
    Ben Kenobi's death and TIE fighter attack
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Det er software.

    Her er hardware :)
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.482
    Antall liker
    901
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.482
    Antall liker
    901
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Takk, skal høre på den når jeg fyrer opp anlegget senere i dag. Har fått ny ruter og stabilt nett igjen, heldigvis. :cool:
    Har hørt på denne og må si meg enig i at dette er ett meget god album. :) Miksen derimot er veldig variabel. Er en god 5.1 miks, om enn litt fremtung, med korte innslag av Atmos her og der. LED meterne lå helt i bunn mye av tiden for så plutselig å fyke opp på rødt. SB var enda mindre i bruk. Synd, for de kunne gjort så mye mer med de flotte harmoniene deres.:rolleyes:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Må ha en lytt



    Synes det låter fantastisk 🥳

    Så det var noe Chicago på gang også :)
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.482
    Antall liker
    901
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Må ha en lytt



    Synes det låter fantastisk 🥳

    Så det var noe Chicago på gang også :)
    Jeg måtte ned å sjekke ut i går kveld da det bla lagt ut på QQ. Hørte på Thriller, Beat It og Billie Jean, synes det var meget bra, men kanskje litt lite i høyde høyttalerne i perioder. ;) Får ta resten og Chicago i kveld.:cool:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg måtte ned å sjekke ut i går kveld da det bla lagt ut på QQ. Hørte på Thriller, Beat It og Billie Jean, synes det var meget bra, men kanskje litt lite i høyde høyttalerne i perioder. ;) Får ta resten og Chicago i kveld.:cool:
    Thriller har en del lydeffekter og jeg synes de ble utnyttet godt mtp plassering, panning osv i surroundmixen.

    Egentlig en surround jeg har ventet på siden rundt år 2000 - av andre monster album fikk vi jo Hotel California og Rumours, var sikker på at Thriller også ville komme. Men endelig er den her 🥳

    Tar en lytt til Chicago



    39 låter :D


    Jeg liker veldig godt Quad mixene, de er vanskelig å slå.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Noen ganger passer det fint med "Bro-country" :LOL:



    Bro-country:

    Bro-country is a form of country pop originating in the 2010s, and is influenced by 21st-century hip hop, hard rock and electronica. Bro-country songs are often musically upbeat with lyrics about attractive young girls, the consumption of alcohol, partying, and pickup trucks.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Noe av dere med Apple music som har testet Dolby Atmos med ipods? Hadde Apple music en periode men hadde ikke headsett som støttet dette så fikk ikke testet selv.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Har liten interesse av slik spatial fikseri i stereo. Men kan godt skjønne at det vil være attraktivt for å høre på den veldig mye bedre dynamikken som Atmos innspillingene tilbyr - i forhold til de overkomprimert stereosporeene.

    Må kanskje ikke være ipods? :

     

    vosten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2003
    Innlegg
    280
    Antall liker
    40
    Testet litt med AirPods Max. Ikke imponert. Merker det er noe mer enn vanlig stereo. Sammenlignet med ordentlig oppsett med høyttalere faller det helt gjennom. Atmos til film på AirPods er faktisk litt imponerende.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke plass til et fult atmos oppsett (har et sonos 5.1) så hadde håpet at det kunne fungert OK med headset. Er heller ikke nok musikk enda til at jeg vurderer å oppgradere stereoanlegget, kanskje om noen år om det blir standeren på ny musikk. Det hjelper med flere høyttalere har jeg merket på det lille jeg har testet på musikk i 5.1, selv lossy er bedre en pcm 2.0 ( kan ikke test lossless 5.1 p.g.a av begrening på arc standarden)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Har ikke plass til et fult atmos oppsett (har et sonos 5.1) så hadde håpet at det kunne fungert OK med headset. Er heller ikke nok musikk enda til at jeg vurderer å oppgradere stereoanlegget, kanskje om noen år om det blir standeren på ny musikk. Det hjelper med flere høyttalere har jeg merket på det lille jeg har testet på musikk i 5.1, selv lossy er bedre en pcm 2.0 ( kan ikke test lossless 5.1 p.g.a av begrening på arc standarden)
    Du kjører downmix fra Atmos til 5.1 på Sonos opplegget?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ja testet et par-tre spor når jeg hadde Apple music. Er ikke så veldig interessert i dette, men har hørt på noen Blu Ray konserter og forstår hvorfor noen liker dette om de har plass. Lydkvaliteten oppleves også bedre på BR en cd ( også i stereo) med Stop making sense som stjerneeksempel.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Er ikke så kjent med lydplanker - har aldri hatt noen, har en liggende her nå - men det er julegave til datteren :ROFLMAO:

    Men er kjent med at så lenge man har en Atmos kapabel receiver/prossessor kan man lytte til Atmos lydspor på f.eks Apple Music - og receiver downmixer automatisk til det antallet høytalere man har tilkoplet - f.eks - 5.1.

    Etter det jeg forstår fungerer dette veldig bra.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ble ikke kjøpt for å brukes til musikk bare for å ha litt bedre tvlyd, men har testet litt når jeg først har det. Folk flest bryr seg jo lite om lydkvalitet og de fleste som har mulighet til å spille dette har nok kjøpt oppsettet for film og spill. Minner litt om 3D på tv som ikke ble noen suksess. Man har jo prøvd med flekanals audo mange ganger før, 3 kanal på R2R, 4 kanal på LP, surround med DVD audio, SACD og DTS audio og ingen ble noen suksess. SACD har en liten nisje på klassisk musikk, ellers er det dødt. Fordelen til atomos er at mange allerede har anlegg men tror det er få av disse som bryr seg om musikk i flere kanaler (uten bilde) utenom nørder som oss.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ble ikke kjøpt for å brukes til musikk bare for å ha litt bedre tvlyd, men har testet litt når jeg først har det. Folk flest bryr seg jo lite om lydkvalitet og de fleste som har mulighet til å spille dette har nok kjøpt oppsettet for film og spill. Minner litt om 3D på tv som ikke ble noen suksess. Man har jo prøvd med flekanals audo mange ganger før, 3 kanal på R2R, 4 kanal på LP, surround med DVD audio, SACD og DTS audio og ingen ble noen suksess. SACD har en liten nisje på klassisk musikk, ellers er det dødt. Fordelen til atomos er at mange allerede har anlegg men tror det er få av disse som bryr seg om musikk i flere kanaler (uten bilde) utenom nørder som oss.
    Du har mange poenger.

    Men 3D på tv.....

    Samtidig som det endelig kom OLED 3D tver i grei størrelse til ok pris - så bestemte markedet seg for å avvikle 3D :(

    Var en del negativt med 3D for hjemmebruk - i starten - aktive briller (batterier, lading) med en del crosstalk, små tver, 1080p oppløsning som ikke gir full hd i 3D, blasse led-tver osv...

    Men altså endelig kom OLED 4k i greie størrelser med passive briller - null crosstalk - full hd 3D og lyssterke nok til å gi optimalt bilde.

    Samtidig hadde studioene som bearbeider filmene til 3D, nesten perfeksjonert sine ferdigheter - etter en del år - og leverte veldig bra produkter - filmene ble veldig bra. Marvel filmene fra den tiden er utrolige mtp 3D.

    Altså når 3D endelig er bra - da slår de av bryteren!

    Dette var for noen år siden.

    I dag er tv størrelsen økt enda mer - hadde vært enda bedre for 3D.

    Streaming har også utviklet seg - med masse muligheter for 3D.

    Deprimerende :(


    Jeg håper ikke Atmos streaming går samme skjebne i møte.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    De fleste som kjøper film på fysisk meda kjøpe enda DVD! DVD har hatt markedandel på over 60 % i USA. Her er det "bare" 55% og det var vel Top Gun som selger bra på BR/UBR som trakker opp tallene. Ikke lenge siden jeg så tallene og ble veldig overasket, hadde tippet max 15-20% på DVD. Viser jo at folk flest ikke bryr seg så mye om kvalitet og finner DVD godt nok.

    Ang 3D så har jeg null interesse og det hadde vel de aller fleste også, derfor ingen suksess. Sikker OK for spill, fantasyfilmer, Marvel osv men helt uinteressant for meg personlig.

    1669076330804.png
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ang 3D så har jeg null interesse og det hadde vel de aller fleste også, derfor ingen suksess. Sikker OK for spill, fantasyfilmer, Marvel osv men helt uinteressant for meg personlig.
    Jepp, slik var det for meg også - 3D var totalt uinteressant. Hadde sett det demonstrert flere ganger og så det som en laber gimmick. Ikke noe for meg.


    Men så ble det til at jeg skaffet ny projektor for noen år siden - som var 3D kapabel, uten at jeg brydde meg om det. Men siden jeg også hadde noen 3D filmer - hvorfor ikke teste - egentlig kun handlet for at 3D varianten var billigere enn tilsvarende 2D - og 3D utgaven inkluderte også 2D utgaven - slik er det noen ganger når man handler film :cool:

    Men - for å komme til poenget - satte på Gravity i 3D på 106" - god projektor - haka gikk rett i gulvet, hva faen er dette for noe 😲 tror jeg aldri fått fått bakoversveis i denne størrelsen før.

    Joda - dvd -> blu ray -> 4k hdr er imponerende - men 3D er i en helt annen liga når det gjelder innlevelse i film.

    De demoene jeg hadde sett tidligere viste ikke hva det handler om - ikke 3D på kino heller. Hjemme hos meg var det noe helt annet.

    Film handler om innlevelse - være tilstede i det som skjer - surround hjelper - 3D hjelper enda mer. Trenger ikke å være Marvel - andre gode opplevelser er f.eks Titanic og The Great Gatsby osv. Har ca 400 3D filmer i hylla. Tror ikke jeg har sett en film hittil hvor ikke 3D bidrar positivt. For en god del filmer er faktiskt 3D avgjørende for at jeg gidder å se de - som f.eks de siste Star Wars filmene - en del Marvel også :LOL:


    Det får meg til å tenke at mange aldri har sett virkelig god 3D - de fikk aldri sjansen - for den forsvant akkurat da det ble mulig. De vet ikke hva de egentlig mistet - jeg vet det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn