Hva med å diskutere surroundutgivelser? Anbefalinger osv..

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.481
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, slik var det for meg også - 3D var totalt uinteressant. Hadde sett det demonstrert flere ganger og så det som en laber gimmick. Ikke noe for meg.


    Men så ble det til at jeg skaffet ny projektor for noen år siden - som var 3D kapabel, uten at jeg brydde meg om det. Men siden jeg også hadde noen 3D filmer - hvorfor ikke teste - egentlig kun handlet for at 3D varianten var billigere enn tilsvarende 2D - og 3D utgaven inkluderte også 2D utgaven - slik er det noen ganger når man handler film :cool:

    Men - for å komme til poenget - satte på Gravity i 3D på 106" - god projektor - haka gikk rett i gulvet, hva faen er dette for noe 😲 tror jeg aldri fått fått bakoversveis i denne størrelsen før.

    Joda - dvd -> blu ray -> 4k hdr er imponerende - men 3D er i en helt annen liga når det gjelder innlevelse i film.

    De demoene jeg hadde sett tidligere viste ikke hva det handler om - ikke 3D på kino heller. Hjemme hos meg var det noe helt annet.

    Film handler om innlevelse - være tilstede i det som skjer - surround hjelper - 3D hjelper enda mer. Trenger ikke å være Marvel - andre gode opplevelser er f.eks Titanic og The Great Gatsby osv. Har ca 400 3D filmer i hylla. Tror ikke jeg har sett en film hittil hvor ikke 3D bidrar positivt. For en god del filmer er faktiskt 3D avgjørende for at jeg gidder å se de - som f.eks de siste Star Wars filmene - en del Marvel også :LOL:


    Det får meg til å tenke at mange aldri har sett virkelig god 3D - de fikk aldri sjansen - for den forsvant akkurat da det ble mulig. De vet ikke hva de egentlig mistet - jeg vet det.
    Jeg var en stor fan av 3D etter at jeg min første PJ med 3D. Men etter at jeg fikk Atmos har det blitt lite av det, dessverre sjelden at man får både Atmos og 3D på samme utgivelse, men de finnes. På grunn av Atmos så kjøper jeg nå bare film på UHD disc, selv om PJ'en bare er 1080P, for å være sikker på å få Atmos. Den siste BD'en jeg kjøpte med 3D var siste Star Wars, men har kun sett den med Atmos. Lurte på å spille UHD disken med Atmos gjennom lydanlegget og så prøve å synke med 3D discen rett i PJ, men tror det blir vanskelig å få til. :unsure:
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    For de som spiller klassisk så tilbyr https://www.digitalconcerthall.com nå også lyd i ATMOS. Sysnes bruken av ATMOS er litt forvirrende da dette ikke sier noe om kvaliteten, ATMOS kan være lossy som her med langt lavere bitrate en lossless 96/24 i stereo. Dette er noe av det bedre (om ikke beste) man får i dag av streaming tjeneste av musikk med lyd og bilde.


    1669115455502.png


    1669116944243.png
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg var en stor fan av 3D etter at jeg min første PJ med 3D. Men etter at jeg fikk Atmos har det blitt lite av det, dessverre sjelden at man får både Atmos og 3D på samme utgivelse, men de finnes. På grunn av Atmos så kjøper jeg nå bare film på UHD disc, selv om PJ'en bare er 1080P, for å være sikker på å få Atmos. Den siste BD'en jeg kjøpte med 3D var siste Star Wars, men har kun sett den med Atmos. Lurte på å spille UHD disken med Atmos gjennom lydanlegget og så prøve å synke med 3D discen rett i PJ, men tror det blir vanskelig å få til. :unsure:
    Ja, det er jo litt typisk - 3D discen har kun 5.1 og 2D utgaven har Atmos :( Leser at noen ripper discene og spleiser Atmos lydsporet med 3D rippen.

    Vi har også hatt det samme problemet med en god del vanlige Blu Ray titler - utgivelsene her i Norge har ikke Atmos - men det har utgavene fra f.eks USA. Var en stund jeg handlet noen av disse - så har dobbelt opp med en del filmer :ROFLMAO: husker det var Heartbreak Ridge, Deepwater Horizon osv.

    Også er det samme problemet med at Atmos lydsporet også noen ganger er kun på UHD utgaven. Det skal ikke være lett.

    Samtidig er vel Atmos lydmixer for film sjelden noe som blir utnyttet bra? Faktisk kan man få et like bra (om ikke bedre) resultat ved å velge 5.1 og kjøre upmix i receiver. Flere filmer med helikoptere som passerer - og ikke en eneste rotorlyd i takkanalene??? osv osv

    Derfor bryr jeg meg ikke så mye om Atmos for film - for musikk derimot - det er noe helt annet - her finnes det mixere som virkelig utnytter mulighetene.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.481
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er jo litt typisk - 3D discen har kun 5.1 og 2D utgaven har Atmos :( Leser at noen ripper discene og spleiser Atmos lydsporet med 3D rippen.

    Vi har også hatt det samme problemet med en god del vanlige Blu Ray titler - utgivelsene her i Norge har ikke Atmos - men det har utgavene fra f.eks USA. Var en stund jeg handlet noen av disse - så har dobbelt opp med en del filmer :ROFLMAO: husker det var Heartbreak Ridge, Deepwater Horizon osv.

    Også er det samme problemet med at Atmos lydsporet også noen ganger er kun på UHD utgaven. Det skal ikke være lett.

    Samtidig er vel Atmos lydmixer for film sjelden noe som blir utnyttet bra? Faktisk kan man få et like bra (om ikke bedre) resultat ved å velge 5.1 og kjøre upmix i receiver. Flere filmer med helikoptere som passerer - og ikke en eneste rotorlyd i takkanalene??? osv osv

    Derfor bryr jeg meg ikke så mye om Atmos for film - for musikk derimot - det er noe helt annet - her finnes det mixere som virkelig utnytter mulighetene.
    Så Top Gun Maverick på UHD og den hadde meget bra Atmos spor med heftige flyovers.:cool: Er ellers veldig fornøyd med Dolby Surround upmixer som jeg bruker på på all 5.1 musikk, har ikke prøvd den på film. Har forstått det det slik at Auro 3D er en enda bedre upmixer og at den kan brukes på Atmos også.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Så Top Gun Maverick på UHD og den hadde meget bra Atmos spor med heftige flyovers.:cool: Er ellers veldig fornøyd med Dolby Surround upmixer som jeg bruker på på all 5.1 musikk, har ikke prøvd den på film. Har forstått det det slik at Auro 3D er en enda bedre upmixer og at den kan brukes på Atmos også.
    Ja - Top Gun var bra! Det finnes noen! Etter 3D blu ray forsvant har det ikke blitt noe mer handling av fysiske discer - litt musikk bare - handler film digitalt på Itunes - der har som regel filmene Atmos hvis det finnes på fysisk disc.

    Jeg bruker bare DTS Neural:X upmix for film, synes det fungerer bedre enn Dolby sin - på min prossessor. Liker best å spille av musikk native - altså det antall kanaler innspillingen har originalt. Auro 3D (og upmix) har jeg brydd meg lite om - har noen veldig få discer med det - tror jeg?
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.481
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Ja - Top Gun var bra! Det finnes noen! Etter 3D blu ray forsvant har det ikke blitt noe mer handling av fysiske discer - litt musikk bare - handler film digitalt på Itunes - der har som regel filmene Atmos hvis det finnes på fysisk disc.

    Jeg bruker bare DTS Neural:X upmix for film, synes det fungerer bedre enn Dolby sin - på min prossessor. Liker best å spille av musikk native - altså det antall kanaler innspillingen har originalt. Auro 3D (og upmix) har jeg brydd meg lite om - har noen veldig få discer med det - tror jeg?
    Jeg driter i native, jeg vil ha alle kanalene mine i bruk. ;) Både Animals og siste med Marillion ble mye bedre i mine ører med DD Surround upmix. Brukte den på David Gilmours Live in Pompeii, og det ble meget bra synes jeg, men det er smak og behag.:cool:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg driter i native, jeg vil ha alle kanalene mine i bruk. ;) Både Animals og siste med Marillion ble mye bedre i mine ører med DD Surround upmix. Brukte den på David Gilmours Live in Pompeii, og det ble meget bra synes jeg, men det er smak og behag.:cool:
    Ja, man får bruke det man liker best!

    Var en stund jeg likte å spille av stereo med Yamahas 11 channel stereo dsp - blir et skikkelig trykk med lyd overalt :cool: likte også den funksjonen på den gamle Yamaha receiveren - der hette det 7 channel stereo. Men nå har jeg noen dedikerte stereo oppsett og liker best å spille stereo der.

    Finnes en del dsp valg på min prossessor, Church osv - som man også kan endre parametere på - i app - men har aldri testet det

     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.481
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Ser at neste i SDE serien er denne



    :ROFLMAO:


    Jeg foretrekker å se konserten på min gamle blu ray.

    Tror ikke det blir bestilling.
    Har hørt på den på Apple Music, men var ikke imponert over miksen. Mye uinteressant musikk også, Monty Pyton må sees ikke bare høres. Blir nok ikke bestilling her heller, har heller ikke bestilt den som kommer i Januar. Skal komme noe virkelig bra før jeg bryr meg, kommer jo på nesten 600.- med moms og gebyr. Venter på at siste Santana 7" SACD skal komme på amazon.jp så jeg slipper gebyret på den. ;)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Tenkte å bruke litt tid til å sjekke ut Taylor Swift, hun har en del i Atmos



    Har et par cder med henne - som jeg ikke orker å lytte til. Komprimert shit.

    Men Atmos innspillingene låter jo glimrende 🥳

    Ser hun har spilt inn et par gamle album på nytt - "Taylor's Version" - Red og Fearless - pga en krangel om opphavsrett til masters eller noe.

    Har lest litt om denne rettigheter til masters greia:


    Fæle saker - man blir vel egentlig ikke overrasket. Jeg blir veldig imponert av Taylor Swift - heier på henne, håper de griske svina taper masse spenn :mad:
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ganske kult




    Kanskje vurdere en Tesla nå :cool:

    Ser ut som Mercedes også er på gang:


    As part of the agreement, Universal Music Group will let recording artists base their song approval process on how the final mix sounds in a Mercedes-Benz and is introducing a seal “Approved in a Mercedes-Benz” as “a gold standard of sound,” the companies said.
    :LOL:
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Apple har like godt fikset en passende spilleliste når du skal ut å cruise :cool:

     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Rhianna Giddens - amiracana/gospel/blues greier



    Synes det var en kul surround mix på akkurat denne låten - Baby Boy - stilig laget - passer veldig godt til låten - test den :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Får håpe Apple har sjekket med Neil før de lagde atmos utgave av denne, han har vel allerede fjernet all sin musikk fra Tidal og Spotify :LOL:
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.481
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Får håpe Apple har sjekket med Neil før de lagde atmos utgave av denne, han har vel allerede fjernet all sin musikk fra Tidal og Spotify :LOL:
    Er vel kommet 3-4 album i Atmos med Neil på Apple Music i det siste, så regner med det er klarert. :cool:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Neil følger med - han liker i at noen tukler med sitt livsverk som MQA søppel osv. :LOL:

    Han virker til å ha sans for surround - har jo dvd-a av Harvest surround som vel er 20 år gammel. Håper det slippes flere album fra han i Atmos - jeg har mange favoritter der.

    Får ta en lytt til denne etterpå:

     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.481
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.712
    Antall liker
    7.821
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Kan høres i Atmos på Apple Music. Sjekket ett par sanger, høres bra ut, får høre mer til jul. Litt tidlig for jule musikk for min del. :cool:
    Ja du får vente til første desember ;) Men bare en rask lytt med ørepropper på Spotify ga inntrykk av et opptak med mye romfølelse, så vil tro dere med Atmos-oppsett får litt lyd oppunder taket og ikke bare fra front.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.481
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Ja du får vente til første desember ;) Men bare en rask lytt med ørepropper på Spotify ga inntrykk av et opptak med mye romfølelse, så vil tro dere med Atmos-oppsett får litt lyd oppunder taket og ikke bare fra front.
    Hører ikke på jule musikk før vesle julaften og julaften og så ferdig med det. :cool: Har noen få utvalgte som jeg spiller, denne kommer nok med på listen.🎄
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Litt tidligere her - 1 desember kjøres det full jul med pynt & musikk osv
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.481
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Litt tidligere her - 1 desember kjøres det full jul med pynt & musikk osv
    Venter med jule musikken, men litt pynt er på plass. Første kasse av 7 er på plass i følge kona, resten er til jul. Jeg tar meg av lys ute + diverse lys projektorer. :cool:
     

    Sleipsveis

    Medlem
    Ble medlem
    24.10.2015
    Innlegg
    17
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Selve surroundanlegget er plassert på ca 4x4m - men suben altså langt utenfor dette området - litt weird - men det er slik det låter best. Bruker en dspeaker Cinema 8033 på den. Har kjørt romkorreksjon på Yamaha prossessoren, men etterpå stort sett justert ned all eq over Schroeder.

    Har ikke gjort noen lyddempingstiltak.
    Hei. Tillater meg å spørre noe om antimode’en.
    Fungerer ikke den sånn at du kan plassere suben hvor du vil, så ordner den opp?
    Sliter litt med kansellering med mine to subber der de står "penest".🤷🏻‍♂️
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Hei. Tillater meg å spørre noe om antimode’en.
    Fungerer ikke den sånn at du kan plassere suben hvor du vil, så ordner den opp?
    Sliter litt med kansellering med mine to subber der de står "penest".🤷🏻‍♂️
    Er vel bare 1 sub som blir fikset med denne, mulig du kan benytte den til 2 suber, men det har jeg ingen erfaring med.

    Jeg har brukt litt tid på å finne den beste plasseringen av suben (lydmessig) - så har jeg latt 8033 gjøre sitt.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Lytter til Aurora



    Låter bra.

    Er fra et spill, som man kan laste ned til f.eks Ipad



    Peke også skjer det merkelige ting :ROFLMAO:

     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.481
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Står over denne dersom den ikke kommer på single Blu Ray.
    Tror det kommer - har vel kommet enkel Blu Ray for de som hittil er sluppet?

    Jeg har enkel Blu Ray for Ammonia Avenue og debut albumet. De andre liker jeg mer og har kjøpt deluxe boxer.

    Håper I, Robot og Pyramid er neste, gjør ikke noe om Alan får litt fart på de utgivelsene, vil ha de nå! :LOL:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Matt Darey med Wolf



    Artig å se denne på Apple Music - dette var noe av den første Atmos musikken jeg fikk tak i for noen år siden - når Matt delte en del låter gratis.

    Jeg vekslet en del e-poster med han, den gangen, hvor jeg fortalte at jeg likte både musikken og mixen osv. Jeg får fremdeles invitasjoner til gigs han har rundt om på eksotiske plasser.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.481
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Matt Darey med Wolf



    Artig å se denne på Apple Music - dette var noe av den første Atmos musikken jeg fikk tak i for noen år siden - når Matt delte en del låter gratis.

    Jeg vekslet en del e-poster med han, den gangen, hvor jeg fortalte at jeg likte både musikken og mixen osv. Jeg får fremdeles invitasjoner til gigs han har rundt om på eksotiske plasser.
    Tror den var på Tidal da jeg var der.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn