Hva lytter du til idag (del 4)?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    72.710
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Litt deilig rock, mens man parterer naboens datter til middag-musikk.

Vis vedlegget 262530

The Raconteurs - Consolers of the Lonely. 2008.

Dette er en vinyl-rip, da CD-utgaven ikke egner seg for lydformidling! Fullstendig rasert av Loudness war som den er :mad:

Direkte skammelig og motbydelig er "jobben" produsenten og "lyd"- teknikerne har gjort med CD-utgivelsen. Men, om de vil at vi skal laste ned vinyl-rip og brenne selv, er det da helt greit. Blir lite klingende mynt av slikt, selvsagt

Deilig, deilig musikk :)
    Dette er bare tull.
    Jeg har både CD og vinyl versjonene og begge låter bra.
    CD`n har trøkk som bare det, og det er mulig det er brukt mye kompresjon, men hva gjør vel det så lenge det er tøff rockelyd på produksjonen.
    Ett av de beste rockealbum på 2000 tallet. Det er bare å handle trygt inn i alle format.:)

Mvh

[video=youtube;7lL1CW140FQ]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=7lL1CW140FQ[/video]
    [video=youtube;IbMqqtnvLTY]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=IbMqqtnvLTY[/video]

Som en kuriositet, Adele-cover;
    [video=youtube;4qXBk-F1J-E]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=4qXBk-F1J-E[/video]

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    41.321
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    Etter tips her i tråden gir jeg dette albumet en sjanse :). Spilles via wimp.
    Har hørt de gamle albumene hennes, hun har en fantastisk behagelig stemme.

Fin avslutning på kvelden.
    Bare sånn at du ikke blir lurt howard_nor, dette er også et gammelt album, det er bare nytt cover på nyutgivelsen;)

gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    41.321
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    Litt deilig rock, mens man parterer naboens datter til middag-musikk.

Vis vedlegget 262530

The Raconteurs - Consolers of the Lonely. 2008.

Dette er en vinyl-rip, da CD-utgaven ikke egner seg for lydformidling! Fullstendig rasert av Loudness war som den er :mad:

Direkte skammelig og motbydelig er "jobben" produsenten og "lyd"- teknikerne har gjort med CD-utgivelsen. Men, om de vil at vi skal laste ned vinyl-rip og brenne selv, er det da helt greit. Blir lite klingende mynt av slikt, selvsagt

Deilig, deilig musikk :)
    Dette er bare tull.
    Jeg har både CD og vinyl versjonene og begge låter bra.
    CD`n har trøkk som bare det, og det er mulig det er brukt mye kompresjon, men hva gjør vel det så lenge det er tøff rockelyd på produksjonen.
    Ett av de beste rockealbum på 2000 tallet. Det er bare å handle trygt inn i alle format.:)

Mvh

[video=youtube;7lL1CW140FQ]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=7lL1CW140FQ[/video]
    [video=youtube;IbMqqtnvLTY]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=IbMqqtnvLTY[/video]

Som en kuriositet, Adele-cover;
    [video=youtube;4qXBk-F1J-E]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=4qXBk-F1J-E[/video]
    Tror deg gjerne blues, kjenner ikke dette albumet og/eller denne utgivelsen, men det har blitt et så voldsomt fokus på noen tall fra noen lister så man får inntrykk av at det nesten ikke er verdt å spille den musikken man liker, om ikke det er en spesiell pressing/utgivelse:confused: (se uthevet utsagn oppe i innlegget)
    Jeg opplever ikke dette på samme måte selv i eget anlegg, selvfølgelig er det markante forskjeller på utgivelser, men skal dette nærmest "styre oss vekk" fra musikk gleden og la tall fra en tabell ta over fokuset i en musikk tråd???
    Jeg bare undres:rolleyes::rolleyes:
    Kom gjerne med seriøse synspunkter, om det er sånn at lyden skal begrense musikk-gleden:confused:

gismo

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.153
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dårlig lyd begrenser lyttegleden betraktelig for meg. Slik har det alltid vært for meg. Og slik vil det nok ganske sikkert fortsette å væte. At andre mener noe annet er helt greit. Ikke klager jeg på deres valg heller. Vi har ulike preferanser på både lyd og musikk. Da er det greiest å respektere det.

howard_nor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    Etter tips her i tråden gir jeg dette albumet en sjanse :). Spilles via wimp.
    Har hørt de gamle albumene hennes, hun har en fantastisk behagelig stemme.

Fin avslutning på kvelden.
    Bare sånn at du ikke blir lurt howard_nor, dette er også et gammelt album, det er bare nytt cover på nyutgivelsen;)

gismo
    Aha! Det forklarer hvorfor det var noe kjent med låtene. På wimp står det jo at dette er et
    2014 album. Godt noen er våkne :)

Mvh

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    72.710
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Dårlig lyd begrenser lyttegleden betraktelig for meg. Slik har det alltid vært for meg. Og slik vil det nok ganske sikkert fortsette å væte. At andre mener noe annet er helt greit. Ikke klager jeg på deres valg heller. Vi har ulike preferanser på både lyd og musikk. Da er det greiest å respektere det.
    Ja, men det ER IKKE DÅRLIG LYD på Raconteurs; Consolers of The Lonely.

Hverken på vinyl eller CD. det må være fler her som kan bekrefte dette.

Nå må du slutte med dette tullpratet lars_erik.
    Skjønner du ikke hvor leie folk blir?

Tallenes tale er så langt fra klare. Så lenge det låter bra er tall og bokstaver totalt uinteressant.
    Mye musikk blir ødelagt av studioapekatter som aldri har hørt musikk i annet enn hodetelefoner,-det er så.
    Likevel går det ikke an å se på en tabell om plata låter bra eller dårlig.
    Dette er empirisk kunnskap, -ikke teorier.

Såkalt komprimering er egentlig et hjelpemiddel for de som skrur lyd slik at det hele skal låte mer balansert.
    Riktig nok er det blitt slik at dette blir mye misbrukt etterhvert fordi mye musikk avspilles på dårlig gjengivelsesutstyr som bil og "leketøysradioer", telefoner osv.
    Dette gjøres slik at det høres høyt og tøft ut, men på bekostning av dynamikken. (jfr Loudness War)
    Imidlertid er det ikke slik at ALL musikk er totalt ødelagt ved bruk av kompresjon i studio.

Dette er IKKE et forsvar for dårlig lyd, det vil vi jo ikke ha!
    Jeg mener derfor det samme som deg. Det foretrukne er god musikk med god lyd:).

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    41.321
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22

Tallenes tale er så langt fra klare. Så lenge det låter bra er tall og bokstaver totalt uinteressant.
    Mye musikk blir ødelagt av studioapekatter som aldri har hørt musikk i annet enn hodetelefoner,-det er så.

Såkalt komprimering er egentlig et hjelpemiddel for de som skrur lyd slik at det hele skal låte mer balansert.
    Riktig nok er det blitt slik at dette blir mye misbrukt etterhvert fordi mye musikk avspilles på dårlig gjengivelsesutstyr som bil og "leketøysradioer", telefoner osv.
    Dette gjøres slik at det høres høyt og tøft ut, men på bekostning av dynamikken. (jfr Loudness War)
    Imidlertid er det ikke slik at ALL musikk er totalt ødelagt ved bruk av kompresjon i studio.

Jeg mener derfor det samme som deg. Det foretrukne er god musikk med god lyd
    :).
    Er så enig med deg i dette blues, vi liker alle god musikk og med GOD LYD, men jeg velger å høre/bekrefte dette på eget anlegg, ikke lese tabeller;)

gismo

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.153
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Blusern; jeg bestemmer selv hva jeg mener er god lyd. Og jeg akter ikke diskutere dette mer.
    Den aktuelle cd han har jeg, og jeg syns vinyl-ripen låter bedre.

Og at man i en tråd som også fungerer som en livsstil-tråd, med bilder fra turer, snekring, hagearbeid, drikking og damer mm. skal kritiseres for å legge vekt på lydkvalitet og mastring; da får vi nok bare være enig om at vi er uenige.

Sist redigert:

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1

Akkurat ja...

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.153
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

Akkurat ja...
    Alltid like hyggelig når du dukker opp. Nå ble det vel gjort en avtale med Høvdingen som mellommann for noen måneder siden. Men den gjelder kanskje ikke alle impliserte...

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    ^ Gikk vel på om det var regelbrudd eller ei involvert...
    Kan ikke se at det er noe regelbrudd i innlegget mitt. Det er bare en observasjon.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.153
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^ Gikk vel på om det var regelbrudd eller ei involvert...
    Kan ikke se at det er noe regelbrudd i innlegget mitt. Det er bare en observasjon.
    Da har vi nok ulik forståelse av den avtalen. Avtalen gikk ut på å unngå unødvendige provokasjoner.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.332
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Jeg mener derfor det samme som deg. Det foretrukne er god musikk med god lyd:).
    Tiltredes.

Greit nok at alle må få ha sin egen definisjon av " god ", men å definere god lyd utelukkende utifra et tall blir for enkelt IMO.

MVH

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.153
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^ Her ligger det nok en misforståelse. Man definerer ikke lyden ut fra tall, men lytting. Forbausende ofte opplever jeg at dess bedre dynamikk, dess bedre lyd. Dette har jeg også forklart før, så jeg håper at den misforståelsen nå er oppklart.

Kanskje blir dette lettere å forstå om jeg forklarer litt mer;

Jeg har etter hvert en brukbar cd-samling. Noen med bra lyd, andre med dårlig lyd. Noen så dårlig at de nesten ikke blir spilt. Dessverre er noen av de med dårlig lyd musikk med enkelte av mine favorittartister. Da jeg fikk høre at disse mastringene fra 80-tallet skulle være så bra, begynte jeg å teste dette ut. Jeg lastet ned en del tidlig-mastringer og sammenlignet med remastere jeg hadde. Nesten alltid opplevde jeg lyden på tidlig-mastringene best. Dette hadde i stor grad med dynamikk å gjøre, men også enkelte andre ting. Neste steg var da å skaffe seg disse cd-skivene i umastret utgave. Hva som skulle være galt med dette, er svært vanskelig å forstå. Ei heller at det skulle være galt å informere om dette. Cd-mediet er ofte blitt kritisert for at lyden er dårligere enn på vinyl. Vel; det er for en stor grad mastringens feil, ikke mediet.

Som jeg skrev i et tidligere innlegg; dette er en tråd som favner fra snekring, bilder fra turer, hagearbeid, drikking og damer. At man hisser seg opp over at noen en svært sjelden gang legger ut en en-linjers tabell over dynamikk, oppleves merkelig. Dette er en tråd som er tuftet på særdeles stor takhøyde. La den fortsette å være det.

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.153
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    På tide med noe musikk igjen. Sommeren er her fortsatt, og det nytes en Prober Job på verandaen.

Black Sabbath - Paranoid. 1st Japan Pressing. 33PD-353. 1987..jpeg

Black Sabbath - Paranoid. 1st Japan Pressing. 33PD-353. 1987.

howard_nor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    ^ Her ligger det nok en misforståelse. Man definerer ikke lyden ut fra tall, men lytting. Forbausende ofte opplever jeg at dess bedre dynamikk, dess bedre lyd. Dette har jeg også forklart før, så jeg håper at den misforståelsen nå er oppklart.

Kanskje blir dette lettere å forstå om jeg forklarer litt mer;

Jeg har etter hvert en brukbar cd-samling. Noen med bra lyd, andre med dårlig lyd. Noen så dårlig at de nesten ikke blir spilt. Dessverre er noen av de med dårlig lyd musikk med enkelte av mine favorittartister. Da jeg fikk høre at disse mastringene fra 80-tallet skulle være så bra, begynte jeg å teste dette ut. Jeg lastet ned en del tidlig-mastringer og sammenlignet med remastere jeg hadde. Nesten alltid opplevde jeg lyden på tidlig-mastringene best. Dette hadde i stor grad med dynamikk å gjøre, men også enkelte andre ting. Neste steg var da å skaffe seg disse cd-skivene i umastret utgave. Hva som skulle være galt med dette, er svært vanskelig å forstå. Ei heller at det skulle være galt å informere om dette. Cd-mediet er ofte blitt kritisert for at lyden er dårligere enn på vinyl. Vel; det er for en stor grad mastringens feil, ikke mediet.

Som jeg skrev i et tidligere innlegg; dette er en tråd som favner fra snekring, bilder fra turer, hagearbeid, drikking og damer. At man hisser seg opp over at noen en svært sjelden gang legger ut en en-linjers tabell over dynamikk, oppleves merkelig. Dette er en tråd som er tuftet på særdeles stor takhøyde. La den fortsette å være det.
    Støttes!

Jeg må si jeg setter pris på infoen jeg har fått her i tråden ang cd utgivelser som har god lyd. Har nå kostet meg noen kroner, men det får gå :).
    Har også sammenlignet gamle og nye mastringer på både lp og cd og funnet ut at det er helt klart forskjeller.

Men uansett synes jeg at folk må få høre på akkurat den musikken de vil i valgfritt medium. Synes også det er greit å nevne det hvis lyden/dynamikken er god, men men.. Håper ingen føler seg truffet, er nå bare min mening dette her ;).

Spiller nå denne:

Roger Waters - amused to death cd versjon 468761 2.

fantastisk lyd/dynamikk ;)

Vedlegg

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.153
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Tar en ny Prober Job, mens denne spilles.

The Fabulous Thunderbirds-On The Verge.jpg

The Fabulous Thunderbirds-On The Verge. 2013.

Gamlegutta kan fortsatt.

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    20.281
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Endelig langhelg :)

Starter med denne fra 74 som nylig er kommet i hus.

Graham Central Station

An exuberant mid-'70s funk group, Graham Central Station made some fine singles for Warner Bros. Former Sly & The Family Stone bassist Larry Graham renamed Hot Chocolate (not the British group) Graham Central Station after he moved from producing the group to playing with it. The group included Graham, guitarist David Vega, keyboardists Robert Sam and Hershall Kennedy, percussionist Patrice Banks, and drummer Willie Sparks. They utilized the identical funk cum rock and soul formula of Sly, though in not quite as imaginative a fashion. Their debut single, "Can You Handle It," reached number nine on the R&B charts, and they landed a number one record in 1975 with "Your Love." They recorded as Graham Central Station from 1974 to 1977, then as Larry Graham & Graham Central Station in 1978, and during their final year were called Larry Graham with Graham Central Station.

Vedlegg

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.332
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    I overkant av 6200 album overført til nytt bibliotek, baksiden av garasjen har fått 2 strøk med hvit Heydi og en Hansa smaker slettes ikke så ille.

Mye rart på den harddisken, gitt. Ble nysgjerrig på denne:

jim-ford.jpg

Kan ikke spille fra harddisk før alt er ferdig overført, men fant den på Spotify også. :)

mvh

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    20.281
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil først utbringe skål til alle internettkrigerne der ute. Stå på gutter ;)

Denne er også nylig ankommet. Tom Petty & The Heartbreakers - Damn the Torpedoes

Vedlegg

howard_nor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    Mens kveldsolen strømmer inn i stuen og gir behagelig lyttevarme:

Teknisk og vital prog som passet utmerket denne flotte sommerkvelden (allerede i mai). Langhelg, kald pils ikjøleskapet - kan bare bli bra, dette...

Prog metall på sitt beste :)

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ja, jeg var ihuga Iron Maiden entusiast fra tidlige tenår på slutten av (74-modell) 80-tallet, så dette føles og høres helt riktig ut. Lyd og dynamikkmessig er skiven heller ikke helt ødelagt. M.a.o. midt i blinken. :)

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg vil først utbringe skål til alle internettkrigerne der ute. Stå på gutter ;)

Denne er også nylig ankommet. Tom Petty & The Heartbreakers - Damn the Torpedoes
    God idé. Mitt eksemplar av Damn The Torpedos er desverre remastret og ikke helt bra lydmessig. Men jeg har en fin liveskive med fin lyd:

Petty er en skikkelig hederskar. Helstøpt musikk all the way. :)

howard_nor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    Ja, jeg var ihuga Iron Maiden entusiast fra tidlige tenår på slutten av (74-modell) 80-tallet, så dette føles og høres helt riktig ut. Lyd og dynamikkmessig er skiven heller ikke helt ødelagt. M.a.o. midt i blinken. :)
    Har også vært ekstrem Maiden fan siden slutten av 80 tallet :) (76-modell). Har dabbet litt av siste årene, men man slutter vel aldri å være fan av Dickinson & co vel? :) Når det gjelder Dream Theater er det fantastisk musikalsk metall med mye overganger. Mange som hater det, jeg digger det :)

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Har også vært ekstrem Maiden fan siden slutten av 80 tallet :) (76-modell). Har dabbet litt av siste årene, men man slutter vel aldri å være fan av Dickinson & co vel? :) Når det gjelder Dream Theater er det fantastisk musikalsk metall med mye overganger. Mange som hater det, jeg digger det :)
    Da er vi to :)

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Fra en Jim til en annen:

Vis vedlegget 262914

Traff meg midt i solar plexus da jeg hørte den første gang i 1969 på Bø Gymnas og Statsrealskule, og jammen treffer den meg der fremdeles.....

mvh
    The Doors ja. (Desverre?) før min tid. Ikke en del av min ungdommelige musikalske skolemelk. Husker filmen om Morrison gjorde et skikkelig sterkt inntrykk. Etter det så jeg Apocalypse Nå!". Sterke saker, begge deler. Et band jeg bare forsiktig tør nerme meg. Heftig er muligens ordet?
    Morrison.jpg
    apocalypse now.jpg

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oct

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.332
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Fra en Jim til en annen:

Vis vedlegget 262914

Traff meg midt i solar plexus da jeg hørte den første gang i 1969 på Bø Gymnas og Statsrealskule, og jammen treffer den meg der fremdeles.....

mvh
    The Doors ja. (Desverre?) før min tid. Ikke en del av min ungdommelige musikalske skolemelk. Husker filmen om Morrison gjorde et skikkelig sterkt inntrykk. Etter det så jeg Apocalypse Nå!". Sterke saker, begge deler. Et band jeg bare forsiktig tør nerme meg. Heftig er muligens ordet?
    Vis vedlegget 262925 Vis vedlegget 262930
    Heftig er et godt ord, ja....

Det var nok en mer uskyldig tid den gang, og det er vanskelig å forestille seg hva lyrikken til Jim Morrison gjorde med et ungt sinn.

"The End" kan trylle frem Francis Ford Coppolas bilder på mitt indre øye på på et øyeblikk, men også bilder av slengbukser, unge jenter med langt hår, og kanskje en ørliten eim av "loco weed" for min indre nese.......:cool:

mvh

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn